Kirjoittaja Aihe: Körttien käsistä karannut komea körttitalo  (Luettu 14600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #135 : 17.04.23 - klo:13:15 »
Kalistaja on tehnyt jo asian eteen usein täällä.
Ottanut tuon tuostakin asian esille.
Vielä ei ole kansanliikettä syntynyt herännäisyyden palauttamiseksi lähelle alkujuuriaan.

      Eipä ole. Siis syntynyt kansanliikettä herännäisyyden palauttamiseksi lähelle alkujuuriaan. Syytä kyllä siihen olisi/on. :kahvi:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #136 : 17.04.23 - klo:14:25 »
Onneksi ei ole. Eteenpäin on mentävä.
 Eteenpäin on mentävä Kristuksen armoon turvaten.  :eusa_pray:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #137 : 17.04.23 - klo:17:51 »
      Eipä ole. Siis syntynyt kansanliikettä herännäisyyden palauttamiseksi lähelle alkujuuriaan. Syytä kyllä siihen olisi/on. :kahvi:

Olisi tllaa sellaiselle kansanliikkeelle Suomessa. Nykyinen hengellinen tarjonta on varsin kapea. Nuoruudestani asti olen tuntenut äitini suvun kveekareita ja isäni suvun vanhoillis-baptisteja. Olen ajat sitten huomannut, ettei paikkani ole nykykveekareissa. Huomasin, että Herättäjä-Yhdistys julkaisee vanhoillis-baptistisen Thomas Wilcoxin teoksen, niin kuvittelin löytäväni paikan, mutta se oli harhaanjohtava. HY ei edusta Thomas Wilcoxin linjaa, vaan on pelkkä liikeyritys.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #138 : 17.04.23 - klo:18:00 »
Eteenpäin on mentävä Kristuksen armoon turvaten.  :eusa_pray:

Vanhanaikaiset baptistit Amerikassa luulevat luterilaisten turvaavan ihmistekoihin, koska uskovat armon tulevan kasteen kautta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #139 : 17.04.23 - klo:20:10 »
Vanhanaikaiset baptistit Amerikassa luulevat luterilaisten turvaavan ihmistekoihin, koska uskovat armon tulevan kasteen kautta.

He näkevät kai kasteen ihmistekona. Luterilaiset näkevät ymmärtääkseni sen seurakunnan tekona ja ymmärtävät seurakunnan Jeesuksen ruumiiksi maan päällä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #140 : 18.04.23 - klo:00:04 »
He näkevät kai kasteen ihmistekona. Luterilaiset näkevät ymmärtääkseni sen seurakunnan tekona ja ymmärtävät seurakunnan Jeesuksen ruumiiksi maan päällä.

Niinpä. Sitten on ne, jotka asuivat Australiassa ennen Captain Cookia, jotka eivät maista armoa, koska kukaan ei kastanut.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #141 : 18.04.23 - klo:07:11 »
Niinpä. Sitten on ne, jotka asuivat Australiassa ennen Captain Cookia, jotka eivät maista armoa, koska kukaan ei kastanut.

Tiedätkö uskontotieteilijänä, tunsivatko Australian alkuperäiset ihmiset syntiäkään?

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #142 : 18.04.23 - klo:13:18 »
Kalistaja on tehnyt jo asian eteen usein täällä.
Ottanut tuon tuostakin asian esille.
Vielä ei ole kansanliikettä syntynyt herännäisyyden palauttamiseksi lähelle alkujuuriaan.

Kyösti! On ajan ja ajatusenergian haaskausta kirjoittaa tänne. Täällä on niin paatunutta väkeä. Pitäkäämme paasto täältä. Viisainta on, että keskustelemme kahvilassa kasvotusten tai jonkun pienryhmän kera. :kahvi: :kahvi:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #143 : 18.04.23 - klo:20:22 »
Täällä on niin paatunutta väkeä.

Sinä sen sanoit!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #144 : 18.04.23 - klo:20:32 »
Tiedätkö uskontotieteilijänä, tunsivatko Australian alkuperäiset ihmiset syntiäkään?

En ole käynyt Australiassa. Olen käynyt monessa paikassa Afrikassa, Aasiassa ja Amerikoissa ja kaikkialla usko ja synti ovat tuttuja käsitteitä. Vain körtit näyttävät kieltävän niitä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #145 : 18.04.23 - klo:21:48 »
Kyösti! On ajan ja ajatusenergian haaskausta kirjoittaa tänne. Täällä on niin paatunutta väkeä. Pitäkäämme paasto täältä. Viisainta on, että keskustelemme kahvilassa kasvotusten tai jonkun pienryhmän kera. :kahvi: :kahvi:

Ja kuka haaskasi täällä "aikaa ja ajatusenergiaa" kääntämällä 10.000 riimitettyä riviä Malmivaaran vanhoja Siioninvirsiä ystävällisenä eleenä ja sai nähdä, kun täällä julkisesti haukuttiin niitä kamaliksi ja kuvottaviksi?
Jos ette voineet sanoa mitään, kun sain kääntäjänä täällä kokea kuvottavaa vihaa, niin miten kehdatte nyt hurskastella ja kirjoittaa paatuneista ihmisistä?
Talo on luhistunut, virret eivät teille paatuneille kelvanneet, ja Jumalan Henki on hylännyt herätysliikkeen, joka halveksii ihmistä, jota ei tehnyt muuta kuin hyvää teille.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #146 : 18.04.23 - klo:22:12 »
Kyösti! On ajan ja ajatusenergian haaskausta kirjoittaa tänne. Täällä on niin paatunutta väkeä. Pitäkäämme paasto täältä. Viisainta on, että keskustelemme kahvilassa kasvotusten tai jonkun pienryhmän kera. :kahvi: :kahvi:

Jos se pieni ryhmä koostuu ihmisistä, jotka jättivät minut pulaan sivullisen vihanpurskauksen edessä, niin olisi tehtävä täällä "paatuneellä" foorumilla, ennen kahvitaukoa. Olisi vähintäin aiheellista kirjoitella, että kadutte sitä, ettette pienelläkään sanalla puuttuneet asiaan silloin. Voisi jopa ajatella, miten tätä vahinkoa voisi korjata. Virret ovat poistetut kaikilta herännäisyyden lähteiltä osittain teidän piittaamattomuuden takia.
Luulette, että käännös oli pieni ja mitätön asia. Se olisi voinut olla jonkun koko elämän työn. Monelle se olisi vaatinut vuosikausia. Menette vain iloisesti eteenpäin paatunein sydämin. Ajattelette, että mies kun käyttää rumia sanoja, niin ansaitsee huonoa kohtelua, solvauksia, ja halveksuntaa. Siinä näytätte paatuneisuuttanne. Olen käyttänyt niitä sanoja, joita te ette paheksuneet, kun ne heitettiin minua vastaan. Raamatun profeetat, Jeesus, Paavali, ja Pietari ovat kayttäneet voimakkaampia ilmaisuja kuin minä, ja teidän syntinne ovat suuremmat kuin muinaisten, sillä teillä on 2000 vuotta kristillisyyttä teidän takananne, jota heillä ei ollut. Tuomiossa sodomalaiset ja gomoralaiset nousevat ja todistavat teitä vastaan. Joku teki mittavan työn heränneiden hyväksi eikä yksikään voinut puolustaa häntä kun salanimen takana julistettiin kamalaksi ja kuvottavaksi. Mitä Jeesus sanoo sellaisille ihmisille? Hän on jo tuomionsa antanut: "Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät." Matt 7:23. Niinpä, menkää hurskastelemaan kahvilassa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #147 : 19.04.23 - klo:05:48 »
Voisitko sinä Thomas jo antaa minulle anteeksi nuo luettelemasi asiat?
En jaksa niitä ruveta yksitellen nimeämään ja jokaista yksitellen anteeksi pyytämään. Niitä on niin paljon.
Voiko nämä pyytää anteeksi tällä tavoin suuressa nipussa?

Minä, tai paremminkin me kaikki ihmiset olemme Paholaisen kera mestarillisia syyttäjiä, jotka tätä toimintaa usein harrastamme.

Voisitko sinä tehdä poikkeuksen tuohon mainitsemaani syyttäjien kuoroon nähden ja antaa meille anteeksi kaikki nuo täällä monesti mainitut sinua vastaan tehdyt synnit?

Anteeksiantopäätös ei toki heti vie sinulta vääryyttä kärsineen oloa pois, mutta ajan kanssa se todennäköisesti pikkuhiljaa helpottuu.
Syyttelylinja taasen tuskin ketään vie  parantumisen linjalle, jos on vääryyttä kärsinyt.

Sinulla on valta tässä asiassa: joko annat meille anteeksi tai sitten et anna.


Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #148 : 19.04.23 - klo:06:46 »
Voisitko sinä Thomas jo antaa minulle anteeksi nuo luettelemasi asiat?
En jaksa niitä ruveta yksitellen nimeämään ja jokaista yksitellen anteeksi pyytämään. Niitä on niin paljon.
Voiko nämä pyytää anteeksi tällä tavoin suuressa nipussa?

Minä, tai paremminkin me kaikki ihmiset olemme Paholaisen kera mestarillisia syyttäjiä, jotka tätä toimintaa usein harrastamme.

Voisitko sinä tehdä poikkeuksen tuohon mainitsemaani syyttäjien kuoroon nähden ja antaa meille anteeksi kaikki nuo täällä monesti mainitut sinua vastaan tehdyt synnit?

Anteeksiantopäätös ei toki heti vie sinulta vääryyttä kärsineen oloa pois, mutta ajan kanssa se todennäköisesti pikkuhiljaa helpottuu.
Syyttelylinja taasen tuskin ketään vie  parantumisen linjalle, jos on vääryyttä kärsinyt.

Sinulla on valta tässä asiassa: joko annat meille anteeksi tai sitten et anna.

Tässä on juuri ongelma, että parhaimmillaan körtit huomauttavat, että oloni paranisi, jos annan anteeksi. Minulla on aina ollut sinua kohtaan ystävällisiä tunteita. Jos et ollut tarpeeksi tuomittava silloin kun sivullinen sanoi Malmivaaran Siionin virsiä kamaliksi ja kuvottaviksi, silti silloin ja sen jälkeen rohkaisit minua. Omasta puolestani olen ajat sitten antanut kaiken anteeksi.
Mutta asia ei jää siihen. Jos "pikkuhiljaa" unohdan, unohtaako Jumala, että käännös on tehty, virret ovat todettu kamaliksi ja kuvottaviksi ja heränneet ovat ylimielisesti hylänneet ne? Miten tätä asiaa korjataan? Se pitää tajuta ja tehdä parannus. Eivät kovat sanani estä sitä, vaan körttien paatuneet sydämet, niin kuin kalistaja huomauttaa. Ilmeisesti körtit haluavat unohtaa, että historialliset virret ovat käännetty.
Anteeksiantaminen ja saaminen voi hyvin tulla, mutta jää vahinko.
Syy on minun, sillä olen toiminut tyhmästi niin kuin kuningas Asa "Sillä Herran silmät katselevat kaikki maat, vahvistaaksensa niitä, jotka pysyvät hänen tykönänsä kaikesta sydämestänsä. Sinä olet tyhmästi tehnyt, sentähden sinun pitää tästedeskin sotia saaman." 2 Aikak. 16:9. Asa liittoutui Syyrian kuninkaan, sen sijaan, että olisi pysynyt Herran tykönä kaikesta sydämestänsä. Niin kääntämällä Siionin virret, liittouduin joukkoon, jota Jumala vihaa ja jolle Jumala ei anna parannuksen armoa, että Hän voisi pelastaa heidät. Siksi tyhmä tekoni johtaa siihen, että olen tästedes sodassa jumalattomien kanssa. Jumalattomat körtit eivät muutu miksikään ja tekevät tulevaisuudessa kaikkensa, ettei Malmivaaran vanhat virret tule julkisuuteen.
Varmaan Jumala antoi Asalle anteeksi ja Asa Syyrian kuninkaalle, mutta tulos Asan tyhmästä teosta pysyi. Niin annan kaiken anteeksi, mutta sota jatkuu, sillä körtit eivät anna minulle anteeksi, että käänsin kamalat ja kuvottavat virret, jotka haluavat unohtaa. Pysyy heillä se huoran otsa, joka ei osaa punastua, kun kohtaa syntejään.
Tein hurskaan työn, mutta tyhmän, ja siksi sota ei lopu minun ja jumalattomien välistä, jotka pitävät edelleen historiallisen tekstin vaarallisena heidän syntiensä edessään. Jos Jumala antaa synnit anteeksi, syntivelka häviää. Minä annan synnit anteeksi, mutta synti pysyy. Se synti oli olemassa ennen kuin ilmaannuin, sillä körttien mielestä Malmivaaran Siionin virret ovat kamalia ja kuvottavia ja pitää blokata, pilkata ja hylätä se, joka ne kääntää. Tämä asenne estää Jumalan siunausta. Tilanne jatkuu, vaikka olisin hiljaa ja vaikka muuttaisin mieltäni ja olisi samaa mieltä körttien kanssa.
Minulla on toinen elämä. Runomittainen irokeesiraamatunkäännös on loppusuorallaan. En tuhlaa elämääni haukkumalla kristinuskon kauniita ja kalliita tekstejä, niin kuin körtit, vaan vastustamista huolimatta teen valtavan paljon työtä, että maailma, jossa elän, tulisi kaunimmaksi ja paremmaksi. Teen positiivista työtä. En tuhoo toisten rakentavaa työtä, niin kuin körtit. Ei tarvitse olla huolissa olostani. Iloitsen joka päivä kun tulee satoja riimitettyä riviä Jumalan Sanaa omalla lapsuuskielelläni.
En voi mitään, että körtit ovat pahoilla teillä. Ihminen ei voi pelastaa itseäänkään saatikka muita. Jos Jumala ei ole antanut armoa ja nöyrää sydäntä körteille ja heistä vielä tuntuu, että on sopiva pitää yllä väitteensä, että Malmivaaran virret ovat kuvottavia ja niiden kääntäjä narsisti niiden kääntämisen takia, vain Jumala voi muuttaa asiat. Minun anteeksiantaminen ei auta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #149 : 19.04.23 - klo:07:04 »
Olen oikeastani kiitollinen körteille, koska ovat herättäneet minua. Uskontotieteen vaikutuksesta olin liian suvaitsevainen. Tieteen nimissä täytyy pitää kaikki uskonnot tasavertaisina.
Huomaan, että körtit jossain vaiheessa rupesivat suvaitsemaan kaikkea. Olivat kaikki tervetulleita sellaisina kuin olivat. Pikkuhiljaa syntyi tilanne, jossa kukaan ei enää myötänyt uskovansa ja synnin suvaitseminen tuli ylpeyden aiheeksi. Ei ole ihme, että Malmivaaran Siionin virsien kääntäjä ei herättänyt ystävällisiä tunteita, vaikka tarkoitus oli vain säilyttää historiallinen teksti. En huomannut siina vaiheessa, mihin körtit olivat joutuneet.
Tämä kokemus on herättänyt minut tiedostamaan, että pitää olla uskollinen ennen kaikkea Raamatun sanomalle, Evankeliumille, luojallemme ja pelastajallemme. Emme ole täällä ollaksemme hyväveliseuran jäseniä, vaan totuuden ja oikeuden puolustajina, Jumalalle uskollisina.
Yhteisö, joka on Jumalan oma, ei toimi niin kuin ihmiset ovat toimineet Malmivaaran Siionin virsien kääntäjää kohtaan. Jokainen vähääkään järkevä sen tietää. Yhteisössä on emavika, suuri elefantti olohuoneessaan.
Minun ei olisi pitänyt tarvita sanoa tästä sanaakaan. Jos körtit olisivat Jumalasta, joku olisi ajoissa puuttunut asiaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.