Kirjoittaja Aihe: vinkkejä elämän varrelle??  (Luettu 40142 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa shuichi

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 154
vinkkejä elämän varrelle??
« : 17.05.05 - klo:19:30 »
kertokaas joku miten te saatoitte päättää mitä te duunailette koulun jäleen siis niinkuin kirjotusten jälkeen.. meinaan on kiusallista niin sanoakseni kun ei tiedä mitä myöhemmin >kasvaneena> alkaa tekemään sitten koulujen jälkeen. sittten kun pitäisi tietää mitä haluaa alkaa hommailla.
teach me how to breathe how to live without any pain, because I´m still bleeding in my heart and I want it to stop

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #1 : 17.05.05 - klo:22:55 »
Eipä sitä useimmat taida tietääkään vielä kirjoitusten jälkeen, mutta eipä tarvikkaan. Välivuosi kannattaa mielestäni pitää, että ehtii rauhassa ajatella asioita esim. armeijan tai työssäkäynnin ohella. Itsellä meni kirjoitusten jälkeen noin puolitoista vuotta, että keksin, mitä alkaa opiskelemaan, ja sekin tapahtui lähinnä poissulkumenetelmällä. Ajattelin, mitä haluan tulevalta ammatiltani (mitä siinä tehdään, miten tehdään, työllisyystilanne nyt ja tulevaisuudessa, palkkataso ym.) ja samalla mietin, mitä en ikimaailmassa viitsisi alkaa opiskelemaan tai tekemään. Eipä siinä sitten jäänyt lopulta kuin yksi vaihtoehto :)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #2 : 18.05.05 - klo:09:22 »
Aika kauan oon jo tuota lastenlääkärin uraa. (4-vuotiaana äitin serkun vaimolle, joka on OYS:ssa töissä julistin että "Musta tulee isona lastenlääkäri!" Sitä ei kyllä oikeestaan lasketa.) :roll:  Joo mut vasta vaikka syksyllä meen lukioon nii se lääkis ois. Ja mulla on jo kämppä oulussa. (Se on nii pitkä juttu että en nyt tässä rupia sitä selostamaan.)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #3 : 18.05.05 - klo:10:14 »
Minusta tulee hevosenhoitaja. Sitten kolmen vuoden jälkeen, kun lukio on takana, lähden Kaustiselle. Minä en lukiota kävis, ellei äiti käskis :)
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #4 : 18.05.05 - klo:11:44 »
Yleinen vinkki: ei mitään paniikkia jos ei lukion jälkeen tiedä mitä tekee tai jos ei pääse sinne minne haluaa. Niinkin voi käydä, kuten itselleni, että luuli koko lukion haluavansa yhteen paikkaan ja sitten yhtäkkiä tajusikin, että ei sinne oikeasti haluakaan. Ja sitten voi löytää aivan jonkun muun alan, joka kiinnostaa.

Itse opiskelin 2-3 vuotta (riippuen laskutavasta) ihan muuta alaa kuin nyt, mistä muutaman vuoden päästä valmistun. Ja se aika oli kyllä todella opettavaista, kaiken suhteen. Kyllä elämä ja siperia opettaa. Itselläni ainoa ongelma on se, että opintotuki loppuu ennenkö valmistun, mutta pitää kehitellä jotain sitten että pystyy elämään (no toisaalta, eihän sillä opintotuellakaan kyllä mihinkään eletä). Mutta siis pointtina, ei mitään hätää jos ei lukion jälkeen tee mitään "järkevää", tässä on koko elämä aikaa. (ja nyt opetusministeriö ym. ym. vihaa mua)

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #5 : 18.05.05 - klo:16:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Aika kauan oon jo tuota lastenlääkärin uraa. (4-vuotiaana äitin serkun vaimolle, joka on OYS:ssa töissä julistin että "Musta tulee isona lastenlääkäri!" Sitä ei kyllä oikeestaan lasketa.) :roll:  Joo mut vasta vaikka syksyllä meen lukioon nii se lääkis ois. Ja mulla on jo kämppä oulussa. (Se on nii pitkä juttu että en nyt tässä rupia sitä selostamaan.)


Hienoa, jos tiedät jo tuossa vaiheessa, mihin aiot pyrkiä. Roppakaupalla sitten lukiossa fysiikan, kemian ja biologian kursseja, niin hyvin menee.

Poissa Lentoaura

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 225
...
« Vastaus #6 : 18.05.05 - klo:16:12 »
Minulle on ollut selviö aina että lukionjälkeen eläinlääkikseen. Tai muuten vaan eläinten käyttäytymistieteitä ym... Siis biologiaa...

Tänä vuonna alkoi tuntua siltä että jos oiskin tosi rebellious ja tekis niin kuin kaikki muutkin meidän suvussa, eli Taideteolliseen, teatterikorkean tai sibeliusakatemiaan...

Oikeastaan en haluaisi ikinä ammattia, olen niin vastuuton. Pakko saada tehdä jotain omilla ehdoilla, mutta yrittäjäksi minusta ei ole, eikä duunariksi kun en ole kovin konkreettinen.

Ehkä minusta tulee hulttio, tai sitten freelancer-taiteilija (=hulttio)...
työnsin pääni vesimeloniin

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #7 : 18.05.05 - klo:18:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Aika kauan oon jo tuota lastenlääkärin uraa. (4-vuotiaana äitin serkun vaimolle, joka on OYS:ssa töissä julistin että "Musta tulee isona lastenlääkäri!" Sitä ei kyllä oikeestaan lasketa.) :roll:  Joo mut vasta vaikka syksyllä meen lukioon nii se lääkis ois. Ja mulla on jo kämppä oulussa. (Se on nii pitkä juttu että en nyt tässä rupia sitä selostamaan.)


Hienoa, jos tiedät jo tuossa vaiheessa, mihin aiot pyrkiä. Roppakaupalla sitten lukiossa fysiikan, kemian ja biologian kursseja, niin hyvin menee.

Ekalla ei saa näistä ko yhen fysiikan syventävän :cry:  mut isä vihjas että psykologiastaki saattas olla apua ja tuutorit sano ko lukiolla käytiin että ei se psykologian kakkoskurssi oo niin nihkiä. Ehkä siks ko se ei oo pakollinen.

No, mää oon hyvä luonnontieteissä. Paitsi jos on semmosia opettajia niinku haaska, tösky tai maire. :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #8 : 18.05.05 - klo:18:22 »
Eihän  psykologia ole muutenkaan pakollista, vai onko? Ääh, nää normilukioiden ainepakollisuudet menee aina ihan ohi.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #9 : 18.05.05 - klo:20:01 »
Älä pidä välivuotta jos suinkin vain mahdollista. Mulla vierähti aika monta sitten lopulta kun en jaksanut opiskella ja on yhtä tuskaa nyt sitten myöhemmin saada maisterin paperit pihalle.

Katso kiva yliopisto, hae sinne ensisijaisesti sellaiseen tiedekuntaan, johon voisi olla kiva päästä ja toissijaisesti sellaiseen tiedekuntaan, johon on HELPPO päästä. Jälkimmäiseen kuulu usein tietojenkäsittelytiede. Kun olet yliopistossa, niin akateeminen vapaus antaa oikeasti aika suuren vapauden opiskella ja vaihtaa tiedekuntaa. (Joissakin tiedekunnissa ei voi opiskella kuin pääaineopiskelijat, mutta niitä on vähemmistö.) Ensimmäistä pääainetta joutuu yleensä opiskeleen alle 20ov, että voi vaihtaa johonkin muuhun. Siinä toisessa sitten pitää olla opiskeltuna yleensä >15ov:ta hyvin tuloksin. Aika moni vaihtaa pääainetta jossain vaiheessa, joten se ei ole mikään häpeä. Minä en sellaista repäisyä ole saanut aikaiseksi kun lopulta laskin, että pakko valmistua tietojenkäsittelystä joskus...

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #10 : 18.05.05 - klo:21:24 »
Elä.

Se saattaa unohtua kaikkien suoritteiden alle. Älä missään tapauksessa unohda sitä, sillä se tekee elostasi ilottoman.
Muista rentoutua ja tehdä mukavia asioita aika ajoin, ÄLÄKÄ unohda ystäviäsi!
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #11 : 19.05.05 - klo:11:25 »
Tee niinkuin itsestä tuntuu parhaalta äläkä kuuntele muita. Ei muut voi tietää mikä on sinun tulevaisuutesi kannalta parasta, tai sinulle paras ratkaisu.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #12 : 19.05.05 - klo:12:07 »
Mitäs sanotte, kannattaako alkaa opiskelemaan taidetta, jos ei ole ihan varma haluaako tehdä sitä työkseen? Kun kiinnostaisi tuo teatteri ihan saakuristi, mutta toisaalta sitten monenlainen kirjanpänttäys on myös ominaista.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa mari

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #13 : 19.05.05 - klo:12:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"

Katso kiva yliopisto, hae sinne ensisijaisesti sellaiseen tiedekuntaan, johon voisi olla kiva päästä ja toissijaisesti sellaiseen tiedekuntaan, johon on HELPPO päästä.


Minä tein juuri näin. Eli menin sinne, minne oli helppo päästä ja sillä tiellä olen edelleen. Pääaineen vaihtaminen ei onnistu akateemisen vapauden kautta, koska mikään "vapaasti valittava" pääaine ei minua nykyistä enempää kiinnosta. Koen sen kuitenkin hyvänä, että olen nämä vuodet opiskellut, paljon olen siitä saanut, eikä tuleva ammattikaan enää niin pahalta tunnu. Toisaalta en saa mielestäni muitakaan vaihtoehtoja, mutta ehtiihän sitä vielä. Mielestäni opinnot eivät koskaan mene hukkaan.  :D

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #14 : 19.05.05 - klo:14:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Eihän  psykologia ole muutenkaan pakollista, vai onko? Ääh, nää normilukioiden ainepakollisuudet menee aina ihan ohi.

No joo eipä ollut ennen mutta just ko me mennään lukioon nii keksitään laittaa uus opetussuunnitelma :evil:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna