Kirjoittaja Aihe: Körttien käsistä karannut komea körttitalo  (Luettu 14118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #60 : 05.01.23 - klo:11:46 »


  karjalaisenkyösti tajusi sen mitä valitettavasti muutama muu tähän ketjuun kirjoittanut ole tajunnut/tai halunnut tajuta. Talo on komea - siis se talo, jonka Herättäjä-Yhdistys menetti - ja siinä oli tilaa pohtia esimerkiksi herättäjäjuhlia, talkooretkiä Inkerinmaalle, seuratilaisuuksia ja Hengellistä Kuukauslehteä - minkä niminen lehti talon kukoistusaikana kasattiin ja painettiin.

 Talo on silti kehys. Mutta hyvä sellainen. Nyt se on myös symboli: Punainen talo kirkkosillan kupeessa, tuomiokirkon lähellä, symboloi nyt aikaa, jolloin herännyt kansa teki luontaisesti yhteisin voimin työtä seuraliikkeensä parhaaksi, nurkumatta ja tietoisesti. Se symboloi aikaa, jolloin tuota väkeä oli enemmän kuin nyt, enkä puhu nyt jäsenkadosta, vaan myös heistä, jotka ovat kernaasti herännäistilaisuuksissa käyneet ilman jäsenkorttia. Se symboloi aikakautta, jolloin nykyistä runsaampi herännyt kansa sisäisesti tajusi aikaintakaisia asioita ja ymmärryksellisellä huumorilla kuittasi mahdolliset ylitsepursuilut. Talo symboloi nyt aikaa, jolloin myös monet körttiliikkeen ulkopuoliset tajusivat sen työn mitä H-Y teki ja miksi. Ainakin osa ulkopuolisista paitsi tiedosti, myös arvosti H-Y:n kellokkaita.

Tiedän mistä puhun. Olen nykyisessä ruumiillistumassani elänyt 65 vuotta. Tuosta noin 58 vuoden ajan olen vahvasti saanut nahkaiseen päätietokoneeseeni monipuolista tietoa tämän ketjun keskeistalon toiminnasta. Osa tämän ketjun lukijoista tietää sen, että miksi on noin. Muut saavat ihan vapaasti arvella. Ehkä tulee päivä, jolloin seurapuheessani jossain kerron asioita H-Y:n käsistä luisuneesta keskeistalosta. Siinä mahdollisessa puheessa ei ole mitään ulkoa opittua tai oletusta. Se on sitten sisäistettyä ja havaittua kerrontaa, jos sen ( kerronnan siis ) tarpeelliseksi seurapenkissä jonain päivänä jossain koen.

Pena ottaa Lapuan ja lapualaisuuden toistuvasti pihtien tavoin puheeseensa/kirjoituksiinsa. Eikä siinä mitään. Onhan Lapua ollut herännäisyydessä merkityksellinen paikka. Mutta muistakoon Pena myös, että silloin kun herännäisyys oli vahvimmillaan, siis silloin kun se ihan oikeasti toimi ja oli monin tavoin merkityksellinen, niin Lapuan lisäksi herännäisyydessä löytyi myös monta muuta vahvaa pistettä. Herännäisyydessä on ollut aikakausia, jolloin sen kellokkaita kuunneltiin halulla hartahalla. Kirkkoihin ja seuratilaisuuksiin tultiin kymmenien ja jopa satojen kilometrien päästä. Tultiin, koska puhujilla oli väkevää asiaa, yleisesti ja yksityisesti. Myös  puhujat saivat vahvistusta kuulijoilta. Oli puhujan ymmärryksellistä, voimakasta, näkevää & näkemyksellistä sekä loogista puhetta ja sananselitystä, mutta oli myös puhujan aloittamaa  ja aikainsaamaa energiaa, joka muuttui elähdyttäväksi yhteisenergiaksi tilaisuuksien aikana.

Sellaista se on ollut. :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #61 : 05.01.23 - klo:13:40 »
Herännäisyydessä on ollut aikakausia, jolloin sen kellokkaita kuunneltiin halulla hartahalla. Kirkkoihin ja seuratilaisuuksiin tultiin kymmenien ja jopa satojen kilometrien päästä. Tultiin, koska puhujilla oli väkevää asiaa, yleisesti ja yksityisesti.

Ovatko heränneet tulleet kuuntelemaan kellokkaitaan vai sanaa Kristuksesta? Se, mitä tiedän kellokkaiden väkevästä asiasta, on juuri heidän keskittymisensä kristinuskon ytimeen. Se, miksi kuulijat ovat aikoinaan kulkeneet pitkiä matkoja, on johtunut varmaankin siitä, että sähköiset tiedotusvälineet ovat vielä antaneet odottaa itseään. Nyt on toisin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #62 : 05.01.23 - klo:14:13 »
Sähköiset tiedotusvälineet ovat kenties juuri se suurin tekijä, joka haukkaa ihmisen ajan niin, että aikaa ei enää jää näille tärkeämmille asioille.
Ennen niitä ei ollut, joten aikaa jäi muuhun.
Toisaalta, ennen työpäivät olivat pidempiä, kuin nykyään, mutta jotenkin sitä vain aikaa jäi enemmän "passi"-asioille.

Omasta lapsuudestani ja nuoruudestani muistan, kuinka hengelliset asiat olivat kovinkin pinnalla niissä kuvioissa, joissa liikuin.
Nykyään muut asia ovat vallanneet alaa.
Jos haluaa antaa itsestään nykyään oudon maineen, pitää juuri aloittaa tällaisia ketjuja, jonka Kalistajakin on avannut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #63 : 05.01.23 - klo:15:05 »
Ymmärrän täysin tuon kun olet tullut foorumille helluntailaisuuden parista.

Minä olen tullut syntisten parista, ja sitä olen aina vaan. Julkisyntejä olen vähentänyt, en tekemällä van rukoilemalla.

Päiväni ovat kuluneet nyt 40 vuotta ja 4 päivää tehden työtä. Ensin leipätyötä pankissa, sitten luottamushenkilötyötä eri yhteisöissä, mm. seurakunnassa.

Koti on ollut ja on edelleen olosuhteiden johdosta minun käsieni ja jalkojeni varassa.
Huushollissa on niin paljon kun sen tunnollisesti hoitaa etten usein istu hengellinen kirja kädessäni. Nyt en enää näe kunnolla, joten olen kuuntelulinjoilla. Kuuntelen joka päivä Uutta testamenttia, Vanhaa testamenttia ja lisäksi jopa Radio Deitä.

Huushollihommia tehdessä pidän samalla yhteyttä Herraan Jeesukseen Kristukseen. Puhelen, kiittelen ja rukoilen eri asioiden puolesta.

Toivon että näinkin voi pitää passinsa voimassa.  :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #64 : 05.01.23 - klo:15:28 »
Onkohan näkemyksesi yksinoman lapualainen ?  Oma herännäisyyteni on enemmän henkistä kuin aineellista. Se perustaa Paavo Ruotsalaisen kokemuksiin alatien kulkijoillekin riittävästä armosta, sekä heränneen kansan ystävähengestä.

Aineellisista asioista ei pidä tehdä opinkappaleita. Siinä on vaara lipsahtaa ahneuteen ja ylpeyteen.

Jos viittaat ihmisten rahapussin niukkuuteen, siihen on syynsä. Nyt on paljon avustettavia kohteita sekä kotimaassa, että ulkomailla. Ensimmäisenä Ukranan vapaus, sitten Afrikan kuivuus ja nälkä.

Kyllähän maassamme ja maailmassa on valtavasti ' entisiä kuuluisia rakennuksia'.
Niissä on muistolaatta seinässä ja sillä kunnioitetaan entisiä.
Aamen! Alatien maan matonenhan  perustaa Paavo Ruotsalaisen kokemuksiin riittävästä armosta ja heränneen tumman ystäväkansan joukkoon rakastamiseen. Aineellisista asioista ei pidäkään tehdä opinkappaleita, jottemme lipsahda ahneuteen ja ylpeyteen. Siksi Aholansaarisäätiönkin tulee purkaa, ja Aholansaaren leiri- ja matkailukeskus on myytävä. Polttopuun hinta on energiakriisin ja kysynnän vuoksi noussut jopa kaksinkertaisiksi, joten Paavon pirtinkin saa purkaa ja myydä polttopuuksi, jotta Herättäjä-Yhdistyksen velkoja saataisiin maksetuksi. :icon_xmaslol:

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #65 : 05.01.23 - klo:18:28 »
Hei! Minun puolestani ei keskustelulle tarvitse pistettä laittaa. Mutta pienen, mutta suurella työmäärällä kuormitetun työntekijäjoukon aiheeton epäily / syyllistäminen / väsyttäminen Kosolan talon myymisen takia on mielestäni kurjaa, vastenmielistä ja vastuutonta. Varsinkin nyt, kun ystävätyöntekijöille tuki ja tsemppaus olisi paljon merkittävämpää. Tai esirukous, ei talokaupasta piruilu!

Yhdistyksen hallitus teki sen talokaupan ja hankki uuden tilan toimistolle etelästä  600 metrin päästä. Tarkan harkinnan  valmistautumisen, laskelmien yms. jälkeen.

Körttiseuroja ja muuta herännäistoimintaa on Lapualla jonkin verran. Sitä on Lapuan lisäksi myös muualla Suomessa. Julkaistu seurakalenteri ilmoittelee niistä osan, ne tapahtumat, jotka on ajoissa sinne ehditty ilmoittaa.
Siinä lienen samaa mieltä Kalistajan kanssa, että väkirikkaampaa, vilkkaampaa ja vieläkin virvoittavampaa toiminta voisi olla. Siitäkin voi Kalistajan tavoin kovistella hallitusta TAI rukoillen pyytää Herralta virvoitusarmoa.


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #66 : 05.01.23 - klo:19:43 »
Siinä lienen samaa mieltä Kalistajan kanssa, että väkirikkaampaa, vilkkaampaa ja vieläkin virvoittavampaa toiminta voisi olla. Siitäkin voi Kalistajan tavoin kovistella hallitusta TAI rukoillen pyytää Herralta virvoitusarmoa.
Eikö mieluummin tule rukoilla körttiläisessä epävarmuudessa armon varassa roikkuen Herralta virvoitusvoimaa kuin kovistella hallitukselta omavoimaisia pinnallisia ihmistekoja?  :icon_xmaslol:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #67 : 05.01.23 - klo:21:00 »
Eikö mieluummin tule rukoilla körttiläisessä epävarmuudessa armon varassa roikkuen Herralta virvoitusvoimaa kuin kovistella hallitukselta omavoimaisia pinnallisia ihmistekoja?  :icon_xmaslol:

Just oli aikomukseni esittää, että  valistunut  weli luterilainenhan on hauska.  Tosin toisinaan  väärään aikaan ja väärässä paikassa   :100:   mikä ei hänen kohdallaan riippune ajasta eikä paikasta   :repee2:   minkä kelvottomana toteennutan heikolla esirukoilulla...  eipä tuo tiemmä sitä  ole niin paitsi tai käsitykseen olen tullut, on löytänyt wiherjöwämmät laidunmaat aivan eri ilmansuunnasta...  Minä vain luulen, mutta eipä tuo kerro jos kysytään.

On kuin se runon suomalainen joka

vastaa kun ei kysytä
ei vastaa, kun kysytään
huutaa
ja rannalla huutaa toinen suomalainen

metsä kaikaa, raikaa.....   

En  muista jatkoa, neulasetko varisevat vai...??   :repee2: :repee2:

Tämä ei ota kantaa talokysymykseen,  koska en sitä tunne.   :kahvi: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #68 : 06.01.23 - klo:07:41 »
vastaa kun ei kysytä
ei vastaa, kun kysytään
huutaa
ja rannalla huutaa toinen suomalainen

Se nyt vielä puuttuisi, että vastarannalla huutelisi toinen luterilainen!  :003:

Paikalla Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #69 : 06.01.23 - klo:11:27 »
Se nyt vielä puuttuisi, että vastarannalla huutelisi toinen luterilainen!  :003:
Toivottavasti körttifoorumin ylläpito alkaisi vihdoin moderoida trollaavia nimimerkkejä, jos näitä alkaa ilmestyä yli kipurajan.

Minä juuri tiukensin ylläpitäjänä 4500 jäsenen facebook-ryhmän jäsenyysvaatimuksia.
Ennen piti jäseneksi päästäkseen vastata kolmeen Lapuaa koskevaan kysymykseen. Nyt päivitin jäsenehdot tälläisiksi: Hylkäämme jos kysymykseen ei ole vastattu. Tarkastamme jäseneksi pyrkivän profiilin. Hylkäämme, jos profiilissa ei näy kuvaa eikä mitään tietoja.

Somessa trollit ovat erilaisten ryhmien kiusankappaleita, jotka pyrkivät hajoittamaan ryhmää kaikin mahdollisin tavoin tai vaikuttamaan jäsenten ajatteluun. Yleensä näiden valeprofiilien tavoite on vain päästä ryhmän sisälle onkimaan jäsenluettelon tiedot roskapostitusta tms. varten.

Minä olen paimentanut face-ryhmääni jo 12 vuoden ajan ja poistanut ryhmästä jopa ylläpitäjän, joka alkoi "maistissa" kommentoimaan epäasiallisesti erästä keskustelua. Ryhmän turvallisuus ja rakentavan avoin ja asiallinen keskustelu on ollut ryhmän moderoinnin pyrkimys.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Paikalla Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #70 : 06.01.23 - klo:12:07 »
Yhdistystoiminnan vähenemisen syynähän on väen väheneminen ja ikääntyminen. Itse olen ollut mukana poliittisen yhdistyksen johtokunnassa, jonka toiminta on 100% talkootyötä.
Johtokuntahan oli se yhdistyksen elin, joka teki myös kaiken kenttätyön erilaisten vaalien aikana. Puolueen pääkallopaikalta ja piiritoimistolta tuli solkenaan erilaisia ohjeita ja vaatimuksia vaalikampanjoihin liittyen.
Nykyisin puolueyhdistysten jäsenmäärät ovat romahtaneet sitä mukaa kuin jäsenistö on vanhentunut ja kuoleentunut. Kun ei ole maksavia jäseniä, niin eipä yhdistyksen kassaankaan kerry juuri mitään, millä toimintaa voisi vireästi pyörittää.
Yhdistys jossa olin mukana oli keski-iältään liki 70-vuotiaita ja kovin raihnaisia kunnoltaan, että minulle jäi aina ne isoimmat roudaukset.

Nuoremmat ikäluokat ovat oppineet elämään mukavasti ja karttamaan sitoutumista mihinkään tylsään vapaaehtoistoimintaan.
Vaatimustaso on kyllä korkealla kaiken ilmaistarjonnan suhteen.

Ilkka-Pohjalainen:

Mikä neuvoksi, ettei yhdistystoiminta vähenisi vähenemistään?

Olen lähipäivinä selvittänyt erään paikallisen yhdistyksen asioita. Yhdistyksen toiminta keskeytyi jo vuosia sitten, mutta lopettaminen on jäänyt vaiheeseen. Toiminnan hiipuminen johtui siitä, ettei jatkajia löytynyt. Nuoret ovat hylänneet yhdistystoiminnan.

Aikoinaan yhdistyksiä syntyi runsaasti. Haluttiin viettää aikaa saman mielisten ihmisten kanssa. Vapaaehtoinen yhdessä oleminen ja asioiden tekeminen oli vastapainoa työlle. Muun muassa nuorisoseurat, työväenyhdistykset, urheiluseurat, poliittiset yhdistykset, kulttuuriyhdistykset ja harrasteyhdistykset elivät kulta-aikaa sotien jälkeen. Vuosikymmeniä toiminta oli vireää ja väkeä riitti. Yleisissä kokouksissa johtokuntapaikoista äänestettiin.

Suurten ikäluokkien ja heidän jälkeisen sukupolven ikääntyessä alkoi yhdistysten näivettyminen pikku hiljaa. Nykyisin yhdistyksiä lopetetaan kiihtyvää tahtia. Nuorten ja nuorten aikuisten kiinnostus ja ajankäyttö on muualla. Kilpailevaa toimintaa on tullut paljon. Sosiaalinen media ja kännykkään liittyvät muut vapaa-ajan viettotavat ovat vieneet voiton. Samoin niin on tehnyt oleskelu ja notkuminen. Yhdessä tekemisen kulttuuri on rapistunut.

Kuinka saada sukupolvenvaihdos tehtyä, kun kysyttäessä yleinen vastaus on, ettei kiinnosta.
Sakari Joensuu

Nuorten ja lasten urheilutoimintaan riittää vielä väkeä. Alajärvelläkin pesäpallon ja jääkiekon ympärillä toimii iso joukko ihmisiä. Vanhempien osallistuminen on aktiivista, koska muuten toiminta ei yksinkertaisesti pyöri. Tämä on hieno asia.

Mikä neuvoksi, ettei yhdistystoiminta vähenisi vähenemistään. Kuinka saada sukupolvenvaihdos tehtyä, kun kysyttäessä yleinen vastaus on, ettei kiinnosta. Siinäpä vaikeita kysymyksiä, joihin en osaa antaa oikeaa vastausta. Auttaisiko vanhempien kannustaminen. Entä yhdistystoiminnan luontoinen toiminta kouluissa ja opiskelupaikoissa.
« Viimeksi muokattu: 06.01.23 - klo:12:16 kirjoittanut Mörtti-57 »
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #71 : 06.01.23 - klo:12:45 »
Kiitos Mörtti jälleen kerran asiallisesta kiihkoilemattomista puheenvuoroista ! Kokemus ja näkemys on sinulla selkeä.

Tuo tieto että trolli saattaa olla kalastelemassa jäsenten tietoja on minulle uusi. Olen huomannut vain näitä 'hajoittajia' ja käännyttäjiä ja bersservissereitä.

Benkkuhan kovasti varoitteli netin vaaroista. Itse olen lapsellisen luottavainen lähes kaiken suhteen.  :059:

Jopa poliittista vaikuttamista siedän. Olenhan itsekin muutamia nimiä tuonut esiin, joista Pekka Haavisto nyt eteneekin siihen suuntaan johon häntä toivonkin.

Mutta tämä onkin jo toisen palstan asia. Palataan politiikkaan kun on vaalien aika.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #72 : 06.01.23 - klo:12:55 »
Nuoremmat ikäluokat ovat oppineet elämään mukavasti ja karttamaan sitoutumista mihinkään tylsään vapaaehtoistoimintaan.
Vaatimustaso on kyllä korkealla kaiken ilmaistarjonnan suhteen.

Kuinka paljon nuoremmat, ts. milloin suunnilleen syntyneet?

Vastustan nuorison mollaamista. Mitä itse muistan, niin kiire opinnoissa ja työelämässä sen kuin lisääntyy, työpaikat ovat epävarmoja, silppuduunari ei tiedä työaikojaan etukäteen mihinkään sitoutuakseen, jne.

Seuraan itseäni sellaiset 30 - 40 vuotta nuorempien järkkäämiä talkooprojekteja eräällä toisella foorumilla, jonka ylläpitokin on pitkälti tuon ikäluokan käsissä. Mutta ne projektit onkin sellaisia, että voi tehdä kun sattuu kalenterista sopiva aikaviipale löytymään. Ei tarvitse olla kokouksessa paikalla tietyllä kellonlyömällä. Voi tehdä etänä. Voi osallistua keskusteluun, kun ehtii.

Sosiaalinen media on yksi väline muiden joukossa vain. Se on sosiaalista: Sisältö luodaan yhdessä. Jokainen voi sitä tuottaa. Sosiaalisen median alustoilla hoidetaan myös järjestötoimintaa. Muoto ja väline vain on toinen kuin mihin on totuttu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #73 : 06.01.23 - klo:13:08 »
Benkkuhan kovasti varoitteli netin vaaroista. Itse olen lapsellisen luottavainen lähes kaiken suhteen.  :059:

Lue nuo: https://yle.fi/aihe/digitreenit/tietoturva. En ole itse lukenut kaikkia enkä tiedä, onko kaikki sisältö ymmärrettävää, mutta ne kai ainakin on yritetty laatia taviksenkin tajuttavaksi.

Se poliittinen vaikuttaminen ei välttämättä ole kovin suoraa, vaan tällaista: https://www.ess.fi/uutissuomalainen/5639402

Tuokin on ihan hyvä juttu yhdestä asiasta: https://yle.fi/a/3-11445518
« Viimeksi muokattu: 06.01.23 - klo:13:15 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #74 : 06.01.23 - klo:13:24 »

Olen mielessäni ajatellut, että odottelen ensi kesää ja Seinäjoen juhlia. Jospa siellä kuulisimme niitä rymysaarnoja, joita forumilla tunnutaan muisteltavan. Elämme erilaista aikaa kuin muutama kymmenen vuotta sitten. Mielestäni se näkyy saarnaajiemme ulosannissa ja -käytöksessä. Ei ole tätä päivää se, että kovin elämöidään. Joten armon vilaus on lujassa, niin on ollut ennenkin.