Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, Psalmit 91-100  (Luettu 7415 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 91-100
« Vastaus #2 : 07.12.16 - klo:08:00 »
Psalmi 91.
Tätä lukiessa tulee mieleen Pekka Salmisen laulama laulu Psalmista 91.

'Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy
se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan". '

Jonas Lagus kirjoittaa paljon uskon harjoituksesta ja että usko on luonteeltaan aktiivista toimintaa, eli Kristuksen luo kurkottamista ja pyrkimistä. Tämä Laguksen kuvaus uskosta lienee tuota Korkeimman suojassa istumista ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpymistä sekä Jumalaan turvaamista.

"He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi."
Paholainen Jeesusta kiusatessa käytti tätä tekstiä.


"Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan."

Tämän tyylisiä paikkoja Psalmeissa on paljon.
Sellainen ajatus tuli, että kukapa tietää, ehkäpä tuollaiset koston kohdat liittyvätkin Jeesukseen, eli tuo "sinä" olisikin Jeesus ja ajankohta olisi viimeisten tuomioiden aika. Psalmeissahan on paljon ennustuksia Jeesuksesta, niin miksei sitten ainakin osa tai jopa kaikki tuollaiset kostoa uhkuvat kohdat voisi olla viittauksia viimeiseen tuomioon.
Jos näin olisi, olisi tuo jonkinlainen tyydyttävä selitys niille kostoa uhkuville paikoille,  tuntuvat oudoilta.

En ole tätä ajatustani tarkemmin pohtinut tai tutustunut muiden Raamattua tuntevien tulkintoihin historian saatoissa, joten en sitä uskalla kovin vakavasti ainakaan vielä ottaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 91-100
« Vastaus #3 : 07.12.16 - klo:21:02 »
Psalmi 93.
"
Vesivirrat nostavat, Herra, vesivirrat nostavat pauhinansa, niin, vesivirrat nostavat kuohunsa.
Mutta yli suurten, voimallisten vetten pauhinan, yli meren kuohujen on Herra korkeudessa voimallinen.
"

Siinä lohdullista sanaa ihmiselle, joka on elämän myrskyssä, eikä ole muuta, kuin loputonta myrskyä.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 91-100
« Vastaus #4 : 07.12.16 - klo:21:13 »
Olen nähnyt näissä pauhaavien vesien ja myrskyjen kuvauksissa ilmauksen siitäkin, että juutalaiset olivat kuvan maan kansa - ovatko edelleenkin? Opetuslapsetkin kalastivat vain Gennesaretin järvellä, jossa toki on omat myrskynsä. Meri oli jotain vierasta ja pelottavaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 91-100
« Vastaus #5 : 07.12.16 - klo:22:14 »
Psalmi 94.

"Joka on korvan istuttanut, hänkö ei kuulisi? Joka on silmän luonut, hänkö ei näkisi? "

"Autuas se mies, jota sinä, Herra, kuritat ja jolle sinä opetat lakisi,"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 91-100
« Vastaus #6 : 08.12.16 - klo:06:23 »
Tässä muutamia poimintoja.
95:7. "...Jospa te tänä päivänä kuulisitte hänen äänensä:"

96:9. "...vaviskaa hänen kasvojensa edessä..."

Psalmi 100 tuntui varsin tutulta, koska olen kuullut jonkun/joidenkin sitä laulaneen. Ehkä itsekin olen sitä yhteislauluna laulanut.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 91-100
« Vastaus #7 : 10.12.16 - klo:11:30 »
94:11 (Raamattu Kansalle). "HERRA tuntee ihmisten ajatukset: ne ovat turhuutta."

Ihmisiä olemme me.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 91-100
« Vastaus #8 : 10.12.16 - klo:11:42 »
Psalmi 94.
"Autuas se mies, jota sinä, Herra, kuritat ja jolle sinä opetat lakisi, antaaksesi hänelle rauhan pahoilta päiviltä"

Raamattu Kansalle: "Onnellinen se mies, jota sinä, Herra, kuritat ja jolle opetat lakisi antaaksesi hänelle rauhan pahoina päivinä"


Tuo "rauhan pahoina päivinä" pisti silmään.
Elämässä on pahalta tuntuvia kuristuksen aikoja, hyvin pitkiäkin sellaisia voi olla, ne voivat jopa johtaa kuolemaan.
Jumala tarjoaa läsnäoloaan niiden keskellä.
Tuo tekstikatkelma sisältää jotain suuria syvyyksiä, joita en saa enkä osaakaan tähän tekstimuotoon (tai mihinkään muoatoon) saada auki ja paljon tuossa on sellaista, jota voisin vielä löytää, jos jaksaisin etsiä,
toivottavasti etsisin.
Aavistelen siis, että tuo tekstikatkelma sisältää pajon arvokasta asiaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 91-100
« Vastaus #9 : 10.12.16 - klo:12:02 »
Psalmi 96:2 (Raamattu Kansalle). ".....Julistakaa päivästä päivään ilosanomaa hänen valmistamastaan pelastuksesta".

UM: "....Kertokaa päivästä päivään hyvää uutista häneltä saatavasta pelastuksesta." 

Minulle tulee mieleeni se evankeliumi ja siitä seuraava pelastus. Se evankeliumi, jota Jeesus käski kertoa eteenpäin.
Julistanko minä tätä evankeliumia päivittäin?
Enpä tietenkään.
Ja kun tämä paha asia muuttuu Herran nimen avuksi huutamiseksi, niin silloin tuo pahuutenikin palvelee hyvää asiaa.