Tiedoksi: ajan, ajokortin hankin tosin vasta 47-vuotiaana.
Uskon, että autopilot-ajoneuvot yleistyvät - juuri tänään raportoitiin ensimmäisestä sellaisen kuolonkolarista.
Suhtaudun automaattiautoiluun skeptisesti, mutta uskon sen tuovan käteviä apuneuvoja, joista pysäköintiautomatiikka on jo käytössä. Laajemmassa käytössä mainitsemieni kaltaiset kysymykset muodostavat huomattavan ohjelmointihaasteen, kun ottaa huomioon esimerkiksi eettisten periaatteiden kulttuurisidonnaisuuden.
Valitsemani esimerkki oli kylläkin huonosti laadittu. Uskoisin, että joskus tulevaisuudessa liikenteessä olevat objektit, kuten autot, lähettävät toisilleen informaatiota, joka voisi sisältää tiedon esim. matkustajamäärästä, objektin kokonaismassasta, nopeudesta ym. Suoralla moottoritiellä ja hyvällä säällä autopilottiliikenne saadaan varmasti toimimaan turvallisemmin kuin ihmistoiminen. Autopilotilla kun ei ole esim. testosteronipurskahdusten ja kännisten kavereiden aiheuttamaa riskinottoherkkyyttä.
Sen sijaan esim. Punavuoren ahtailla kaduilla lumikaaoksessa saattaa ihmiskuskilla olla edelleen puolensa.
Mt
Kiitos! Ensinnä siitä että luit vastaukseni ja peräti vaikuttaa siltä, että myös käsitit. Hyvä, autopilot ajoi kuolonkolarin. Järkyttyisin, mikäli ihmisen ohjaamista tuo ei olisi jokapäiväinen uutinen ja liian läheltä koettu. Kuinka tuo tapahtui? Kenties onnettomuudessa toista automaattiautoa vastaan? Kuka ajoi päin ja miksi?
Tiesitkö muuten mikä on tavallisin syy kuolonkolareille? Tai hyvä, en tiedä minkä vuoden tilastoissa. Ei känninen kuski, ei testosteronipiikki, ei räyhäävät matkustajat.
Se on hyönteinen. Autoon päässyt ampiainen. Huomio on muualla, toinen käsi huitoo sitä höntiäistä ja vahingossa motoriikka kääntää rattia, pyörät vievät oikeanpuoleisessa liikenteessä vastakkaiselle/ viereiselle kaistalle, sillä suurin osa väestöstä on oikeakätisiä. Kokeile turvallisissa oloissa. Oikeakätinen todella irrottaa ratista vahvemman, eli oikean käden, koettaa hätistää ampiaista oikeanpuoleisesta ikkunasta ulos, vasen käsi tekee myötäliikkeen ja ratti kääntyy vastapäivään. Oma serkkuni kuoli näin, tosin hän kurotti sillä oikeallaan uutta kasettia C-kasettien aikakaudella soittimeen, kurotti vartaloaan oikealle, ratti kääntyi, mutkan takaa tuli bussi ja Maurin auto kääntyi suoraan bussin eteen. Siinä ei sillä bussinkuljettajalla ollut muuta tehtävissä kuin hälyttää ambulanssi.
Mihin kuoli oma enoni? Ei edes omaan tarkkaamattomuuteen. Molemmat kädet ratissa ja kaikki huomio liikenteessä sillä tultiin liittymästä moottoritielle. Kaarteen takaa ajaa päin kaveri joka puhaltaa lähes neljä promillea, jalka fiksattuna kaasulle. Ei huomaa ei piittaa siitä että tie kaartaa, ajaa suoraan ja tulee vaihtaneeksi kaistaa. Kukaan autossa ei edes ennättänyt tajuta mitä tapahtui.
Sairaskohtaus on niinikään räyhäajamista tavallisempi syy. Siksi minulla ei ole korttia. Se on erityisesti pitkien ajojen riski, sillä vauhdit ovat nopeampia. Isäni ainut läheltä piti sattui kun hän nukahti rattiin ja ajoi metsään. Onneksi romuttui vain auto. Hän vain yritti ennättää illaksi kotiin.
.....................
Joten paikasta toiseen siirtymisessä on ja oli riskinsä jo hevosvankkurien ajalla. Tuoreimmillaan Italiassa kaksi junaa yksiraiteisella radalla törmäsi toisiinsa. Kuka sanoo ettei juuri se bussi johon nousen tai taksi jolla koetan kamppeineni päästä junaan tai läheinen ihminen joka tulee vastaan aja kolaria? Sen perusteella jokaisen pitäisi pysyä kotonaan. Missä tapahtuu eniten kuolemaan johtavia onnettomuuksia?
Kotona.
Minun unelmani on monen vammaisen, epileptikon, vanhuksen unelma. Saisi edes joskus vain nostaa tavarat autoon ja ajaa sinne, missä minua odotetaan. Niin, se kaikki saastuttaa ja on kovin epäeettistä ja arveluttavaa. Luovuitko itse, onko kukaan minun lisäkseni luopunut ajamisen mahdollisuudesta edes joskus, pitkillä matkoilla suuren tavaramäärän kanssa vain siksi, ettei toinen saisi vahinkoa? Vastaahan tähän!