Kirjoittaja Aihe: Miten voi kirkon selkäranka?  (Luettu 10751 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Miten voi kirkon selkäranka?
« : 07.04.07 - klo:21:48 »
Piispa Eero Huovinen kirjoitti Helsingin Sanomien pääkirjoitussivun yliössä 06.04.07:

"Kirkohistoriasta tiedämme, että herätysliikkeet ovat usein olleet kirkon kannalta vastahankaisia. Piispojen rooli kurinpitäjinä ei ole kovin kunniakas. Paavo Ruotsalainen joutui aikanaan käräjille; nykyään herännäisyys on kirkon selkäranka. Sietämättömiksi koetut liikkeet ovat aikojen kuluessa tuoneet mukanaan paljon hengellistä siunausta."

Kysymys kuuluu: onko Huovinen oikeassa ja herännäisyys on kirkon selkäranka. Ja jos se on, niin miten selkäranka voi? Tukeeko se kirkkoa sen päätehtävässä, evankeliumin saarnaamisessa niin köyhille kuin rikkaille? Tavoittaako se kohderyhmänsä, tuleeko kansa sanankuuloon? Näkyykö julistus siinä, että toivottomat saavat toivoa ahdinkonsa keskelle? Nouseeko kukaan synnin kuraojista ihmisarvoiseen elämään?

Toisaalta, onko tässä ajassa samankaltaisia liikkeitä kuin herännäisyys oli Paavon aikana, sellaisia, joita kulttuuriväki vierastaa ja itse pääkirkko karsastaa, mutta jotka silti korostavat sitä, mitä Raamatussa sanotaan ja haluavat toimia sen mukaan?
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #1 : 08.04.07 - klo:01:04 »
Onpas koreasti sanottu. Itselleni herännäisyys on kirkon elävimpiä suuntauksia, harvoja elämän ääniä siinä. Jotenkin hämmentävästi tämä Paavon liike on pystynyt ohittamaan modernin ajan paineen liudentumatta mauttomaksi liberalismiksi tai ohentumatta tieteen epäitsenäiseksi fundamentalistiseksi peilikuvaksi. Tässä omintakeisessa universalismissaan se on varmasti suuri aarre Suomen hengelliselle elämälle. Mutta se miten herännäisyys voi, ei ole viime kädessä sen jäsenistä ja myötäkulkijoista mitenkään kiinni, tämä lämmin, pieni liekki voi hyvinkin maailman kylmissä tuulissa sammua - kuka tietää. Kunhan Siionia veisataan ja nasaretilaista köppäisestikin seurataan, muu on sitten toisissa käsissä.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Re: Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #2 : 08.04.07 - klo:05:41 »
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Piispa Eero Huovinen kirjoitti Helsingin Sanomien pääkirjoitussivun yliössä 06.04.07:

"... nykyään herännäisyys on kirkon selkäranka..."

Kysymys kuuluu: onko Huovinen oikeassa ja herännäisyys on kirkon selkäranka.


Kyllä. Helsingin hiippakunnan piispa Eero Huovinen on oikeassa.


Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Ja jos se on, niin miten selkäranka voi?


Kiitos kysymästä, selkäranka voi hyvin.


Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Tukeeko se kirkkoa sen päätehtävässä, evankeliumin saarnaamisessa niin köyhille kuin rikkaille?


Tukee.


Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Tavoittaako se kohderyhmänsä, tuleeko kansa sanankuuloon?


Tavoittaa, tulee.


Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Näkyykö julistus siinä, että toivottomat saavat toivoa ahdinkonsa keskelle?


Näkyy.


Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Nouseeko kukaan synnin kuraojista ihmisarvoiseen elämään?


Nousee.


Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Toisaalta, onko tässä ajassa samankaltaisia liikkeitä kuin herännäisyys oli Paavon aikana,...


Samankaltaisuutta on, mutta ei samanlaisia. Kuten yksilöt, liikkeetkin ovat  ainutkertaisia.


Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
...sellaisia, joita kulttuuriväki vierastaa...


Se osa kulttuuriväestä, joka ymmärsi omalla tavallaan ajan hengen, vierasti. Raja kulki myös monen korvien välistä.
 

Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
...ja itse pääkirkko karsastaa,...


Kirkon pääkin horjui lausunnoissaan. Kirkkopoliittisesta näkökulmasta hänen kannanottonsa ovat ymmärrettäviä.


Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
...mutta jotka silti korostavat sitä, mitä Raamatussa sanotaan ja haluavat toimia sen mukaan?


Kaikkihan me korostamme Raamatun sanan ensisijaisuutta. Haluan toimia sen mukaan. Liike on myönteinen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #3 : 08.04.07 - klo:10:09 »
Pitkänä periantaina 95-vuatiahana kuallu Lapuan ensimmäänen piispa Eero Lehtinen tunsi selekärangan vahavuuren ja heikkoouren.
Hän oli sotien veteraani pappina, joukkueenjohtajana ja komppanian päällikkönä.
Jouluaattona Taipaleenjoella -39 hän piti hartaustilaasuutta, korsun ovi potkaastihin auki," ryssä saa kuulla että täälä veisatahan" sanoo joku etulinian jermu.
 
Piispa Eero Lehtisen kiriootusta vuarelta 1961: Uskon vanhurskaus on vierasta vanhurskautta, jossa ei ole hiventäkään meirän omaamme.
Usko on näet itsessään vain tyhjä käsi, eikä mitään muuta. Koskaan se ei myöskään enemmäksi tule. Itse uskosta ei kukaan hetkeäkään elä. Elämä on Jeesuksessa, jonka usko omistaa ja kätkee.
Uskosta vanhurskas on itsessään aina ja joka hetki syntinen, kadotettu ja tuomittu, vielä monikymmenvuotisen kilvoituksen ja uskonvaelluksen jälkeenkin.
Mutta tämä vanhurskaus ei ole voimaton eikä voimallisia seuraamuksia vailla. Kätkeehän se voimaksensa Jumalan Kristuksen.
Uskon vanhurskaudessa ei ole kysymys pelkästä tuomiotoimesta. Siinä ei vain lueta meitä Kristuksen ansion tähden Jumalalle otollisiksi, vaan ristillä synnin ja kuoleman vallan murskannut ja kolmantena päivänä ylösnoussut Vapahtaja ottaa sydämemme asuinsijakseen.
Jeesuksessa on uskon väkevyys, heikonkin uskon.
Ilman häntä ei lujimmaltakaan näyttävä usko kelpaa mihinkään.
Jos meidän on syytä valvoa, että oppi vanhurskaudesta varjeltuu puhtaana ja turmeltumattomana, sillä ilman sitä ei yksikään löydä rauhaa Jumalan kanssa, on meidän myös katsottava, ettemme vain uskosta puhuessamme kadota näköpiiristämme uskon ainoata autuaaksitekevää sisältöä ja kohdetta, Herraamme Jeesusta.
Kilvoitelkaamme siis Paavalin kanssa, että meidän havaittaisiin todella nyt ja aina olevan Kristuksessa ja niin omistavan se vanhurskaus, joka tulee Jumalasta uskon perusteella. Vain sillä on iänkaikkisen elämän lupaus.
EERO LEHTINEN
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Re: Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #4 : 08.04.07 - klo:10:18 »
Vastauksesi perusteella herännäisyys tavoittaa selkärankaisena liikkeenä hyvin aikamme ahdistetut ihmiset.

Nähdäkseni eteenpäin menevä hengellinen liike käy kuitenkin jatkuvaa itsetutkiskelua ja arvioi jatkuvasti tilaansa. Aina nimittäin on vaarana Laodikean seurakunnan (Ilm.3.) kaltaisuus eli tila, jossa ollaan vakuuttuneita omasta (hengellisestä) rikkaudesta eikä enää etsitäkään Herraa avuksi.

Mutta jos asia on niin hyvin, että herännäisyys on tämän ansan välttänyt niin onnittelen, asianne ovat todella hyvin ja evankeliumi menee voimalla eteenpäin. Sanankuulijoiden määrä kasvaa jatkuvasti.

Meille ei ole haitaksi lukea kertauksen vuoksi Ilmestyskirjan luvut 2 ja 3, joissa eri seurakuntien enkelit (sanansaattajat) saavat palautetta persoonalta, jota kuvataan näin:

".....Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen
viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
14. Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen
villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki;
15. hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset,
ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina."
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #5 : 08.04.07 - klo:14:12 »
Aika ylväästi sanottu tuo "kirkon selkäranka", kun ottaa huomioon, että herännäisyys ei ole kuitenkaan mikään kamalan iso liike koko valtakuntaan verrattuna. Toisaalta se sattuu olemaan kirkon johdon kanssa samaa mieltä monesta asiasta, tuo kirjoitus on tehty varmaan taas tämän naispappeuskiistan johdosta? Ainakin luulen niin? Sikäli ihan oikein sanottu, että herätysliikkeistä taitaa olla ainoa, joka suhtautuu täysin sallivasti naispappeuteen ja on siten kirkkoinstituution tukena.

Ei kuiteskaan passaisi ylpistyä liikaa. Herättäjäyhdistys ei yksinään kirkkoa pelasta. Siihen tarvitaan muutakin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #6 : 08.04.07 - klo:14:24 »
Sitten itse kiistasta, niin sekin on vähän outoa, että nyt ollaan ajamassa naispappeuden vastustajat kirkosta. Ei kirkon tehtävä ole ajaa tällä hetkellä vallitsevaan kantaan nähden väärällä tavalla ajattelevia ihmisiä pois. Ei aikanaan ole ajettu pois naispappeuden kannattajia vastoin heidän tahtoaan niin aktiivisesti kuin nyt vastustajia. Samoin ei muissakaan riitakysymyksissä vähemmistöosapuolta ole nykyisellään ajettu aktiivisesti pois. Nyt nämä ihmiset ovat kirkon "ongelma".

Pahaa tekee katsoa tuota ajojahtia kummankin osapuolen kannalta. Mikähän olisi oikea ratkaisu, en osaa sanoa, mutta ei ainakaan kumpikaan näistä vaihtoehdoista, että 1. riidat jatkuvat entisellään ja syrjintä sekä 2. ihmiset ajetaan kirkosta pois. Papeissa on sellaisia, jotka ovat aikanaan vihitty virkaan miespappeuden aikana ja toisekseen Raamatustakaan ei saa täysin selkeää kuvaa kummankaan osapuolen kannasta (osa jopa suoraan kieltää?), niin sikäli vähän paha tilanne uudempienkin pappien kohdalta.

Otetaan vaikkapa tietyt lestadiolaisryhmittymät, jotka eivät nykyisellään tule kirkkoon silloin kun tietävät siellä olevan naispapin. Tällainen ei mielestäni loukkaa pappia, jos siitä ei ajojahtia ja panettelua tehdä, vaan asiallisesti jäädään vain pois ja piste. Työntekijöiden puolella tilanne on hankalampi. Useimmiten se näkyy menneen panetteluksi. Sekin on kyllä hölmöä, jos väkisin tehdään yhteistyötä ja sitten leikitään kissaa ja hiirtä, että vaikkapa missä liturgi tekee mokan, niin saarnaaja tarttuu siihen ja piikittelee. Aikanaan sovittiin naispappeutta hyväksyttäessä, että molempien osapuolien kannattajat mahtuvat samaan kirkkoon. Tämä on minusta hyvä ajatus. Pitäisi vain keksiä hyvä keinoa toteuttaa tämä.

Naispappeuden totaalivastustajien määrä on aika pieni, ainakin sen tutkimuksen mukaan, mikä oli netissä, mutta sitten, kun otettiin aktiivikirkossakävijät, niin luku kasvoi huimasti vaikka edelleen ylivoimaisesti vähemmistö olikin. Kuitenkin kirkon kannalta paha yhtälö. Toivottavasti saadaan joku ratkaisu aikaiseksi niin, että mielipiteenvapaus säilyy, mutta riidat loppuisivat.

Itsekin olen miettinyt asiaa, mutta käsittääkseni ne raamatunkohdat, joihin kumpikin osapuoli pohjaa asiaansa, ovat aika ympäripyöreitä. Tosin en ole niin tarkkaan perehtynyt. Itselleni olenkin sen vuoksi tehnyt tästä asiasta vain makukysymyksen. Sen vuoksi hyväksyn kummatkin ja en todellakaan meinaa jättää menemättä kirkkoon papin sukupuolen takia, mutta ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät hyväksy naispappejakaan, koska Raamatussa on kohtia, jotka voi ymmärtää koskemaan tätä kiistaa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #7 : 08.04.07 - klo:14:47 »
Kristus on kirkon pää. Sen varassa kaikki toimii.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #8 : 08.04.07 - klo:19:58 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Kristus on kirkon pää. Sen varassa kaikki toimii.


olisikin.

Luin tänään Urpo Karjalaisen ajatuksia aiheesta kirjasta Täällä lounatuulen alla. Kun luin sitä, sain todellakin sen käsityksen että kirkko herännäisyys olisi jollain tavalla kirkon selkäranka, siis ollut, mutta selkäranka on lipsahtamassa pois, tai lurahtamassa housuun, kuten Urpo asian ilmaisi kesän rippileirilläni.
Kirkko on meisletäni jotenkin vieraantunut siitä mitä sen pitäisi olla. tai siitä mikä sen pään pitäisi olla, siis Kristus.

Elenius oli josku sanonut kirkosta että huonosti käy jos uskosta tulee oppia tärkeämpää kirkosta. Tämä näkyy nykyään kirkossa "koko kansan" suosion kalastelulla ja hirveällä tarpeella miellyttää kaikkia. JOs Herännäisyys on se tuki joka on kirkon tähän johdattanut, niin silloin ollaan kyllä oltu huonollaasialla, eikä todellakaan pidetty kirkkoa kunnollisessa kuosissa.

Oli miten oli, kirkko tarvitsisi tätä selkärankaa nyt kipeämmin kuin milloinkaan.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Hölkänen

  • Vieras
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #9 : 09.04.07 - klo:17:25 »
Körttiläisyydestä onkin tullut niin kaikkien lellikki että oikein puistattaa. Mutta pakko myöntää, että ilman körttejä kirkko näyttäisi aika vastenmieliseltä ja mahdottomalta. Körtit ovat jonkinlainen kasassapitävä voima, jotain mistä kaikki löytävät tarttumapintaa.
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Toisaalta, onko tässä ajassa samankaltaisia liikkeitä kuin herännäisyys oli Paavon aikana, sellaisia, joita kulttuuriväki vierastaa ja itse pääkirkko karsastaa, mutta jotka silti korostavat sitä, mitä Raamatussa sanotaan ja haluavat toimia sen mukaan?
Protestiliikkeitä pitää olla aina, sellaisia joihin uskosta vieraantuneet voivat löytää tiensä. Viides herätysliike on aika hyvän aseman saanut, mutta se ei valitettavasti pysty sitomaan jäseniään koko elämän ajaksi, koska vaatimukset ovat liian kovat. Olet uskossa ja käyttäydyt tietyllä tavalla, tai sitten et ole etkä kuulu joukkoon.

Sellainen kansanliike kirkosta puuttuu, joka puhuisi ihmisille Jeesuksesta heidän arkielämässään heidän kielellään ja aidolla rakkaudella. Sellaista todella tarvittaisiin nyt, koska kirkon perusjäsenistö on tässä maailmassa aika hukassa, monenlaisten riippuvuuksien sitomia, eivätkä papin puheet häissä ja ristiäisissä välttämättä riitä valamaan uskoa Kristukseen ja siihen, mikä elämässä on tärkeintä. Körttiläisyys mielestäni onnistuu tässä kohtuullisen hyvin, mutta ongelmana on, että sanoma ei tavoita ulkopuolisia. (Mikä tosin voi johtua ihan siitä, että körttiläisyys ei nykyään katso tarpeelliseksi erotella sisä- ja ulkopuolta.)

Naispappeuskiista ei oikeastaan liity tähän, mutta haluaisin tähdentää, että yhteistyöstä kieltäytyvien erityiskohtelun lopettaminen ei ole mielestäni vielä ajojahtia. Tottakai he mahtuvat kirkkoon, jos he toimivat kirkon säännöillä. Eivät pappiskutsumuksen saaneet naisetkaan tunkeneet alttarille ennen kuin se oli sallittua, vaikka kielto varmasti soti heidän omaatuntoaan vastaan.

Mielestäni jokainen liike kirkossa on tarpeellinen, jos ne itse haluavat kirkossa toimia yhteisten pelisääntöjen mukaan. Tämä lienee piispojenkin selkeä ja tasapuolinen kanta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #10 : 09.04.07 - klo:20:55 »
Selkärankaa tarvitaan, mutta itse en ymmärrä sitä, jos periaatteita vaihdellaan kulloisenkin tilanteen mukaan ja väitetään, että kulloinenkin kanta on se ainoa oikea, tänään tätä mieltä. Ennen naiset kävivät Ruotsissa hakemassa vihkimyksen, nyt siellä käyvät naispappeuden vastustajat. Koominen tilanne.

No, se siitä aiheesta, mutta varsinaiseen aiheeseen palatakseni, niin olen samaa mieltä, että herännäisyyden asemaa korostetaan vähän liikaakin. Mietitään, niin aikanaan se oli se liike, joka piti saada kukistettua ja nyt se on muuttunut liikkeeksi, joka tuntuu olevan ainoana oikeassa kirkon johdon mielestä. Jokin siinä mättää. Toki se (herännäisyys) edustaa monissa asioissa kantoja, jotka itse allekirjoitan ja sikäli mielelläni seuraan tilannetta, mutta samaan aikaan yritän muistaa, ettei se minun tai minun edustamani liikkeen kanta ole se ainoa oikea.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #11 : 09.04.07 - klo:22:06 »
Minusta tuntuu nyt, että usea puhuu yli ymmärryksensä. Kirkon selkäranka on moniselitteinen sana. Tässä yhteydessä uskon sen tarkoittavan muutamia asioita
-körtit pysyvät lujasti kirkossa eivätkä häiriköi pikkuasioissa
-kirkon hallinnossa on johtavilla paikoilla paljon körttejä
-papiston runko ilmoittaa olevansa lähinnä körttiläisiä tai sen mielisiä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #12 : 10.04.07 - klo:11:10 »
Itse ajattelin kirjoittaessani lähinnä tuota ekaa, mutta yhtälailla totta tietysti nuo kaksi muutakin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #13 : 10.04.07 - klo:11:25 »
Selkäranka voi olla jonkinlaista keskitien peruskristillisyyttäkin. Ei olla hurmoksellisia eikä maallistuneita, ei radikaaleja eikä kalkkeutuneita. Teologia voi olla teoreettinen pää, diakonia käytännön kädet, lähetys maailmaa matkaavat jalat ja selkäranka on siltana siinä välissä. Eipä ole hassumpi mielikuva, vai mitä?

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Miten voi kirkon selkäranka?
« Vastaus #14 : 10.04.07 - klo:17:25 »
Pena, kukas se sanoikaan, että kaikki on vertausta? Ja etenkin: mikäs mies se käyttikään kernaasti vertauksia? Summa summarum: esimerkkisi on monella tapaa mainio, vertaus oivallinen.