Kirjoittaja Aihe: Kördebaari 2018, osa 4  (Luettu 44553 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #75 : 06.09.18 - klo:20:21 »
Pooh,
huomenna se taas alkaa ruoska heiluun, ku aamulla 06:00 duuniin, ku uuniin.

Yhtä hauskaa kuin istuis kaktukseen, mutta toivottavasti olen siellä terävänä kuin porkkana, vai oliko se tarkkana ku porkkana, tai lanttu leikaten.

Pikkasen on suorituspaineita huomisen suhteen.

Aika on kärsiä ja aika iloita, toivottavastikkin :)

Jotenkin ainakin mun elämässä on satanut peetä niskaan aika lailla ja välillä, mutta ja mutta?
Niin siisku, et hyvin menee silti.
Kait se on niin ainakin mun kohdalla, että välillä menee lujaa ja välillä pakkia, en tiedä elämänfilosofioista muilla.?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #76 : 06.09.18 - klo:20:28 »
Totta puhut veliseni...

Vaihtelevaa on...kai se pitää nähdä elämän rikkautena...
Vaikka välillä vaatimusten paineet kolahtaa niskaan...mutta paetaan silloin johonkin...

Voimia sinulle työpäiviisi!

 :039:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #77 : 06.09.18 - klo:20:41 »

Oi kiitos kaunis, mutta otan nöyränä moitteet vastaan mitä huomenna tulee ja toivottavasti en ala selittelemään ja toivottavasti varsinkaan valehtelemaan.

Ihmisiähän me olemme ja olen huomannut eläessäni aika kauan, että vaikka olet tehnyt, siis mi ä, niin virheitä ja ne nöyrästi myönnät, niin se on aina parempi kuin valehtelu, vaikka seuraamukset silläkin, mutta itelleen tekee hyvää olla suora.

Eihän se poista tuomiota kuitenkaan, mutta henkisesti se on parempi.

Kukaan ei varmaan tajua tätä lueskellessa, mitä tarkoitan, mutta sanalaskuissa Raamatussa on, parempi vikisevä kissa, kuin koira häntä koipien välissä juoksemassa häpeissään karkuun. Snanalaskut Maken väännöksen mukaan !
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #78 : 06.09.18 - klo:21:14 »
Tää on ihan kun duunista.
Itte olen aika paljon kuin toi Remuladi.
ja sitten on Kisse joka vaan vetää vakuuttavasti virheineen ja sitten on toi >Ile joka on herkkä ja taiteellinen, kuten mä, vaikka joudun olemaan ammattitautini vuoksi Remua.

En itte tykkään duunissa vanhana osaajana olla muita opetamassa, miten levitysoppi käytännössä menee, joku opettaja pena voisi poikki selittää tuonkin, mutta reaalielämässä, ihmisiä opetttaa tekemään jotain ja aikataulun alla, niin vaatii se vähän.

Hermoja ja palleja.

https://www.youtube.com/watch?v=YGrOKug4TY4

Ellipsin tai kulmaosan levitys, minusta se on ihan yliopiston tasoa oppia ne. Ainakin kun mulle yksi Hollantilainen opetti sen englanniksi. Radar, ja pii ja ties mitä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #79 : 06.09.18 - klo:21:19 »
Siis millä lailla levitys? Excelillä kun piirrän ellipsin niin osaan kyllä levittää sitä. Ehkä jotain kulmaakin. Mutta se on varmaan eri juttu. Mieluusti opettaisin, pääsis vaan niihin hommiin.

Baarimpaan sisältöön palatakseni, niin totesin yllätyksekseni, että Lindauer Brut Cuvée -kuohuviini sisältää maitoa ja munaa  :icon_eek:. Minä kun luulin että kuohuviinit olisivat vegaanisia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #80 : 06.09.18 - klo:21:24 »

Levitys kulman osalta menee jotenkin näin.

Ensin suorakulma, sitten aletaan tekemään viivoja suunnilleen yhdeksän ylös suorakulmaa ja alas ja sitten hahmotellaan jokaiselle ylä ja ala vaaka mitalle pituus ja sitten otetaan harppi ja piirrellään, ensin ekojen viivojen ja viidennen ja muiden väiin kaaria ja sitten taas mitataan joku keskiarvo, eli neliöjuuri ja sitten taas levitellään ja piirrellään.

Usko vaan ystävä hyvä Öppis, ei levitys oppi ole ihan hihasta vedettävää tiedettä.
Se on matikkaa pitkälti.

En epäile ollenkaan, ettetkö oppisi, jos sulle näyttäisin ja osaisit opetttaa muille laskukaavat, mutta sitten on vielä toteutus, eli pellin leikkaus ja mankelin läpi vienti ja sikki koneen ja saada palat yhdistymään.

Minusta peltisepän osien teko levitysoppien mukaan on enempi taidetta kuin mikä.
« Viimeksi muokattu: 06.09.18 - klo:21:32 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #82 : 06.09.18 - klo:21:38 »

Ja toi on yksinketainen kaava,
Sitten tulee tehdyn asennuspalan asennus työmaalla ja putkimiehen tekemä kulma ei ole 90 astetta ja joudut laskemaan säteen uudestaan ja muokkaamaan ja mulla menee ihan hermo työmaalla, kun lasken ja lasken ja leikkaan paloja ja ei meinaa istua, mutta onneksi nykyään vanhempana ns, melkein ammattimiehenä jo onnistuu levitysoppi, muutenkin kuin paperilla, eli kätännössä, tehdä osat ja lyödä ne paikalleen.

Vaikka aiemmin körttibaarissa kirjoitin, kun joku pomo haukkui mut pystyyn ja ivasi, että luulit, että olet ammattimies?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #83 : 06.09.18 - klo:21:55 »

https://sites.google.com/site/rakennuspeltisepaenpt/levitysoppia

Oikeasti näin peltiseppänä, vaikka olen aika amatööri, mutta osaan tehdä osat ja saan ne istumaan, niin tossa yllä olevassa ohjeessa on monta virhettä, eli toi ei istu käytännössä, niin kuin pitäisi, jos alan jollekkin peltiin piirtämään tuollaista ja tekemään osia sen mukaan, niin sutta ja sekondaa siitä tulisi.

En tiedä kuinka fiksuja ne on Otaniemellä ja muualla ne insinöörit, mutta meitsi kun käsin lasken ja teen osia ja asennan ja olen aliarvostettu, niin pikkasen hatuttaa meidän ammattikuntaa, kun meidän tekevien ammattia ei arvosteta ja kohta ei ole ketään kun tekee osia ja asentaa, kun pikkasen vaativaa tää peltidepän työ on.

Varsinkin, kun toi kulmien levitys on helpoimmoasta päästä. On epäkesko kartiota ja ellipsiä ja sylintereitä jotka vaativat ihan hitosti lapskemista tavalliselta sepältä, ennenkuin ne saadaan asennettu.
Niin ja aina tulee lisäksi se osien valmistus.
Sikkikoneen käyttö ja mankelin ei ole niin yksinkertaista, että pistetään laskettu palakoneeseen, vaan pitää mittailla ja tietää kunka paljon taittaa, ettei liikaa asteita.

Kyllä mä sanon, että me peltisepät ollaan ihan aliarvostettu ammattikunta ja kuoleva sellainen.
Kuka nuori haluaa alkaa laskemaan, mittaamaan ja tekemään monella koneella osan ja sitten mennä työmaalla, jossa asennus ei onnistu, kun runko onkin tehty kieroon.

Itseltä vielä jotenkin onnistuu, mutta kun kattelen kollegioitani olen ihan nuorimmasta päästä seppiä ja itse olen myynti alalla ollut viimeiset vuodet.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #84 : 06.09.18 - klo:22:00 »
 :icon_eek:  :icon_eek:  :icon_eek:
Pyryharakka

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #85 : 06.09.18 - klo:22:10 »
https://sites.google.com/site/rakennuspeltisepaenpt/levitysoppia

Mä oon ihan varma, että kun öppis kattoo noi kaavat, niin hänelle ne on lasten leikkiä, selvää kuin pläkki.

Varmaan pyryharakan tytöllekkin, mutta kun aletaan tekemään noiden mukaan osia työ maalle ja asentamaan, niin siellä ne tulee laskea päässä, kuten mä joudun päivittäin laskemaan, ne myönnän ei tää tähtitiedettä ole.

Mutta kulma 500mm halkaisija.
Siihen 100mm eristys, sitten pii kertaa halkaisija ja saadaan pituus johon alkaa levitys.
 ja sitten osien teko ja muistaa, että kone syö millimetrejä, kun menee mankelin ja muiden koneiden läpi.

Minusta tää seko on ihan yliopistotasoa tehdä osia?

Eikö olekkin, vai voinee olla, että olen väärässä?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #86 : 06.09.18 - klo:22:32 »

Oikeesti lapsellisen helppoahan tää peltisepän levitysoppi on.

Mulla on kaverinani työmaalla yksi tietokonekoodari.
Hän on mikä se sana on suomeksi kiehtoutunut tohon broblematiikkaan, kun ammatissani joutuu laskemaan aika paljon.

Itse tunnen matematiikkoja jokusen ja heidän kanssaan on kiva jutella asioista.
Pentti ei muistu sukunimi, niin on on tehnyt jonkun väitöskirjan jostain datakielestä, en tiedä mistään, mutta näin tyhmempänä sanoisin, että hän muutti koodin kolme AAA kolme aaksi A3 ja lyhensi koodia kirjaimella ja teki miljoona diilin.

Jotain tollaista tyhmää, jonka lapsikin olisi voinut päätellä, no osaisi psena enempikin, kun teki ensin köyhänä miehenä pelaajille latussivun pikkurahalla ja ristui ja nyt tekee firmile kryptausohjemia

Hän oli ns, uskova ja mua tyhmää useasti auttoi just näissä eristysteknisissä levitys kysymyksissä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #87 : 06.09.18 - klo:22:33 »

Näistä kaksikosta mä g´diggaan isosti.

https://www.youtube.com/watch?v=Bs79I7d1Jfc
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #88 : 06.09.18 - klo:23:17 »

Jos mua ei olisi pahoinpidelty  kakarana, niin en tiedä olisinko tullut muuta kuin rupinen peltiseppä?

https://www.youtube.com/watch?v=VZt7J0iaUD0

No myynnissä olen lans aika hyvä, varsinkin teknisessä myynnissä.

Sääliksi käy lapset, kun hankalat vanhemmat murskaaa lahjakkaan nuoren, ei siis vaan mua.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kördebaari 2018, osa 4
« Vastaus #89 : 07.09.18 - klo:16:27 »
Kuulostaa kyllä ihan minulle sopivalta tuo peltisepän homma. Laskemista ja näpräämistä, olen kummassakin hyvä. Ai juu mutta nikkeliallergia, petankkia ainakaan en voi pelata muuta kuin hanskat kädessä ja sama jos pitäisi kolikoita enemmälti käsitellä. Onko peltisepällä hanskat kun duunaa pellin kanssa?

Koulussa kun olin etevä matematiikassa niin sain joskus vähän lintsata, ja majoituin kuviksen ja käsityöluokan väliin, jossa oli paikka jossa sai hitsata. Opin siis lukiossa hitsaamaan (kaasuhitsausta). Harvemmat siellä sellaista oppia saa. Mutta siis metallin parissa tuli silleen oltua.
« Viimeksi muokattu: 07.09.18 - klo:16:33 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.