Kirjoittaja Aihe: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu  (Luettu 39641 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #60 : 14.12.14 - klo:14:46 »
jollakin tapaa olen myös miettinyt miten jolkekin hyvin tuskittelevalke ihmisille on hyväksi ajatus saatamme kohdata pelastettuin joukkoon suureen kuuluvaksi lopulta vaikka itse vihtahännän

Olen samaa mieltä, että jos joku synnin tuskissa oleva ihminen kuulee, että Paholainenkin tulee loppuviimeeksi pelastumaan, niin mitä ilmeisimmin tämä helpottaa tämän henkilön olemista, omatunto rauhoittuu. Jos kerran itse Paholainen, niin miksen minäkin . . . 
Ihmisluonto on sellainen, että se tuollaisesta on omiaan rauhoittumaan.

Tällainen rauha on kuitenkin väärää ja tuhoisaa rauhaa. Se rauha perustuu siihen, että "minä olen kuitenkin Paholaiseen verrattuna niin paljon parempi ihminen ja jos Paholainen pelastuu, niin tietysti minäkin, koska olen häntä parempi".
Jos ihminen käsittelee syntisyytensä jollain muulla, kuin Kristuksen verellä, joutuu ihminen kadotukseen, vaikka kuinka suuren rauhan tai uskon/heräämisen uskoo omaavansa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #61 : 14.12.14 - klo:14:57 »
Näyttää äärimmäisen vahvasti siltä, että ihminen pyrkii kaikin tavoin pelastumaan muuta tietä, kuin sitä, mikä Raamatussa on kuvattu.

Lainaan lempikirjailijaani Tomas Wilcoxia
"
Epätoivoinen syntinen! Sinä katselet oikealle ja vasemmalle sanoen: "Kuka tahtoo osoittaa meille sitä, mikä on hyvää?" Sinä kääntelet kaikkia hyviä tekojasi ja tunnustuksissasi, hutiloiden paikataksesi kokoon vanhurskauden pelastukseksesi.
"

Löydän tuosta itseni, vaikka mitä tekisin.

.
.
.

Vuohien joukossa mitä ilmeisimmin oltiin varmoja omasta oikeasta herännäisyydestä ja ihmeteltiin sitä, että Jumalalla oli oma käsitys tuon joukon uskovaisuudesta/heränneenä olemisesta.
Se oli väärää rauhaa.
En tosin itse ole varma, että kuvaako vertaus lampaista ja vuohista viimeistä tuomiota vai jotain muuta tuomiota.



Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #62 : 14.12.14 - klo:15:23 »
Aralla tunnolla näiden asioiden edessä...
En osaa käyttää oikeita sanoja ja ilmaisutapoja.
Vajavaisella ymmärrykselläni koen että pelastumisemme perustuu täysin
Jeesuksen lunastustyöhön.
Samoin tämä omalle kohdalle pelastuksen kokeminen on Jumalan teko.
Mikä sitten on ihmisen osuus pelastuksesta?
Erkki Lemisen mukaan vastaanhangoitteleminen.
Mutta jotain tässä tapahtuu...ihminen muuttuu...uudistuu..

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #63 : 14.12.14 - klo:16:31 »
Mikä sitten on ihmisen osuus pelastuksesta?
Erkki Lemisen mukaan vastaanhangoitteleminen.

Lainaan Paavalia Room. 8.
"
28 Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa* ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen. 29 Ne, jotka hän edeltäkäsin on valinnut, hän on myös edeltä määrännyt oman Poikansa kaltaisiksi, niin että hänen Poikansa olisi esikoinen suuressa veljesjoukossa. 30 Ne, jotka Jumala on edeltä määrännyt, hän on myös kutsunut; ne, jotka hän on kutsunut, hän on myös tehnyt vanhurskaiksi; niille, jotka hän on tehnyt vanhurskaiksi, hän on myös lahjoittanut kirkkautensa.
"

Tässä vain yksi Raamatun esimerkki siitä, että Jumala on valinnut tietyt ihmiset pelastukseen. Jostain syystä jotkut on valittu huutamaan avuksi Herran nimeä ja toisia ei ole valittu huutamaan avuksi Herran nimeä.
En ole löytänyt mitään kunnon selitystä, mitkä ovat olleet Jumalan valintaperusteet.

Eli, toiset hangoittelevat vastaan ja heidät laitetaan kaikesta vastahangoittelun kadottavasta synnistä huolimatta huutamaan avuksi Herran nimeä, toiset taasen hangoittelevat vastaan ja heitä ei laiteta huutamaan avuksi herran nimeä vaan vaivutetaan jonkinlaiseen rauhanomaiseen tilaan, jossa Kristusta ei tarvita tai jos tarvitaan, niin vain nimellisesti.

Yhteistä koko ihmiskunnalle lienee ainakin se, että vastaanhangoitteleva syntinen olemus hangoittelee vastaan loppuun asti.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #64 : 14.12.14 - klo:16:38 »
Valituille vastaanhangoittelu taitaa koitua siunaukseksi, koska se jos mikä on omiaan painamaan häntä maahan ja näinollen  laittamaan ihmistä jatkuvasti huutamaan avuksi Herran nimeä.
Niille, joita ei ole valittu, vastaanhangoittelu johtaa tuhoon.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #65 : 14.12.14 - klo:17:02 »
Puhutaan myös etsikkoajasta.
Se liittynee tähän Jumalan kutsumiseen, ihmisen pelastumiseen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #66 : 17.12.14 - klo:12:53 »
Olen samaa mieltä, että jos joku synnin tuskissa oleva ihminen kuulee, että Paholainenkin tulee loppuviimeeksi pelastumaan, niin mitä ilmeisimmin tämä helpottaa tämän henkilön olemista, omatunto rauhoittuu. Jos kerran itse Paholainen, niin miksen minäkin . . . 
Ihmisluonto on sellainen, että se tuollaisesta on omiaan rauhoittumaan.

Tällainen rauha on kuitenkin väärää ja tuhoisaa rauhaa. Se rauha perustuu siihen, että "minä olen kuitenkin Paholaiseen verrattuna niin paljon parempi ihminen ja jos Paholainen pelastuu, niin tietysti minäkin, koska olen häntä parempi".
Jos ihminen käsittelee syntisyytensä jollain muulla, kuin Kristuksen verellä, joutuu ihminen kadotukseen, vaikka kuinka suuren rauhan tai uskon/heräämisen uskoo omaavansa.

Luitkohan sinä ny varmasti sen minun tekstini kokonaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #67 : 17.12.14 - klo:12:54 »
Köpi on erittäin oikeassa, näki Luther jo itse, jollakin tapaa olen myös miettinyt miten jolkekin hyvin tuskittelevalke ihmisille on hyväksi ajatus saatamme kohdata pelastettuin joukkoon suureen kuuluvaksi lopulta vaikka itse vihtahännän jos hän persoona on. Mutta se antaa liikaa lupaa käyttäytyä  sitten kuin itse vihtahäntä enkä ehkä ajattele yksilöä, ajattelen yhteiskuntamoraalia ja ikäviä kausaliteetteja.

Minä nimittäin kirjoitin näin. Tännekkömä kirjoitin epäileväni vihtahännän menettäneen äärimmillään suorastaan  persoonanaolon irrottautuessaan täysin Jumalasta.kirjotin näämmä...  Perustelut meni muualle.

Minä ymmärrän hyvän tarkotukses Köpi, temmata tulesta kaikki köryävät kekäleet, mutta se ei anna oikeutta johtaa harhaan suhteessa siihen mitä on puhuttu mitä ei.

« Viimeksi muokattu: 17.12.14 - klo:12:58 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #68 : 17.12.14 - klo:13:03 »
Ihminen on, vakavasti puhuakseni, myös altis masentuneena näkemään ettei häntä voi Jumalakaan pelastaa. Tämä on täysin totta.

Sen tähden itse harkitsisin, milloin olisi psykiatrin vuoro. Ne eivät kaikki ole ateistitieteen liittoon kuuluvia jumalanvihollisia. Jos pysyvänä kiduttaa kokemus tahi vakuuttuneisuus ylläolevasta voi miettiä onko minussa muutakin oirepuolta ja hoitaa pois. Jos sitten saa sen väärän rauhan, niin vot. Parempi se on kuin itsemurha. Kuulin eilen jotakin liian järkyttänyttä jälleen.

Jumala ei varmasti sitä halunnut, moniko ihminen, en tiedä. Tai mikä oli liikaa.

Sen sijaan on todella vaarallisia valmiuksia pukea kirkolliseen ja siten jumalan salliman ja tahtoman pukuun kansanmurha, poliittinen vaino, orjuus tai sellainen tiplu kuin naisen äänioikeudettomuus. On kykyä myös, ken hengessä puhuu, erottaa missä hengessä.
« Viimeksi muokattu: 17.12.14 - klo:13:08 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #69 : 17.12.14 - klo:15:22 »
Kai voin heittää tähän väliin yhden ajatuksen mikä osui taannoin silmiini.
Vaikkei taida liittyä ketjun aiheeseen mitenkään, enkä tiedä mihin liittyy...
ehkä johonkin "toistemme ja itsemme suvaitsemiseen ja ymmärtämiseen".....

Juu, asiaan...
Meillä on sisuksissamme astia johon kertyy ja kasaantuu kaikenlaista elämämme matkalla...
pisaroittain..tai välillä roppakaupalla...
Me emme näe toistemme astian "täyttymistilannetta"....emme ole aina selvillä omankaan
astiamme täyttymistilanteesta...
Minulle, tai kanssaihmiselle, se "viimeinen pisara" saattaa tulla aivan yllättäen ja aivan
yllättävän pienestäkin aiheesta...
Sen jälkeen saattaa sitten olla joku reaktio ja tunnekuohu vallalla...

No tämmöttii jorisin..
 :039:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #70 : 17.12.14 - klo:15:52 »
Eli, toiset hangoittelevat vastaan ja heidät laitetaan kaikesta vastahangoittelun kadottavasta synnistä huolimatta huutamaan avuksi Herran nimeä, toiset taasen hangoittelevat vastaan ja heitä ei laiteta huutamaan avuksi herran nimeä vaan vaivutetaan jonkinlaiseen rauhanomaiseen tilaan, jossa Kristusta ei tarvita tai jos tarvitaan, niin vain nimellisesti.

Tästä puuttuvat ne, joita ei ole vaivutettu rauhanomaiseen tilaan ja jotka siitä huolimatta eivät huuda avuksi Herran nimeä, vaan vaikka mammonaa tai kuuluisuutta tai känniä tai oppineisuutta tai hienoja sukujuuriaan tai mitä näitä epäjumalia nyt onkaan.

Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti
jos joku synnin tuskissa oleva ihminen kuulee, että Paholainenkin tulee loppuviimeeksi pelastumaan, niin mitä ilmeisimmin tämä helpottaa tämän henkilön olemista, omatunto rauhoittuu. Jos kerran itse Paholainen, niin miksen minäkin . .

Miten se Paholaisen pelastuminen minun omaatuntoani rauhoittaisi?

Omatunto on se, joka sanoo, milloin toimin oikein ja milloin väärin, ihan riippumatta mistään pelastumisasioista. Vaikka kuinka pelastuisin niin ei se omaatuntoa rauhoita, jos itse tiedän että olen toiminut väärin. Kuten ei sekään tieto, että joku ehkä toimii vielä törkeämmin väärin. Eihän se, että minut armahdetaan väärän tekoni seurauksista, niitä tekoja muuta oikeiksi?

Omatunto velvoittaa toimimaan oikein, ilman mitään palkkion odotusta, oli se palkkio sitten vaikka itse pelastus.
« Viimeksi muokattu: 17.12.14 - klo:16:00 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #71 : 17.12.14 - klo:17:43 »
Oikeastaan totean itse aina unohtavani että psykiatria pidetään yhä herjauksena. Kun oli itse pitkään analyysissa ja kaikki kaveritkin oli eli juttu meni tyylillä sopisko sulle vaihtaa tuntia mun kanssani, kun meitä osui vielä samalle kuusi suurimmillaan, ei enää näe kuin tämäntapaisen ongelman:

Kun masennus on niin yleistä kuin se on, että joka neljännellä on kerran eläissään, minimi, yksi, minimi, keskivaikea masennus, ja valtaosahan ei tule julki, menee kuin kaksi tonttia sekaisin ihmisen mielessä, henkinen ja hengellinen.

Enää ei näe itseään kuin tuhoon tuomittuna ja predestinoituna "vihan astiana".

Tällöin on hyvä tutkia itseään, mutta katsoa hieman millaisen Jumalan edessä. Ei se niin helppoa ole, en kai siitä muuten kirjoittaisi.

Jos Jumala säilyy syntilaskurina, jolloin ihminen on viimein kuin Job, ei saa rauhaa sylkeään niellä, kysyisin vakavasti ja rehellisesti, sekotanko nämä kaksi todellisuutta, omani ja Jumalan.

tiedän että ihmiset eivät saa apua terapiostaan jotkut siis.
Minulla on tästäkin kysymyksiä, mutta toivoisin että erittäin rennoin ottein sallittaisiin itselle tämäkin osa ihmisyyttä. Aina ahdistus ei ole Jumalasta.

Ennen muuta mietin erotetaanko syyllisyys ja syyllisyydentunto kelvollisesti. Syyllisyydentunto ei aina ole suhteessa ajatuksiin sanoihin ja töihin. Eikä aina Jumalasta. Tai miten lienee. Djupt personligt-Nouwen kärvisteli vuoden syvässä depressiossa, mutta tapasi päivittäin psykiatrinsa ja sielunhoitajansa. Eikä hän siitä rikastunut.

Ja mietin kuinka moneen umpisolmuun tämänkin tekstin voi halutessaan saada.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #72 : 17.12.14 - klo:18:46 »
Omatunto on se, joka sanoo, milloin toimin oikein ja milloin väärin

Näihän se omatunto toimii, vaan koska omantunnon ääni on suurelta osin oppimisen tulos, ei se ole kaikissa asioissa ollenkaan luotettava kaveri.
Esimerkkejä on meidän itse kunkin  jokapäiväisestä elmästämme paljon, jossa toisen omatunto sanoo jotain, toisen sanoo juuri päinvastoin.

Luotettava ohjenuora pitää löytää muualta ja harjaannuttaa omatuntonsa tuon luotettavan ohjenuoran mukaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #73 : 17.12.14 - klo:18:57 »

Minä ymmärrän hyvän tarkotukses Köpi, temmata tulesta kaikki köryävät kekäleet, mutta se ei anna oikeutta johtaa harhaan suhteessa siihen mitä on puhuttu mitä ei.

Luin uudelleen kommenttisi. Ei siinä tosiaankaan väittänyt, että olisi hyvä lohdutus uskoa, että Vihtahousukin pelastuisi.
Kommenttini hörsyi muualle, mitä olit kirjoittanut.
Kommenttini ei kaikelta osin siis ole kommenttia sinulle, vaan tekstistäsi tuli minulle jonkinlainen aasinsilta muihin asioihin, osittain varmaan siksi, kun luin huolimattomasti tekstisi. Anteeksi.
Huolellinen lukeminen on ensiarvoisen tärkeää.
Eli samansuuntaisia ajatuksia sinulla tästä asiasta näytti olevan, kuin minullakin.

ps. Minustakin muuten tuntuu, että tässäkin ketjussa ei ole kaikkien osalta ymmärretty mitä minä olen tarkoittanut - tämä on haasteellista tämä luetun ymmärtäminen meille jokaiselle.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #74 : 17.12.14 - klo:19:32 »
^Minä ainakin myönnän etten ymmärrä mitä tarkoitat. Siksi koetankin kysymällä saada selvyyttä.

Luotettava ohjenuora pitää löytää muualta ja harjaannuttaa omatuntonsa tuon luotettavan ohjenuoran mukaan.

Olisiko sinulla mainita muutama esimerkki siitä, milloin luotettava ohjenuorasi sanoo muuta kuin omatuntosi?

Minä kyllä meinaan edelleenkin toimia omantuntoni mukaan. En tiedä mikä olisi sen luotettavampaa. (Tai siis en tietenkään toimi aina omantuntoni mukaan vaan lankean monenmoiseen vääryyteen, mutta sen vääryyden mittapuu on omatuntoni.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.