Kirjoittaja Aihe: Körttiseurat  (Luettu 17750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Körttiseurat
« : 17.02.08 - klo:18:10 »
Olen kiinnostunut körttiseuroista. Saanko tulla sellaisena kuin olen ja olla oma itseni? Hyväksytäänköhän minut mukaan, vaikka hieman eroaisinkin muista?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Körttiseurat
« Vastaus #1 : 17.02.08 - klo:18:24 »
Seuroihin ovat kaikki tervetulleita! Katso oman alueesi seurakalenterista, missä niitä järjestetään. Seurat ovat yhteinen veisuutilaisuus, eikä mikään lajittelupaikka, jossa ihmisiä jotenkin jaoteltaisiin paremmuusluokkiin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Körttiseurat
« Vastaus #2 : 17.02.08 - klo:19:08 »
Juuri tulin seuroista, joihin pitkästä aikaa tulin menneeksi. Eipä siellä ollut kenelläkään varaa luokitella muita tai itseään edes veisuutaidon perusteella. Kovasti oli haparoivaa. Yhteys seuraväen kesken ja yhteys ylöspäin tuntuivat kuitenkin olevan yhtä vahvat kuin ennenkin.

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Körttiseurat
« Vastaus #3 : 17.02.08 - klo:19:32 »
Mie vaan pelkään häiritseväni niin erilaisen luonteeni takia. Ei kai erilainen luonne ja laulutapakaan sitten häiritse?

hm

  • Vieras
Körttiseurat
« Vastaus #4 : 17.02.08 - klo:19:45 »
Mistä sie sitten olet kotoisin. En miekään ole käynyt seuroissa herran aikoihin, mutta ajattelin taas lähteä, kun kohdalle osuvat. Kynnys seuroihin menemiselle nousee aika korkealle, kun siellä ei pitkään aikaan käy.

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Körttiseurat
« Vastaus #5 : 20.02.08 - klo:10:57 »
Kysymykseni kuuluu yhä, niinkuin edellisessä viestissäni.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Körttiseurat
« Vastaus #6 : 20.02.08 - klo:11:21 »
Lainaus käyttäjältä: "ihminen"
Kysymykseni kuuluu yhä, niinkuin edellisessä viestissäni.

Edellinen viesti:

Lainaus
Mie vaan pelkään häiritseväni niin erilaisen luonteeni takia. Ei kai erilainen luonne ja laulutapakaan sitten häiritse?

Ei häiritse. Tule sellaisena kuin olet. Se on periaatteessa ja käytännössä mielestäni ainoa oikea tapa asennoitua yleisemminkin.
Jumala tuntee sinut parhaiten. Itse tunnet itsesi toiseksi parhaiten. Näin ollen tältä perustalta on hyvä lähteä liikkeelle.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Körttiseurat
« Vastaus #7 : 20.02.08 - klo:11:22 »
Ymmärsinkö oikein, Ihminen, että et ole mielestäsi saanut vastausta? Kyllähän noissa ylemmissä oli yritystä siihen. Mutta ehkä kysymyksessäsi on jotain sellaista, mitä ei heti huomaa?
On helppo sanoa, että seuroihin ovat kaikki tervetulleita, ja kaikki hyväksytään sellaisena kuin on. Aina asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Ihmisten kohtaaminen on herkkää ja vaikeata. Arka ihminen koittaa lukea viestejä toisten kasvoilta ja sanojen takaa. Voimme tulkita toisiamme väärin; näemme toisen pelon kovuutena tai arkuuden ylpeytenä.
Seuraväki on ihmisten joukko. Varmaa vakuutusta ei voi antaa koskaan että seuroihin tulija otetaan aina oikealla tavalla vastaan.

Uskoisin kuitenkin että lähtökohta on se, että seuroihin tulijan uskoa ei kukaan kyseenalaista. Siihen ei ole kenelläkään varaa. Sitä ei tarvitse todistella. Heikko uskokin on uskoa, uskon aavistelukin.
Mutta kysymyksesi on tärkeä, ja hyvä muistutus meille kaikille.

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Körttiseurat
« Vastaus #8 : 20.02.08 - klo:12:42 »
Ok. Olen luonteeltani innokas, sosiaalinen ja minulla on lahjana saatu vahva usko. Saatan laulaa kovaa ja korkealta vaikken olekaan hyvä laulaja koska en häpeä laulamista. Saatan myös iloisena ja innoissani ruveta laulamaan kielillä tai huudahtaa 'halleluja' sopimattomaankin väliin. Jutellessa usein innostun kertomaan Jumalan huolenpidosta minua kohtaan.

Olen muutenkin iloinen, hymyilen ja nauran paljon.

Tässä mielessä olen erilainen. Toivottavasti minut silti hyväksyttäisiin seuroissa. Olen vain hieman varautunut ja kysyin siksi, koska körtit vaikuttavat vieraanvaraisilta ja hyväksyvän kaikenlaiset ihmiset, mutta silti olen lukenut tältä palstalta useita loukkaaviakin kommentteja ja olen muodostanut mielessäni kuvan, että vahva uskoni ja vanhurskauteni ja pyhyyteni olisi jotenkin huono asia, vaikka ne eivät olekaan minusta vaan lahjana saatu.

Ehkä olen ymmärtänyt jotain väärin? Ehkä minäkin olen tervetullut seuroihin sellaisena kuin olen? Vaikka en olekaan syntinen vaan vanhurskas ja pyhä. Ja kielilläpuhuva, iloinen ja rakkauteni osoittava?

Tulen sitten kun ehdin :) olenpa iloinen. Olen aivan innoissani. Tulen iloisena, vanhurskaana, kielilläpuhuvana, rakastavana ja profetoivana minänäni! Kiitos!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Körttiseurat
« Vastaus #9 : 20.02.08 - klo:13:30 »
Luterilainen kristityn malli on 'simil iustus et peccator' eli yhtaikaa vanhurskas ja syntinen. Sellaisille seurat on tarkoitettu. Tervetuloa, ihminen!

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Körttiseurat
« Vastaus #10 : 20.02.08 - klo:15:41 »
Joo. Kunnioitathan silti minun uskonnäkemystäni vanhurskausasiassa? :)

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Körttiseurat
« Vastaus #11 : 20.02.08 - klo:16:23 »
Lainaus käyttäjältä: "osmo"
Mutta ehkä kysymyksessäsi on jotain sellaista, mitä ei heti huomaa?


Näin näkyy olleen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Körttiseurat
« Vastaus #12 : 20.02.08 - klo:17:11 »
Lainaus käyttäjältä: "ihminen"
Joo. Kunnioitathan silti minun uskonnäkemystäni vanhurskausasiassa? :)


Ei tuo ole ongelma jos et ryhdy tuputtamaan sitä muille. Jos olet siitä hiljaa etkä muutenkaan häiriköi niin kukaan ei kysy vakaumustasi. Valinta on siis sinun ei seuraväen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa ihminen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Körttiseurat
« Vastaus #13 : 20.02.08 - klo:18:54 »
Ok. En rupea tuputtamaan. Jos keskustelua syntyy jonkun muun aloitteesta, sitten sanon mielipiteeni.

Kysymys oli ennen kaikkea se, että hyväksytäänkö luonteeltaan iloinen, pirteä ja sosiaalinen kovalla äänellä laulava ja tunteensa ilmaiseva porukkaan mukaan, vaikka innostun usein huutamaan halleluja ja puhumaan kielillä. Tähän pyytäisin selkeää kommenttia.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Körttiseurat
« Vastaus #14 : 20.02.08 - klo:19:03 »
Saattavat olla vähissä hallelujan aiheet, jos siioninvirsiseurat noudattavat perinteistä muodon ja sisällön kaavaansa. Voimakasta veisaajaa ainakin meillä päin tarvittaisiin. Iloisella välittömyydellä on käyttöä kahvin ja seurustelun aikana. Mukaan vain rohkeasti!