Kirjoittaja Aihe: Voiko körttiläinen pelastua?  (Luettu 48155 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #75 : 25.11.08 - klo:17:38 »
Kiitos taas monista kommenteista, teillä se on sana hallussanne.
Ensimmäinen tekstini körttiläisen pelastuksesta kertoi Jeesuksen teoista, ei minun. Kerroin siitä mitä Jeesus teki minulle hapuillessani Jumalan luokse. Samoin kerroin mitä vastasin hänelle. Ei siinä ollut oman uskon erinomaisuutta eikä muiden vähättelyä. Olin ennen yhtä ylpeä kuin tekin. Kun minulta kysyttiin, että olenko uskossa, vastasin: - en, olen körttiläinen.
Mutta nyt sanon teille, että Jeesus tulee tekemään myös teille jokaiselle, ellei ole jo tehnyt - siis jokaiselle teistä - kysymyksen, johon körttiläisyydellä ei ole vastausta. Hän kysyy sinun sielusi tilaa, se on kahden välinen dialogi. Minulle se ei kuulu eikä sitä tarvitse minulle kertoa. Ne kysymykset mitä olen teille tehnyt, ovat nousseet teidän omista puheistanne. Nyt en enää kysy teiltä mitään, saan aivan tarpeeksi vastauksianne muutenkin.
Muistakaa, että ei lamppua sytytetä ja panna sängyn alle (Luuk 8:16). Sänky voi syttyä palamaan ja sittenhän siitä nolo tilanne tulee.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #76 : 25.11.08 - klo:17:42 »
Minulla on tapana kysyä Jeesukselta sieluni tilaa, hän sen tietää. Tällaista keskustelua sanotaan rukoilemiseksi. Körttiläisyys on myös rukousta.

Lars Mikael

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #77 : 25.11.08 - klo:18:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Sananvapauden lisäksi tulee kunnioittaa vapautta vaikenemiseen.

Se on v i i s a u t t a, olkaamme vakaat... lausuu pappi (diakoni) ortodoksien ehtoo- ja aamupalveluksessa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #78 : 25.11.08 - klo:19:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
En kai ilmaisut ajatustani riittävän selvästi. Tienes-2 taisi olettaa, että joku ei usko, kun sanoi, ettei ole uskossa. Halusin sanoa, että näin ei välttämättä ole. Yhtä hyvin joku muu voi olla mielestään uskova, vaikka ei pidä itseään uskovaisena.


Komppaan. "Olla uskossa" särähtää korvissani. Se kuulostaa jotenkin kopealta.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #79 : 25.11.08 - klo:19:17 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Mutta nyt sanon teille, että Jeesus tulee tekemään myös teille jokaiselle, ellei ole jo tehnyt - siis jokaiselle teistä - kysymyksen, johon körttiläisyydellä ei ole vastausta.


Voidaanko tästä kenties vetää johtopäätös, ettet olekaan körtti?

Kohtaamme kukin Jumalan omalla tavallamme. Jokainen hapuilee Jumalaa
kohti niinkuin parhaaksi näkee. Jumalan kohtaamiseen ei tarvita temppuja eikä tekniikkaa.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #80 : 25.11.08 - klo:19:27 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Vaikuttaa siltä, että tällä foorumilla ei saa sanoa olevansa uskossa, koska se jonkun käsityksen mukaan tarkoittaa toisten arvostelemista. Ja mikä vielä ihmeellisempää, joku luulee sen tarkoittavan sitä, että hän ei olisi ollenkaan uskossa. Se joka julkisesti tunnustautuu uskovaksi ottaa riskin, koska hän sitoutuu elämään uskonsa mukaan, vaikka ei siinä onnistu edes omasta mielestään.


Sorry nyt vaan, mutta tällä foorumilla jokainen saa sanoa sanottavansa. Turha siitä on valittaa. Mutta jokainen kantakoon myös vastuun sanoistaan eli sen, että saa vastaansa vastakkaisia  ja erilaisia mielipiteitä.

Se, joka julkisesti tunnustautuu uskovaksi, ei sano ihmisestä yhtään mitään. Puhe on puhetta, ei muuta.  En ole nähnyt ihmistä, joka eläisi täysin kristillisen uskon mukaisesti. Sellaiseen voi tietysti sitoutua, mutta sitä on vaikea toteuttaa. Ihmiset, kun ovat erehtyväisiä, alati syntiä tekeviä.

Mehän käymme täällä keskustelua uskon kysymyksistä täysin vapaasti. Se merkitsee, että jokaisella on mielipide. Erilaisten mielipiteiden perusteella ei kannata yleistää eli vetää johtopäätöksiä.

Niinpä esimerkiksi väite, ettei saa sanoa olevansa uskossa, ei pidä lainkaan paikkaansa. Voit sanoa sen asian vaikka kuinka monta kertaa eikä se meitä hetkauta puoleen eikä toiseen.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #81 : 25.11.08 - klo:21:01 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"

Sänky voi syttyä palamaan ja sittenhän siitä nolo tilanne tulee.


Ei tullut Nätti Jussille. Kun tupa ja sänky paloi, niin muutti kamariin asumaan. Vai oliko se toisin päin?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #82 : 26.11.08 - klo:08:27 »
Minä en itsestäni voi sanoa "olevani uskossa" (tuo ilmaus "usko on minussa" oli muuten aikas hyvä :D ) mutta en esimerkiksi pidä pöllöpäinä (kuten ymmärsin että tienes luuli) niitä, jotka näin sanovat. En usko myöskään uskoontuloon, uskon heräämiseen. Ja nämä erot johtuvat yksinkertaisesti siitä terminologiasta, mihin olen kasvanut.

Kuka nyt vakavissaan käyttäisi termejä, joiden merkitystä ei ole sisäistänyt ja jotka tuntuvat omaan suuhun ihan oudolta? :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #83 : 26.11.08 - klo:10:37 »
Julkinen tunnustautuminen kristityksi on Raamattuakin lukien melkoisen kaksipiippuinen asia. Siellähän paheksutaan kovasti ulkokultaisuutta, omalla uskonnollisuudella komeilua, kadunkulmissa tupsuilla koristetussa viitassa rukoilemista. Kristuksen tunnustaminen on kai sitten muuta kuin uskovaksi julistautumista. Kristuksen tunnistaminen lähimmäisessä ja lähimmäisen kohtelu sen mukaan olisi minun ehdotukseni tämän tunnustautumisen muodoksi. Se tuntuu paljon vaikeammalta kuin 'Jeesus on Herra' -paidassa pomppiminen.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #84 : 26.11.08 - klo:10:55 »
Pena tiivistää:


Lainaus
Kristuksen tunnistaminen lähimmäisessä ja lähimmäisen kohtelu sen mukaan olisi minun ehdotukseni tämän tunnustautumisen muodoksi.


Niinpä  :idea:
Herra armahda.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #85 : 26.11.08 - klo:11:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Julkinen tunnustautuminen kristityksi on Raamattuakin lukien melkoisen kaksipiippuinen asia. Siellähän paheksutaan kovasti ulkokultaisuutta, omalla uskonnollisuudella komeilua, kadunkulmissa tupsuilla koristetussa viitassa rukoilemista. Kristuksen tunnustaminen on kai sitten muuta kuin uskovaksi julistautumista. Kristuksen tunnistaminen lähimmäisessä ja lähimmäisen kohtelu sen mukaan olisi minun ehdotukseni tämän tunnustautumisen muodoksi. Se tuntuu paljon vaikeammalta kuin 'Jeesus on Herra' -paidassa pomppiminen.



Erittäinkin hyvin sanottu!  :D
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #86 : 26.11.08 - klo:12:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kristuksen tunnistaminen lähimmäisessä ja lähimmäisen kohtelu sen mukaan olisi minun ehdotukseni tämän tunnustautumisen muodoksi. Se tuntuu paljon vaikeammalta kuin 'Jeesus on Herra' -paidassa pomppiminen.


Pena asettaa sanansa viisaasti ja harkitsevasti ja siksi komppaan jälleen kerran.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #87 : 26.11.08 - klo:13:22 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
 Olin ennen yhtä ylpeä kuin tekin.
Tunnustan. Olen sitä vieläkin.
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Komppaan. "Olla uskossa" särähtää korvissani. Se kuulostaa jotenkin kopealta.
Tunnustan. Olen syntinen ja kopeus on yksi syntini muiden joukossa.                                                                        
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Julkinen tunnustautuminen kristityksi on Raamattuakin lukien melkoisen kaksipiippuinen asia.
Miten sen nyt ottaa? (En siis täysin tunnusta). Oliskohan tuo nyt ihan noinkaan, kun Raamattua lukee? Fariseusten kohdalle se minun Raamatun tietämykseni mukaan sopii, mutta ei kai sitä nyt voi ihan näin yleistää? Tämän teorian mukaanhan pappikaan ei voisi esiintyä papin puvussa. Jotenkin nyt taidat sekoittaa uskoa tunnustavan ja kristityn. Ylpeä kun olen, tunnustan ylpeänä olevani kristitty. Kristityksi tunnustauduin usein muslimimaailmassa ollessani. Eivätkä muslimit sitä pahaksi pistäneet. Enemmän täällä kotimaassa saa takkiinsa kristittynä olemisesta.
Mitä lähimmäisen huomioimiseen tulee - olen samaa mieltä.
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
uskon heräämiseen.
Tunnustan. Niin minäkin "heränneenä".

"Körtti on körtti, vaikka voissa paistas", sanoi isäni. Olen mielestäni körtti vaikka tunnustan itseni heränneeksi (siis uskovaksi). Siihen kun minulla itselläni ei ole osaa eikä arpaa, mutta en myöskään häpeä sitä ja uskon mahtuvani joukkoon "tummaan" - heränneenä.

Lars Mikael
----------------------------------------------------------
Ps. Taisi tulla pientä purtavaa tulkinnoista uskovainen/herännyt?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #88 : 26.11.08 - klo:15:52 »
Kaksipiippuisella tarkoitan juuri sitä, että on mahdotonta olla selkeästi joko samaa mieltä tai eri mieltä. Vertaus ontuu varmasti haulikkoampujien mielestä, aseen piiput taitavat olla jokseenkin yhtä mieltä savikiekoista, sorsista tai muusta tähtäimeen haetusta.
Mikä körtistä tulee, jos se friteerataan ruokaöljyssä, munkkiko?

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #89 : 26.11.08 - klo:16:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Mikä körtistä tulee, jos se friteerataan ruokaöljyssä, munkkiko?


Vain jos sillä on jauhot suussa.