Kirjoittaja Aihe: Tänään 77  (Luettu 21638 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 77
« Vastaus #105 : 06.01.24 - klo:00:51 »
Tiesitkö, että tekoälyrobotin voi opettaa kirjoittamaan tekstejä jonkun tietyn ihmisen tyyliä jäljitellen. Kun sille on syötetty tarpeeksi paljon jonkun henkilön tekstejä, se oppii tuottamaan tekstiä juuri tuon henkilön tyylillä.

Noin kuukausi sitten juttelin erään papin kanssa.
He ovat kouluttaneet omaa tekoälyrobottiaan.
Saattavat ottaa sen julkiseen käyttöön.
Meillä oli puhetta, että voiko sitä käyttää sielunhoitajana.
Olivat ilmeisesti pohtineet mm. sitä, että onko robotin kirjoittama synninpäästö pätevä vai ei.
Minä en tiedä, mutta tajusin, että kun aika menee eteenpäin ja tekniikka kehittyy, niin joudutaan ratkaisemaan hyvin vaikeita asioita kristillisessäkin maailmassa siitä, että mihin tekoälyä voi käyttää ja mihin ei.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tänään 77
« Vastaus #106 : 06.01.24 - klo:00:57 »
Niin, mistä muuten yleensäkään voitte tietää, jutteletteko täällä KarjalaisenKyöstin kanssa vai robotin kanssa, joka matkii Kyöstin tyyliä ja kirjoittaa hänen tyylistään tekstejä.

Joten tulkaahan körttitapaamisiin.
Tekniikka ei vielä mahdollista ihmisiä jäljitteleviä robotteja tapaamisiin lähetettynä.
Jos mahdollistaisi ja se olisi edullista, lähettäisin ehkä niitä useisiin samanaikaisiin tapahtumiin minua edustamaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Tänään 77
« Vastaus #107 : 08.01.24 - klo:10:55 »
Oli hienoa että paukkupakkasista päästiin, ainakin pariksi päiväksi. Pääsin kauppaankin, rollalla. Auto startataan huomena kun kurdit antaa ensin virta-iskun akkuun.

Pakko oli ostaa aika paljon, sillä jääkaapista oli syöty kaikki paitsi lasitölkit.
Pakkasessakaan ei ollut muuta kuin marjoja.

Kävin myös apteekissa.

Touhu-viikko on aluillaan. Huomena autolla Prismaan. Keskiviikkona tulee siivooja ja ip menen tunnin tapaamiseen Mehiläiseen.

Torstaina meiltä leikataa molemmilta hiukset. Syytä onkin.

Sitten alkaa vapaa. Ehkä urheilu jonkin verran kahlitsee tv´n ääreen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tänään 77
« Vastaus #108 : 10.01.24 - klo:13:25 »
Kohta pelaamaan lentopalloo...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Tänään 77
« Vastaus #109 : 10.01.24 - klo:14:43 »
Lentopallo on kiva laji katsoa, ja mikä ettei pelatakin. Minun hengitys ei oikein tykännyt nuorenakaan kun sitä pankin porukassa Talkoolentopalossa pelasin.
Konttorinjohtaja oli Kimmon palloilija. Kimmo oli aikanaan mestaruussarjassa muistaakseni ainakin miehissä. Tunskin monia heistä.

Kiva sitä on katsoakin, ja Mikko Hannula on siinä lajissa hyvä tunnelmanluoja selostajana. Mäkihypyssä hän kertaa liian paljon vahaa tietoa.

Matti pelasi omassa Lahti-Energian porukassa ja myös taloyhtiömme talkooporukassa.
...
Tänään oli ensin siivoja ja tulin juuri Mehiläisestä ensikäynniltä hoitajan pakeilta. Olipa sellainen ihminen joita hoitoalalla pitäisi olla paljon enemmän ! Ihana suorastaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Tänään 77
« Vastaus #110 : 11.01.24 - klo:13:43 »
Koetin kysellä ChatGPT:ltä, minkä nykyisten valtioiden alueesta ainakin jokin osa on aikoinaan kuulunut Osmanien valtakuntaan. Ei se osaa.  :-\  Koko ajan pitää lisätä, että mites Serbia, Kroatia, Tunisia, Sudan, Ukraina, Unkari... kun ei se huomaa niitä heti mainita. Olisin halunnut kattavan listan, kun en itse välttämättä kaikkia tiedä, mutta ei siihen tässä näköjään ole luottaminen kun jättää pois noitakin jotka tiedän.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Tänään 77
« Vastaus #112 : 11.01.24 - klo:20:41 »
^ Juuri se sama kartta mitä katselin. Siinä vain ei ole pohjaksi pistetty niitä nykyisiä valtiorajoja, ja olisin tarvinnut tarkan listan. Mutta kun ChatGPT jätti ihan selviäkin tapauksia pois, totesin, ettei siitä ole tarkkaa listaa antamaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Tänään 77
« Vastaus #113 : 16.01.24 - klo:15:17 »
Nämä pakkaspäivät ovat minusta mukavia kun voin 'luvan perästä' oleilla sisällä.
Onhan liian kylmää keuhkoille ja sydämelle mennä ulos, meidän vanhojen ihmisten.


Olen hoitanut velvollisuuteni ruoa suhteen niin, että otin pakastimesta kolme suurta ja paksua bliniä, sulatin ja kuumensin ne mikrossa. Smetanaa, suolakurkkua, sillifilettä ja salottisipulia hienoksi silputtuna, siinä lounas. Illalla syömme kasvissosekeittoa jota eilen keitin paljon. Pakastimessa on kksi litran vetoista astiaa. Eilen syötiin lautaselliset ja siis tänään iltaruokana.

Keitossa on vain perunaa, porkkanaa, purjoa, paprikoita ja mausteita. Ei kermaa, mutta smetanaa pannaan lautaselle.

Olen pelannut Älypäätäkin, mutta parasta on ollut kuunnella Laila Hietamiehen vanhaa Hamina-sarjaa. On jännää että L H on kirjoittanut molempien vanhempieni kotiseuduista romaanisarjat.
Hamina-sarja liikkuu ensin Miehikkälä-Virolahti tienoilla, ja jälkimäinen Haminassa.

Kuten aina kun ollaan suomalaisissa maisemissa, minulla on kartta edessäni. Nyt olen errityisen kiinnostunut Miehikkälän Kalliokosken kylästä ja siellä toimineesta lasitehtaasta. Sen lasitehtaan lopetti 1931 Lahden Lasitehdas jolla oli paremmat ja isommat vehkeet tehdä ikkunalasia, ja on edellenkin.

Kalliokosken kylässä en ole käynyt. Kartalta näen kuinka siellä on paljon pieniä teitä ristiin-rastiin. Tehtaalta vietiin lasia Taavetin asemalle. Taavetissa olen ollut evakossa lyhyen aikaa vuonna 1944. Myös foorumin aikanen ystäväni Pyryharakka, Pyrtsi asuu Luumäellä, ja tiedän hänen ajelleen niitä oikoteitä Miehikkälä-Virolahti suunnalle.

Onko sattumaa, vai mitä lie tietoa että Laila Hietamies käyttää Hamina-sarjassa naisten niminä sukuni naisten nimiä, esim. Valma ja Elma.

Valmukka, Elmukka, sanottiin suvussani, kuten kirjoissa.
Kun kuuntelen Laila ja lukija Etelä-Karjalan-Kannaksen murretta olen silmät kiinni ollessa kuin tätilöissä olisin ja puhetta kuunteleisin.
Jos täs ois joku joka silviisii haastais, nii miekii alkasiin. :023:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Tänään 77
« Vastaus #114 : 16.01.24 - klo:17:26 »
Kun kuuntelen Laila ja lukija Etelä-Karjalan-Kannaksen murretta olen silmät kiinni ollessa kuin tätilöissä olisin ja puhetta kuunteleisin.
Jos täs ois joku joka silviisii haastais, nii miekii alkasiin. :023:

Sinun pitää pyytää Kyöstiä opettamaan tekoäly tuottamaan tuota murretta ja juttelemaan sillä kanssasi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Tänään 77
« Vastaus #115 : 16.01.24 - klo:18:07 »
En mie pyyvä !  Kovas tarpees mie soitan serkul Virojoel, hää haastaa . Toiseksee just olj mei lehes juttu jot moniil ihmisiil tekoälyst on tult Jumala.

Jumalan äänen kuulee hänen lapsensa kun itse pysyy ääneti.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Tänään 77
« Vastaus #116 : 16.01.24 - klo:18:31 »
Pitää vielä mainita kiitoksella lukija Anna Saksman. Olen kuullut häntä monissa eri kirjoissa. Aivan mahtava osaaja.

En löydä A S:n wikipediatietoja, että mikä murrealue on oma. Hän on opiskellut esim. meänkielen lukeakseen Rosa Liksomin kirjaa. Olen kuullut sitäkin.

Muuten en ole Laila Hirvisaari/Hietamiehen kirjojen ystävä, vain näiden jotka vievät miut kottiin Karjalaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 77
« Vastaus #117 : 24.01.24 - klo:19:59 »
Siis muuten niin hyvä päivä,  ja sitten huomasin merkinneeni KAöpin ja Kalistajan kanssa syöminkitapaamisen  h u o m i s e l l e .   Eli se meni nyt,  ja Kyösti joutui odottelemaan turhaan.  Rupesin melkein luettelemaan kaikkia fiiliksiäni,  suututtaa harmiyyaa surettaa itkettää jne kunnes huomasin jotenkin toistavani itseäni ja koetan tässä rauhoittua ja ajatella että Köpi vaikuttaa anteeksiantavalta sielulta, Kalistajalla oli joku este kun perui,  eli ehkä tämän voi ottaa uusiksi. 

Minä tarjoan --- tai saatte tulla tänne,  Kyösti voi ottaa puoliskonsa mukaan, koetetaan keksiä jotain ns luovaa.  Minä tarjoon seuraavan kierroksen. 

Päivämääriä ehdotukseen,  niin päästään arpomaan mikä sopii.  Ei tätä nyt tähän jätetä tai harmittaa lopun ikää. 
« Viimeksi muokattu: 24.01.24 - klo:20:05 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tänään 77
« Vastaus #118 : 05.02.24 - klo:09:35 »
Huomasin yhden ketjun, jonka oli aloittanut takavuosina aktiivisesti tänne kirjoitellut  malla. Joskus ennenkin olen miettinyt hänen katoamistaan täältä, hänellä oli kivoja kirjoituksia. Ikävöin vähän  :'(

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Tänään 77
« Vastaus #119 : 05.02.24 - klo:09:46 »
Niin, Viisveisaajakin kaipasi mallaa jokusen kerran. Hän kirjoitteli myös YV tä kanssani.

Kovin yht´äkkiä hän jäi pois, ei mitään minullekaan ilmoittanut. Jäin myös ikävöimään.

Kuva hänestä löytyy kun katsoo Jäsenet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)