Kävin lukemassa kirjoitukset tuolla Riitan antaman linkin takaa.
Minun mielestäni se kommentoija, joka kommentoi, että "hohhoijaa", olisi voinut jättää kommenttinsa antamatta.
Jos minä menisin vaikkapa innokkaiden pitsinnyplääjien keskustelufoorumille, niin minulle voisi hyvinkin tulla mieleen sana "hohhoijaa".
Olisi kuitenkin asiatonta, että menisin tuon mieleeni tulevan sanan kyseiselle foorumille kirjoittamaan, siitäkin huolimatta, että se ajatus olisikin aito.
Ajatukseni ja tunteeni on aito, mutta tunteeni johtaa minut auttamattomasti allikoon, mikäli ryhdyn sen "käskyä" toteuttamaan.
Tuntea toki saa, ja pitääkin, mutta joidenkin tunteiden valtaan antautuminen niin, että niitä toteuttaa, on väärin.
Tuo "hohhoijaa" sisältää nimittäin ainakin seuraavia elementtejä: olen sinun tuomarisi, eli sinun yläpuolellasi ja minä tiedän, mitä sinä saat kirjoittaa ja ennenkaikkea tiedän, mitä sinun ei pitäisi kirjoittaa, sinun ei pitäisi kirjoitella tuollaista. "hohhoijaa" tarkoittaa myös sitä, että MINÄ olen maailman napa siinä mielessä, että jos joku asia ei minua kiinnosta, niin se asia saa "hohhoijaa" leiman.
Kannatan laajaa mielipiteenvapautta ja keskustelunvapautta, joten hohhoijaa-tyypilläkin on oma täysivaltainen paikkansa keskustelufoorumeilla.
Tapanani on kuitenkin välillä kritisoida hohhoijaa-tyyppiä, koska mielestäni hän minun mielestäni toimii varsin epäloogisesti uskoen liiaksi oman psyykenmaailman ailahteleviin tunteisiin, ohittaen järkevän, hienotunteisen ja asiallisen käytöksen.