Kirjoittaja Aihe: Vetoomus  (Luettu 16508 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Vetoomus
« Vastaus #75 : 04.03.21 - klo:20:11 »
Minun periaate on päinvastainen, annan vaikka ei pyydetä. Kerjäläisille annan myös, etenkin Romanian naisille.

Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio, jota ylläpidetään pääosin verovaroin, jossa kansalaisilla on sosiaaliturva ja kattavat sosiaalipalvelut. Vuonna 2021 valtion budjetin mukaiset kehitysyhteistyön määrärahat ovat kokonaisuudessaan 1 245 miljoonaa euroa. Ulkoministeriön hallinnoiman kehitysyhteistyön osuus on 757 miljoonaa euroa.  :eusa_pray:

Osaatko kävellä? Valtion Liikenne- ja viestintävirasto Traficom antoi 33 000 euroa Dallaus for dummies -hankkeelle ja 32 550 euroa jalankulun ilmeen päivittävälle hankkeelle antamaan kävelyopetusta tyhmälle veronmaksajalle keskellä kalliiksi tulevaa koronakriisiä. Tosin jo pieni lapsi oppii ihan itsestään kävelemään keskimäärin vuodenikäisenä, osa jo alle 1-vuotiaana.  :eusa_pray:
« Viimeksi muokattu: 04.03.21 - klo:20:17 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Vetoomus
« Vastaus #76 : 04.03.21 - klo:21:18 »
Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio, jota ylläpidetään pääosin verovaroin, jossa kansalaisilla on sosiaaliturva ja kattavat sosiaalipalvelut.

Arveletko tämän riittävän vastaukseksi viimeisellä tuomiolla, kun kuningas sanoo: Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa'?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Vetoomus
« Vastaus #77 : 04.03.21 - klo:23:35 »
Mitä pelastukseen tulee, siinä ei rahan antaminen mitään paina. Yhteys Kristukseen on siinä asiassa ainoa, mikä ratkaisee. Ihminen pääsee taivaaseen yksin uskosta, yksin armosta, Kristuksen tähden. Jumala, taivaallinen Taattomme  lahjoittaa meille uskon (Ef. 2:8–9).  :109:

Elämme markkinataloudessa, jossa yhdistysten tulee tulla omillaan toimeen, näin myös Herättäjä-Yhdistyksen, jolla on velkaa noin 425 000 euroa. Lähde   https://www.h-y.fi/media/hallituksen-tiedotteet/2020/20200214_hallitus.pdf

Rakastettu ja pidetty ylläpitäjämme seppos säännöllisen epäsäännöllisesti laittaa tänne rahankerjuuketjuja, joissa olen herännäisyyden hengessä mukana antamatta rahaa kerjäläisille. Jää nähtäväksi, tekeekö Pyhä Henki vielä isoja asioita Herättäjä-Yhdistykselle Herran elopellolla.  :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33741
Vs: Vetoomus
« Vastaus #78 : 05.03.21 - klo:06:48 »
Nyt kerroit otakin itsestäsi !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Vetoomus
« Vastaus #79 : 05.03.21 - klo:08:05 »
Mitä pelastukseen tulee, siinä ei rahan antaminen mitään paina. Yhteys Kristukseen on siinä asiassa ainoa, mikä ratkaisee.

Mitä se yhteys Kristukseen siitten on? Nähdäkseni se on vahvasti yhteydessä siihen, mikä on yhteys apua tarvitsevaan lähimmäiseen. Raha lienee sivuseikka, mutta omastaan antaminen on olennaista. 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Vetoomus
« Vastaus #80 : 05.03.21 - klo:09:41 »
Kerjäläisille annan myös, etenkin Romanian naisille.

Minun mielestäni tämä on hyvä periaate.
Muistan joskus, oliskos ollut joskus aikoja sitten presidentin vaalien yhteydessä, kun Sauli Niinistöltä kysyttiin, että antaisiko hän rahaa kaupungeilla oleville kerjäläisille. Tämä kerjäläisaisahan on meillä aika uusi.
Sauli vastasi, että kyllä hän ataisi, jos vastaan tulisi.
Saulin osakkeet nousivat silmissäni tämän vastauksen myötä. Kaikki poliitikot kun eivät olleet tuota mieltä ollenkaan.
Tuntui, että ennemminkin yritetään rummuttaa, että ei pidä auttaa.

Minun mielestäni oikea tapa olisi se, että valtio ja järjestöt auttaisivat näitä köyhiä ihmisiä heidän kotimaissaan.
Mikäli yhteiskunta ei heitä auta ja näinollen he tulevat tänne meille, minun näkemykseni mukaan meidän yksilöihmisten velvollisuus on sitten auttaa, koska hallituket eivät ole auttaneet riittävästi.

Voi olla, että se oli Körttifoorumi, jossa vuosia sitten sanoin, että ryhdyn pitämään pikkurahaa mukanani, jotta aina voisin antaa sitä romanikerjäläisille. En ole tätä sanomaani pitänyt, mutta olen kuitenkin yrittänyt antaa rahaa, jos sitä on ollut mukanani.

Välillä olen tehnyt niin, että olen pyytänyt kerjäläisen kanssani kauppakeskuksen johonkin pikaruokalaan ja tarjonnut aterian tai sitten olen hakenut kaupasta jotain syötävää kerjäläiselle. Mieluumin monesti annan ruokaa, kuin rahaa, mutta laiskuus johtaa siihen, että pääosin heitän jonkun pikkusumman ja jatkan matkaani.
Saatan toivottaa Jumalan siunausta. Jouluna toivotan Hyvää Joulua.

Eräs kerjäläinen tuli tutummaksikin ja kun hän kerran oli lähdössä käymään kotimaassaan , hän antoin jonkunlaisen postikortin, jossa luki jotakin. Hän ehkä jakeli niitä niille henkilöille, joihin oli ehdtinyt paremmin tutustua.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Vetoomus
« Vastaus #81 : 05.03.21 - klo:09:52 »
Olin kerran kauan sitten vahtimestarina eräässä helluntaiseurakunnassa. Sisään tuli mies, joku ehkä kutsuisi häntä laitapuolen kulkijaksi. Hän pyysti minulta rahaa, jotta voisi ostaa ruokaa. Raha taisi olla lopussa ja uutta muistaakseni tulisi vasta jonkun ajan kuluttua.
Koska oli ruoan tarve, kerroin hänelle, että lähikauppa on vielä vähän aikaa auki ja että voisin käydä ostamassa hänelle ruokaa.
Yritin kysellä, että muitä ruokaa hän haluaa.
Hän vastasi, että hän haluaisi itse ostaa sen ruoan, joten hän ottaisi siis rahaa vastaan.
Jonkin aikaa siinä sitten jankattiin: minä kerroin, että käyn ostamassa hänelle ruokaa ja hän kertoi haluavansa sen rahana.
Lopulta tämä henkilö vähän suutahti ja sanoi suurin piirtein näin: "Vaikka ostaisit minulle 200 markan ruoat, minä heittäisin ne ojaan".

Emme siis päässeet yhteisymmärrykseen. Minulle tuli jopa ajatus, että ei häneltä ruokaa ilmeisesti puutukaan, enkä antanut rahaa.

Kerran tapasin erään toisen laitapuolen kulkijan, jonkun naisen, lähellä Helsingin keskustaa.
Hän pyysi myös apua. Ruokaa olisi tarvittu. Pyysin häntä odottamaan siinä ulkona (en halunnut ottaa sen kuntoista ihmistä mukaani kauppaan) sillä aikaa, kun käyn ostamassa hänelle ruokaa kaupasta. Luultavasti hän oli antanut jotain osto-ohjeita minulle.  Kun tulin sitten kaupasta ruokakassibn kanssa ulos, näinen oli hävinnyt jonnekin. En häntä enää löytänyt. Menin kassin kanssa kotiin, maitoa lukuunottamatta sisältö oli sellainen, että se oli minullekin mieleen. Varmaan sain annettua maidon sitten jollekin tuttavalleni. En oikein pidä maidosta, olen ennemmin piimäihmisiä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Vetoomus
« Vastaus #82 : 05.03.21 - klo:09:58 »
Suomalaisille laitapuolen kulkijoille en anna rahaa.
Jos joku on tarpeessa, ostan mieluummin suoraan ruokaa tai paikallisliikenteen matkalipun.
Olen sen verran epäileväinen, pelkään, että raha menisi viinaan.

Joskus varmaan alle 20 vuoden ikäisinä kävin kaverini kanssa Helsingissä, varmaan siinä 80-luvun alussa.
Laitapuolenkulkija tuli ja pyysi meiltä rahaa, varmaan ruokaan.
Tietysti annoimmevvähän, olihan kurjaa, että joku oli tuollaisessa tilanteessa.
Ei meillä Lappeenrannassa noin.
Näimme sitten myöhemmin, kun sama henkilö tuli ulos Alkon ovesta.
Ehkäpä tämä oli sitten sysäys minulle siihen, että en anna suomalaisille laitapuolen kulkijoille rahaa vaan ruokaa mieluummin, jos kelpaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Vetoomus
« Vastaus #83 : 05.03.21 - klo:10:12 »
Romanialaisille on hyvä olla armelias. Maa on kärsinyt sodan jälkeen sosialismista ja megalomaanisesta hallitsijasta, jolle kansa antoi tuomionsa.
Olen antanut romanialaisille autontekijöille työtä. Olen ostanut uusina viisi Romanian Daciaa. Ne ovat edullisia ja kolmen vuoden takuu antaa ajoturvaa riittävästi. Ivattuja autojahan nämä ovat, halpisautoja, mutta hintalaatusuhde on oikein hyvä. En ole ottanut lainaa kuin ensimmäiseen matkailuvaununi ostoon v 1971.
Romanian ihmisoikeustilanne on valitettava, koska romanien asema on ala-arvoinen. Kyllä minäkin kerjäävän naisen paperiseen kahvimukiin rahan panisin, jos sellainen tilanne kohdalleni tulisi. Muutama vuosi sitten Kestilään mennessä minut pyäytti outo tien varressa oleva sakki. Heidän autossaan oli vähän polttoainetta, joten siinä tiellä teimme kaupat: sain "kultaisen" sormuksen, joka on messinkiä ja annoin vastineeksi kympin setelin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Vetoomus
« Vastaus #84 : 05.03.21 - klo:10:51 »
Minulle rahaa kerjäävä Herättäjä-Yhdistys, asunnoton rappioalkoholisti, romanikerjäläinen ja muut pummit ovat samalla viivalla ja tasa-arvoisia, joille en anna periaatteessa rahaa.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Vetoomus
« Vastaus #85 : 05.03.21 - klo:11:03 »
Kyllä minäkin kerjäävän naisen paperiseen kahvimukiin rahan panisin, jos sellainen tilanne kohdalleni tulisi.
Tahdot siis tukea romanikerjäläisiin liittyvää rikollisuutta? Mitä enemmän hyväntahtoiset hölmöt antavat romanikerjäläisille rahaa, sitä useampi niistä vetää ryysyt päälleen ja tulee Suomeen istumaan kadulle helpon rahan toivossa.  :eusa_pray:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Vetoomus
« Vastaus #86 : 05.03.21 - klo:11:08 »
Onkohan tämä köyhien auttamisasia ensimmäinen asia, jossa nimim. Luterilainen vähän erehtyy tällä foorumilla?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Vetoomus
« Vastaus #87 : 05.03.21 - klo:11:28 »
Onkohan tämä köyhien auttamisasia ensimmäinen asia, jossa nimim. Luterilainen vähän erehtyy tällä foorumilla?
Aivan satavarmasti olen erehtynyt monissakin asioissa tällä foorumilla. Mutta poikkeus vahvistaa periaatteeni, ja nyt soitatan torvea niinkuin ulkokullatut, sillä olen antanut rahaa keräykseen Israeliin terroristien uhreille ja keräykseen ambulanssiin, johon tuli oveen eri kielellä teksti" Tämä ambulanssi on lahja suomalaisilta kristityiltä". "Juutalaisille ensin"  (Room.1:16). :eusa_pray:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Vetoomus
« Vastaus #88 : 05.03.21 - klo:11:36 »
Aivan satavarmasti olen erehtynyt monissakin asioissa tällä foorumilla. Mutta poikkeus vahvistaa periaatteeni, ja nyt soitatan torvea niinkuin ulkokullatut, sillä olen antanut rahaa keräykseen Israeliin terroristien uhreille ja keräykseen ambulanssiin, johon tuli oveen eri kielellä teksti" Tämä ambulanssi on lahja suomalaisilta kristityiltä". "Juutalaisille ensin"  (Room.1:16). :eusa_pray:

Olen sellaista ajatelut, että auttamisasiassa monesti torven toitottelu on hyödyllistä siksi, että se kannustaisi muitakin auttamaan.
Tältä minusta ainakin tuntuu.
Tuossa ambulanssiasiassa on sekin puoli, että se edistää evankeliumin asiaa laittamalla vastaanottajat ajattelemaan asioita.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33741
Vs: Vetoomus
« Vastaus #89 : 05.03.21 - klo:12:30 »
On erikseen ' valikoiva antaminen', kuten jäsenmaksut, puolueverot tms. ja sydämen vattimuksta antaminen.

En halua ulkokultaisesti kerskata mitä olen antanut rahasta tai ajasta, mutta kun juoposta kaverista jolle annoin useammankin vitosen tuli julkiuskova, sain 'lainan' takaisin. Hän sai työpaikan.  :109:

Olen myös vienyt pari narkomaania ja alkoholistia Pitkämäkeen, ja he jäivät elämään vielä joiksikin vuosiksi. Eräs soitteli aina silloin-tällöin vuosien ajan. Tiesin tehneeni oikein.
Nämä tapaukset ovat tulleet johdatettuina eteeni. Itseni piti vain myöntyä tehtävään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)