Kirjoittaja Aihe: Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?  (Luettu 10579 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« : 25.06.07 - klo:16:44 »
Vuosi sitten täällä keskusteltiin City-lehden toimittajan Ari "Paska" Peltosen tekemästä Kansanlähetyspäivien jutusta (http://www.h-y.fi/foorumi/viewtopic.php?t=492). Jutussa toimittaja letkautti jotain lestadiolaisista ja körteistä ja heidän naurettavista kielloistaan.
Minulle jäi jotenkin se mielikuva, että A. P. Peltonen olisi saanut palautetta herännäispiireistä ja olisi luvannut tulla seuraavana vuonna tutustumaan herättäjäjuhlien meininkiin.

Muistanko oikein ja pitäisikö varmuuden vuoksi Ari P. Peltoselle muistuttaa lupauksesta? Olisi vallan hauska nähdä, millainen juttu syntyisi... Joka tapauksessa varmaan kiinnostavampi kuin ne normaalit "xxx hehtolitraa perunoita ja mehän käydään täällä perheen kanssa joka kesä sukulaisia tapaamassa, kertoo perhe NN lehtemme levikkialueelta" -tarinat, joita toimittajat yleensä väsäävät.

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« Vastaus #1 : 25.06.07 - klo:22:35 »
Minun muistini mukaan muistat oikein. Soita ihmeessä ja pyydä mukaan. Se on jo erilaista kuin toisilla juhlilla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« Vastaus #2 : 25.06.07 - klo:23:39 »
Puhelinnumeroa en tähän hätään löytänyt, mutta lähetin APP:lle sähköpostitse muistutuksen lupauksesta, linkin ohjelmaan ja tervetulotoivotuksen. Saapa nähdä ehtiikö kiireinen mies juhlille. Toivotaan että ehtii.

Mt

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« Vastaus #3 : 26.06.07 - klo:11:33 »
Ei ainakaan matkasta pitäisi olla kiinni, sen verran lähellä pk-seutua ja käsittääkseni myös kyseisen toimittajan vaikutusaluetta juhlat tänä vuonna vietetään. Viimeistään sitten ensi vuonna Espoossa!

Tosiaan, olisi erittäin kiinnostavaa lukea, millaisen vaikutuksen Herättäjäjuhlat tekevät.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
PASKAA
« Vastaus #4 : 26.06.07 - klo:13:40 »
Peltonen kirjoittaa paskaa. En näe mitään syytä hänen kutsumiseensa herättäjäjuhlille. Hän on kirjoittanut uskonnollisesta kesäjuhlasta, tietämättömyyden ja kliseiden sekametelisoppa oli miehellä  tuolloin karmea. Eikä hänessä mielestäni ole myöskään riittävästi omintakeisuutta, Hesarin liitteessä hän kertoi kuinka oli perustanut valtion, josta teki juttua. Jo aiemmin Helsingin Sanomien toimittaja, olikohan Ilkka Malmberg, oli ostanut pienen palstan Lapista. Hän, edelläkävijä siis, raportoi tuon palstan vuodenaikaisvaihteluista upeasti ja elämyksellisesti. Peltonen matki Malmbergia, ja epäonnistui...

   Suomessa on - onneksi - vapaa lehdistö ja paljon kohtuullisen vapaita toimittajia, jos Peltonen tulee paikalle ikään kuin omin jaloin, niin se on eri juttu. Mutta kun juhannuskin on mennyt, niin eipä enää viitsi vappujuttuja lukea - eräänlaisia vappujuttuja ovat Peltosen tekstit toistuvasti, mihinkäs seepra raidoistaan...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Se on suuremassa kädessä
« Vastaus #5 : 26.06.07 - klo:14:59 »
Kysymys on minusta enemmän siitä, että kaikki ovat tervetulleita Herättäjuhlille. Toisekseen toivomme kirjoitusten pysyvän totuudessa ja asiassa. Valitettavasti kaikki eivät pysty siihen. En usko hänen tulevan, mutta kutsu on jo sinänsä kolauttava asia myönteisessä mielessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« Vastaus #6 : 26.06.07 - klo:15:53 »
Ari vastasi ja kertoi valittaen, että ei itsestään riippumattomien aikataulujen vuoksi pääse käymäänkään Lahdessa, koska ei ole lähettyvillä. Lupasi yrittää uudelleen ensi vuonna. Uudistin kutsun. Seppos on mielestäni oikeassa: kaikki ovat tervetulleita.  

Kalistajan kommenttiin "tietämättömyyden ja kliseiden sekametelisoppa oli miehellä tuolloin karmea" sanoisin: AP ei ole ajatuksineen ainoa. Hän toi julki varmasti rehellisesti näkemyksensä tunteineen kaikkineen. Minusta tuntuu, että ainakin minun pitäisi opetella kuuntelemaan näitäkin ääniä paremmin kuin nykyisin tulee tehdyksi.

Mt

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« Vastaus #7 : 26.06.07 - klo:21:35 »
En ole toistaiseksi ketään kieltänyt tulemasta herättäjäjuhlille, mutta en ole myöskään kaikkia ole kaiken aikaa kutsumassa sinne. Tässä Peltos-asiassa oli mielestäni lähtökohtaisesti jotain hassua. Mt tai kuka tahansa muu voi tietenkin ottaa kenet vain mukaan... Mutta Seppos  ja muut, sanaakaan en ota sanomisestani pois, ja lisäänkin vielä - mielestäni Ari "P" Peltosen tyylitaju on onnahdellut usein pahoin, mutta jos joku tykkää hänen teksteistään ja perustelee asiansa, niin ihan mielelläni tässä perusteluja katselen ja niitä pohdiskelen.

Kyllähän tähän maahan toimittajia mahtuu... Ja onneksi ruhtinaallisesti myös muuta väkeä. Nimenomaan on hyvä, että on sitä muuta väkeä.

Eroa on - ja pitääkin olla mielipiteissä täällä, mutta eiköhän kaikki kuitenkin värähtele hetken aidosti yhtä virren kumun kiiriessä heinäkuussa Lahden urheilukeskuksessa ja sieltä edemmäs.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« Vastaus #8 : 26.06.07 - klo:23:36 »
Tottakai kaikkia arsyttaa typerat toimittajat arsyttaa, vallankin jos niiden kohteeksi joutuu :!: Kuitenkin viela enemman mua arsyttaa se et ihmiset ei oikeasti erota korttilaisyytta lestadiolaisuudesta. Eli sikali joku juttu muussakin kuin Kotimaassa (sen lukijat jopa ehka erottaa heratysliikkeet toisistaan) ois tervetullut! Et siita vaan Kalistaja kirjoittamaan valtalehdistoon herattajajuhlista, saat tayden tukeni :D
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« Vastaus #9 : 27.06.07 - klo:09:05 »
Hannalle ja muille, vaikkpa Mt:lle. Ymmärsin, että Mt kaipaa herättäjäjuhlilta kirjoittavia toimittajia ja muita kirjoittajia hieman reippaampaan otteeseen. Otsikko "Vettä satoi herättäjäjuhlilla" ei tietenkään kerro sitä ja siitä miksi ihmiset juhlilla ovat. Itse olen, etenkin 1980-luvulla, ollut tilanteissa, joissa joinakin vuosina tehtäväkseni tuli jopa useiden sivujen teko maakuntalehtiin herättäjäjäjuhlilta. Olin aikoinaan muun muassa sanomalehti Kalevan ja sanomalehti Vaasan asialla - joskus minut ikään kuin ylhäältä ( lehden toimituksessa ) valittiin, toisinaan jossain olin itsekin ns. asialla. Yritin tuolloin löytää myös tuoreita, ja hieman toisenlaisia huomioita, mutta yhtä pientä kuvaa ja kuvatekstiä lukuun ottamatta tuskin mitään hätkähdyttävää luettavissa oli - ajoittaisesta pikkukikkailuista  (ja ikään kuin pientesteistä siitä missä mennään) huolimatta taidan olla aika lailla arvokonservatiivi, joten...

     Jaa. Olen minä herättäjäjuhlilta kirjoittanut myös paikallislehtiin, ja ammoin olin myös Hengellisen Kuukauslehden asialla, eikä HK ole tyystin unohtunut nytkään.

      Kai johonkin lehteen tarvittaisiin monipuolinen, samassa jutussa hyvin monelta kantilta katsova teksti, jossa pohjalla pitäisi mahdollisista ihmettelyistä ja "heitoista" huolimatta olla vankka asiapohja. Apuun haettu Ari Peltonen ei tuohon ole vastaus.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Ari P
« Vastaus #10 : 27.06.07 - klo:10:11 »
Minusta Ari Peltosta ei haettu apuun, vaan johtuen hänen viimevuotisista perättömyyksistä, halutaan näyttää hänelle totuus. Haluamme auttaa häntä emmekä pyydä häneltä apua. Toivomamme otsikko häneltä olisi "Ei ne olleetkaan sellaiset kuin luulin". Sinänsä ei yhtään hassumpi otsikko City lehteen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Ari P
« Vastaus #11 : 27.06.07 - klo:15:59 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Minusta Ari Peltosta ei haettu apuun, vaan johtuen hänen viimevuotisista perättömyyksistä, halutaan näyttää hänelle totuus.

Tämäntapaisin ajatuksin olen liikkeellä, en mitenkään siksi, että tarvittaisiin mahdollisimman räväkkä toimittaja. Kenen tahansa toimittajan on hyvä tehdä omia havaintoja kansanliikkeistä, niin herätysliikkeistä kuin muistakin. Lehtimiehenä olen koettanut noudattaa tätä paikalla notkumisen periaatetta mahdollisuuksien mukaan. Kutsun herättäjäjuhlille esitän aina, kun arvelen paremman tutustumisen liikkeeseen olevan tarpeen.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että herätysliikkeen juhlien selostus sanomalehdessä ei ole helppoa. En kadehdi herännäisyyden kanta-alueiden reporttereita, jotka sitä vuodesta toiseen kiitettävällä ahkeruudella tekevät.

Tosin ilmiselvätkin uutset jäävät helposti pois. Taannoin EU:n oikeusasiamies tms. J. Söderman piti herättäjäjuhlilla puheen, jossa hän arvosteli suorin sanankääntein ("köyhälle käännetään kylmää kylkeä") yhteiskunnan meininkiä. Tämä ei juuri ylittänyt valtakunnalisten lehtien uutiskynnystä, vaikka sanojan asema korkeana EU-virkamiehenä ja joltisenakin mielipidejohtajana olisi ollut uutiselle hyvä peruste.

Mt

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« Vastaus #12 : 27.06.07 - klo:18:27 »
Mua sinansa jo kiehtois se et oisko ees mahdollista tehda johonkin City-lehden kantaiseen lehteen uskonnollismyonteista juttua, koska sehan vasta erikoista oliskin (ja sellaistahan City koittaa kovasti tavotella). Sinansa ymmarran kylla Kalistajan pointin, et varmaan ko. toimittaja varmaan tois omia ennakkoluulojaan lapi eika ois kaikkein paras tehtavaan. Tassa kummasti lahestytaan teemoja joita mietin tossa toisessa ketjussa 'Mita kirjoituksemme kertoo meista'
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« Vastaus #13 : 27.06.07 - klo:20:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
'Mita kirjoituksemme kertoo meista'


Shitty-lehdestä kertoo jotain se, että aivohalvauksen todennäköisyys on suoraan verrannollinen lukuajan neliöön.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Muistatteko City-lehden körttiletkautuksen?
« Vastaus #14 : 27.06.07 - klo:22:28 »
Miellyttävä huomata, että mt muistaa Jacob Södermanin puheen Järvenpään herättäjäjuhlilta. Mielestäni Södermanin puhe oli yksi parhaista puheista mitä 2000-luvulla on herättäjäjuhlilla pidetty. Sain tuon sanottua Södermanille itselleen talvella 2007. Södermanilla on - niin olen käsittänyt - Roosin suvun ( äitinsä suku? ) kautta suora yhteys Kalajoen käräjiin.

Muistan myös jostain lehdestä, olisiko ollut Ilta=Sanomista, lukeneeni kunnon otteen Södermanin puheesta, jota helteisellä juhlakentällä herpaantumattomasti tuolloin kuuntelin.
Jos nyt siirtyisin lehtiteksteistä puheisiin: mitäs jo analysoisimme täällä Lahden herättäjäjuhlapuheita juhlien aikana ja niiden jälkeen!?

Toivokaamme juhlilla oleville puhujille ( ja, joo, toimittajille myös) ymmärtävää, analyyttistä joskin myös tyylikkään reipasta otetta!