Kirjoittaja Aihe: Kasvit 2  (Luettu 31797 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #15 : 20.08.11 - klo:18:30 »
Kuten tietämättömät yleensä, katsoin Googlesta, jossa neuvottiin pitämään pelakuut pimeässä ja viileässä talven yli. Pakkasta ei saa olla. Tämä oli 'äidilläni on tapana' -tietoa. Mitähän asiantuntijat sanovat?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #16 : 20.08.11 - klo:19:11 »
Yläkerran ikkunasta näkyy yksi suuri ukonsieni. Se ei ole vielä aivan auennut joten huomenissa täytyy tarkastaa koko lähitienoo jospa niitä olisi lisää.
Ennen sateita ja pitkää kuivaa jaksoa saimme  sieltä jo kolme suurta lakkia.

Tänään leikkasin kaikki malvat ja sormustinkukat ja liljanvarret alas. Ne olivat jo ehtineet siementää ja olivat aika ruman näköisiä. Nyt kukkamaani onkin pelkkää vihreää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #17 : 20.08.11 - klo:20:06 »
Kuten tietämättömät yleensä, katsoin Googlesta, jossa neuvottiin pitämään pelakuut pimeässä ja viileässä talven yli. Pakkasta ei saa olla. Tämä oli 'äidilläni on tapana' -tietoa. Mitähän asiantuntijat sanovat?

Minulla on sama "äiti sanoo että..." käsitys ja äitini sanoikin jotensakin niin.
Siskolle soitin, hän kun pitää talvet  kylmässä ulkoeteisessä pelargoniansa, sellaisessa, joillainen hyvin usein on vanhoissa rintamamiestaloissa.  Mutta siellä oli "piha täynnä miehen kiinalaisia"  tekstiviestin mukaan ja "mahdoton puhua".  Jäin siis miettimään mitä tekemistä "miehen kiinalaisilla" on heidän pihassaan lauantai-iltana, mutta aion vielä kysyä häneltä.  Onko hänen ulkoeteisensä eli lasiverantansa minkälämpöinen talvella, en koskaan kiinnitä huomiota koska takki riisutaan sisällä? Toiseksi, siinähän on rakennettu suorastaan hyllyt juuri pelargonioita varten? 

Kellarissa on täällä yhtä lämmin kuin asunnossa, joskin pimeää.  Olisi aika huippua saada vain työntää ne siihen hötiskään. 

Kohta koittaa jälleen terassin syyssisustusaika.  Ostin menehtyneiden tilalle kaksi suurta tuijaa, siis todella suurta, yli kolmivuotiasta, ne kestävät paremmin kuin nuoret taimet.  Nyt osaan jo hoitaa niitä yli kevään, joka on se kriittinen aika.  Sisaren tuijat, maassa asuvat, ovat varmaan jo noin kuusimetrisiä. 

Näyttää syksyltä, hyvin syksyltä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #18 : 06.09.11 - klo:11:30 »
Onko kuten tulee olla, että jaloruusu on alkanut pudottaa lehtiänsä?  Kukat ymmärsin ja hyväksyin, ne putoavat kukittuaan.  Hän asuu suurehkossa astiassa, ja saattaa toki olla yksivuotinen kodin koriste.  Mutta ennen kuin terassin syyssiivouksessa hän häviää, toiminko oikein, jos heitän surutta roskiin vai herääkö hän henkiin?  On mahdollista nostaa vaikka sisätiloihin yli talven.  
Entä kuuluuko ruusuja leikata?  

 Täällä päin ei ole ollut sellaisia halloja että ne olisivat vikuuttaneet sitä.  Kohta ihmettelen jälleen, mitä pitäisi hortensiasaaville tehdä. 

On syyskukkien aika, asterien ennen kaikkea.  Kuukaude kuluttua kehiin kanervaa ja koko värityksestä tummanvihreänvioletti.  Tavallaan ihanaa, sitten asetumme viettämään syksyä  kynttilänvalossa Dosentin ja Kissan sekä hyvän teen tuoksussa.   Amppelien paikan perivät kynttilälyhdyt.  Siistiä.  Olen äärettömän onnellinen uudesta kynttilälyhtypaikasta. 
« Viimeksi muokattu: 06.09.11 - klo:11:41 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #19 : 06.09.11 - klo:11:43 »
Onko kuten tulee olla, että jaloruusu on alkanut pudottaa lehtiänsä?  Kukat ymmärsin ja hyväksyin, ne putoavat kukittuaan.  Hän asuu suurehkossa astiassa, ja saattaa toki olla yksivuotinen kodin koriste.  Mutta ennen kuin terassin syyssiivouksessa hän häviää, toiminko oikein, jos heitän surutta roskiin vai herääkö hän henkiin?  On mahdollista nostaa vaikka sisätiloihin yli talven.  
Entä kuuluuko ruusuja leikata?  

 Täällä päin ei ole ollut sellaisia halloja että ne olisivat vikuuttaneet sitä.  Kohta ihmettelen jälleen, mitä pitäisi hortensiasaaville tehdä.  

On syyskukkien aika, asterien ennen kaikkea.  Kuukaude kuluttua kehiin kanervaa ja koko värityksestä tummanvihreänvioletti.  Tavallaan ihanaa, sitten asetumme viettämään syksyä  kynttilänvalossa Dosentin ja Kissan ja elollisten ystävien seurassa, sekä hyvän teen tuoksussa.   Amppelien paikan perivät kynttilälyhdyt.  Siistiä.  Olen äärettömän onnellinen uudesta kynttilälyhtypaikasta.  Seppos asensi sen.
  Tekstin kuului tulla vain yhteen kertaan.   :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #20 : 06.09.11 - klo:14:27 »
Saimme hyvän sienisaaliin. Tatteja on paljon, mutta viime sateiden takia ovat melko toukkaisia. Eivät onnekai kaikki. Rouskut ovat aluillaan.
Tatteja pn pakastimessa nyt yli 40 pussia, n. 0,75 l vetoisia (ilmattuna) ja suolasienta on 2 litraa. Näillä jo me Matin kanssa talven pätjäisimme, mutta on muitakin otajia perheessa, joten ensi viikolla kerta vielä.
Vain kaksi hirvikärpästä löytyi hiuksistani. Siis hirviä ei meidän maisemissa ole.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #21 : 07.09.11 - klo:11:14 »
Neuvokaa, hyvät viisaat ihmiset, miten te tekisitte.  Lähtötilanne on, että omistatte kaksi suurenmoista tuijaa.  Omistatte niinikään kaksi puulaatikkoa kasveja varten, kooltaan pienehköjä, sillä naisen käsi ei kanna suurempaa:  Koot ovat noin 30cm leveys., 75 cm pituus, 60cm syvyys,  Viihtyisikö tuija tällaisessa, jos saisi sen kokonaan haltuunsa?  Siis olisi laatikko/tuija?  Multaa voisi lisätä!  Vaihtoehto on istutusruukku, muovinen, ei todettu hyväksi, olkoon vaikka suurehkokin.  Vai viihtyykö tuija toisen seurassa...   tällöin pikkutuija voisi muuttaa suuren kylkeen, juurille vain jäisi vähemmän tilaa...  

Tavoitteena on säilyttää erinomaiset tuijat elossa, ne ovat sen ansainneet, ne ovat luonnon estetiikan mestarinäyte, ja ne asuisivat Leenan ikkunan takana... heti...  on kuin asuisi tuijametsikössä!  Niiden kylkeen asettuisi siististi, jos joskus kokoontuu, tämä kasvihuone.  

Joo... Minä luulen menetteleväni siten... mutta jos tiedätte tuijan mieltymyksistä jotakin, neuvokaa ihmeessä.  Nämä eivät saa kuolla Leenan käsissä!  En vaadi niitä kasvamaan kuusimetrisiksi, vaikka miten kadehtisin siskon kahta tuijaa, sillä ne eivät mahdu katon alle...    kunhan elävät!  Eikö puulaatikko ole talvehtivalle turvallisempi?  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #22 : 07.09.11 - klo:22:35 »
Sinulla, Leena on kiperiä kysymyksiä. Tuijat istutetaan tavallisesti maahan ja se on niille varmaan parasta. Toisaalta puulaatikossa saattaa tuija onnistua. Siinä tietenkin jossain vaiheessa tulee juurille tilan ahtaus, jos se siinä muuten viihtyy. Ongelmia voi tulla, jos syksy on oikein märkä. Laatikossa multa pysyy hyvin märkänä. Ja jos sen päälle tulee kova pakkaskausi, niin laatikossa juuripaakku komahtaa kovasti jäähän. Keväällä taas täytyy muistaa vahtia, ettei tuijat kuiva.
Oikeastaan muuta neuvoa ei ole kuin kokeile. Siinä on vain se huono puoli, että tuijat saattavat kuolla kokeilussa.

Ruusujen lehtien pudotusta mietin myös. Oliko ne kellastuneet? Syksy ei lie niille vielä niin pitkällä, että ne ihan luontojaan putoaisi. Saattaa olla kyseessä jokin tauti, tai tuholaisötökkä. Tuholaiset vievät lehdet, mutta uusi kevät koittaa ja lehtiä pitäisi ilmestyä sitten.
Talveksi kannattaa ruusuja vähän suojata. Kun pakkaset alkavat, laita kuivaa turvetta ruusujen tyvelle ja havuja päälle.
Leikkaa vasta keväällä.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #23 : 08.09.11 - klo:08:28 »
Kiitos!  Huomasin että tuijat eivät sittenkään mahdu minun laatikoihini joten annan heidän elää avarahkoissa purkeissaan ja istuttelen isompiin keväällä. Toivon ettei toinen saanut traumaa tuijuudelleen, kun koetin paakkua hieman ohentaa. Ei kai. Ne elävät katon alla, ja pk-seudulla on yleistä pitää parveketuijaa.  Eräs naapurini näkyy onnistuneen, tiirailen usein hänen parvekkeelleen, mutta en tiedä kuka, ei kukaan minun tutuista tässä taloyhtiössä, olen silti laskeskellut mikä ovi, mikä rappu, ja meinaisin mennä kysymään neuvoa. Tähän ne kuolevat; nuori tuija ei kestä talvea.  Eräänä vuonna annoin lumen peittää yhden ja se suojasi pakkasilta.  Ne huputetaan yli kevään ja juuripaakku sulatetaan. Siinä sulatustouhussahan kuoli marjakuuseni, kaatelin sille kuumaa vettä niin että se kuoli hukkumallai, eli ulkoa lämmittäminen olisi ollut viisaampaa.  Ankarilla pakkasilla, jos nostaisi sisään??

Kyllä, ruusu kellastui, mutteihan täällä vielä ole kuin pikkuisen keltaista koivussa.  Kasvitauti on mahdollinen, ja olin jo alistunut siihen että minun on tyytyminen yksivuotisiin ruusuihin...   :'(   on aina murheellista kun ne kuolevat ja kuolevat ja...

Vietin Suuren Terassipäivän eilen, istutin uuden asterini kauniiseen mustaan vinokylkiastiaan, mutta koko yön kai satoi,  ja kukkivia orvokkeja siirsin pikkuamppeliin, siitä ne herrmostuivat kyllä.  Orvokki on hyvä kukkija;  huolellisella hoidolla tuo keltainen on kukkinut toukokuusta asti!  Samoin pienet siniseni.

Täytyy taas kippailla liikavesiä pelargonioista pois, ne kanssa tukehtuvat.

Se olikin varsinainen seikkailu, tämä kasvihuone!  Voi hyvänen aika!  Vaikka sitä kokosi miten,  palaset hajoilivat käsiin.  Mäntyä tai jotain ihan pehmeää puuta, mutta sain sen kokoon, kun ei talossa saa ongelmajätettä hävittääkään... pleksilasiseinät kai ovat...  kun ihan näännyin, paiskasin katon päälle...  ehkä pienet naulat joskus,  ehkä alahyllyllä voi hyvin suojaten asuttaa pelargonioita yli talven.   Hyllyn tukikeppi irtosi, katsoin, oli noin nuppineuloilla kiinni... kaikkia ihmeellisiä myyvät ihmisille.   Sitä tukee nyt ritilä ja kukkalaatikko johon muuttaa syksyksi sypressejä. Näin minä olen nyt päättänyt heidän kohtalostaan.  Irrottelin kesäköynnöksiä, olivat menopäällä, mutta miellyin suuresti elämänlankaan. Ja ehkäpä nuo hyllyt kestävät pikkuruukkuni ja työkaluni?  Imuroin niinikään ja totesin naapurin rikkoneen sääntöjä neljännen kerran eli istuttaneet maahan kasvejaan.  Olivat levinneet nimittäin minun puolelleni.  
Ruusupapu taas paloi piloille.  Ei sitä enää.    Oli hauska viettää puutarhapäivä eilen, kun loppuviikon tämmä  sataa.
« Viimeksi muokattu: 08.09.11 - klo:08:37 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #24 : 10.09.11 - klo:07:48 »
Sain lahjaksi kasvin, jota puutarhurikaan ei kuulemma tuntenut. Yritän laittaa tähän liitteenä kuvan siitä. Tunteeko joku? Kasvi on kuulemma minun näköiseni.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #25 : 10.09.11 - klo:08:17 »
Löytyisikö tästä ryhmästä apua. Mehikasvit ovat usein Afrikasta lähtöisi, viihtyvät kuivissa olosuhteissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mehikasvi

 :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #26 : 10.09.11 - klo:09:29 »
Kissanhännän Acalypha tapaiselta se näyttää.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #27 : 10.09.11 - klo:09:43 »
Kun katsoo, niin kyllä, kyllä siinä näköä on.  Afrikasta lähtöisin.  Viihdytkö kuivissa olosuhteissa, useimmat kaiketi.   Toisinaan on kasveja, joita puutarhurit eivät tunne kuten minun maljakukkani, se on tuotettu suurena salaisuutena puolestaan Australiasta.  Jos ne ovat risteytyksiä joilla on salainen resepti, on hyvin vaikeaa tunnistaa ylimalkaan.

Mehi minunkin mieleeni tuosta tulee.   Toisinaan ohdakkeet ovat mielenkiintoisen näköisiä, mutta sinä et ole järin piikikäs joten se ei käy.  :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #28 : 11.09.11 - klo:07:45 »
Kissanhännän Acalypha tapaiselta se näyttää.

Tutkimukset edistyvät. Se lieneekin joku Peperomia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit 2
« Vastaus #29 : 11.09.11 - klo:08:35 »
No, mietinkin tässä kieltämättä jo, kuinka Kerttu osaisi asennoitua kissanhäntään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.