Kirjoittaja Aihe: Euforiaa!!!  (Luettu 2364 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Euforiaa!!!
« : 25.04.13 - klo:08:32 »
Tällä viikolla on ollut pari peliä, jossa parempi voitti. Baijerilaiset ja Porin Ässät!
wilhelmi niskasen jäljillä

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Euforiaa!!!
« Vastaus #1 : 25.04.13 - klo:08:55 »
Tällä viikolla on ollut pari peliä, jossa parempi voitti. Baijerilaiset ja Porin Ässät!

Euforiaa?
Mitäs sitä on otteluiden väliajalla oikein nautittu, muuta kuin nakkeja ja limparia?

ps.Euforia on yhtä kuin lääkkeillä, alkoholilla tai päihteillä aiheutettua keinotekoista tunnetilaa, jotenkin näin minä sen käsitän.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Euforiaa!!!
« Vastaus #2 : 25.04.13 - klo:10:09 »
Euforiaa?
Mitäs sitä on otteluiden väliajalla oikein nautittu, muuta kuin nakkeja ja limparia?

ps.Euforia on yhtä kuin lääkkeillä, alkoholilla tai päihteillä aiheutettua keinotekoista tunnetilaa, jotenkin näin minä sen käsitän.

Ei euforiaan aina tarvita edes kemikaaleja
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Euforiaa!!!
« Vastaus #3 : 25.04.13 - klo:13:49 »
Ilman euforiaa elämä ei maistu, jopa voit kuolla nuorempana. :icon_confused:
Elämä on kemiaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Euforiaa!!!
« Vastaus #4 : 25.04.13 - klo:14:12 »

   Euforia on se toinen kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Euforiaa!!!
« Vastaus #5 : 25.04.13 - klo:14:33 »
Mikäs se toinen sitten on?
Minä olen taas pudonnut kelkasta...tai nyt kevätkaudella...pudonnut kuin pappa mopon kyytistä...

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Euforiaa!!!
« Vastaus #6 : 25.04.13 - klo:15:05 »

 Mikäs se toinen sitten on?
Minä olen taas pudonnut kelkasta...tai nyt kevätkaudella...pudonnut kuin pappa mopon kyytistä...



Dysforialla tarkoitetaan epämiellyttävää oloa tai huonovointisuutta. Se on euforian vastakohta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Dysforia


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Euforiaa!!!
« Vastaus #7 : 25.04.13 - klo:22:16 »
Euforiaa?
Mitäs sitä on otteluiden väliajalla oikein nautittu, muuta kuin nakkeja ja limparia?

ps.Euforia on yhtä kuin lääkkeillä, alkoholilla tai päihteillä aiheutettua keinotekoista tunnetilaa, jotenkin näin minä sen käsitän.


Kyllä sopivalla liikunnalla saa luonnollisen dopamiinierityksen liikkeelle ja päihteettömän euforian.  :icon_cool:
Pyryharakka

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Euforiaa!!!
« Vastaus #8 : 25.04.13 - klo:22:23 »
Euforia on myös oleellisesti urheiluun liittyvä tunne, joka vaikuttaa sekä urheilijoissa että katsojissa.

"There is no doubt that sport generates powerful emotional responses among participants and spectators alike. The sight of professional soccer players and their supporters overwhelmed by euphoria or reduced to despair during penalty shoot-outs is ample testament to this fact."
(Terry, Peter C. (2004) Mood and emotions in sport. In: Morris, Tony and Summers, Jeff, (eds.) Sport psychology: theory, applications and issues. John Wiley & Sons Australia, Ltd., Milton, Australia.)

Eli yhtä hyvin pelaajat kuin katsojatkin ovat oman joukkueen maalintekotilanteessa voimakkaassa euforian tilassa - onnistui katsojilta ainakin Väätäisen, Virenin ja Riihivuoren aikoihin muistaakseni myös ilman lääkkeitä ja viinaksia. Vastaavasti tuska on suuri, kun vastustaja tekee maalin tai ohittaa.

Koetin vielä vilkaista, löytyiskö W. Jamesin klassikosta "Uskonnollinen kokemus moninaisuudessaan" (1902, suom. H. Leiviskä 1914) kuvausta uskonnollisesta euforiasta esim. herätyskokouksissa, mutta ei löytynyt selailemalla. Sen sijaan löysin huomautuksen, että "ruikutteleva mieli on jokseenkin taipuva uskonnottomuuteen". Porissa lienee esiintynyt tänään tavallista vähemmän ruikuttelevaa melankolisuutta.

Mt

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Euforiaa!!!
« Vastaus #9 : 25.04.13 - klo:22:39 »
Joo...olin armeijassa Väätäisen voittojen aikoihin.
Kasarmin aulassahan juoksua katseltiin...ja taisi olla kaikilla mopoilla ja konamiehillä euforinen olo  :023: