Kirjoittaja Aihe: Tänään 51  (Luettu 26646 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Tänään 51
« : 28.06.16 - klo:21:37 »
Lepo olisi tärkeä muistaa kun ikää karttuu.
Enää ei vauhti ja voimat ole kuin 3-4 kymppisenä.
Minunkin "piti" tänään mennä kävely ja pyörälenkit peräkkäin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 51
« Vastaus #1 : 29.06.16 - klo:09:01 »
Odottelemme vieraita. Kuljeskelen tanhuaa ja rustinkeja kierrellen. Kävin katsomassa härkäpapuviljelmäänikin, ei taida peltomies tälle satokaudelle papuja päästä maistelemaan. Kylvöni ei näytä itävän. Viime kesänä nilistin liian varhain siemenpavut paloistaan, niin ne menivät kuivatessa ihan kurttuun. Pitäisi jaksaa odottaa, että luonto tekee tuleentumisen kunnolla. "Kympin suutari tekee satasen vahingon" sanotaan. Lisäksi peltomies ei saa oleilla Hispanian auringossa kesäkuulle asti, vaan kotiin pitää tulla ainakin äitienpäivään mennessä. Eipähän ole Kaariinan perunatkaan vielä pinnassa. Siinäkin asiassa on peltomiehen vikaa - maanmuokkaus ei ole tehty MTK:n sääntöjen mukaan. Zetori valittaen huuti kytkintään, joten piti antaa periksi.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Tänään 51
« Vastaus #2 : 29.06.16 - klo:13:26 »
Pika  " korjaus "   Kytkimelle.  Kaada levylle koka kolaa tai etikkaa.  Loppuu luistaminen hetkellisesti.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tänään 51
« Vastaus #3 : 29.06.16 - klo:15:45 »
Tuli käytyä pikkukeikka mattopesulla, toinen kerta tänä kesänä, kuuluu kesärutiineihini,
samoin kuin käen kukkumisen odottelu.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Tänään 51
« Vastaus #4 : 29.06.16 - klo:16:48 »
Söin kesän ensimmäiset kotimaiset puutarhamansikat.  Ahomansikoita on pihassamme ollut jo parisen viikkoa, ne säästämme aina tylleröille sitä mukaa kun kypsyvät.
Mansikka on mainio nesteenpoistaja.

Ihoni ei siedä hyttysenpistoa, ne turpoaa ja kutisee. Mäkärät ovat haukanneet pieniä ihonpalasia ahkerasti. Olen ihan paukamilla ja pistoilla kirjavoitu. Hydrokortisonia kuluu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tänään 51
« Vastaus #5 : 29.06.16 - klo:19:19 »
Tyttö olisi halunnut jo tällä viikolla minut heille mutta nyt piti sanoa, että vasta ensi viikolla sopisi.
Ja sitten sovimme puhelimessa, että maanantaina ani varhain läksin matkaan.
Saan nähdä vävyn ja pienen miehen, 3 kk ikäisen.
Mummo tässä ihan tohkeissaan ja osa matkavalmisteluista ja -suunnitelmista jo toteutettuina.
Vaippapusseja ostan matkalta mukaan, ellen huomenna osta asioilla käydessäni jo valmiiksi.
Tietty merkki ja tiettty koko, mutta muistan sen.
Kiitollisin mielin.
Myös pojan tyttö eli pikku neiti voi hyvin.
Nukkuu jo omassa huoneessa yönsä.
Ja tämä 3 kk tytön poika nukkuu pitkiä yöunia, täysimetys ja D-tipat.
Voinen todeta, että olen onnellinen.
Saan elää välimaastossa, äitini ja veljeni kanssa ja sitten matkat nuorien ja lastenlasten luokse ja he välillä vierailevat sitten vuorostaan.
Että tälläisenkin elämänvaiheen saapi elellä. :eusa_angel:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tänään 51
« Vastaus #6 : 30.06.16 - klo:09:15 »
Hiljaisuudessa akkujen lataamista, voimien keräämistä.   :109: :eusa_pray: :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Tänään 51
« Vastaus #7 : 30.06.16 - klo:11:05 »
Meillä taas on ahkeroitu kun herttoniemeläiset tuloo.  Se on vanha tapa .
Toinen tytär asuu lähellä ja piipahtelee, jolloin se on sellaista arkisempaa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 51
« Vastaus #8 : 30.06.16 - klo:11:07 »
Vieraille tuli palvelukseen kutsu. Kerkesin tehdä, mitä iltapäivälle suunnittelin.
Stealilta tuli kytkimen korjausehdotus, kiitos vaan. Tiedän kokacola-hapon, mitä limonaadina myös pidetään. Zetorin stefat eivät vuoda, joten kytkinasetelma ei ole öljyinen. Säätö oli vissiinkin v 1995 tehty silloin, kun Zetori oli poikki. Suhteeni traktoriin on tietysti tekemisen suhde, mutta paljon on "henkistä" kerta yhdessä on puuhattu.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 51
« Vastaus #9 : 30.06.16 - klo:12:13 »
Osaisitko sinä tai joku tääl suunnitella ohjelmoitavan auton. Siis automaattiohjauksellisen. Et voisin ajaa johkin ja kun tulee kohtaus pamauttasin automaatin päälle. Väitän että tulisi suuri innovaatio, pääsisi itsenäisyyspäiväjuhliin ja sais Pro Finlandiamitalin. Ja mikä suksee ulkomaita myöten. 

Minä oon varma et sellasen voisi rakentaa koska lentikoihinkin voidaan.  Olen valmis testaushenkilö. 


Itte tänään ompelen puseroi.  Sisar osti juhannusmarkkinoilla kuten minä ja sain itte hyvän mut hän ei mahdu omaansa ja nimipäiväkin on ylihuomenna.  Pusero ennättää kyl, mutta paketti ei.

Sikälis oli kätevää antaa kaikil tytöil äidin nimen muunnelma, että ei tarvii viettää eriksensä ja pojalle ristimänimeksi kun syntyi semmosena päivänä että oli ihan kiva pojannimen päivä.  Ompelukone kutsuu.  Miettikää sitä autoa, olen vakavissani.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 51
« Vastaus #10 : 30.06.16 - klo:12:26 »
Taidan pysytellä ihan suosiolla näissä analogialla ratkaistavissa jutuissa. Tee Sinäkin iloisena ja hartaalla mielellä neuleesi  :039:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tänään 51
« Vastaus #11 : 30.06.16 - klo:15:47 »
Osaisitko sinä tai joku tääl suunnitella ohjelmoitavan auton. Siis automaattiohjauksellisen. Et voisin ajaa johkin ja kun tulee kohtaus pamauttasin automaatin päälle. Väitän että tulisi suuri innovaatio, pääsisi itsenäisyyspäiväjuhliin ja sais Pro Finlandiamitalin. Ja mikä suksee ulkomaita myöten. 

Kehittelillä on jo monessakin paikassa. Ensimmäisenä otettaneen käyttöön tavaraliikenteessä, jossa sen ansiosta saadaan kalusto tehokkaampaan käyttöön (ei kuskin lepoaikoja).

Voit antaa oman panoksesi automaattiohjautuvan auton kehitykseen pohtimalla automaattiohjauksen etiikkaa. Esim. seuraavankaltaiset kysymykset on ratkaistava:

Vauhtia 100 km/t, autossa vain kuski, vastaantulevaa liikennettä jatkuvasti, oikealla jyrkänne, ei kaidetta. Tiellä elävä olento. Ajetaanko päälle vai väistetäänkö?
Elävä olento
a) hirvi
b) vanhus
c) lapsi
jne.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 51
« Vastaus #12 : 30.06.16 - klo:22:17 »
Minulla oli aikani miettiä ajamiseni etiikkaa kun kaksi vuotta grand mal- kohtauksista oli kulunut, silloin olisin saanut kortin.  Minulla oli teoriakoe läpäistynä ja kaikki ajotunnit.  Juttu kaatui niin, että inssissä lähdin kiihdyttämään katsottuani että ketään ei tule, menoksi.


Heräsin tai siis seuraava muistikuva onkin, kun retkotan rattia vasten, auto on penkalla nurtsilla ja keula sinnepäin mistä tultiin. Sain lyhyen kohtauksen joten olin out kun kaarteen takaa oli tullut tuplarekka ja lujaa. Ajettiin konttorille ja se oli siinä. 


Kaksi vuotta tästäkin kului aikaa. Hyvä, inssille selvitettiin etten ollut tekemässä kaksoisitsemurhaa vaan tuli hämärätila.  Aamulla oli fiilis että ei pitäis tänään ei pitäis..... mutta oli vaikea järjestää niitä koejuttuja vapaaksi työstä, olin reputtanut jo kerran, ajoin samaa vauhtia muun liikenteen kanssa eli kahdeksaakymppiä kuudenkympin rajoitusalueella.

Mietin miten on.  Mikäli ajan itse ja saan petit mal tai hämärätilan, siinä ennättää tapahtia hyvin paljon. Mitähön jos lapsi juoksee kadulle?  Vanhus ei ehdikään vanhoilla vihreillä yli?

Niin, minulla ei ole ollenkaan korttia.  Tämän valinnan tein jo ennen basilaarimigreenin eli tyvivaltimospasmin puhkeamista.  Ja nämä olivat ne syyt. 
Nyt riskit ovat oikeastaan entistä suuremmat vaikka itse epilepsia on siedettävämmin tasapainossa jos nukun riittävästi ja omaan tahtiini.  Tuo kohtaus johtaisi siihen, että menettäisin ajoneuvon hallinnan kokonasn, olkoon se vaikka polkupyörä.  Tunnen ehkä minuutin ajan että kohtaus on tulossa. 


Joten kiitos, minulle ei ole tarpeen esittää haastavia kysynyksiä siitä milloin ajamiseni olisi eettistä tai epäeettistä.  Ne on jo esitetty peilin edessä ja ehditty esittää usein.  Kuten silloin, kun teoriakoe meni uusiksi, ja siis minun olisi pitänyt uusia se kokonaan.   


Sellaista kyllä toivon aivan vakavissani, jossa sitten ifrapunakameran avulla olisi myös mahdollista havaita vastaan säntäävä hirvi, mutta se käy kehnosti näemmä heiltäkin joilla tajunta säilyy kovasti hyvin kaiken aikaa.  Samoin lapset jotka juoksevat ajoradalle jäävät auton tönäisemiksi koska virkeinkään kuljettaja ei aina kykene väistämään ajamatta vaihtoehtoisesti nokka vasten vastakjaisella kaistalla vastaantulijaa. 


Tämä nyt on vain unelma.  Ensin ohjelmoituna Helsinki - Kotka -väli, tai Helsinki-Hamina, kaikkine säätöineen mitä tiellä on.... Ja sinne vielä tuo, että jarruttaa jos joku juoksee eteen, eihän autoa kaupunkiajossa tarvita. 


En tiedä ollenkaan,  ajatko itse. Siten en liioin voi ajatella, että pitäisijän tuon nyt tilanne ymmärtää.    Toisinaan väsyn siihen että minua odotetaan sinne ja odotetaan tänne ja ties minne ja mukaan pitäisi ottaa Herra Hugo, Herra Hugon kamppeet siis juoksupyörä ja kilo fleecenkappaleita, tölkillinen etanoita ja matoja ynnä muita, viulu,  ja reppuun sitten jotakin yöpaitaa ja hammasharjaa ja lääkkeitä ja mitä muuta saattaa tarvita.


Sellainen synnyttää hurjia unelmia.  Unelmista toisinaan kehittyvät suunnitelmat ja aika ajoin suunnitelman joku toteuttaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tänään 51
« Vastaus #13 : 01.07.16 - klo:12:02 »
Lähden kohta hammaslääkäriin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Tänään 51
« Vastaus #14 : 01.07.16 - klo:12:52 »
Kotiseuturetkeily nro  6  tehtiin haudoillakäyntien merkeissä.
Ensin ajoimme Lammin kirkon kupeelle.  Kirkko ei ollut auki, mutta olemme siellä käyneet aiemmin. Ulkoa sen mahtavuus näkyi hautuumaalta hyvin.
Liisa-neidin leposija on lähellä kirkon pohjoisseinää. Se oli kukkien peitossa, mikä lämmitti sydäntäni. Liisa oli armoitettu kukkatäti.

Lammilta Evon kautta Padasjoen hautausmaalle. Jonkin aikaa etsittyämme löytyi Matin kotiväen hauta. Siinä lepäävät hänen vanhempansa ja kaksi veljeä. Hautaa ei ole juuri kaunistettu. Vain yksi pieni lobelia oli orpona suuren kiven sivulla .. Vein keltaisen begonian. Nythän on siinä siis Ruotsin lipun värit, mikä sopii suvun juuria ajatellen.

Laivarannassa kahvittelimme. Kun pääsimme kotiin tuli Lotta äitinsä kanssa syömään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)