Kirjoittaja Aihe: Körttien käsistä karannut komea körttitalo  (Luettu 14187 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #75 : 06.01.23 - klo:13:34 »
Toivottavasti körttifoorumin ylläpito alkaisi vihdoin moderoida trollaavia nimimerkkejä, jos näitä alkaa ilmestyä yli kipurajan.

Minä juuri tiukensin ylläpitäjänä 4500 jäsenen facebook-ryhmän jäsenyysvaatimuksia.
Ennen piti jäseneksi päästäkseen vastata kolmeen Lapuaa koskevaan kysymykseen. Nyt päivitin jäsenehdot tälläisiksi: Hylkäämme jos kysymykseen ei ole vastattu. Tarkastamme jäseneksi pyrkivän profiilin. Hylkäämme, jos profiilissa ei näy kuvaa eikä mitään tietoja.

Somessa trollit ovat erilaisten ryhmien kiusankappaleita, jotka pyrkivät hajoittamaan ryhmää kaikin mahdollisin tavoin tai vaikuttamaan jäsenten ajatteluun. Yleensä näiden valeprofiilien tavoite on vain päästä ryhmän sisälle onkimaan jäsenluettelon tiedot roskapostitusta tms. varten.

Minä olen paimentanut face-ryhmääni jo 12 vuoden ajan ja poistanut ryhmästä jopa ylläpitäjän, joka alkoi "maistissa" kommentoimaan epäasiallisesti erästä keskustelua. Ryhmän turvallisuus ja rakentavan avoin ja asiallinen keskustelu on ollut ryhmän moderoinnin pyrkimys.
Ylläpitäjä sepposin mukaan “Täällä ei ole trolleja”.   :eusa_pray:

Lähde

Tule apuun Mauno http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=5796.15

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #76 : 06.01.23 - klo:13:56 »
Kuinka paljon nuoremmat, ts. milloin suunnilleen syntyneet?
 

Nämä suuret yhdistyssukupolvet alkoivat hiipua 50-luvun alkupuolella. Itse v. 1957 syntyneenä koin jo olevani yhdistykseni nuorisoa viisikymppisenä. :eusa_angel: Tuota vanhenevaa ja kutistuvaa joukkoa kun katselin, niin aina tuli miettineeksi, että kohta ei ole mitään edellytyksiä jatkaa tätä kohta  120-vuotista yhdistystä. RY:n toimintaan kuuluu monia virallisia velvoitteita kuten tilintarkastukset, veroilmoitukset, sääntömääräiset kokoukset ym. toimintaa, joka ei oikein nuorempia kiinnosta.

Sama huoli on aina tullut mieleen, kun olen osallistunut herättäjäjuhlien järjestämistalkoisiin. Uskollinen talkooporukka vanhenee ja harvenee joka vuosi, mutta iso työmäärä pysyy lähes samana. Joensuussa työmäärää helpotti paljon, kun siellä pystyttiin hyödyntämään paljon olemassaolevia rakenteita. Juhla-alueen puitteet olivat siellä hienot, mutta seuraväkeä helleaalto karkotti, kun penkkirivistöt näyttivät paljon tyhjää.
Lapualle ja Seinäjoelle houkuttelin mukaan ikäisiäni kavereita, joilla ei ollut mitään tietoa herännäisyydestä, mutta yhteinen tekeminen vielä kiinnosti heitä. :eusa_angel: 
Herättäjä-Yhdistyksen suuri menestystavoite on varmaan asetettu v. 2023 Seinäjoen juhlien varaan, jota toivon mukaan ei trollit ala mitenkään  nakertaa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #77 : 06.01.23 - klo:17:42 »
Herättäjä-Yhdistyksen suuri menestystavoite on varmaan asetettu v. 2023 Seinäjoen juhlien varaan, jota toivon mukaan ei trollit ala mitenkään  nakertaa.
Herättäjä-Yhdistyksen suureen menestystavoitteeseen kuuluu luja luottamus siihen, että se on paras mahdollinen, oli sen tulos sitten mikä tahansa.   :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #78 : 06.01.23 - klo:18:32 »
Sala-iva ei ole se joka kaataa. Ihmiset on fiksuja ja ivaajan omaan nilkkaan kaatuu mokoma työ.   :018:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #79 : 08.01.23 - klo:16:49 »
Nämä suuret yhdistyssukupolvet alkoivat hiipua 50-luvun alkupuolella. Itse v. 1957 syntyneenä koin jo olevani yhdistykseni nuorisoa viisikymppisenä. :eusa_angel: Tuota vanhenevaa ja kutistuvaa joukkoa kun katselin, niin aina tuli miettineeksi, että kohta ei ole mitään edellytyksiä jatkaa tätä kohta  120-vuotista yhdistystä. RY:n toimintaan kuuluu monia virallisia velvoitteita kuten tilintarkastukset, veroilmoitukset, sääntömääräiset kokoukset ym. toimintaa, joka ei oikein nuorempia kiinnosta.

Sama huoli on aina tullut mieleen, kun olen osallistunut herättäjäjuhlien järjestämistalkoisiin. Uskollinen talkooporukka vanhenee ja harvenee joka vuosi, mutta iso työmäärä pysyy lähes samana. Joensuussa työmäärää helpotti paljon, kun siellä pystyttiin hyödyntämään paljon olemassaolevia rakenteita. Juhla-alueen puitteet olivat siellä hienot, mutta seuraväkeä helleaalto karkotti, kun penkkirivistöt näyttivät paljon tyhjää.
Lapualle ja Seinäjoelle houkuttelin mukaan ikäisiäni kavereita, joilla ei ollut mitään tietoa herännäisyydestä, mutta yhteinen tekeminen vielä kiinnosti heitä. :eusa_angel: 
Herättäjä-Yhdistyksen suuri menestystavoite on varmaan asetettu v. 2023 Seinäjoen juhlien varaan, jota toivon mukaan ei trollit ala mitenkään  nakertaa.

Vaikka Mörtti-57 on ensisijaisesti rakentaja kuten Jeesus oli, niin on Mörtti käyttänyt aikaansa ja energiaa myös herättäjäjuhlien eteen. Siitä annan H-Y:n ikuisjäsenenä Mörtille kiitoksen. Esimerkiksi Oulun, Haapajärven ja Isonkyrön herättäjuhlille - ja takaisin - hän toimi toimittajan ( sanomalehtimiehen) autonkuljettajana. Siitä saakoon hän jatkokorvaukset jonain kauniina päivänä vielä. Joensuun äskeisillä juhlilla Mörtti-57 oli ansiokkaana kökkämiehenä. Siitä näkyi todistusaineistoa myös YLE:n uutisissa. Mörtti-57 jaksaa vielä, myös kökkäillä, hän on ikäisekseen reipasotteinen ja nuorekas. :kahvi:

Pähkäilin äskettäin erään kirjan pohjalta tuota Riitta-mummin esille ottamaa sanaa besserwisser. Huomasin kerran, että keskustelussa häviölle jäänyt moitti keskustelun kiistatonta voittajaa tuolla "kutsumanimellä". :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #80 : 08.01.23 - klo:17:30 »
Huomasin kerran, että keskustelussa häviölle jäänyt moitti keskustelun kiistatonta voittajaa tuolla "kutsumanimellä".

Keskustelu, jossa haetaan häviäjiä ja 'kiistatonta voittajaa' ei ole mitään oikeaa keskustelua vaan kinastelua. Sellaisesta besserwisserit kai pitävät. Oikeassa keskustelussa etsitään yhdessä totuutta. Harvoinhan sitä löydetään, mutta yleensä päästään lähemmäksi.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #81 : 09.01.23 - klo:11:24 »
Keskustelun voittajaksi haluaminen ja tunkion kukoksi pääseminen on turhauttavaa ystäyvyyssuhteita hajottavaa, kun halutaan sanoa asiasta aina se viimeinen sana.
Syyllistäminen ei ole rakentavaa, vaan on luotettava Herättäjä-Yhdistyksen hallituksen viisauteen tehdä päätöksiä, joista heillä on parhaat tiedot ja laskelmat käytettävissä.
Ex. körttitalo on kohta entisöity kokonaan alkuperäisten piirustuksiensa mukaisekseksi, kunhan vielä osassa taloa revitään lastulevyt alkuperäisiltä pinnoilta pois ja rakennetaan hirsiväliseinät takaisin sinne mistä ne poistettiin kirjakaupan tieltä. Rahaakin taitaa kulua vielä näiden töiden rahoittamiseen muutama satatuhatta euroa.

Se kyllä mietityttää, että pystyykö Kosolan Talo yritystoiminoillaan saamaan sen verran voittoa, että pystyisi maksamaan takaisin investointirahoituksen ja käyttökulut? Vaikka Lapualla näytellään komiaa ja menestyvää, niin aika pieni paikkahan se on ja rahatkin tiukassa.
Toivottavati liiketoiminnat luistaa ja menestyvät!

Minä olen aina tykännyt tehdä lähimmäisilleni kaikenlaisia hyviä palveluksia, jos se on vain ollut mahdollisa.
Kiitätkö Kalistaja minua ystävänä vai autonkuljettajana/kökkämiehenä? Tuosta toisesta vaihtoehdosta saan loukkaantua.

"Jokainen voi olla hyvä, koska jokainen voi auttaa. Auttaminen ei vaadi yliopistotutkintoa. Et tarvitse kielioppia auttaaksesi. Tarvitset vain alttiin sydämen, rakkaudentäyteisen sielun."

— Martin Luther King Jr.


 
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #82 : 09.01.23 - klo:12:13 »
Juuri noin puhuu sydämen-körtti, sosiaalisesti ja humaanisti.

Jos körttiläisissä on ollut jotakin huonompaa on juuri tämä 'meikäläisyys eli lapualaisuus'.

Nyt kun Kosolan talosta tulee hieno kultturitalo Lapualle, siitä saavat nauttia muutkin uin körtit.
...

Samaa kökkähenkeä olen ollut minäkin täynnä  niin pitkään kuin terveys antoi myöden käydä siellä missä tarvittiin.
Sen jälkeen ruoasta,kahvituksista, puhtaista pyykeistä, kirjoista, tauluista ja lastenhoidosta ovat nauttineet vain jälkeläiset. Kaikki lähtee siitä että toiminta tapahtuu kodissani.

Ja täällä kotonakin voin rukoilla kaikkien puolesta. Ei vähiten Herättäjäjuhlien.
Kun luin Seinäjoen Juhlien ohjelman, 'vanha polle alkoi kuopia' sillä siellä näin ensikertoja teistä useita ,vuoden 2009 Juhlilla. Olin tädin luona yökylässä Kortesjärvellä. Nyt majoittuisin Vaakunaan, jos sinne pääsisin.
Silloin ajoin sinne yksin meille hiljattain ostetuööa mersulla. Auto on yhä sama, mutta mie en ennää oo !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #83 : 09.01.23 - klo:12:43 »
Jos körttiläisissä on ollut jotakin huonompaa on juuri tämä 'meikäläisyys eli lapualaisuus'.
Nurmoos on kilometripaalukki körttilääsiä.  :eusa_pray:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #84 : 09.01.23 - klo:14:35 »
Juuri noin puhuu sydämen-körtti, sosiaalisesti ja humaanisti.

Jos körttiläisissä on ollut jotakin huonompaa on juuri tämä 'meikäläisyys eli lapualaisuus'.

Nyt kun Kosolan talosta tulee hieno kultturitalo Lapualle, siitä saavat nauttia muutkin uin körtit.
...

Samaa kökkähenkeä olen ollut minäkin täynnä  niin pitkään kuin terveys antoi myöden käydä siellä missä tarvittiin.
Sen jälkeen ruoasta,kahvituksista, puhtaista pyykeistä, kirjoista, tauluista ja lastenhoidosta ovat nauttineet vain jälkeläiset. Kaikki lähtee siitä että toiminta tapahtuu kodissani.

Ja täällä kotonakin voin rukoilla kaikkien puolesta. Ei vähiten Herättäjäjuhlien.
Kun luin Seinäjoen Juhlien ohjelman, 'vanha polle alkoi kuopia' sillä siellä näin ensikertoja teistä useita ,vuoden 2009 Juhlilla. Olin tädin luona yökylässä Kortesjärvellä. Nyt majoittuisin Vaakunaan, jos sinne pääsisin.
Silloin ajoin sinne yksin meille hiljattain ostetuööa mersulla. Auto on yhä sama, mutta mie en ennää oo !

Lapua ja lapualaiset ovat pitäneet herännäisyyttä vahvasti yllä, ja usein ( aiempina vuosikymmeninä ja vuosisatoina nimenomaan he ) lapualaiset ovat kyenneet hoitamaan asiat väkevästi ja kyvykkäästi henkis-hengellis-taloudellisesti siis myös näkemyksellisesti ja toiminnallisesti paitsi kussakin ajassa myös ajasta eteenpäin. Luulisi historiasta kiinnostuneen Riitta-mummin jo tietävän/hoksanneen tuon - siitä huolimatta, että hän on löytänyt herännäisyyden ( sitä en tiedä, että onko herännäisyys löytänyt hänet eli tuleeko johtajisto ja hallitus - Maunoa lukuunottamatta vaikka seuroihin, joita hän ehkä joskus järjestää-  vasta Lahdessa vuonna 2007.

Hassua ja jopa kummallista on Riitta-mummin teksti siitä, että körttien käsistä karanneessa komeassa körttitalossa voivat - nytkö muka vasta - nyt nauttia muut kuin körtit. Voi pyhä tietämättömyys, tosiaan: Silloin kun komea punainen talo oli körttien käsissä, siellä kävi - sekä kirjakaupassa että toimistotiloissa - huomattavan paljon myös muita kuinkörttejä. Henkeä ei haisteltu.

Olen järkyttynyt siitä tietämättömyydestä, mikä historiasta kiinnostuneen Riitta--mummin kirjoituksesta nyt henkii. Onhan Riitta-mummi ollut körttiläisten parissa jo viisitoista vuotta ( 15 vuotta ), ja minusta Riitta-mummi on ( on ainakin siltä joskus tuntunut) vaikuttanut ihmiseltä, joka ottaa asioista selvää. :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #85 : 09.01.23 - klo:14:58 »
Juu, en ole perehtynyt Kosolan talon historiaan. Minulle körttiläisyys, kuten olen monasti sanonut, on uskon sopivuudessa, ei ajallisissa puitteissa .

Seurat tuli Lahdessa, Nastolassa, Hämeenkoskella käytyä ja Herättäjäjuhlilla alkaen 2007 - Lahti, Tampereen Juhliin asti. Lisäksi monet Talviveisuut, mutta sitten sairastelut veivät voimat.
Nyt olen Henki-lehden lukija ja Körttiradion kuuluessa kuuntelija.

Pitääkö näitä kerrata ja luetella että hyväksytään körtiksi ?
Minulle ei se, että onko Pohjanmaan vaiko Savon tai ehkä Helsingin körtti, merkitse mitään.
Ainoastaan armollinen uskon tapa, jota Nilsiän Paavo lähti etsimään, ja löysi, eläen täyttä inhimillistä elämää, merkitsee minulle körttiyttä.

Perinnekörteille, kuten Leena on myös kirjoittanut, ovat sitten kai omat seuransa.

Juhani on kuitenkin nimennyt itsensä veljekseni, ja hän on härmäläinen. :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #86 : 09.01.23 - klo:15:40 »
Kosolan talon historiaan näyttävät kuuluvan sekä olut- että pommitehdas. Kumpaakin paheksuttiin aikanaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #87 : 09.01.23 - klo:15:40 »
Juu, en ole perehtynyt Kosolan talon historiaan. Minulle körttiläisyys, kuten olen monasti sanonut, on uskon sopivuudessa, ei ajallisissa puitteissa .

Seurat tuli Lahdessa, Nastolassa, Hämeenkoskella käytyä ja Herättäjäjuhlilla alkaen 2007 - Lahti, Tampereen Juhliin asti. Lisäksi monet Talviveisuut, mutta sitten sairastelut veivät voimat.
Nyt olen Henki-lehden lukija ja Körttiradion kuuluessa kuuntelija.

Pitääkö näitä kerrata ja luetella että hyväksytään körtiksi ?
Minulle ei se, että onko Pohjanmaan vaiko Savon tai ehkä Helsingin körtti, merkitse mitään.
Ainoastaan armollinen uskon tapa, jota Nilsiän Paavo lähti etsimään, ja löysi, eläen täyttä inhimillistä elämää, merkitsee minulle körttiyttä.

Perinnekörteille, kuten Leena on myös kirjoittanut, ovat sitten kai omat seuransa.

Juhani on kuitenkin nimennyt itsensä veljekseni, ja hän on härmäläinen. :109:

Veit mielestäni uudestaan lukea kuitenkin siitä mitä kirjoitit Lapuasta, lapualaisuudesta ja körttien käsistä karanneesta komeasta talosta. Ne jotka tietävät, tajuavat että heittelit turhan huolettomasti...

Pidä hyvä huoli veljestäsi juhanista. Hän on hieno mies. Ajoittain jopa karkeahkon suora kuten härmäläisen kuuluu - mutta myös näkemyksellinen ja tarvittaessa myös hyvä diplomaatti. Monista asioista on perillä hän. Viime viikolla viimeksi sain olla juhanin kanssa nokakkain. Hyötyä en hakenut, mutta hyöty oli minun, juhani kun on niin hoksaava. Teimme juhanin kanssa hyvät vaihdot. Kelpoa lukemista saimme me molemmat. :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #88 : 09.01.23 - klo:16:33 »
Kosolan talon historiaan näyttävät kuuluvan sekä olut- että pommitehdas. Kumpaakin paheksuttiin aikanaan.

Kaukaiselta 1940-luvulta vuoteen 2019 talo oli Herättäjän. Talossa ollut kirjakauppa oli ainakin 1960-luvulla menestynein kirjakauppa koko vanhan Vaasan läänin alueella. Kirjakaupan pomo vuosikymmenien ajan oli mummuni veli Mikko "Miska" Kuoppala. Menestystä oli myös talon muussa toiminnassa.

 Väinö Malmivaara, jonka vanhin lastenlastenlapsi olen, piti 1940-luvulla ja 1950-luvulla ( kuolemaansa asti ) osaltaan onnistuneesti tosi vahvaa huolta Herättäjästä. Kuten myös paappani veli Jaakko Ranta. Herättäjästä ja komeasta toimitalosta siis myös.

  Tässä vain jotain siitä miksi tiedän lähietäisyydeltä talon menneisyydestä - etenkin silloin kun talo oli Herättäjän - myös siis paperitietoa enemmän.

  Riitta-mummi & muut! On faktaa se, että tietyt lapualaiset saivat sekä herännäisyyden että talon toimimaan. Tuo toiminta heijastui koko Suomeen. Vaati kaikki toki myös työtä ja ymmärrystä. Työtä tehtiin, ja ymmärrystä oli. Myös henki kulki. Henki.

 Penaa näyttää kiinnostavan talo ennen Herättäjää ja nyt Herättäjän jälkeen. Kuriositeettina kerrottakoon, että Herättäjän menettämä talo on siis tänäisessä markkinoinnissa Kosolan talo, jolla nimellä sitä kapakkavieraille ja muille nyt "myydään". Talon tänäinen markkinointi- ja viestintäihminen kulki 2010-luvulla herättäjäjuhlilla körttiasu yllä ja kirjoitti aiemmin elämäkertakirjan Jaakko Eleniuksesta. Itse en aio takkia kääntää, en aio olla opportunisti. Koen, että minulla on periaatteita, jotka eivät ole myytävänä. Ajattelin/ajattelen olevan koko ikäni ( mahdollisimman) herännyt sekä sisäisesti ulkoisesti. Kun täältä erkanen, niin se on sitten kyvykkäiden havaintojen tekijäin määrä kertoa onko/oliko edes vähimmässä määrin niin. :kahvi:

On kiistaton tosio, että kehys ( talo ) ja sisältö ( henkis-hengellis-toiminnalliset asiat ) toimivat kymmenien vuosien ajan lomittain ja limittäin ja hyvin Herättäjä- Yhdistyksessä. Viime vuosituhannella siis.

Minua ei kiinnosta Penan pommit ja oluet. Minua kiinnostaa se aika ( etenkin 1900-luku) kun talo oli Herättäjän. Se oli sitä noin ja suunnilleen 70 vuotta. Ehkä hieman yli sen/tuon. Se oli pääosin hyvää aikaa. :kahvi:

 

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #89 : 09.01.23 - klo:16:38 »
Pois itku ja pidetään Herättäjä kuosissa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi