Äänestys

Veriryhmäsi on...

A+
7 (29.2%)
A-
3 (12.5%)
B+
2 (8.3%)
B-
0 (0%)
AB+
1 (4.2%)
AB-
2 (8.3%)
O+
5 (20.8%)
O-
4 (16.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 21

Äänestys päättynyt: 12.08.06 - klo:21:53

Kirjoittaja Aihe: Veren luovutuksesta ja veriryhmistä  (Luettu 23561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« : 12.08.06 - klo:21:53 »
No tästä ei ole varmasti keskusteltu! Kuinkas moni on käynyt luovuttamassa verta? Minä olen kaksi kertaa käynyt, ja nyt syksyllä ajattelin taas käydä. Mitä mieltä olette ja miltä tuntui?

Minusta se ei tuntunut miltään ja oli hienoa ajatella, että verestäni on apua muille, jopa usealla henkilölle. Olen hieman verikammoinen niin yllätyin ekan kerran siitä, ettei se tuntunut miltään ja sitten sen vuoksi menin uudelleen ja nyt tekee taas mieli syksyllä käydä. Minusta se on niin hieno tapa auttaa muita.

Tehdäänpäs samalla galluppia eli mikä on teidän veriryhmänne? Minun on
b+.

Tuossa viime vuonna luin biokemiaa, niin tuli tuo veriryhmäesimerkki aina periytymisen kohdalla esiin. Muistelen yhtä kaaviota, jossa oli veriryhmien jakautumista esitelty alueittain. Kaavio taisi olla lukion bilsan kirjassakin. Sen mukaan Suomen halki menee maailmanlaajuinen raja a ja b veriryhmissä, b veriryhmä ei ole maaailmanlaajuisesti ylettömän yleinen, mutta sitä on Itä-Suomessa suhteellisesti paljon enemmän kuin Länsi-Suomessa. Venäjällä b-veriryhmä on huomattavan yleinen kun taas ruotsissa huomattavasti harvinaisempi. Rhesus-plussa taas on ylivoimaisesti yleisempi kuin negatiivisuus.

Itsestäni oli mukava huomata, että taitaa minun veriryhmäni olla niitä Karjalan peruja, kun mummo on luovutetulta alueelta. Isäkin on b:tä, mikä tukisi ajatusta. Mummon itsensä veriryhmää en tiedä, samoin äitin veriryhmää en tiedä, mutta savolaisissa on a yleisin, niin hään saattaisi olla sitä, en tiedä, pitäisi joskus kysyä. Ei sitten jäänyt ihan kaikki Karjalaan, kun edes veriryhmän sieltä sain perinnöksi...  :wink:

Koitan etsiä tämän viestin perään linkin yksinkertaiseen periytyvyys-sivuun, jos jotakuta kiinnostaa ja ei ole lukiossa jaksanut kuunnella tai ei ole lukiota käynyt. Toivottavasti jossakin olisi muutakin kuin noita meidän iänikuisia tenttimateriaaleja. Hups, taidanpas minä olla innostunut asiasta...no minnekäs tiikeri raidoistaan pääsee.  :wink:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #1 : 12.08.06 - klo:22:01 »
Löytyipäs! Punaisen ristin veripalvelun sivuilla on muutakin kivaa tietoa, kun pääsivun otatte tai yläreunasta noita linkkejä kokeilette. Periytyvyys on siellä sivun alaoikealla niiden punaisten linkkien takana.

Laittakaa muuten veriryhmänne tähän ketjuunkin, niin nähdään, pitääkö tuo alueellisuus paikkansa foorumillakin ja saadaan "vertailla", kenellä on mitäkin. :wink:

http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=1278&VID=default&SID=127644220067792&S=0&C=26482
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #2 : 13.08.06 - klo:16:31 »
Minä olen joskus miettinyt, että voisin verta luovuttaa. Isä on aivan järkyttävän aktiivinen siinä asiassa, olisikohan joku 100 luovutusta takana tai jotain. Mutta eikös siinä ole joku ikäraja tai jotain? Eikä omasta veriryhmästäkään ole yhtään mitään tietoa (:
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #3 : 13.08.06 - klo:16:58 »
18 vuotta on ikäraja.
Kerran kävin luovuttamassa. Sen jälkeen eivät ole kelpuuttaneet, hemoglobiini aina liian alhainen.
A+ ja juuret Karjalasta, Etelä-Savosta ja Satakunnasta. 38% suomalaisista omaa A+ -veriryhmän. (Veripalvelun mukaan A+ 38%, O+ 27%, B+ 15%, AB+ 7%, A- 6%, O- 4%, B- 2%, AB- 1%)

Poissa MySki

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #4 : 13.08.06 - klo:19:22 »
Mistä tai mitä kautta tuon oman verirymänsä saa selville? Minulla ei ole mitään hajua omastani..

Luovuttaisin verta kyllä mielelläni ajatuksen puolesta, mutta pelkään kuollakseni piikkejä sekä verta, joten no can do :( Hemoglobiininäytteenkin otto on aivan kamalaa, päässä sumenee ja tulee kuvottava olo. Nytkin alkoi ahistaa, kun rupesi miettimään.

Verenluovutuksessa taisi olla joku painorajakin, jota joskus nuorempana en täyttänyt.

Hölkänen

  • Vieras
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #5 : 13.08.06 - klo:20:46 »
13 kertaa olen jo käynyt ja hirveästi harmittaa, että pitää poikuuden menettämisen takia lopettaa (miesten välinen seksi on pysyvä luovutuseste heteroja suuremman HIV-riskin takia - ärsyttävää kyllä sinänsä, että vaikka minäkin eläisin vakituisen kumppanin kanssa uskollisena vuosikaudet, ei puhtauteeni silti luoteta :mad:).

A+ on mun veriryhmä kans. Juuret Pohjois-Savossa ja Venäjän Karjalassa.

Veriryhmän saa tietää ensimmäisen luovutuskerran jälkeen. Mutta kai sitä voi omista potilastiedoistakin terveyskeskuksesta udella..?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #6 : 13.08.06 - klo:23:38 »
Siinä lainattua veripalvelun sivuilta:



Verenluovuttajan perusedellytykset

Luovuttajan tulee olla 18–65-vuotias.
Uusi luovuttaja voi olla korkeintaan 59-vuotias.
Veren hemoglobiini tulee olla miehillä 135–195 g/l ja naisilla
125–175 g/l.
Verenluovuttajan tulee painaa vähintään 50 kg.
Luovuttajan tulee olla asunut Pohjoismaissa viimeisen kuuden kuukauden ajan.



Käykää ihmeessä muutenkin veripalvelun sivuilla. www.veripalvelu.fi Itsellä meni varmaan tunti niitä lukiessa. Siellä oli kaikkea mahdollista mielenkiintoista. Kantasoluluovutuksestakin on ja historiasta ja kertomuksia verenluovuttamisesta ja kertomuksia heistä, jotka ovat pelastuneet takaisin elämään luovuttajien ansiosta jne. Harvinaisen hyvät sivut. Ja ei sitä neulakammoa tarte pelätä, minäkin inhoan neuloja ja en siksi katso koskaan sitä pistämistä. Ekan kerran jälkeen piti mennä uudelleenkin luovuttamaan. Nyt mietin, että käynkö kolmannen kerran taas Kuopion veripalvelun toimistolla vai odotanko yliopiston yhteistä luovutustilaisuutta.  

Minustakin on hölmöä tuo, että miesten välinen seksi estää luovuttamisen, mitä se siihen kuuluu. Siis vaikka itse karsastan ko. asiaa, niin silti antaisin luvan luovuttaa verta. Heteroissa taas on näitä Viron ilotaloissa reissaajia siinä määrin että huh huh. Tietysti onhan siinä se karanteeni heillekin (oliko se nyt 3 kk uudesta sukupuolikumppanista tai jotain semmoista), mutta silti.  Toisekseen kaikki verihän testataan, niin kyllä tuo aika hölmöltä kuulostaa. Ja vielä muistelen (toivottavasti en muista väärin), että naisten välinen seksi ei ole este luovuttamiselle...missä logiikka?   :lol:

On muuten jännä täyttää sitä lomaketta, kun kysytään kaiken maailman kysymykset...oletko päihtynyt tällä hetkellä, mitä lääkkeitä käytät, oletko ollut iso-britanniassa silloin ja silloin, onko sinulla uusi sukupuolikumppani, oletko harrastanut miesten välistä seksiä, tunnetko itseksi huonovointiseksi....
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #7 : 13.08.06 - klo:23:45 »
Unohtui tuo veriryhmä-kysymys, no se tulikin, että sen saa tietää ekan luovutuksen jälkeen. Itse kysyin ekalla kerralla asiaa ja sanoivat, että se selviää seuraavan luovutuksen yhteydessä, mutta jos haluaa tietää aikaisemmin, niin voi käydä toimistossa kysymässä, puhelimessa eivät sitä vissiin anna. Siellä on muuten älyttömän mukava henkilökunta ja saa ilmaiseksi syödä ja juoda ja lukea päivän lehden. Minusta tulee kohta varmaan vannoutunut verenluovuttaja, saas nähdä käykö niin. Niin hyvä mieli jäi siitä, kun syksyllä ja nyt alkukesästä kävin.

