Kirjoittaja Aihe: Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus  (Luettu 12075 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hölkänen

  • Vieras
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« : 12.07.07 - klo:02:41 »
Kirkon tutkimuskeskus haali Herättäjäjuhlilla vastauksia kyselyyn, jonka pohjalta tutkitaan kirkon herätysliikkeitä. Sama kysely on jaossa muiden suurten herätysliikkeiden kesäjuhlilla.

En ikäväkseni huomannut ottaa ylimääräistä kappaletta matkaan. Se oli nimittäin todella erikoinen kysely. Kysymykset olivat johdattelevia ja vaihtoehdot valmiiksi asenteellisia. Sanat "oikea" ja "oppi" esiintyivät melkein jokaisessa kysymyksessä. Esimerkiksi kesäjuhlien tarkoitusta koskevassa kysymyksessä jouduin rastittamaan vaihtoehdon "koota oikein uskovat yhteen", kun vaihtoehtoa "koota samalla tavalla uskovat yhteen" ei ollut. Ei ole vaikea ennustaa, että pian media pääsee retostelemaan, kuinka kaikenlaiset omia oppejaan rakentavat herätysliikkeet mellastavat kirkossa.

Minulla ainakin heräsi kysymys, minkälainen ammattilainen tuota tutkimusta tekee. En ole antanut suoraa palautetta, mutta kyllä ihan julkisesti haluan tässä kummeksua ainakin.

Mitä mieltä te muut kyselyyn osallistuneet olette? Tuntuiko, että kysely sai kiinni ajatuksenne körttiläisyydestä, tai muista herätysliikkeistä?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #1 : 12.07.07 - klo:06:32 »
Kiinnitin huomiota samaan seikkaan. Moneen kysymykseen olisi pitänyt jättää kokonaan vastaamatta. Jopa hieman huvitti kysymys siitä, kuka pelastuu ja esitetyt vaihtoehdot. Hankalalta tuntui myös Raamattua koskeva kysymys. Itse asiassa minulta jäi palauttamatta koko kysely, ja jälkeenpäin ajatellen taisi olla hyvä juttu.

En ole perehtynyt sosiologian, uskontotieteen tai uskonnonpsykologian menetelmäoppiin, mutta suhtaudun kyllä melko epäilevästi lomakekyselyn mahdollisuuksiin tämäntyyppisissä hengellisyyttä luotaavissa kysymyksissä. Jos asiasta voi esittää konkreettisia, kattavia ja toisensa poissulkevia vaihtoehtoja, lomakkeella saa usein hyvin tietoa. Mutta hengellistä elämää on kovin vaikea pilkkoa tällaisiksi vaihtoehdoiksi.

Konkreettiset kysymyksethän olivat ihan asiallisia: kuinka usein käy seuroissa, jumalanpalveluksessa, kesäjuhlilla; kuuluuko järjestöihin, onko luottamustehtäviä ja mitä siellä olikaan. Näistä voi sitten tehdä monenlaisia päätelmiä.

Lopetan viisasteluni tähän ja jään odottamaan, että joku alan koulutusta saanut antaa lisävalaistusta.

Mt

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #2 : 12.07.07 - klo:10:55 »
En nähnyt noita lomakkeita, mutta aika uskomattomalta kuulostavat nuo esimerkit. Kuvittelin että kysymys on tosiaan aidosta tieteellisestä tutkimuksesta, mutta onpas asenteellisen kuuloista. Ehkä sieltä sitten tosiaan etsitään vain raflaavia otsikoita mediaan...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #3 : 12.07.07 - klo:11:32 »
Olen vastannut kymmeniin kyselyihin markkinatutkimuksissa ja tämä oli kyllä niitä paremmasta paremmasta päästä kyselyitä. Yhden liikkeen miehenä monista kysymyksistä selvisi pelkällä viivalla, kun kaikkiin kysymyksiin oli sama vastaus.  Muihin verrattuna ei ollenkaan paha kysymyssarja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #4 : 12.07.07 - klo:11:33 »
Minäkään en ole nähnyt lomakkeita mutta voisiko kysymysten muotoon vaikuttaa se että yritetään kattaa kaikki "uskonnot" samalla kaavakkeella? (jolloin tutkimuksen kannalta tulkintoja tulee vähemmän vaikkakin kyseltävien kannalta kysymykset voivat olla aika outoja).

Tässä taustaa:
http://www.evl.fi/kkh/ktk/uskonnotsuomessa.htm
Sieltä löytyy myös yhteistietoja jos joku haluaa tietää lisää.

körtit "määritelty" täällä:
http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view?religionId=33
tuntuu osin vähän keinotekoiselta terminologialta, esim luterilaisuus on meidän "emouskonto", hih.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #5 : 12.07.07 - klo:11:37 »
Kyllä oli körttiläiselle vaikea kysely. Tuntui suorastaan pilkalta osa kysymyksistä. Moni muukin päivitteli jo juhlilla. Saas nähdä mitä siellä tuloksista sitten tulee. Kirkon tutkimuskeskuksessa asian takana on Hanna Salomäki, joka näkyy netissä ilmoittavan juuriensa olevan herännäisyydessä.

Poissa Lentoaura

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 225
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #6 : 12.07.07 - klo:12:35 »
haa! joo itsekin tein ton.

Parasta oli kyllä ne siviilisäätyvaihtoehdot: naimisissa, rekisteröidyssä parisuhteessa, avoliitossa vai leski.

Kyllä multa ainakin kesti hetki ennen kuin uskalsin kysyä että mitä jos ei seurustele ollenkaan...hehehe

Minulle tuli sitä tehdessä vähän sellainen olo kuin olisi tehnyt jotain naistenlehden (yms) testiä "Mihin herätysliikkeeseen kuuluisit?"
ja sitten voisi laskea "eniten b-vastauksia --> olet körtti".

Tai vaihtoehtoisesti jotakin koetta että "testaa oletko kunnon lestadiolainen. Pistemäärästä selviää kuinka hyvin uskot"
työnsin pääni vesimeloniin

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #7 : 12.07.07 - klo:12:36 »
Hanna Salomäki on tohtorisihminen ja ihan viisas nainen. Hänen isänsä Mauno Salomäki on kirjoittanut herännäisyydestä seikkaperäisesti, tuota  Maunon pohtimaa asiaa löydätte netistänne jokainen. Salomäet ovat lähtöjään Lapualta, ja Wanhan Karhunmäen kupeessa ja vähän muualtakin veisanneet Siionin virsiä varsin pontevasti. Tällä foorumilla aktiivisesti toimiva Juhani voi vahvistaa, että Hannan Jukka-veli on ainakin lähinnä körttiläinen, Juhani on autonparannusreissuillaan keskustellut Jukan kanssa körttiläisyydestä monen tupakanmittaisen tuokion ajan.

   Hanna tosin on aiemmassa elämässään ollut Uusi tie-lehden toimittajana, olisiko tuolla vielä vaikutusta!?

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #8 : 12.07.07 - klo:12:42 »
Ja en sitten tiedä onko H. Salomäki itse suunnitellut kuinka paljon jo tätä lomaketta, hänen nimittäin kerrotaan siirtyvän Kirkon tutkimuskeskuksen palvelukseen vasta elokuussa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #9 : 12.07.07 - klo:12:51 »
Hanna Salomäki on opiskeluaikanaan joka sunnuntai veisannut siikkareita Hgin seuratuvalla. 8)
wilhelmi niskasen jäljillä

Hölkänen

  • Vieras
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #10 : 12.07.07 - klo:14:08 »
Onkohan sitten niin, että lomakkeen tarkoitus onkin - kärjistetysti ilmaisten - erottaa hyvät herätysliikkeet (herännäisyys) pahoista (muut)?

En halua ketään ihmisenä solvata, mutta mielestäni koko kirkkoa palvelevan tutkijan pitäisi olla erityisen tarkka siitä, ettei liitä omia poliittisia tarkoitusperiään tutkimuksiinsa. Toivottavasti näin ei ole tässä tapauksessa, vaan minä vain olen vainoharhainen.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #11 : 12.07.07 - klo:18:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Onkohan sitten niin, että lomakkeen tarkoitus onkin - kärjistetysti ilmaisten - erottaa hyvät herätysliikkeet (herännäisyys) pahoista (muut)?

En halua ketään ihmisenä solvata, mutta mielestäni koko kirkkoa palvelevan tutkijan pitäisi olla erityisen tarkka siitä, ettei liitä omia poliittisia tarkoitusperiään tutkimuksiinsa. Toivottavasti näin ei ole tässä tapauksessa, vaan minä vain olen vainoharhainen.

Enpä usko tarkoitusperiin. Hanna Salomäki on sentään ammattitutkija.

Asiaa voisi ajatella myös niin, että joissakin toisissa piireissä lomaketta on saatettu pitää hyvänä ja vaihtoehtoja niin valittuna, että oma kanta löytyy niistä helposti.

Eli vika ei välttämättä ole peilissä vaan vinossa körttivirneessäni.

Mt

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #12 : 12.07.07 - klo:22:26 »
Mua on arsyttanyt tommoset kyselytutkimukset siita lahtien kun eraaseen sellaseen lukiossa vastasin...Juttu meni nain:

Meille tuli Seinajoen kaupungin arkkitehti esittelemaan "mielipidekyselya" Seinajoen keskustan pohjoisosan rakentamisesta. Kyselyssa maalattiin kuva uudesta hienosta alueesta keskustan laheisyydessa. Unohtivat vaan mainita, et se tarkoittaa vanhojen ja nattien (ja viimeisten Seinajoella!)purkamista pois! No, nyt alueella on sitte harmaita korkeita kerrostaloja ja ABC-asema, hurraa :-?

Kylla nuosta kyselyysta saa just niita vastauksia, kun itte haluaa. Nykyisessa puoluepolitiikassa ne on esim. tarkea tyokalu, mut useimmiten yhta tyhjan kaa :!: Ja siis kyllahan heratysliikkeita on vaikea yhtenana ryppaana kasitella, kylla me niin sekalaista sakkia ollaan...
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Khipu

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #13 : 19.07.07 - klo:12:11 »
Lainaus käyttäjältä: mt
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Onkohan sitten niin, että lomakkeen tarkoitus onkin - kärjistetysti ilmaisten - erottaa hyvät herätysliikkeet (herännäisyys) pahoista (muut)?


En mä usko että tarkoitus on erotella "hyviä" "huonoista". Lomaketutkimuksella on vaan vaikea tehdä eroja vastaajien välille, ja siksi kysymysten pitääkin olla vähän provosoivia.

Esimerkiksi jos lomakkeessa pyydettäisiin ympyröimään omaa mielipidettä lähinnä oleva luku (1-5), jossa ykkönen on "täysin samaa mieltä" ja vitonen "täysin eri mieltä" jne, niin 50% osa vastaisi 3.
Ja loput 25 % vastaisi 2 ja toiset 25 % vastaisi 4.

Päättele nyt siitä sitten jotain tieteelllisesti pätevää.

Tästäkin huolimatta Hölkäsen esimerkit vaikuttaa oudoilta. Itse en ko. lomaketta nähnyt ollenkaan.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Kirkon tutkimuskeskuksen herätysliiketutkimus
« Vastaus #14 : 20.07.07 - klo:12:30 »
Luin kyseisen lomakkeen ja täyttelinkin kiireesti ennen päätöseuroja yhdessä kavereitten kanssa, ja kyllä mekin naureskeltiin niille kysymyksille. Selvästihän sitä lomaketta ei oltu suunnattu yksinomaan körteille. Minulle ainakin jäi vähän semmoinen maku, että minun olisi ollut helpompi vastata moneen kysymykseen, jos olisin ollut vieraana jollain muilla juhlilla.

Osa kysymyksistä taas oli aivan liian kaukana normaalien ihmisten arkikieleen liittyvistä ilmauksista, ja ennen keikkea, kieli oli semmoista monissa kysymyksissä, että piti kyllä kahdesti miettiä, että mitä kysytään, ja mitkä ovat vastausvaihtoehdot, erityisesti siinä monien huomaamassa raamatuntulkintakysymyksessä.  

Minulle jäi kylläkin kaikkein päällimmäiseksi mieleen ne kysymykset , joissa luodattiin ihmisten eettisisä ajatuksia, kuten "onko väärin vaatia sosiaalitukea, johon ei ole oikeutettu?" tai "onko oikein jättää maksamatta julkisissa kulkuneuvoissa?" Mitä ne oikein kertovat hengellisten juhlien vieraista, näin niin kuin yleisesti? Tottakai körtti, yhtähyvin kuin vanhoillinen lestadiolainen tai rukoilevainen voi vastata näihin aivan samalla tavalla. Tällaiset kysymykset eivät oikein kyllä edes liittyneet aiheeseen.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä