Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 23  (Luettu 13885 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #135 : 01.11.23 - klo:07:55 »
Te opettajat tiedätte kaikkein parhaimmin omasta kokemuksestanne, mikä kurinpitokeino on kaikkein tehokkain lapsille. Onko se, että te itse omassa nimessänne esiinnytte käskijänä tai kieltäjänä? On se jotain sekin, mutta se on pienemmästä arvosta. Mutta kaikkein suurin tekijä on se kurinpitokeino, kun te osaatte jäädä itse syrjään ja vetoatte Jumalan kaikkinäkevään silmään, Jumalan pelkoon ja rakkauteen. Kun tätä keinoa käyttää, niin pitää olla jo hyvin pitkällä pahuudessa sen lapsen, joka ei näiden keinojen alla rupea arastamaan ja tottelemaan. - On erityistä syytä tämän piirin vanhemmilla kiittää Jumalaa siitä, ettei tarvitse lähettää lapsiansa sellaiseen kouluun, jossa ei niihin koetettaisi istuttaa Jumalan pelkoa ja rakkautta.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #136 : 02.11.23 - klo:07:38 »
Olisi kamalaa ajatella, jos toteutuisi se, mitä nykyaikana* paljon vaaditaan, että koulusta jäisi pois uskonnonopetus, ja sijaan tuotaisiin pakanallisuutta, niinkuin Ateenassa oli silloin, kun Paavali meni sinne. Jos Paavalin oppi nyt siirrettäisiin pois ja tuotaisiin pakanallinen sivistys, niin sitä ei ymmärrä, millä pidettäisiin ensiksikin kuri koulussa, kun ei voisi vedota kaikkivaltiaaseen Jumalaan eikä siihen, että Hänen silmäinsä alla ollaan.
Meillähän on kokemusta esimerkiksi kotielämästä, kuinka vähän siellä kykenee edistämään sitä, että Jumaöan pelko ja rakkaus saisi siellä valtaa pitää. Monta kertaa joutuu kokemaan sitä, että laiskuus ja hitaus saa vallan ja monta kertaa väkisinkin tahtoo vanha aatami isäntävaltaa pitää, ja sillä ei ole mitään arvoa, kun se saa komentaa. Mutta kun Jumala saa siellä pitää isäntävaltaa koko väelle ja niitä hallita, niin se on aivan toisenlaista. Mutta sellaista vaikutusta on sielunvihollinen kaikkein kiivain vastustamaan. Se tuo esille milloin mitäkin syitä, ettei vaan tulisi Jumala kunnioitetuksi ja ylistetyksi.


Juho Malkamäki

*1920-luvulla?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #137 : 04.11.23 - klo:08:22 »
Ei sen mielestäni tarvitse kovan häävisen olla, joka osaa Jumalan nimelle ylsitystä tuoda ja sitä kirkastaa. Mutta kyllä vihollinen senkin koettaa estää, ja mikä hänen estänee milloinkin. Kyllä sen täytyy sanoa, että täällä Kitinojalla on meillä ollut elävä henki. Tänne tuli Turun puolesta väliaikaiseksi opettaja, joka ei ollut ensinkään tuttu tälle kansalle. Minä ajelin hänen kanssansa Kainaston koululle, jossa oli opettajainkokous. Tällä matkalla hän kertoi nähneensä aivan ihmeitä tällä koululla siinä asiassa, joka on opettajatoimnnassa kaikkein pahimpia nim. kurinpitoasiassa. Hän sanoi sen olevan täällä niin äärettömän helppoa ettei siitä ollut minkäänlaista vaivaa. Enhän minä sitä tiennyt, että asia niin on, mutta hän sen sanoi ja oli aivan vieras heränneelle kansalle. Ja hän sanoi sen johtuvan siitä,että heränneiden lapset taivutetaan jo kotona kuriin ja tottelevaisuuteen. - Mutta kyllä kai te saatte nähdä lapsissanne tottelemattomuuttakin, yhtä ja toista. Kyllä minä ajattelin äsken tuolla tuon puheen aikana, ettei minulle näytä piisaavan seitsemän-, kahdeksankymmentäkään vuotta, minun tarvitsisi saada vielä elää, että pääsisin antautumaan kokonansa Jumalan hallituksen alaiseksi. Minä en tiedä sen enempää sanoa, minulla ei ole muuta

