Kirjoittaja Aihe: Tänään 77  (Luettu 11965 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Tänään 77
« Vastaus #135 : 24.03.24 - klo:09:00 »
Palmusunnuntaina

Alan virpoa vitsalla
painella pajun vesalla
uuden vuoden uutisiksi
vanhan vuoden vastuksista.
Mie virvon vitsalla hyvällä
pajun varvulla parhaalla.
En mie siulta palkkaa vaadi
enkä velkakirjaa laadi.
Luoja sinnuu siunatkoon.


                                     
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Tänään 77
« Vastaus #136 : 28.03.24 - klo:12:40 »
Tänään, tälläkin hetkellä on foorumia luettu yli neljäsataa kertaa, enimillään 430lukijaa on katsellut mitä täältä löytyy.

Minä olen katsellellut mitä luetaan. Kaikkea maan ja taivaan väliltä. Sitähän täältä löytyy.

Ovatko lukijat  näin kiirastorstaina heränneet löytämään meidät, vai onko tämä foorumi tuttu ennestään. Sitä emme tiedä, mutta mitä väliä !

Katsokaa körttiläisyyttä kuten Kristusta, ihmistä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Tänään 77
« Vastaus #137 : 31.03.24 - klo:07:48 »
Hyvää Pääsiäistä !

                   
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Tänään 77
« Vastaus #138 : 31.03.24 - klo:15:03 »
^ Kiitos, sitä samaa, kaikille lukijoille.  :109:

Eilen kävin katsomassa äitiäni sairaalassa. En enää päässyt kuin ihan hetkittäin mukaan hänen maailmaansa, jossa taisi olla meneillään diaesitys hänen elämänsä vaiheista. Nyt eli tänään olen hänen kotonaan (jonne ei enää palaa), ja koetan löytää kaikki mahdolliset tärkeät paperit, ja järjestää jotakin muutakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Tänään 77
« Vastaus #139 : 31.03.24 - klo:16:48 »
Voi kumpa emme olisi vanhuudessa vaivaksi ja häpeäksi jälkeläisillemme.

Jos asuu vanhempiensa kanssa, kuten ennen tapahtui, totuttiin vähitellen huomaamaan mitä vanheneminen toi tullessaan. Nyt jos tavataan esim. kerran kuussa tai harvemmin, huomataan tapahtuneet muutokset ja niitä ehkä ihmetellään.
Eivät ne ehkä ole mitään ihmeellistä, vaan luonnon tuomaa 'ikälisää'.
Olen huomannut olevani 'tarkkailussa' etenkin sanomisieni kanssa. Loppujen lopulta eivät lapset taida oikein tunteakaan vanhempiaan. Parhaiten tuntee hän joka on aina vierellä.

Tänään oli antoisa päivä.
Ensin aamulla oli hieno luonto-ohjelma Itävallasta. Heillä on vieläkin viedä naudat kesälaitumelle korkealle alpeille. Vain polkuja pitkin sinne ylös pääsee. Nätisti lehmät kiipesivät. Kotiin olisivat osanneet itsekin, mutta paimenet olivat sekä viemässä että hakemassa.
Muutakin alppien eläimistöä esiteltiin runsaasti.

Sitten oli klo 10 Tuomas-Messu Agricolan kirkossa. Se ei kohdannut minussa muuta kuin uteliaisuutta.

Kahvivieraita kävi pikaisesti ja sen jälkeen minä pääsin näkemään Soile Isokosken haastatteluohjelman. Hieno ihminen on Soile ja ääni on ihmisen mukainen, kaunis.

Savulammasta on syöty kahdesti omatekoisten valkosipuliperunoiden ja parsan kera. Nyt päättelen ateriaani pääsiäisrahkalla jossa on rusinoita ja ananasmurskaa. Ei ole äklömakeaa, vaan sopivaa minullekin.

Suklaata en ole syönyt lainkaan, mutta Werthers original on nytkin poskessa.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Tänään 77
« Vastaus #140 : 31.03.24 - klo:19:07 »
Vanhemmat saattavat myös piilotella joitakin puoliaan lapsiltaan. Ja joskus kyllä ihan aiheesta: ei minusta vanhempien koko elämä lapsille kuulu.

Mutta miksi hävetä vanhempiaan? Eiväthän lapset heihin niin paljon voi vaikuttaa. Tai varmaan vaikuttavatkin, mutta ei niin että tarkoituksella yrittäisivät vaikuttaa. Paremmin ymmärrän, jos vanhempi häpeää lastaan, mutta rajansa silläkin. Jostakin lähtien lapsi alkaa imeä vaikutteita muualtakin kuin vanhemmiltaan, ja itsenäistyy. Eivät vanhemmatkaan kaikesta vastuussa voi olla.

Näiden tavaroiden läpikäyntiin minulla ei tietenkään ole mitään velvollisuutta. Huomenna käyn vielä sairaalassa, jos ehdin. Mietin, pitääkö täältä ottaa jotakin mukaan viemisiksi. Vieläkö jollekin asialle olisi käyttöä.

Niin joo Soile Isokoski. Olikohan joskus 80-luvulla, kun jostakin tuli joku kanttori jota kukaan ei tuntenut (vaikka hän laulua olikin opiskellut), johonkin laulukilpailuun osallistui, äänsi italiat sun muut ihan hassusti, mutta mitä väliä kun oli niin ihana ääni, ja kaikki taisivat jännittää hänen puolestaan, ja niinhän se voitto napsahti. Tai minä ainakin jännitin, kun radiosta kuuntelin. Sopraanoilla on usein räikeän kirkas ääni, mutta hänellä oli tummasoundisempi. Minusta se kuulosti syvänsiniseltä tai -vihreältä taidelasilta. Edit. Lappeenrannan laulukilpailu se oli. Suomenkielinen wikipedia ei tiennyt, englanninkielinen tiesi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Tänään 77
« Vastaus #141 : 31.03.24 - klo:19:36 »
Kiitän osallistumisesta. On kivaa kun joku vastaa vaikka ei odotaisikaan. Yhteiset kun on aiheet useimmilla kumminkin.

Minulla oli tunne että kulturelli ja osallistuva tytär ei ymmärtänyt kun me noin seitsenkymppisiä ei enää käyty 'ulkoilemassa' kuten ennen. Hän vetosi: Että sen ja senkin vanhemmat matkustavat, käyvät siellä ja täällä, ja siihen tapaan...

Kun  en jaksanut enää ! Sitä ei ymmärretty kun ei tiedetty. Kirkossa ja seuroissa kävimme, ja se oli kai se mittapuu että muutakin pitäisi...

Soile Isokoski teki minuun hyvän vaikutuksen ihmisenä. En tiennyt hänestä kuin että on lestadiolaistausta ja kauneista kaunein ääni.

Tuossa Eero Rantalan haastattelussa hän selittääkin 'maalaisuuttaan' ja saa silläkin sympatiani.

Kun hän arasti kertoi että ei voi hyväksyä ohjaajilata mitä vain rooleissaan, tiedän toisen, diivan jolle kaikki käy. Nyt se onkkin mennyt mahdottomaksi, mutta ei sen enempää kun on tyttären tuttu.

Minusta alkaa nyt ' hiukan vanhennuttuani' tulla moraalistinen mummo. :003:

Terv. R-m

P.s. Ensimmäinen päivä minulla puoleentoista vuoteen kun en ole Älypäätä pelannut kuin yhden yritelmän Vaikeaa. Sitä suuremmalla innolla olen kuunnellut Kaari Utrion elämäntarinaa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Tänään 77
« Vastaus #142 : 31.03.24 - klo:19:48 »
Päivän uutinen on rikin haju. Minäkin sain päänsärkyä ja olin kuvittelevinani narsissien tuoksua rikin hajuksi, säryn syyksi. Helpotti kun vein ne partsille.

Onkohan Pietarin seuduilla narsissiviljelmiä.  :017:  Sieltäpäin on tuuli käynyt.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010329468.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Tänään 77
« Vastaus #143 : 31.03.24 - klo:22:35 »
Onkohan Pietarin seuduilla narsissiviljelmiä.  :017:  Sieltäpäin on tuuli käynyt.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010329468.html

Pietarin seuduilla on massiivisia kaatopaikkoja, jotka löyhkäävät: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010196978.html

Ehkä joskus tulevaisuudessa kaatopaikkojen kohdalle perustetaan kaivoksia. Niistähän voi löytää vaikka mitä käyttökelpoista materiaalia. Myös arkeologit voivat olla kiinnostuneita.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tänään 77
« Vastaus #144 : 01.04.24 - klo:07:19 »
Aamulla puolen kuuden jälkeen näkyi salamointia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Tänään 77
« Vastaus #145 : 01.04.24 - klo:09:04 »
Onko aprillipila, vai tottakin ?

Tänään on Toisen Pääsiäispäivän lisäksi aprillipäivä. Sillä oli tiettyä merkitystä ennenvanhaan. Metkuteltiin sillä mitä kukakin keksi ja lehdet julkaisivat juttuja jolla koetettiin huijata lukijaa.

Vieläkö tämä perinne jossakin elää ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Tänään 77
« Vastaus #146 : 01.04.24 - klo:09:21 »
Valvontakamerat Venäjän vastaiselle rajalle ! Samaa mallia on heilläkin, mallia baabuskat.

https://fi.pinterest.com/pin/806496245808770682/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tänään 77
« Vastaus #147 : 01.04.24 - klo:10:16 »
Eipä tänään tullut lehteä. Liekö se toimittajille helpotus vai harmi, kun ei tarvinnut keksiä aprillipilaa?

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Tänään 77
« Vastaus #148 : 01.04.24 - klo:11:40 »

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 77
« Vastaus #149 : 05.04.24 - klo:21:22 »
Jatkuu osassa 78
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi