Kirjoittaja Aihe: Körttifoorumi ennen  (Luettu 3220 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Körttifoorumi ennen
« : 05.06.21 - klo:19:55 »
Körttifoorumilla oli ennen paljon nuoria, lähinnä opiskelijoita, joitten keskustelua oli kiinnostavaa ja virkistävää seurata. Moderaattori itsekin oli nuori. Seurailin keskustelua aikani, mutta ei tullut mieleenkään, että olisin uskaltautunut mukaan. En ole kovinkaan sosiaalinen ihminen, enkä älykäs, joten koin, ettei minulla ole sinne mitään annetavaa. Sitten moderaattori Liisa oli huomannut, että seuraan foorumia aktiivisesti ja kutsui mukaan. Foorumilla nuoriso siis kävi kiintoisaa ja eteenpäin suuntautuvaa keskustelua mm. körttiläisyyden uudistamisesta.

Entä nyt?

Foorumi suuntautuu koko ajan enemmän menneeseen. Johtuu tietenkin osittain siitä, että jäsenistöstä suurin osa on jo haudan pimeydessä ja suhtautuminen tulevaisuuteen on sen mukaista. Sen sijaan, että veisaisivat uusia Siionin virsiä, niin siinäkin on käännytty menneisyyteen. Ehkä siinä on jotain sellaista mentaliteettia, että koska kuolen kohta, niin muutkaan eivät saa nauttia mistään uudesta, kauniista ja hyvästä, vaan on pakko haikailla joihinkin Malmivaaroihin, jotka eivät edes kuulu herännäisyyden perustajiin. Herännäisyyshan tuli Pohjanmaalle vasta 30 vuotta jälkeenpäin, mitä se Ylä-Savossa syntyi. Tosin Jaakko Elenius väitti eräissä seuroissa Joensuun Rantakylän kirkossa, että P.Ruotsalainen oli karjalainen. Tämä tietenkin herätti kuulijoissa tyytyväistä hyrinää. Körttifoorumi tulee joka tapauksessa kohta puoleen kuolemaan vanhuuteen, joten eipä tässä muuta.



 

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #1 : 05.06.21 - klo:20:09 »
Se että humanisti kääntää historiallisen tekstin ei taistelee eteenpäin menoa vastaan. Älä yritä puolustautua sellaisella. Kirjoitit häpeällisesti. Pyydä heti anteeksi. Olen vieras sinun maassasi. Jumala katsoo mitä teet muukalaiselle.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #2 : 05.06.21 - klo:20:13 »
Löysin tämän foorumin joskus 7-8 vuotta sitten aktiivisemmin, satunnaisesti kävin aikaisemmin.
Katselin muitakin foorumeita, mutta en ihan tämänkaltaista löytänyt.
Tämä on säilynyt muodoltaan samanlaisena, varsin selkeänä.
Ylläpito ja johto on kyllä onnistunut mielestäni hyvin.
Me lukijat ja kirjoittajat luomme sisällön, annettujen rajojen, hyvien käytöstapojen yms. puitteissa.
Aktiivisuus itse kullakin vaihtelee, inspiraatio, innostus, kiitollisuus, harmistus, pettymys,
kaikenlaista toki on. Rapatessa aina roiskuu. Koitetaan ymmärtää, suvaita, armahtaa,
antaa anteeksi, kannustaa, rohkaista, korjata, neuvoa, ojentaa.
Koitetaan säilyttää luottamus ja toivo mieluummin kuin luopumus ja toivottomuus.

En varmaankaan ole kokenut sivullisen mainitsemia nuorten innokkaita keskusteluja täällä.
Mutta olen kokenut noin viisi vuotta sitten olleet aktiiviset ajat.
On ikävä monia kirjoittajia joita ei ole enää näkynyt täällä.
Lukijoita näyttää kuitenkin olevan.

 :eusa_angel: :109: :023:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #3 : 05.06.21 - klo:20:18 »
Elefantti on olohuoneessa niin kauan kuin tätä asiaa ei käsitellä loppuun. Tuskin on täysin korjattavissakaan.
Malmivaaran Siionin Virsien kääntäminen voisi kokea palveluksena eteenpäin menemiselle. Kun käänsin ne, istuin kiltisti seuroissa ja veisasin toisten kanssa sitä, mitä oli tarjolla. En agiteerannut yhtään mitään. Esiinnyin pelkästään uskontotieteilijänä, joka teki körttihistorialle palveluksen. Ansaitsen palkinnon. Sen sijaan olen saanut vain risuja, paitsi silloin kääntäessäni, Silloin 12 ihmistä kiitti työtäni. En ymmärrä kuinka kehtaat vaikka äly puuttuisikin.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #4 : 05.06.21 - klo:20:20 »
On ennen kuulumatonta, että joku kääntäisi kokonaisen virsikirjan. Se ei ole täällä tapahtunut Laguksen jälkeen. Niin ymmärrän, ettette osaa siihen suhtautua mitenkään. Kuitenkin, on aika pohtia anteeksipyyntöä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #5 : 05.06.21 - klo:20:22 »
Entä nyt?

joka tapauksessa kohta puoleen kuolemaan vanhuuteen, joten eipä tässä muuta.
 

Sinulla on nyt vielä mahdollisuus pyytää asiallisesti pahoja tekojasi anteeksi ennen kuin kuolet vanhuuteen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #6 : 05.06.21 - klo:20:33 »
Iloisesti ja ystävällisesti käänsin historiallisen tekstin, Malmivaaran Siionin Virret, englanniksi. En voi itse kerskua laadusta, mutta ainakin voin huomauttaa määrää, liki 10.000 riimitettyä riviä. Mikä on ollut tulos? Herättäjä-Yhdistys on ollut siitä täysin hiljaa. V. 2014 kun se tehtiin, minulle ilmoitettiin, että tulee kuukausilehdestä haastattelija. Se peruutettiin. Oli usean ihmisen kanssa, puhetta kun laadittiin Siionin Virsien uudistusta, että osallistuisin muutamalla englanninkielen käännöksellä. Se peruutettiin ilmoittamatta minulle mitään, ja otettiin toinen kääntäjä tilalle (ainakin hyvä sellainen kuitenkin). Niin jos en ole osallistunut eteenpäin menemisessä, syy ei ole minun. Olen törkeästi sivuutettu. Tarjouduin kääntämään vaikka koko uudistettu laitos. Hyvä tahto on ollut kokonaan minun puolellani. Muut ovat olleet ylimielisiä ja törkeitä, eikä kukaan näytä häpeävän sitä. Tässä me nyt ollaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #7 : 06.06.21 - klo:13:13 »
Tämä asia on nyt minun puolestani loppuun käsitelty. Toivon HYtä kaikkea hyvää eteenpäin menemiseen ja niitä, jotka taaksepäin katsovat rauhallisia kotiseuroja vanhojen tekstien parissa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #8 : 06.06.21 - klo:15:30 »
Olen tyytyväinen puolestasi, että voit päättää Sinun elämääsi häirinneen jutun.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #9 : 06.06.21 - klo:19:31 »
Olen tyytyväinen puolestasi, että voit päättää Sinun elämääsi häirinneen jutun.

Kiitos. Asia on minun ja sivullisen välissä sovittu. Olen ainakin tyytyväinen ja rauhassa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #10 : 07.06.21 - klo:17:47 »

Körttifoorumilla oli ennen paljon nuoria, lähinnä opiskelijoita, joitten keskustelua oli kiinnostavaa ja virkistävää seurata. Moderaattori itsekin oli nuori. Seurailin keskustelua aikani, mutta ei tullut mieleenkään, että olisin uskaltautunut mukaan. En ole kovinkaan sosiaalinen ihminen, enkä älykäs, joten koin, ettei minulla ole sinne mitään annetavaa. Sitten moderaattori Liisa oli huomannut, että seuraan foorumia aktiivisesti ja kutsui mukaan. Foorumilla nuoriso siis kävi kiintoisaa ja eteenpäin suuntautuvaa keskustelua mm. körttiläisyyden uudistamisesta.

Entä nyt?

Foorumi suuntautuu koko ajan enemmän menneeseen. Johtuu tietenkin osittain siitä, että jäsenistöstä suurin osa on jo haudan pimeydessä ja suhtautuminen tulevaisuuteen on sen mukaista. Sen sijaan, että veisaisivat uusia Siionin virsiä, niin siinäkin on käännytty menneisyyteen. Ehkä siinä on jotain sellaista mentaliteettia, että koska kuolen kohta, niin muutkaan eivät saa nauttia mistään uudesta, kauniista ja hyvästä, vaan on pakko haikailla joihinkin Malmivaaroihin, jotka eivät edes kuulu herännäisyyden perustajiin. Herännäisyyshan tuli Pohjanmaalle vasta 30 vuotta jälkeenpäin, mitä se Ylä-Savossa syntyi. Tosin Jaakko Elenius väitti eräissä seuroissa Joensuun Rantakylän kirkossa, että P.Ruotsalainen oli karjalainen. Tämä tietenkin herätti kuulijoissa tyytyväistä hyrinää. Körttifoorumi tulee joka tapauksessa kohta puoleen kuolemaan vanhuuteen, joten eipä tässä muuta.
 

   Ennen oli kaikki paremmin.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #11 : 08.06.21 - klo:06:05 »
   Ennen oli kaikki paremmin.

Oli niin.  Olimme nuoret.  :icon_cool:   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #12 : 08.06.21 - klo:07:32 »
Oli niin.  Olimme nuoret.  :icon_cool:

Ja viisaat.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #13 : 08.06.21 - klo:07:39 »
   Ennen oli kaikki paremmin.

Ei kaikki sentään. Suomalaiset asuivat savusaunoissa ja irokeesit poimivat partakarvansa pois ja maalasivat naamansa erivärisiksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Körttifoorumi ennen
« Vastaus #14 : 08.06.21 - klo:11:08 »
Suomalaiset asuivat savusaunoissa ja irokeesit poimivat partakarvansa pois ja maalasivat naamansa erivärisiksi.

Miten savuisia mahtoivat irokeesien pitkättalot olla? Olen nähnyt piirroksia, mutta eihän hyvistäkään kuvasta kaikkea havaitse. Preeriaintiaanien tiipii on minulle käytännössäkin tuttu, kun olen sellaisen ystäväni saareen joskus väsännytkin.