Kirjoittaja Aihe: Linnut 34  (Luettu 22238 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 34
« Vastaus #45 : 05.06.21 - klo:17:34 »
Näitä parvekepesiä löytyy aika usein. Jopa sorsa on pesinyt parvekkeella.

Räkätin pesä Kouvolassa:  https://yle.fi/uutiset/3-11965693

Eräs talon rouva meidän talossa pitää viimevuotisesta 'viisastuneena' muovirasiaa Toytansa akun päällä. Västäräkki oli tehnyt sen päälle pesän jonka hän havaitsi poikasten sirinästä kun hn autoa käheni.
Auto seisoo etupäässä parkkiruudussa, sellainen kolmekymppinen elämää nähnyt auto.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 34
« Vastaus #46 : 21.08.21 - klo:13:24 »
Tytär kertoi hellyttävän tositapauksen ystävänsä maatilalta. Ystävä oli saanut lahjaksi kolme hanhenmunaa. Hän katsoi läpivalaisulla niiden  olevan hedelmöityneitä ja antoi ne pienten silkkikanojensa haudottaviksi. Ja niin vain kaikista munista kuoriutui hanhenpoikanen, kähes hautojansa kokoinen, videon mukaan.

Samalla tilalla on muitakin eläimiä. Niistä yksi leghorn-kana on kesyyntynyt ja tulee sisälle taloon jossa sitä ruokitaan kahden Jack Russel-koiran kanssa yht´aikaa. Emännän kädestä ne ottavat ruokapalan vuorotellen ja etuilematta.

Olisi pa ihmisilläkin näin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #47 : 28.08.21 - klo:16:13 »
Palatessani rämeeltä näin sähkölangalla urospuolisen pikkulepinkäisen, eka kerta minulle.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 34
« Vastaus #48 : 29.08.21 - klo:23:18 »
Iltapäivällä vakiopyörälenkilläni näin isolla peltoaukealla satoja lintuja,
näin aika kaukaa, etten ole varma oliko hanhia vai kurkia.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 34
« Vastaus #49 : 12.09.21 - klo:17:36 »
Pihassa aurinkoisella paikalla onnistui auringonkukan viljely. Nyt dalidintit tulevat jonossa ottamaan siemeniä ja lennähtävät sitten läheisiin kuusiin nauttimaan siemenestä. Ei tämä ole eka kerta, mutta olen tyytyväinen havaintooni.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #50 : 15.09.21 - klo:18:49 »
Pihassa aurinkoisella paikalla onnistui auringonkukan viljely. Nyt dalidintit tulevat jonossa ottamaan siemeniä ja lennähtävät sitten läheisiin kuusiin nauttimaan siemenestä. Ei tämä ole eka kerta, mutta olen tyytyväinen havaintooni.

Minulta se ei aikoinaan onnistunut. Varret jäivät liian lyhyiksi. Lieneekö ollut syy itäeurooppalaisissa siemenissä?

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #51 : 15.09.21 - klo:18:52 »
Lintuhavaintojärjestelmä Tiiran mukaan Pohjois-Karjalan pellot täyttyvät nopeaa vauhtia valkoposkihanhista: Suurin potti nyt Rääkkylän Oravilahden kuivatusalueen pelloilla 37000 paikallista. Lähes kaikilla lajeilla on nyt muutto päällä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 34
« Vastaus #52 : 15.09.21 - klo:18:56 »
Jätättekö auringonkukat talventörröttäjiksi. Olen nähnyt ainakin kukinnon terälehtineen ja siemenineen olevan tarjolla syöttöpaikalla.

Mitä mieltä olette luvasta saada metsästää valkoposkihanhia ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #53 : 15.09.21 - klo:19:59 »
Jätättekö auringonkukat talventörröttäjiksi. Olen nähnyt ainakin kukinnon terälehtineen ja siemenineen olevan tarjolla syöttöpaikalla.

Mitä mieltä olette luvasta saada metsästää valkoposkihanhia ?

Auringonkukkia yrittelin kasvattaa rivitaloasunnossa. Siemeniä vain syöttelin linnuille. Valkoposkia saa muistaakseni metsästää luvalla tietyissä paikoissa. Näin oli ainakin viime vuonna. Täällä niille jätetään tiettyjä peltoja syöntipelloiksi, samoin kuin kurjille (kurki) ainakin Tohmajärven Valkeasuolla tarjotaan hernettä syötäväksi. On tehty jo pitkään. Valkoposken "ongelma" on se, että EU:n lintudirektiivin mukaan se kun on muuttolintu, niin sitä ei saa metsästää. Suomen oma pesimäkanta on taas liian pieni metsästettäväksi. Onko ihmiset tosiaan niin nälässä, että kaikkea pitää ampua?

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #54 : 23.09.21 - klo:19:49 »
Tässä yhtenä päivänä huomasin hanhimuuttoa menevän, joten menin parvekkeelle tarkkailemaan. Tunnissa näkyi 1720 hanhea, 16 parvea, pääasiassa valkoposkia. Muualla kuulin vielä parin valkoposkiparven ääntä. Lenkillä eri päivinä näkyi hanhien sekaparvia: mm. yhdestä parvesta kuului sekä valkoposken, että tundrahanhen ääntä. Yhden puhtaan metsähanhiparvenkin näin, siinä oli melko tarkkaan 60 lintua. Suomen vähät metsähanhet (taigametsähanhia) ovat jo menneet ja nämä nyt nähdyt on Venäjän kantaa eli tundrametsähanhia. Hanhimuutto kyllä jo loppui ja sepelhanhi jäi ehkä näkemättä tältä syksyltä. On aina mieltäylentävää nähdä muuttavia hanhia, kun tietää niiden tulevan kaukaa - jotenkin kaihoisaa.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Linnut 34
« Vastaus #55 : 24.09.21 - klo:19:28 »
Iltalenkillä taas ehkä sama peippoparvi hiekan syönnissä kuin aikaisemminkin, mutta nyt eri paikassa. Noin 30 peipposta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 34
« Vastaus #56 : 24.09.21 - klo:19:48 »
Lintuharrastukseni loppui lähes kokonaan kun muutimme tähän Mukkulan keskustaa.
Pihapiiriä hallitsee yksi varis, harakkapari ja ylilentävät naakat.

Yksi talitiaispari asuu viereisen talon kolossa ja pikkuvarpusia näkee kävelyteiden reunoilla kun ne ruokailevat pihatatarin siemenillä.

Korkealta kuuluu lokkien kirkunaa, olen nähnyt niitä ostarin kakaisien yhdeksänkerroksisten talojen katoilla.

Muut havainnot ovat käynneitä Ruoriniemessä, Kahvisaaressa ja Pikku-Vesijärven puistossa.

Matti näkee enemmän kun pyöräilee jopa 30 km lenkkejä uudella pyörällään. Hän kertoi minulle esim. silkki-uikun pesänrakentamisen vaikeudesta. Aallot veivät kesällä kaksi pesää eikä poijinta onnistunut.

Ruoriniemen sillan-korvalla minäkin olen nähnyt meriharakan. Tänä vuonna sen tiedetään myös pesineen Lahdessa.

On minulla kovasti ikävä niitä lukuisia pikkulintuja joita pihassamme metsän reunassa rannan läheisyydessä oli. En ole kolmeen kesään enää kuullut satakieltä , mustarastasta enkä punarintaa. Ei näy puukiipijä taka-ikkunasta eikä tepastele Klaus-waris nurtsilla odottamassa einettä. :'(

Eivät lennä kurjet ja joutsenetkaan auroissa tästä yli, en ainakaan ole kuullut enkä nähnyt.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #57 : 25.09.21 - klo:00:12 »
Mitä mieltä olette luvasta saada metsästää valkoposkihanhia ?

Niitä taitaa olla niin paljon, että sopivat metsästettäväksi vähintään siinä kuin muut hanhet? Mutta kyllähän ne syödä pitäisi sitten kanssa! Nyt kun on se älyttömyys, että voi jonkin verran luvalla ampua, mutta ruhot pitää hävittää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 34
« Vastaus #58 : 25.09.21 - klo:00:14 »
Pihassa aurinkoisella paikalla onnistui auringonkukan viljely. Nyt dalidintit tulevat jonossa ottamaan siemeniä ja lennähtävät sitten läheisiin kuusiin nauttimaan siemenestä. Ei tämä ole eka kerta, mutta olen tyytyväinen havaintooni.

En ole nähnyt tinttejä aikoihin! Oikein ihmettelinkin, minne ovat kadonneet.  :017: Näihnköhän menee seuraava havainto ensi vuoden puolelle.

Joutsenia ja kurkia sen sijaan piisaa. Tänäänkin lenteli yksinäinen joutsen ihan täällä kaupungissa. On se nyt, kun niitä näkee enemmän kuin talitiaisia.  :icon_rolleyes:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 34
« Vastaus #59 : 25.09.21 - klo:07:48 »
Olen ilahtunut runsaasta varpusparvesta, joka pyrähtelee naapurustossa. Sekin laji näytti välillä kadonneen jonnekin. Yleisimpien lajien tiaiset ovat olleet seuranani niin kaupungissa kuin mökkimaisemissa.