Voi muuten olla, että terveyskeskuskuksesta ei välttämättä saa veriryhmää selville. Siis jos ei ole koskaan tarvinnut selvittää, niin en ole kuullut, että se tutkittaisiin automaattisesti jossakin vaiheessa tai voinhan olla väärässäkin. Kuitenkin veriryhmä tutkitaan aina ennen leikkauksia ja operaatioita uudelleen, koska samalla selvitetään kaiken maailman kudostekijöitä ja muita.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Cecil

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 33
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #8 : 14.08.06 - klo:00:34 »
Lainaus
Miesten välinen seksi on pysyvä luovutuseste (hepatiitti- ja HIV-tartunnan mahdollisuus; tuoreiden HIV-tartuntojen määrä noin kymmenkertainen koko väestöön verrattuna)


Hahah, ehkä offtopicia, mutta tulipahan mieleen, että mitenköhän luokittelevat miesten välisen seksin, entäpä jos kyseessä olisikin esim. kaksi transmiestä tai biologiseen sukupuoleensa identifioituva mies ja transmies? Eipä sillä, näillä hemoglobiinitasoilla musta tuskin koskaan tulee luovuttajaa, kun on tuota anemiaa ollut on/off viimeiset kuusi vuotta ja tod. näk. jatkossakin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #9 : 14.08.06 - klo:10:07 »
O+

En voi luovuttaa, koska lääkkeeni on statiini. Ennen luovutin, muutamia kertoja.

Antajana O Rh+
Potilaana O Rh-neg
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa MillaB

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 93
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #10 : 14.08.06 - klo:11:35 »
En nyt virallisesti vastaa yhtään mitään, koska en ihan tarkkaa veriryhmääni tiedä. Tiedän vaan, että se on AB. Joskus yläasteen bilsan tunnilla testattiin. Voin siis tietääkseni vastaanottaa verta kaikista muista veriryhmistä, ja siitä innostuneena bilsanopekin veriryhmäni selvittyä huudahti, että 'jos sinä Milla joskus joudut onnettomuuten, niin ei haittaa mitään!'. Lohduttava tieto sinänsä.

Ainiin ja juuret on Kainuussa ja tuolla Torniojokilaaksossa, ja sieltäkin osin Ruotsin puolelta.
"On ne voit bien qu'avec le cœur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #11 : 15.08.06 - klo:18:19 »
Ketjuun ilmoittautuu yksi O+ eteläpohojanmaalta. Mä oon lakannu tarkkoja luovutuskertoja laskemasta mut oiskohan tässä viiden vuoden kuluessa kun oon saanu luovuttaa jotain kahdeksan kertaa käynyt luovuttamassa. Kovin usein en voi, eikä tietenkään saakaan, luovuttaa kun tuo Hemoglobiini on melko matala. Jos on tuon 125 yli niin ettei saa karenssia, niin ainakin saa taas rautaa syödäkseen. Muuten en kyllä ymmärrä miksi kukaan, ainakaan hyvällä Hb:lla varustettu, olis säännöllisesti verta luovuttamatta, sillä se on aivan taatusti helpoin tapa pelastaa ihmishenkiä.(En tiedä onko muilla tällastä motiivia...)
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #12 : 15.08.06 - klo:19:53 »
Mää luulisin että se on A+. Mutta en oo vielä verta luovuttanu koska oon alaikänen. Ootetaan ny vielä 2 vuotta...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #13 : 15.08.06 - klo:22:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Muuten en kyllä ymmärrä miksi kukaan, ainakaan hyvällä Hb:lla varustettu, olis säännöllisesti verta luovuttamatta, sillä se on aivan taatusti helpoin tapa pelastaa ihmishenkiä.(En tiedä onko muilla tällastä motiivia...)


Mulla on just tuo motiivi!
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Veren luovutuksesta ja veriryhmistä
« Vastaus #14 : 15.08.06 - klo:22:29 »
Lainaus käyttäjältä: "MillaB"
En nyt virallisesti vastaa yhtään mitään, koska en ihan tarkkaa veriryhmääni tiedä. Tiedän vaan, että se on AB. Joskus yläasteen bilsan tunnilla testattiin. Voin siis tietääkseni vastaanottaa verta kaikista muista veriryhmistä, ja siitä innostuneena bilsanopekin veriryhmäni selvittyä huudahti, että 'jos sinä Milla joskus joudut onnettomuuten, niin ei haittaa mitään!'. Lohduttava tieto sinänsä.


Jos kerran on AB niin sitten kai se on plussa, jos kerran pystyisit kaikkea verta ottamaan. Miinuksilla ei ole rheesustekijää ja sen vuoksi heille on rheesus-positiivinen veri vaarallista myös AB:ltä, kun saattaa tulla hyytymiä, kun syntyy kaksinkamppailu rheesus-tekijän ja "tavallisen" veren välillä tai jotain semmoista. Mekin tehtiin yläasteella tuo testi ja silloin mulla näytti että olisi ollut O, kun ei oikein mistään tullut järkevää tulosta. Opettaja sitten vain tokaisi, että kai se on sitten O, kun ei tämä nyt oikein pelitä. Vänkään meni. Se on muuten jännä juttu, kun tuo on semmonen juttu, jonka kaikki muistaa yläasteen bilsasta. Käytäntö on paras keino oppia!
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."