Kirjoittaja Aihe: Körttien käsistä karannut komea körttitalo  (Luettu 14203 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #90 : 09.01.23 - klo:17:02 »
Pois itku ja pidetään Herättäjä kuosissa.

En itke. Kerron vain kuten ollut on. Tiedä sitten olivatko nimet tarpeen ( kun tuohon ylemmäs niitä kirjoitin), mutta kun vähän jo epäiltiin, että mistä kaikkialta olen tietoa/tietoja Herättäjän asioista saanut, niin saanut sitä olen, joko suoraan tai useiden luotettujen kautta ( samaa sukua kuin nuo mainitut) . Monet asiat/asioista näkee/näkyy tosin myös montaa muuta kautta.

Olen ainoastaan iloinen siitä jos/kun esimerkiksi Seinäjoen herättäjäjuhlilla lähitulevan heinäkuun aikana päästään edes lähes siihen ( henkis-hengellis-taloudellisesti & kökkämielessä) kuin mitä Lapuan onnistuneilla herättäjäjuhlilla 2014 oli asiain laita. :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #91 : 09.01.23 - klo:17:18 »
Keskustelun voittajaksi haluaminen ja tunkion kukoksi pääseminen on turhauttavaa ystäyvyyssuhteita hajottavaa, kun halutaan sanoa asiasta aina se viimeinen sana.
Syyllistäminen ei ole rakentavaa, vaan on luotettava Herättäjä-Yhdistyksen hallituksen viisauteen tehdä päätöksiä, joista heillä on parhaat tiedot ja laskelmat käytettävissä.
Ex. körttitalo on kohta entisöity kokonaan alkuperäisten piirustuksiensa mukaisekseksi, kunhan vielä osassa taloa revitään lastulevyt alkuperäisiltä pinnoilta pois ja rakennetaan hirsiväliseinät takaisin sinne mistä ne poistettiin kirjakaupan tieltä. Rahaakin taitaa kulua vielä näiden töiden rahoittamiseen muutama satatuhatta euroa.

Se kyllä mietityttää, että pystyykö Kosolan Talo yritystoiminoillaan saamaan sen verran voittoa, että pystyisi maksamaan takaisin investointirahoituksen ja käyttökulut? Vaikka Lapualla näytellään komiaa ja menestyvää, niin aika pieni paikkahan se on ja rahatkin tiukassa.
Toivottavati liiketoiminnat luistaa ja menestyvät!

Minä olen aina tykännyt tehdä lähimmäisilleni kaikenlaisia hyviä palveluksia, jos se on vain ollut mahdollisa.
Kiitätkö Kalistaja minua ystävänä vai autonkuljettajana/kökkämiehenä? Tuosta toisesta vaihtoehdosta saan loukkaantua.

"Jokainen voi olla hyvä, koska jokainen voi auttaa. Auttaminen ei vaadi yliopistotutkintoa. Et tarvitse kielioppia auttaaksesi. Tarvitset vain alttiin sydämen, rakkaudentäyteisen sielun."

— Martin Luther King Jr.


 

Olen jo vuosia tajunnut sen, että aikaa minulla ei rajattomasti ole nykyisessä ruumiillistumassani, kun niin on, niin silloin sitä retkeilee enää oikeastaan vain ystävien kanssa, herättäjäjuhlilla, Valamossa, miltei missä vaan. Sitä tekee sitten myös vaikka tutkimusmatkoja maassamme ja maailmalla, ystävien kera. Me olemme, Mörtti, monta retkeä maassamme yhteisesti ja yhteisten ystäviemme/läheisimpiemme kera tehneet. Toivottavasti meillä on inspiroivia retkiä myös tulevaisuudessa. Retkissämme on mielestäni aina ollut paljon. :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #92 : 09.01.23 - klo:18:35 »
Väitteeni on, että yhteisö, joka hyväksyy yhteisöön liittyvien tapojen tai tapahtumien kriittisen arvioinnin sekä sietää joukossaan oleviä vähemmistöjä ja kuuntelee myös heidän ääntään, pysyy pystyssä eikä hallitsemattomasti hajoa tai kuivu kokoon.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #93 : 09.01.23 - klo:18:40 »
Toivon että väitteesi on totta !

Herättäjäyhdistys ja herännäisyys ei ole tietääkseni kertaakaan jakautunut. Mielipide-eroja on ollut ja on aina, näin ihmisien kesken.

On sanottu että heränneet ovat viisaampia ( älykkäämpiä ) muihin liikkeisiin verraten, ja toivon todella sen olevan totta ja toimittavan sen mukaan.

Taas on liikkeellä hajottaja tai pari. Tiedämme mistä hengestä he ovat lähtöisin.

Sanon vielä maallisista asioista sen, että rakennuksista vain kirkko on minulle pyhä, ja paikoista hautausmaat.

Herra anna minulle voimaa !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #94 : 09.01.23 - klo:19:27 »
Toivon että väitteesi on totta !

Herättäjäyhdistys ja herännäisyys ei ole tietääkseni kertaakaan jakautunut. Mielipide-eroja on ollut ja on aina, näin ihmisien kesken.

On sanottu että heränneet ovat viisaampia ( älykkäämpiä ) muihin liikkeisiin verraten, ja toivon todella sen olevan totta ja toimittavan sen mukaan.

Taas on liikkeellä hajottaja tai pari. Tiedämme mistä hengestä he ovat lähtöisin.

Sanon vielä maallisista asioista sen, että rakennuksista vain kirkko on minulle pyhä, ja paikoista hautausmaat.

Herra anna minulle voimaa !

Olisiko sellaisen nimi - niiden nimiä - tiedossa, joiden ajattelet olevan hajottajia. Ja jos on, niin kerro, ja kerro se kuinka perustelet puheesi/mietteesi/kirjoituksesi. Mihin tietosi/ajatukseksi/ väitteesi pohjaa? Kiinnostaa myös sinun hengen/henkien tuntemus. Olen tosin tavannut ihmisiä, joilla on mitä selkein erottelukyky, sitä on tietyillä ihmisillä sekä  maallisissa että hengellisissä asioissa. En ole laisinkaan varma, että onko sinulla, Riitta-mummi, sellainen kyky.

Se on toki mahtava asia, että pyydät Herralta voimaa. Sitä me kaikki tarvitsemme. :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #95 : 09.01.23 - klo:19:32 »
Herättäjäyhdistys ja herännäisyys ei ole tietääkseni kertaakaan jakautunut. Mielipide-eroja on ollut ja on aina, näin ihmisien kesken.

Körttiläisyyden/herännäisyyden voidaan katsoa alkaneen joskus 1700 - 1800 luvun vaihteen tietämillä.
Ainakin yksi jakautuminen tapahtui varmaankin joskus 1800-luvun puolivälin tuntumassa, kun körttiläisyys jakautui kahtia: syntyi evankelinen herätysliike.

Aikaa kului hivenen ja tuli jälleen hajaannus: monet herännäisyydessä mukana olleet papit irtautuivat liikkeestä ja alkoi ns. ukkojen aika.

En tunne niin hyvin körttiläisyyden historaa, ehkä joku osaa jatkaa mahdollisista lisähajaantumisista.


On sanottu että heränneet ovat viisaampia ( älykkäämpiä ) muihin liikkeisiin verraten

:-)


Taas on liikkeellä hajottaja tai pari. Tiedämme mistä hengestä he ovat lähtöisin.

Ainakin minä, Luterilainen ja Kalistaja olemme näitä hajottajia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #96 : 09.01.23 - klo:19:52 »
Näinkö on todella ?  Oletteko foorumilla hajottamassa HY tä, tai Körttifoorumia ?

Luulin kaikkien olevan näillä sivuilla heränneen sielun hengessä.

Siis focus ja motivaatio on viha.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #97 : 09.01.23 - klo:19:54 »
Körttiläisyyden/herännäisyyden voidaan katsoa alkaneen joskus 1700 - 1800 luvun vaihteen tietämillä.
Ainakin yksi jakautuminen tapahtui varmaankin joskus 1800-luvun puolivälin tuntumassa, kun körttiläisyys jakautui kahtia: syntyi evankelinen herätysliike.

Aikaa kului hivenen ja tuli jälleen hajaannus: monet herännäisyydessä mukana olleet papit irtautuivat liikkeestä ja alkoi ns. ukkojen aika.

En tunne niin hyvin körttiläisyyden historaa, ehkä joku osaa jatkaa mahdollisista lisähajaantumisista.


:-)


Ainakin minä, Luterilainen ja Kalistaja olemme näitä hajottajia.

Lienee kyöstikarjalaisella tuossa kommentissaan, tässä noin parin sentin päässä ylempänä, jopa sarkasmia. En katso olevani hajottaja, vaan tarkentaja. En halua hajottaa mitään, en edes itseäni. Kriittinen olen, toivottavasti enenevässä määrin myös itseäni kohtaan. Kyöstin esille ottama Ukkojen aika herännäisyydessä on totta. Eri kirjoissa/ lähteissä/jopa wikipediassa/ kerrotaan myös kuinka Ukkojen ajasta liike elpyi...  :kahvi:


Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #98 : 09.01.23 - klo:19:57 »
Näinkö on todella ?  Oletteko foorumilla hajottamassa HY tä, tai Körttifoorumia ?

Luulin kaikkien olevan näillä sivuilla heränneen sielun hengessä.

Siis focus ja motivaatio on viha.

Vastasin jo kyöstikarjalaiselle. Samassa siinä on vastaus myös Riitta-mummille. Yleensä on hyvä, jos lukee sanojen värit, ja miettii esimerkiksi sarkasmin mahdollisuutta mietteissä, kirjoituksissa ja puheissa. :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #99 : 09.01.23 - klo:20:01 »
Luulin kaikkien olevan näillä sivuilla heränneen sielun hengessä.

Minä taasen luulin, että olisit sitä mieltä, että täällä on hajottajia ja että tietäisit, mistä hengestä he ovat lähtöisin.
Tällaista se on tämä tekstimuotoinen kommunikointi.
Kukin tahollaan luulee jotain, minä täällä, muut muualla - ja siitä syntyy soppa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #100 : 09.01.23 - klo:20:09 »
Kyllä se ihmisen sisikunnan lankeemus ja pahuus on suuri - puhun ainakin itsestäni: minun on jotenkin varsin vaikea kirjoittaa tällä foorumilla rakentavassa hengessä, sen sijaan harrastan piikittelyä, mitätöintiä ja muutenkin toimimista  negatiivisia tunteita nostattavana teksteilijänä.
Toisaalta, se on ehkä hyvä, että todellinen luontoni paljastuu.
Huh huh

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #101 : 09.01.23 - klo:20:13 »
Körttiläisyyden/herännäisyyden voidaan katsoa alkaneen joskus 1700 - 1800 luvun vaihteen tietämillä.
Ainakin yksi jakautuminen tapahtui varmaankin joskus 1800-luvun puolivälin tuntumassa, kun körttiläisyys jakautui kahtia: syntyi evankelinen herätysliike.

Aikaa kului hivenen ja tuli jälleen hajaannus: monet herännäisyydessä mukana olleet papit irtautuivat liikkeestä ja alkoi ns. ukkojen aika.

En tunne niin hyvin körttiläisyyden historaa, ehkä joku osaa jatkaa mahdollisista lisähajaantumisista.


:-)


Ainakin minä, Luterilainen ja Kalistaja olemme näitä hajottajia.

En ole körttiläinen, mutta tunnen kuitenkin vähän historiaanne. Sellainen pieni hajaantuminen on ollut, kun aikoinaan iisalmelainen Juho Niskanen riitaantui Wilhelmi Malmivaaran kanssa. Hän kävi aluksi siihen aikaan Kiuruveden kirkkoherrana olleen Malmivaaran kanssa samoissa seuroissa, mutta ei voinut hyväksyä tämän uudistamia Siionin virsiä. Lopulta Niskasen porukka alkoi pitää omia seuroja, joissa sitten veisattiin ilmeisesti vanhaa Laguksen suomentamaa Siionia. Niskanen ei kyllä hyväksynyt paljon muutakaan; mm. körttipuvun kuosin oli oltava aina sama vanha ja ajopelien (kärryt ja reet) aina samanlaisia. Voihan olla, että muitakin pienempiä hajaannuksia on ollut, mutta ei siinä mitassa kuin lestadiolaisuudessa, jossa tunnetaan tänäkin päivänä prof. Jouko Talosen mukaan 13-19 säilynyttä haaraa ympäri maailman, mutta eniten Amerikassa. Sellainenkin ryhmä on kuin kontiolaiset, joita Talosen mukaan on vain 5 henkeä. Lestadiolaisen liikkeen yhdestä haarasta, narvalaisuudesta, tuli Suomeen helluntalaisuus.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lestadiolaisuus

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #102 : 09.01.23 - klo:20:22 »
Lestadiolaisen liikkeen yhdestä haarasta, narvalaisuudesta, tuli Suomeen helluntalaisuus.

Helluntailaisuus taitaa olla lähtöisin Pohjois-Amerikasta, tullut Suomeen muistaakseni Barrathin mukana Norjasta. Joskus luin hänen elämänkertansa.

Helluntailaisuus on yksi suurimmista protestanttisista ryhmittymistä maailmassa.
Myös helluntailaisuus on körttiläisyyden tapaan kokenut jakaantumisia historiansa aikana.

Wikipedia tosiaan tietää kertoa, että "narvalaisilla" oli osansa tämän herätysliikkeen leviämisessä Suomessa.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #103 : 09.01.23 - klo:22:17 »


 Selvennettäköön: vaikka olen tässä(kin) ketjussa pudotellut nimiä, niin täytyy taas tarkentaa: kukaan ei ole yksinään mitään. Eikä ilman henkeä, tai siis Henkeä, useinkaan ilmene mitään oikeasti merkittävää. Ilman Henkeä ei myöskään tässä meille rakkaassa seuraliikkeessä tarpeeksi voimaannuttavaa tapahdu.

  Sinänsä surkeaa on kun henkimaailmaan ei moni pippi ja pappi nykyisenä aikana usko. Aivousko on ottanut liikaa tilaa kokonaisuudessaan.

  Mitenkäs se menikään: käytämmekö aina itse ( usein kai kyllä) aivojamme ja onko sitten myös niin ( miettikääpä tätä), että aivojamme käytetään?

Tässäpä tällä erää.  Tai vielä: Hyvää yötä rakkaat ihmiset rakkaassa seuraliikkeessämme ( joka juhanin mukaan - jos oikein juhania muutama päivä sitten ymmärsin - on olemassa ja elämässä myös silloin kun meistä aika jättää.

Tosin kuinka vahvana se sitä sitten silloin on, jatkan juhanin mietteitä...?) :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #104 : 09.01.23 - klo:23:18 »
Kyllä se ihmisen sisikunnan lankeemus ja pahuus on suuri - puhun ainakin itsestäni: minun on jotenkin varsin vaikea kirjoittaa tällä foorumilla rakentavassa hengessä, sen sijaan harrastan piikittelyä, mitätöintiä ja muutenkin toimimista  negatiivisia tunteita nostattavana teksteilijänä.
Toisaalta, se on ehkä hyvä, että todellinen luontoni paljastuu.
Huh huh

Jatkan itsetutkistelua, kuvottaa jossain määrin, toisaalta en jaksa kovin suurta surua asiasta kantaa.
Eräs mies sai kuninkaalta anteeksi sellaisen summan, jota hän ei olisi ikinä pystynyt maksamaan, ei varmasti korkojakaan edes vähän. Sitten tämä anteeksi saanut ei armahtanut lähimmäistään, joka oli vain hyvin vähän velkaa tälle anteeksi saaneelle.
Anteeksi saanut veli sitten heitätti tuon kurjan vankeuteen.

Jumalan armosta minulla on asiat kutakuinkin hyvin, tämä on suuri Jumalan minulle antama lahja.
Sitten minä tulen tänne piikittelemään ihmisiä, jotka myös ovat Jumalan luomia.
Hyvinpä sovin tuohon äsken kuvaamaani Jeesuksen vertaukseen, tuon pahan palvelijan osaan.

Miten onkaan ihmisluonto pohjimmiltaan paha ja pahantahtoinen, joskin jotain häivähdyksiä silti on vielä jäljellä paratiisin ajoilta - onneksi. Ja nämä häivähdykset pitävät vielä maapalloa pystyssä.

Hyvää yötä foorumilaiset!