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #138 : 05.11.23 - klo:08:09 »
Kun teillä tämä mieli on, mistä nyt on puhuttu, niin se tietysti teettää työtä sen verran, kuin siihen voimaa annetaan. Ei kukaan voi askeltakaan ottaa itsestänsä sinne päin, mutta kun tämä halu on teidän omiintuntoihinne painettu, niin te teette sen verran kuin teille siihen voimaa annetaan.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #139 : 06.11.23 - klo:08:21 »
Jumalan Henki vaikuttaa kyyneleitä vanhempien sydämessä kahdesta syystä: Kyyneliä vuodattavat he silloin, kun heidän lapsensa menevät synnin tielle - siitä ei pääse mihinkään, se on koettu ja tietty, jos kerran heissä on sitä elämää, mitä Jumala vaikuttaa. Toinen syy on se, kun Jumala on saanut vetää käsiinsä heidän lapsensa. Nämä ensimmäiset ovat murheenkyyneleitä ja jälkimmäiset ilokyyneleitä.
On niin omituista, kun te oppilaat olette näistä puhuneet, niin olette sillä panneet vuodattamaan kyyneleitä tänäkin päivänä. Eikö ole ilon päivä tämä täällä opistolla nyt! Voi jos jokaisen kohdalla olisi käynyt niin, kuin täällä on nyt taas kuultu. Niin kallista on Jumalan työ. Mutta ei sitä voi niin kalliiksi sanoa, eikä yksikään kirjoittaja siitä iloita, kuinka se todella on.


Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #140 : 07.11.23 - klo:07:20 »
Jumalan Henki vaikuttaa jokaisessa ihmisessä nöyrän hengen. Silloin on hyvin helposti vaara likellä. Voi hyvin helposti nousta ja kohota, kun on saanut suurta armoa, niin että on vaarassa jokapäiväisessä elämässä katsoa ynseällä mielellä toisia, joilla ei ole samaa mieltä eivätkä ymmärrä toisiansa. Tätä ei saisi tapahtua yhdenkään nuorukaisen kohdalla. Teillä on joka ainoalla koti ja vanhemmat, ja siellä tulisi noudattaa Jumalan käskyä: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä." Niin olisi hyvä, että siinäkin, mikä koskee tätä maallista elämää, tulisi parannusta tehtäväksi, että olisitte alistuvaisempia kuin olette tähän asti olleet. Siinä asiassa käy niin tekeminen, joka ei ole Jumalan sanaa ja hyvää omaatuntoa vastaan. Ja omaa aatamia on masennettava ja kurissa pidettävä, siitä Herra lupaa ajallisen siunauksen ja menestyksen.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #141 : 08.11.23 - klo:07:35 »
Sitten on toinen asia se, että osoittaa kuuliaisuutta sille äänelle, mitä Jumalan Hengen valaisema omatunto vaatii, toisenlaista olotapaa, toisenlaista mielipidettä kuin on kotielämässä, missä ei Herra ole päässyt vaikuttamaan. Siinä tulee kuulla enemmän Jumalaa kuin ihmisiä, mutta nöyrällä mielellä voittaa siinäkin enimmän. Vaikka siinä meneekin aikaa, niin kun näitä hyviä harjoituksia pitkittää ja kun jaksaa vähän odottaa ja siihen siunausta pyytää, niin on voitto hetken päästä.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #142 : 09.11.23 - klo:07:42 »
Tämä on minulle erityisen tuttua nuoruuteni ajoilta. Monen suhteen oli asia niin, että ai aina sopinut mennä seuraan, vaikka mieli teki, kun olivat semmoiset vanhemmat, jotka eivät käsittäneet, mitä se halu todella oli. Täytyi siinä kuulla niitä ja taas toisinaan hyvin nöyrästi pyytää. Ja siitä minä olen huomannut olleen suurta apua vanhempien voittamiseksi Herralle. Kyllä siinä tarvitaan erityistä voimaa, ennenkuin se tapahtuu, kyllä siinä pannaan koetukselle. Mutta kun te olette nyt olleet pyytämässä, että Herra tulisi mukaan, niin ei Hän jää tulematta sinne, mihin Häntä ollaan vailla. Oi toki, saahan Hän monta kertaa odottaa ovenkin takana, emmekä me päästä sisälle, ja Hän jaksaa sieltäkin meille huutaa!

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #143 : 10.11.23 - klo:08:32 »
Siellä opistolla saarnattiin eilen enkelin ilmestymisestä neitsyt Marialle, jolle sanottiin ihmeellinen sana: "Terve armoitettu!" Siitä tervehdyksestä ilmoitettiin, että se voidaan sanoa hyvin muillekin.
Tekisi nyt mieli sanoa myöskin tälle nuorisojoukolle tällä matkalla nuo sanat: Terve armoitettu! Tuossa luvussa esitettiin, ettei meillä pitäisi olla niin tavattoman paljon pelkoa. Se pelko on jo meiltä pääasiassa otettu pois. Kristus on ottanut pois meiltä pelon hengen ja kauhun hengen. Ei synti saa olla enää määräävänä, vaan Kristus hallitsee. Ja niin voi tästä nuorisosta nyt hyvin elävästi sanoa sanan: Sinä olet siunattu. Minkälainen siunattu se on? Se on niin siunattu, ettei sille lueta enää syntiä. Sen synnit annetaan anteeksi jokahetkisesti, eikä ainoastaan silloin tällöin. Se nauttii Kristuksessa syntienanteeksisaamista joka hetki. Sellainen se on siunattu.


Juho Malkamäki

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Aamuhartaus 23
« Vastaus #144 : 10.11.23 - klo:12:20 »
Jatkuu osassa24
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi