Kirjoittaja Aihe: Tänään 51  (Luettu 26818 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33826
Vs: Tänään 51
« Vastaus #75 : 12.07.16 - klo:13:52 »
Minua viehättää jutustelusi Zetorista. Noinhan isännät ennen haastelivat hevosistaan, parhaista kavereistaan.
Miehille joka ei omista työhevosta tai zetoria, on auto sen jonkinlainen korvike. Jos takakontissa on moottorisaha, on jo parempaa.

Kaveri jonka kanssa yhdessä tehdään, mitä sitten tehtäneen, on tärkeä ja läheinen.
Mattia yli 52 vuotta seuratessani olen näitä havaintoja saanut. Hän otti mielellään veljen tai molemmat kaveriksi kun jotakin tehtiin. Niin oli hänen kotiseudullaan tapana. Talkoot, pienetkin, tekivät työn maittavaksi.

Yritän olla näissä meidän hyvin pieniksi käyneissä puuhissamme vänkärinä tai repsikkana, milloin minäkin.
Itse olen näitä 'ite-tekijöitä'. Siksi rakennushommissa en antanut Matin sotkeutua maalaushommiin. Yksin maalasin, kyllästin ja lakkasin tämänkin talon ulkoa ja sisältä.

Mutta on se koirakin kiva kaveri, jos ei hevosen veroinen, niin lähes ihmisen.  :002:
Siksi tuntuu haikealta kun Themiksellä tuntuu olevan heikkoa, ja siitä viimeisestä eläinlääkärikäynnistä on alettu puhua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 51
« Vastaus #76 : 12.07.16 - klo:16:24 »
 :039:
Kiitos viestistäsi. Ajankuluhan on tärkeä asia, kun asustelee vähän sivussa yleisestä menosta. Tulee siis kirjoitelluksi. Sen voin tehdä vain asoista , mitkä olen omakohtaisesti kokenut, nähnyt tai kuullut.
"Näin kahden kesken", olisiko niin, että Zetori on eräänlainen sidesana. Viime Israelin matkallani Urpolla, Mikkelin kolportööri, oli kaveri, kuka jutteli minullekin. Ymmärsin, että hän on maaseudun miehiä ja antoi siten teksteilleni arvoa. Tällaisella yhteydellä on myös merkityksensä.
Matillesi terveiset.
Ymmärrän tunteesi Themiksen viimeisestä matkasta. Minulla oli Hemmo, karkeakarvainen mäyris, jolle tuli lopulta kivulloinen olo. Lääkäri suositteli eutanasiaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 51
« Vastaus #77 : 12.07.16 - klo:16:39 »
Surullisia uutisia rakkaista lemmikeistä. Herra Hugo ei elä pitkään, vain joitakin vuosia.

Peräkkäisiä oirepäiviä jälleen, mutta en viitsi lähteä sairaalaan. Tappelen Färkkilän kanssa jo tarpeeksi siitä mikä basilaarimigreeni taas olikaan ja että ne kohtaukset eivät hoidu sillä Färkkilän tipalla mutta eivät hoitamattakaan.  Nimotopia saisi suoneen kai asumalla Kuopion seudulla, mutta muuttamaan nyt mokoman takia. 

Terassilla eilen kiihkeästi yhteen ottaneet siilit jättivät useita ns käyntikortteja.  Sain joten kuten aamulla siivottua siellä, mutta kyl, kyl ne kärpäsiä keräävät.  Toivottavasti eivät naapurin puolelle. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 51
« Vastaus #78 : 12.07.16 - klo:17:29 »
^
 :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33826
Vs: Tänään 51
« Vastaus #79 : 13.07.16 - klo:08:27 »
Laajennettu kotiseuturetki alkaa vartin päästä. Ajamme reittiä, Heinola-Mäntyharju-Suomenniemi-Savitaipale-Luumäki.

Tapaamme Pyryharakan ja ukkokullan, ja palailemme Utti-Kouvola kautta.

Jos Themikselle käy hyvin, se saa lennättää Jehki-kissan puuhun, kuten Basso teki viimeisellä matkallaan. :icon_rolleyes:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tänään 51
« Vastaus #80 : 13.07.16 - klo:08:55 »
Laajennettu kotiseuturetki alkaa vartin päästä. Ajamme reittiä, Heinola-Mäntyharju-Suomenniemi-Savitaipale-Luumäki.

Tapaamme Pyryharakan ja ukkokullan, ja palailemme Utti-Kouvola kautta.

Jos Themikselle käy hyvin, se saa lennättää Jehki-kissan puuhun, kuten Basso teki viimeisellä matkallaan. :icon_rolleyes:

Hieno homma.  :icon_cool:  Saattaa käydä niin, että Jehki hiippailee vaivihkaa piilopaikkaansa näyttämättä nöpönenäänsä moisille vieraille.  :icon_wink:
Pyryharakka

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Tänään 51
« Vastaus #81 : 13.07.16 - klo:09:15 »
Laajennettu kotiseuturetki alkaa vartin päästä. Ajamme reittiä, Heinola-Mäntyharju-Suomenniemi-Savitaipale-Luumäki.

Tapaamme Pyryharakan ja ukkokullan, ja palailemme Utti-Kouvola kautta.

Jos Themikselle käy hyvin, se saa lennättää Jehki-kissan puuhun, kuten Basso teki viimeisellä matkallaan. :icon_rolleyes:


Kuulostaa aivan ihanalta! <3
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 51
« Vastaus #82 : 13.07.16 - klo:09:39 »
Tiedoksi: ajan, ajokortin hankin tosin vasta 47-vuotiaana.

Uskon, että autopilot-ajoneuvot yleistyvät - juuri tänään raportoitiin ensimmäisestä sellaisen kuolonkolarista.

Suhtaudun automaattiautoiluun skeptisesti, mutta uskon sen tuovan käteviä apuneuvoja, joista pysäköintiautomatiikka on jo käytössä. Laajemmassa käytössä mainitsemieni kaltaiset kysymykset muodostavat huomattavan ohjelmointihaasteen, kun ottaa huomioon esimerkiksi eettisten periaatteiden kulttuurisidonnaisuuden.

Valitsemani esimerkki oli kylläkin huonosti laadittu. Uskoisin, että joskus tulevaisuudessa liikenteessä olevat objektit, kuten autot, lähettävät toisilleen informaatiota, joka voisi sisältää tiedon esim. matkustajamäärästä, objektin kokonaismassasta, nopeudesta ym. Suoralla moottoritiellä ja hyvällä säällä autopilottiliikenne saadaan varmasti toimimaan turvallisemmin kuin ihmistoiminen. Autopilotilla kun ei ole esim. testosteronipurskahdusten ja kännisten kavereiden aiheuttamaa riskinottoherkkyyttä.

Sen sijaan esim. Punavuoren ahtailla kaduilla lumikaaoksessa saattaa ihmiskuskilla olla edelleen puolensa.

Mt

Kiitos! Ensinnä siitä että luit vastaukseni ja peräti vaikuttaa siltä, että myös käsitit. Hyvä, autopilot ajoi kuolonkolarin. Järkyttyisin, mikäli ihmisen ohjaamista tuo ei olisi jokapäiväinen uutinen ja liian läheltä koettu.  Kuinka tuo tapahtui? Kenties onnettomuudessa toista automaattiautoa vastaan?  Kuka ajoi päin ja miksi? 

Tiesitkö muuten mikä on tavallisin syy kuolonkolareille?  Tai hyvä, en tiedä minkä vuoden tilastoissa.  Ei känninen kuski, ei testosteronipiikki, ei räyhäävät matkustajat. 

Se on hyönteinen.  Autoon päässyt ampiainen.  Huomio on muualla, toinen käsi huitoo sitä höntiäistä ja vahingossa motoriikka kääntää rattia, pyörät vievät oikeanpuoleisessa liikenteessä vastakkaiselle/ viereiselle kaistalle, sillä suurin osa väestöstä on oikeakätisiä. Kokeile turvallisissa oloissa.  Oikeakätinen todella irrottaa ratista vahvemman, eli oikean käden, koettaa hätistää ampiaista oikeanpuoleisesta ikkunasta ulos, vasen käsi tekee myötäliikkeen ja ratti kääntyy vastapäivään.  Oma serkkuni kuoli näin, tosin hän kurotti sillä oikeallaan uutta kasettia C-kasettien aikakaudella soittimeen, kurotti vartaloaan oikealle, ratti kääntyi,  mutkan takaa tuli bussi ja Maurin auto kääntyi suoraan bussin eteen. Siinä ei sillä bussinkuljettajalla ollut muuta tehtävissä kuin hälyttää ambulanssi.

Mihin kuoli oma enoni?  Ei edes omaan tarkkaamattomuuteen.  Molemmat kädet ratissa ja kaikki huomio liikenteessä sillä tultiin liittymästä moottoritielle.  Kaarteen takaa ajaa päin kaveri joka puhaltaa lähes neljä promillea, jalka fiksattuna kaasulle. Ei huomaa ei piittaa siitä että tie kaartaa, ajaa suoraan ja tulee vaihtaneeksi kaistaa.  Kukaan autossa ei edes ennättänyt tajuta mitä tapahtui.

Sairaskohtaus on niinikään räyhäajamista tavallisempi syy. Siksi minulla ei ole korttia. Se on erityisesti pitkien ajojen riski, sillä vauhdit ovat nopeampia. Isäni ainut läheltä piti sattui kun hän nukahti rattiin ja ajoi metsään.  Onneksi romuttui vain auto.  Hän vain yritti ennättää illaksi kotiin. 

.....................


Joten paikasta toiseen siirtymisessä on ja oli riskinsä jo hevosvankkurien ajalla. Tuoreimmillaan Italiassa kaksi junaa yksiraiteisella radalla törmäsi toisiinsa. Kuka sanoo ettei juuri se bussi johon nousen tai taksi jolla koetan kamppeineni päästä junaan tai läheinen ihminen joka tulee vastaan aja kolaria?  Sen perusteella jokaisen pitäisi pysyä kotonaan.  Missä tapahtuu eniten kuolemaan johtavia onnettomuuksia?

Kotona.

Minun unelmani on monen vammaisen, epileptikon, vanhuksen unelma.  Saisi edes joskus vain nostaa tavarat autoon ja ajaa sinne, missä minua odotetaan.  Niin, se kaikki saastuttaa ja on kovin epäeettistä ja arveluttavaa.  Luovuitko itse, onko kukaan minun lisäkseni luopunut ajamisen mahdollisuudesta edes joskus, pitkillä matkoilla suuren tavaramäärän kanssa vain siksi, ettei toinen saisi vahinkoa? Vastaahan tähän!

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 51
« Vastaus #83 : 13.07.16 - klo:09:47 »
Tänään minä jo kirjoitin mt: lle vastauksen.  Yleensä olen ajatellut asioita paljon ennen kuin teen yhtään siirtoa.  Tekstistä tulee pitkä, koska perustelu ei ole tiivistettävissä.  Tänään toivon että mt myös lukee sen.

Skeptinen saa ja sopii aina olla.  Että ihan kuolonkolari.  Ei semmoisista mitään hyvää seuraa.  Ei seuraa niin, ellei jälleen asetu sen toisen asemaan ja ajattele kuinka paljon ajaakaan itse.  Tai luovu autostaan vaikka kahdeksi vuodeksi. Ekoteko lisäksi!   :kahvi: 

Minä haastan tällä jokaisen teistä luopumaan henkilöautostansa, sanokaamme kahdeksi vuodeksi sovitusta päivämäärästä. Jos on romppeineen kesämökillä niin pitäähän sieltä päästä takaisin kotiin vielä tämän kerran mutta sitten! Kuka ottaa haasteen vastaan?  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 51
« Vastaus #84 : 13.07.16 - klo:15:45 »
Mustikoiden poiminta ja perkaus jatkuu ja jatkuu, niihin kuluu 4 tuntia päivässä yhteensä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33826
Vs: Tänään 51
« Vastaus #85 : 13.07.16 - klo:18:44 »

Kuulostaa aivan ihanalta! <3

Olikin aivan hurjan mukavaa. Parasta oli se, että Mattikin halusi tätä.
       Pyrtsin luona on kaksi mukavaa ukkokultaa jotka hän tuntee. He viihtyivät niissä omissa jutuissaan mainiosti.

Matkustaminen itsessään oli mukavaa. Sää suosi, vettä satoi vain silloin kun olimme Luumäellä talossa kahvittelemassa.

Vihantasalmella joimme aamupäiväkahvit. Mäntyharjulla vanha kunnan keskusta hyvinhoidettuine rakennuksineen ja Salmelasta laajemmallekin levinneine
veistoksineen viehätti. En muista toista yhtä siistiä ja kaunista kirkonkylää.

Reittimme jatkui Suomenniemen menniemenkautta Savitaipaleen ABC;lle jossa söimme wieninleikkeet.  Suomenniemellä on museoviraston hoteissa Lyytikkälän talomuseo, siinä pistäyksimme.

 Koko Etelä-Savon matkaosuudella näyttivät metsät tien molemmin puolin mainioilta sienimetsiltä. Vanhat kaskimaat kasvoivat koivikkoja tai sekametsää. Eikä risukkoa ja saraheinää kuten Hämeessä näkee.Vain Luumäki-Kaipiainen välillä tietyöt jarruttivat kulkua.

Themis viihtyi myös kissanhajuisessa talossa. Jehki on emänä ( vai isäntä ) talossa, ja sitä Themis ymmärsi kunnioittaa. Katti lepäili omalla tuolillaan, eikä hievahtanutkaan siitä vaikka koiruus kävi melko liki yrittämässä. Murina oli selvää puhetta pysyä loitommalla.

 


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33826
Vs: Tänään 51
« Vastaus #86 : 14.07.16 - klo:10:24 »
Hikihommia.  Aikaisemmin runsaan puolen tunnin keppikävely, rivakanpuoleinen. Perään tunti pihahommia, etupäässä pää alaspäin. Hikeä pukkaa.

Aiemmin minulle tuli näistä kitkemis- ym. pää alaspäin tehdyistä töistä paha olo pitkäksi aikaa. Nyt se on poistunut, kiitos ainakin kahden vuoden ajan joka aamu suorittamastani niska-selkä-hartiat-jumpasta.
Eilen lisäksi Pyrtsi neuvoi hiirikäden jumppaliikkeen. Lisäsin sen aamujumppaani, onhan se lähes eniten liikkuva ruumiinosani.

Matti laittaa parhaillaan perunat kiehumaan, minä menen paistamaan maksaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 51
« Vastaus #87 : 14.07.16 - klo:13:56 »
Urakalla marjastusta.
Aamupäivällä reilu parituntinen vadelmikossa, eka kerta tänä kesänä.
Kohta taas mustikkametsään, aika mones kerta jo sitä sorttia.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 51
« Vastaus #88 : 14.07.16 - klo:14:11 »
Tein turhaa työtä kahteen otteeseen. Ensin aloin myrkyttää juolaheinää 660 neliömetriltä, niin muovinen 5 lt ruisku pasahti halki. Kävin vaihtamassa vaatteet ja peseydyin. Sitten vein pari kottikärryllistä sitä myrkyttynyttä maata pos Kaariinan alueiden vierestä.

Zetorin oikea takarengas häjysti "vemppaa", yritin tosissani saada rengasta pois vanteeltaan. Jäin toiseksi. Ehkä 20 v sitten se oli käsissäni irti vanteelta, koska kumi oli puhki. Ajelen sitten "vähän ovaalilla" takarenkaalla.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 51
« Vastaus #89 : 14.07.16 - klo:18:24 »
Muutto jatkuu ja maanataina tulee muuttoauto. Rehellisesti sanottuna olen fyysisesti väsynyt, ja siksi tulin koneen ääreen lepäämään. Meillä on 1500 kirjaa joista yli 500:sta on tarkoitus päästä kierrätyskeskuksen ym kautta eroon. CD:tä on noin 700 eikä niistä pyritä eroon. C-kasetteja on enään yksi, jossa on vaimon puhe Järvenpään Herättäjäjuhlilla, tosin meillä ei ole soitinta, jolla sen voisi kuunnella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi