Kirjoittaja Aihe: Kirkosta eroaminen osa 2  (Luettu 20520 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #135 : 29.10.20 - klo:19:44 »
Sateenkaarimessu on kirkossamme eksytystä ja suurpetos.

Pastori Erkki O. Auranen teki Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulille vuonna 2006 kantelun sateenkaarimessusta, ja vaati sen kieltämistä. Kantelussa todetaan, että Pyhä Ehtoollinen on tarkoitettu koko seurakunnan yhteiseksi tapahtumaksi eikä ehtoollisen viettoa saa käyttää vallan välineenä tai hyväksynnän saamiseksi jonkin tietyn synnin harjoittamiselle. Koska ehtoollista vietetään syntien anteeksiantamiseksi, kuuluu ehtoollisen edellä aina katua syntejään ja pyytää niitä anteeksi. Koska sateenkaarimessussa ei homoseksuaalisuuden harjoittamista tunnusteta synniksi, vaikka Raamattu sen niin selkeästi osoittaa, altistaa sateenkaarimessu homot ja lesbot kadotukselle. Kantelussa tuodaan myös esille pappien ja piispojen vastuu opetuksestaan ja toimistaan sekä seurakantalaisistaan. He vastaavat toiminnastaan Jumalalle.

Kirkon tulee siunata ja rakastaa kaikkia ihmisiä, niin homoja kuin lesboja ja rukoilla heidän puolestaan, mutta ei antaa hyväksyntää synnin harjoittamiselle eikä järjestää seurakuntalaisia erottavia ehtoollistilaisuuksia erityisesti sellaisille miehille, joiden ainoa yhteinen tunnusmerkki on, että he harjoittavat keskenään anaaliseksiä. Pride-tapahtuman aikana tulee järjestää Kallion kirkossa kaikkien seurakuntalaisten yhteisiä ehtoollishetkiä, riippumatta siitä, mitä syntiä itse kukin harjoittaakin.

Erkki Auranen on luokkatoverini ja se siitä. Kaikki muukin on pelkää Raamatulla lyömistä. On ihanaa olla parempi synnitön, joka voi julkisesti tuomia toisinajattelijat.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #136 : 29.10.20 - klo:20:07 »
Koska sateenkaarimessussa ei homoseksuaalisuuden harjoittamista tunnusteta synniksi, vaikka Raamattu sen niin selkeästi osoittaa, altistaa sateenkaarimessu homot ja lesbot kadotukselle.

Toimiiko tämä logiikka esimerkiksi sotaveteraanien juhlapyhänä. Jos tappamista ei erikseen tunnusteta synniksi, altistetaanko sodassa tappamaan joutuneet kadotukselle?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #137 : 29.10.20 - klo:20:09 »
Mutta sepps, eihän peräsuoli ole sukupuolielin.

Mitä Luther opetti homoudesta?

"Kysymys homoudesta ei kuulunut uskonpuhdistuksen agendaan. Toisin kuin avioliittoa, sitä ei suoraan edes mainita luterilaisissa tunnustuskirjoissa. Lutherin kirjoituksissakin homoseksuaalista käyttäytymistä käsitellään harvoin. Mutta aina kun uskonpuhdistaja sen tekee, arvio on yksiselitteisesti kielteinen.

Julkisuudessa on vuosien mittaan märehditty tapauksia, joissa roomalaiskatolilaisten pappien on todettu harjoittaneen homoseksuaalisuutta ja käyttäneen siinä lapsia hyväkseen (pedofilia). Se, mitä kirkossa ja luostarien sisällä tapahtuu, oli Lutherin tiedossa. Hän oli alkujaan roomalaiskatolilainen pappi ja augustinolaisluostarin munkki. Uskonpuhdistaja ymmärsi, mitä evankeliumin hämärtyminen ja papeille määrätty naimattomuus (selibaatti) aiheuttivat.

Vaikka he näkevät paavilaisten julkijumalattomuuden ja häpeälliset rikokset, heitä ei ole helppo saada uskomaan, että koko se kansanpaljous, joka kantaa kunnianimeä kirkko, voi olla väärässä ja ainoastaan muutamilla harvoilla on oikea käsitys uskosta. Jos paavikunta olisi säilyttänyt sen pyhän ja ankaran elämäntavan, joka sillä oli kirkkoisien aikaan, mm. Hieronymuksen, Ambrosiuksen, ja Augustinuksen eläessä, mitä me sille ollenkaan mahtaisimme?

 Silloin ei ollut syytä puhua pahaa papeista virkojen ostamisen, ylellisyyden, nautiskelun, rikkauksien, irstailun, homoseksuaalisen elämäntavan ja muiden loputtomien paheiden vuoksi, vaan nämä elivät ka[a]nonien ja isien päätösten mukaisesti, näköjään hurskaasti ja pyhästi ja kaiken kukkuraksi selibaatissa. (Galatalaiskirjeen selitys (1535) 2003, 505.)

Kommentoidessaan 1. Mooseksen kirjan 19. lukua Luther kutsuu homoseksuaalista yhteyttä ”tartuntataudiksi”, joka oli tullut maahan munkkien sekä sotilaiden ja kauppiaiden välityksellä.

Mooses jatkaa hirvittävän synnin kuvaamista. Minä en kuitenkaan kovin mielelläni viivy tässä kohdassa [1. Moos. 19:4-5], sillä saksalaisten korvat ovat vielä viattomia ja puhtaita tämän luonnonvastaisuuden asiassa, vaikka tällainenkin lankeemus muiden syntien tapaan on huomaamatta tunkeutunut meille jumalattomien sotamiesten ja turmeltuneiden kauppiaiden välityksellä. Yhtä kaikki muut ovat tietämättömät siitä, mitä salassa tapahtuu.

Kartusiolaismunkit ovat siitä inhottavia, että he ovat panneet alulle tämän tartuntataudin tuomalla sen Italian luostareista Saksaan; tämähän on ollut heidän kiitettävä oppinsa ja kasvatuksensa Roomassa. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24 (1544) 2005, 76.)

Roomalaiskatolilaisen kirkon puolustukseksi on myönnettävä, että selibaattivaatimuksen aiheuttamista seksiskandaaleista huolimatta, se silti edelleen tunnustaa homoseksuaalisen käyttäytymisen synniksi – ainakin muodollisesti.

”Täysin luonnonvastaista” ja ”häpeällistä”

Luther piti homouden harjoittamista roomalaiskirjeen 1. luvun mukaisesti ”luonnonvastaisena” ja ”häpeällisenä”. Sitä ja kaikkea muuta Jumalan säätämän avioyhteyden ulkopuolista seksiä hän kutsui sen mukaisesti ”saastaisuudeksi” ja ”haureudeksi”.

Apostoli antaa tälle häpeälliselle elämälle nimen saastaisuus ja riettaus [Room. 1:24], josta hän sanoo myöskin 1. Kor. 6:9: "Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset jne. saa periä Jumalan valtakuntaa" ja Ef. 5:3:
"Minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne, niinkuin pyhien sopii" ja 2. Kor. 12:21:"eivät ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstaisuutta, jota ovat harjoittaneet".

Hän kutsuu sitä häväistykseksi tai häpeäksi. Sillä niin kuin ruumiin kunnia (ainakin tässä suhteessa) on puhtaus ja pidättyväisyys tai ainakin sen säännönmukainen käyttö, niin on häpeäksi sen luonnonvastainen väärinkäyttö. Samalla tavoin kuin kultaisen astian kunnia on, jos sitä käytetään jalon viinin säilyttämiseen, mutta sen häpeä, jos sitä käytetään sonnan ja tör[k]yn säilyttämiseen, siten on meidän ruumiimme (tässä suhteessa) tarkoitettu kunnialliseen avioliittoon tai vielä kunniallisempaan siveellisyyteen. Mutta mitä raskain häpeä alentaa sen, jos se ei vain riko avioliittoa ja siveyttä vaan tahrataan tuolla pahemmalla häpeällisyydellä. (Roomalaiskirjeen luento. 1958, 41.)

Luther ei ota suoraan kantaa siihen, onko homoseksuaalinen taipumus syntyperäinen vai ei. Käsitellessään Genesis-luennoissaan Sodoman kaupungin tapausta, hän kuitenkin toteaa luonnonvastaisen seksuaalisen halun olevan peräisin Jumalan vastustajasta, Saatanasta. 

Sodomalaiset poikkeavat muista aivan erityisesti siinä, että he eriytyen luonnollisesta halusta ja kaipauksesta, jonka Jumala on istuttanut meidän luontoomme niin, että mies tuntee halua naista kohtaan, poikkeuksellisesti tavoittelevat sitä, mikä on täysin luonnonvastaista. Mistä tämä kierous? Epäilemättä Saatanasta, joka sen jälkeen kun jumalanpelon tieltä on lähdetty, painostaa luontoa niin ankarasti, että sammuttaa luonnonmukaisen halun ja virittää toisenlaisen, joka on vastoin luontoa. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24. 2005, 79.)

Roomalaiskirjeen mukaisesti Luther pitää homoutta rangaistuksena, joka liittyy Jumalan luomistekojen kieltämiseen. Jumala on sen takia hylännyt sen harjoittajat ”saastaisuuteen”.

Kun nyt Jumalan täytyi kärsiä pakanoiden taholta tällaista tekonsa herjaamista, antoi hän heille myös heidän palkkansa, josta Paavali kirjoittaa (Room. 1:24), ja hylkäsi heidät haureuteen, saastaisuuteen, kunnes he siitä pitäen eivät häpäisseet naisia, vaan poikia ja järjettömiä eläimiä, samoin naiset vastavuoroisesti itseään ja toinen toistaan. Ja niin kuin he herjasivat Jumalan töitä, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, jota pakanallisetkin kirjat ovat mitä häpeämättömimmin täynnä. (Avioelämästä (1522). 1959, 52.)

Tämä raamatunkohta [1. Moos. 19:4-5] sisältää joka tapauksessa välttämättömän ja hyödyllisen opetuksen. Näemmehän, että kun synnit tulevat tavaksi ja suruttomat ihmiset suosivat niitä, Jumalan kosto on heti seurauksena. Oppikaamme siis pelkäämään Jumalaa ja aseistautumaan lihaa ja Perkelettä vastaan, ettemme syöksyisi moisiin häpeällisiin synteihin, joita Jumala ei voi jättää rankaisematta. Mooses kuvaa kyllin huomiota herättävin sanoin ihmissuvun kurjuutta ja onnettomuutta. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24. 2005, 76–77.)

”Kirkon rappeutumisesta seuraa myös yhteiskunnan romahdus”

Genesis-luennoissaan Luther kuvailee Sodoman tuhoon viitaten myös sitä, miten kirkollisesta rappeutumisesta seuraa yhteiskunnan romahdus. Kun ihmiset vieraantuvat Jumalasta ja hänen sanastaan, heistä tulee kiittämättömiä. Jumalan sanan halveksunnan seurauksena hänen säätämänsä avioliiton asema heikentyy. Aviouskollisuuden menettäessä merkitystään seksuaalimoraali höltyy. Tähän liittyy myös homoseksuaalinen käyttäytyminen.

Tämä kaikki oli romahduksen alkua, niin kuin Salomo sanoo: "Ylpeys käy lankeemuksen edellä, samoin luopumus Herrasta" (Sananl. 16:18). Missä näet vallitsee Jumalan sanan halveksunta ja kiittämättömyys Jumalaa kohtaan, siellä ei kurinalaisuuskaan eivätkä hyvät tavat saa jalansijaa. Nämä hedelmät saavat alkunsa ainoastaan Jumalan sanan siemenestä: Kirkon rappeutumisesta seuraa myös yhteiskunnan romahdus.

Kun jumalanpelko oli hylätty, tuli loppu myös aviouskollisuudesta: vaimoihinsa he eivät tyytyneet, vaan tavoittelivat muita naisia samalla kuin hylkäsivät omansa haureutta harjoittamaan; lopulta he siinä rupesivat luonnonvastaiseen elämään ja ylittivät siinä eläimellisyyden. Tätä on kulku Saatanan johdolla: sen jälkeen kun hän on saanut ihmiset vieraantumaan Jumalasta, hän tekee heistä kiittämättömiä Jumalaa kohtaan. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24. 2005, 53.)
Pankaa te Paavalin lauseet silmienne eteen ja arvioikaa asioita niiden perusteella: "Haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee" (Hepr. 13:4).

"Älkää eksykö. Eivät huorintekijät eivätkä avionrikkojat saa periä Jumalan valtakuntaa" (1. Kor. 6:9).
… Jos siis Jumala ei olisi tästä antanut ansaittua rangaistusta [Sodoman tuho], olisi yhteiskuntaelämä vähitellen rauennut voimatta pysyä koossa. Jos näet hävität aviositeen ja sallit sen sijaan irtonaiset suhteet, raukenee kuri ja sitä myöden lait ja kunniallisuus. Mutta jos tämä kaikki lakkaa, ei jää jäljelle enää mitään yhteiskuntaa, vaan pelkkää eläimellisyyttä ja raakuutta. Niinpä Jumalan oli pakko panna toimeen rangaistus ja nujertaa kohtuuttomasti riehuva vimma toisille varoittavaksi esimerkiksi. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24. 2005, 79, 80.)

Se, että Luther torjuu homouden harjoittamisen, ei ole homofobiaa. Siinä ei liioin ole kysymys uskonpuhdistajan henkilökohtaisista mieltymyksistä, kuten hänen ”seksuaalisesta suuntautumisestaan”.

Kysymys on jumaluusopillisesta arviosta. Se perustuu siihen, mitä Jumala sanassaan on ilmoittanut tahdostaan ja tuomiosta, joka kohtaa niitä, jotka eivät tunnusta häntä Luojaksi ja Herraksi, mikä hän kuitenkin on."

Lähde

”Täysin luonnonvastaista” – mitä Luther opettaa homoudesta?
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/petterihiienkoski/240515-taysin-luonnonvastaista-mita-luther-opettaa-homoudesta/

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #138 : 29.10.20 - klo:20:13 »
Käytännön tasolla, jo ennen eroa kirkosta sivustoa, joku oli kiusanteossa  henkilötunnukset tietäen erottanut ystäväperheen.... Ilmeniköhän äänioikeus luettelon tarkistuksessa?    Yli 20 vuotta sitten.
 Tämän Mäntysalon ja kumppanien sivuston avullahan voinee erottaa ainakin perheensä, kun tietää sostunnuksen....                      Sitten on nämä, jotka eroavat marraskuussa ja palailevat loppiaisen jälkeen ja kirkkoherra kiittelee palaamisesta.                         Miten on Pyryharakan kokemukset?

No, ei meillä ole vielä tullut ilmi toisten erottamia. Ei myöskään tällaisia edes takaisin eronneita ja liittyneitä, ainakaan noin verotuksen välttämiseksi. Toki joitakin eronneita on liittynyt päästäkseen kummiksi tai kirkossa vihille.

Kerran kävi äänestyksessä niin, että yhden ehdokkaan nuori sukulainen tuli äänestämään, eikä ollutkaan äänioikeutettujen luettelossa. Asiaa selviteltiin ja kävi ilmi, että muutto asioissa oli tullut virhe. Hän oli tilapäisesti muuttanut osoitetta toiselle paikkakunnalle. Se oli kirjautunut muutoksi. Tieto oli tullut meidän seurakuntaan. Tapahtuma oli maistraatissa korjattu, niin ettei kotipaikkakunnan eikä seurakunnan pitänytkään muuttua, vain osoite väliaikaisesti. Jostain syystä tuo korjaustieto ei ollut tullut seurakuntaan tiedoksi. Asia korjattiin seuraavalla viikolla, mutta äänestämättä jäi.
Siis muistakaa tarkistaa äänioikeutenne kirkollisissa vaaleissa, ellei seurakuntanne lähetä kirjettä äänioikeudesta. Koskaan ei voi tietää, onko tiedoissa jokin virhe.
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #139 : 30.10.20 - klo:08:15 »
Miten Lutherin kanta selibaatin orjuudessa elävien munkkien ja pappien piirissä esiintyvään homoseksuaalisuuteen liittyy Suomen kirkon jäsenyydestä eroamiseen, luterilainen? Tahdotko sanoa, että sukupuolivähemmistöjen oikeuksia puolustavat kristityt joutavatkin tällä perusteella eroamaan, jotta kirkkomme luterilaisuus entisestään puhdistuisi ja jalostuisi?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #140 : 30.10.20 - klo:08:32 »
Pastori Erkki O. Auranen teki Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulille vuonna 2006 kantelun sateenkaarimessusta, ja vaati sen kieltämistä. Kantelussa todetaan, että Pyhä Ehtoollinen on tarkoitettu koko seurakunnan yhteiseksi tapahtumaksi eikä ehtoollisen viettoa saa käyttää vallan välineenä tai hyväksynnän saamiseksi jonkin tietyn synnin harjoittamiselle. Koska ehtoollista vietetään syntien anteeksiantamiseksi, kuuluu ehtoollisen edellä aina katua syntejään ja pyytää niitä anteeksi. Koska sateenkaarimessussa ei homoseksuaalisuuden harjoittamista tunnusteta synniksi, vaikka Raamattu sen niin selkeästi osoittaa, altistaa sateenkaarimessu homot ja lesbot kadotukselle.

Jaa. Eihän muissakaan messuissa tunnusteta homoseksuaalisuuden harjoittamista synniksi. Tai ainakaan niissä ei ole tunnustettu, joissa minä olen käynyt. Aurasen logiikan mukaan siis kaikki messut altistavat homot ja lesbot kadotukselle.

Toisekseen sateenkaarimessussahan saa käydä kuka tahansa. Ei ovella mitenkään tsekata, että kuulut johonkin kohderyhmään, varsinkaan homoseksuaalisuutta harjoittaviin. Ei siis sen kummempaa kuin perhemessu, jossa saa käydä perheetönkin, tai motoristimessu, johon saa osallistua vaikkei ikinä olisi moottoripyörän selkään astunut eikä haluaisikaan, tai sotaveteraanien kirkkopyhän messu, joka sekin on kaikille avoin.

Itse en niin diggaile tuollaisia kaikkia "erityismessuja", mutta koska niille ilmeisesti on tilausta, niin järjestettäköön niitä sitten.

Vaikeampaa koko seurakunnan osallistua taitaa olla silloin, jos jokin yksityiselämän piiriin kuuluvaksi mielletty toimitus suoritetaan messun muodossa. Esim. veljeni sekä häät että hautajaiset toimitettiin messukaavan mukaan, eli nautittiin myös ehtoollinen ne jotka halusivat.

Katolinen kirkkohan on tiukempi, esim. uudelleen avioituneilla ei ole asiaa ehtoollispöytään. Siinäkin vain on se, että yksi synti nostetaan tikun nokkaan, kun se on niin kätevä ja helppo todeta. Toivottavasti ehtoollispöytään pääsevistä mammonanpalvojat, muita nenänvartta pitkin katselevat ja pahanpuhujat eivät sen takia haksahda kuvittelemaan itseään synnittömiksi!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #141 : 30.10.20 - klo:08:38 »
Mutta sepps, eihän peräsuoli ole sukupuolielin.

Mutta luterilainen, löytyyhän peräsuoli heteroiltakin!

Sateenkaarimessuja ei ole rajattu vain niille, jotka käyttävät peräsuolta sukupuolielimenä. Likikään kaikki homoseksualait eivät käytä peräsuolta sukupuolielimenä; toisaalta monet heteroseksuaalit tekevät niin. Selvitä vähän noita käsitteitä itsellesi!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #142 : 30.10.20 - klo:10:54 »
Ihmisen iho on hänen suurin sukupuolielimensä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #143 : 30.10.20 - klo:11:19 »
Papin hommia voi tehdä siinä missä muutakin eikä siinä mitään uskoa tai sydämen kutsua tarvita.

Noin se on aina ollut. Ennen varmaan vielä enemmän, kun oli vähemmän valinnanvaraa ammateissa, ja papit olivat enemmän arvossaan, ns. parempaa väkeä.

Olen taipuvainen uskomaan, että ns. leipäpappeja on nykyään vähemmän, juuri siksi kun papin ammatti ei ole enää sillä tavoin arvostettu kuin aikaisemmin. Päinvastoin, sehän on vähän hassu alavalinta. Pitää pukeutua kaapuun ja hurskaasti hölistä Jeesuksesta ja juoda ihailevien mummojen kanssa kahvia. Oletuksena pappi on uskis, mikä jo sellaisenaan on hupsua. Jos haluaa käydä järkevästä ihmisestä, on parempi lukea dippainssiksi tai juristiksi tai ekonomiksi. Lääkärinkoulutuksesta nyt puhumattakaan.

Ammattien arvostuksesta esim. https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-ammattisi-nousussa-vai-laskussa-katso-mita-ammatteja-suomi-arvostaa-ja-mita-ei/. Voi kyllä olla, etteivät tiedot ole ihan realistisia. Ihmiset keskimäärin sanovat arvostavansa siivoojaa enemmän kuin IT-asiantuntijaa, mutta veikkaan että haluavat lapsestaan mieluummin jälkimmäisen. (Pastori sijoittuu näitä kumpaankin heikommin.)
« Viimeksi muokattu: 30.10.20 - klo:11:29 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #144 : 30.10.20 - klo:13:25 »
Luterilaisen viesti poistettu sääntöjen vastaisena.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #145 : 30.10.20 - klo:13:25 »
Jatkuu osassa 3
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi