Kirjoittaja Aihe: Helvetillinen ketju. Aiheuttaako helvetin mitätöinti vahinkoa evankeliumille?  (Luettu 33320 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
^
Aivan oikein, minä lainasin jotakin kohtaa VT:n puolelta, varmaankin Saarnaajasta ulkomuististani.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Jeesuksen ajan juutalaisista saddukeukset kuulemma eivät kannattaneet teoriaa ruumiin ylösnousemisesta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Sama tieto täälläkin. Olen jonkun aikaa ollut netin sivuilla Kaanaan maan asioissa. Kirjoittelen kalliista asiasta toisaalla.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
^Mutta olivatko nuo kuolleet helvetissä vai jossakin muualla?

Nonniin sieltähän se vastaus löytyy kun uskontunnustukset viitsii lukea suurennuslasin kanssa! Eli kyllä, helvetissä olivat:

"Hän [=meidän Herramme Jeesus Kristus] on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista"

Ja nythän on vieläpä niin, että se, joka ei tätä vakaasti ja vahvasti usko, ei voi pelastua :018:. Tämä mainitaan samaisen Athanasioksen tunnustuksen lopuksi. Vaan eihän moni edes tiedä että noin se meni! (Minua aina hämmentää, kun uskontunnustuksen kirjaimellista uskomista vaativat unohtavat, että niitä tunnustuksia on kolme. En ole löytänyt perustelua, miksi asettavat apostolisen tunnustuksen etusijalle. Nikaian tunnustusta kannattaisin itse, joskin se kuuluisa "ja pojasta" lisäys epäilyttää. Athanasios on sitten omanlaisensa pähkinä purtavaksi.)

Kirkolliskokouksen virallisella päätöksellä v. 1977 astui kuitenkin alas tuonelaan, ei helvettiin  :017: Mikähän siinä on perusteluna?

Alkuperäinen kysymys oli siis tämä

Lainaus käyttäjältä: seppos
Onko evankeliumi ollut koskaan helvetissä?

ja kyllä siihen uskontunnustusten nojalla on vastattava myöntävästi.  :opettaa:
« Viimeksi muokattu: 08.09.18 - klo:17:30 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.