Kirjoittaja Aihe: Kristus ja antikristus  (Luettu 18766 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #15 : 05.04.10 - klo:15:24 »
Jos neitseestä syntyminen kiinnostaa luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan, niin laitan tähän linkkejä:

Otsikon "TÄRKEIMMÄT USKONKOHDAT" alta alaotsikko "Jumalan Poika"
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html


Kristuksen alkuperästä (Jumalan Poika sekä Ihmisen Poika) ei ollut seuraavan tekstin kirjoitusaikaan minkäänlaista erimielisyyttä, joten asiaa ei sen enempää tuossa tekstissä käsitellä.
Jos olisi ollut kiistaa taikka epäilyksiä, olisi toki varsin seikkaperäisesti asiaa käsitelty perusteluin.

"
Poika on tullut ihmiseksi siten, että hän ilman miehen myötävaikutusta sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi puhtaasta, pyhästä neitsyestä, Mariasta. Sitten hän kärsi ja kuoli, hänet haudattiin, hän meni helvettiin, nousi kuolleista, astui ylös taivaaseen, istuu Jumalan oikealla puolella ja on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, niin kuin apostolinen ja Athanasioksen uskontunnustus sekä yleisesti käytetty lasten katekismus opettavat.
Näitä opinkohdista ei ole kiistaa eikä riitaa, molemmin puolin me tunnustaudumme niihin. Siksi niitä ei nyt ole tarpeen käsitellä laajemmin.
"
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/eka.html


Jotain täälläkin aiheesta mainitaan, vaan eipä paljoa (Toinen uskonkohta - otsikon alla):
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/vahakatekismus.html

Ks. "Toinen uskonkohta"
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.html

Lutherin mielestä kyseessä eräs uskomme pääkohdista:
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/esipuhe.html

Täälläkin muutamissa kohdin käsitellään aihetta lyhyesti:
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/8.html

Jos joku uskoo, että Kristuksen alkuperä taikka Jumalan syntiuhrille asettamat vaatimukset on yhdentekevä asia, niin toki olet oikeutettu pysymään uskomuksessasi.
Kaikkia muitakin uskontunnustuksen uskonkohtia eri yhteyksissä on pidetty / tullaan pitämän yhdentekevinä.
Nykyajalle ominaista on se, että myös uskon alueella halutaan toimia, kuin valintamyymälässä: kukin valitsee itselleen sopivat palikat eri uskomuksista, räätälöiden itselleen sopivan uskonnon.
(Jos olet aikaasi seuraava "moderni" ihminen, niin sinun tulisi suuttua tai ainakin vähän kuohahtaa tuosta edellisestä väitteestä).

Raamattu kertoo, että maailmassa on paljon antikristuksia ja vain harva löytää oikean tien, eli oikean Kristuksen.
Viimeiseellä tuomiolla on Jeesuksen mukaan jopa väkeviä uskon sankareita ja "Jeesuksen seuraajia", joita Jeesus ei omien sanojensa mukaan ole koskaan edes tuntenut.




Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #16 : 05.04.10 - klo:15:31 »
Totta kuin mikä. Tietämäni mukaan Aleksanteri Suuri oli Zeun poika.  
Ei se ainakaan kristinuskon ainoalaatuisuutta tuo esille, ennemminkin korostaa sarjatuotantoluonnetta.

Ns yhtäläisyyksiähän eri uskontojen kanssa löytyy vaikka millä mitalla: esim. risti on uskonnollinen symboli muuallakin, kuin vain kristinuskossa.
Jostain olen lukenut, että kolminaisuuskaan ei olisi pelkästään kristinuskon erikoispiirre (voi toki olla, että käyttämäni lähde ei ole ollut kovin luotettava).

Mutta on joillekin se yhtäkaikki on tärkeää, tahtoisin mielelläni ymmärtää, miksi, sillä jotainhan nämä ihmiset ovat löytäneet.

Taisin jo sivuta tuota syytä aiemmin, joten en jaksaisi toistaa itseäni.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #17 : 05.04.10 - klo:15:39 »
Jumala olisi halutessaan voinut tulla maan päälle vaikka etanan ja terrierin risteytyksenä.

Niin, saatat olla oikeassa, vaan tuolloin olisi VT ja UT pitänyt kirjoittaa erilailla.
Samaa logiikkaa käyttäen, voisi sanoa, että minkä tahansa uskon pää-kappaleen kohdalla Jumala olisi voinut toimia aivan miten tahansa, esim. olisi voinut vaatia ihmiseltä 10 tasajalkahyppyä joka ikinen päivä, jotta ihminen voisi pelastua (tai päättää, että syntiä ei olisi ollenkaan olemassa taikka, jne...).
Vaan tuollaisissakin tapauksissa VT ja UT olisi pitänyt kirjoittaa uudelleen.


Lainaus
On siis aivan turha väittää sitä ydinkysymykseksi kristinuskossa.

OK, käytettäköön siitä sitten samaa nimitystä, kuin luterilaiset tunnustuskirjat, elikä yhdeksi opinkohdaksi "Tärkeimpien uskonkohtien" ryppäässä.
« Viimeksi muokattu: 05.04.10 - klo:15:43 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Jarru

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 49
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #18 : 05.04.10 - klo:15:46 »
Passiivis-aggressiivinen, hyökkäävä, hidas, mutta lujahampainen pureskelija.

 :003: :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #19 : 05.04.10 - klo:16:00 »
Jeesusta ei ollut ennen ihmiseksi tuloa. Hän sikisi Marian, äitinsä kohdussa. Jeesus on osa kolmiyhteistä Jumalaa. Jeesus ei siis ole muuta kuin Jumalasta tullut ja Jumalaksi palannut.

Jos jaksat, niin selventäisitkö minulle ymmärtämättömälle ensimmäistä ja neljättä lausetta tuossa lainaksessa.
Toinen ja kolmas lause ovat kyllä minulle ymmärrettäviä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #20 : 05.04.10 - klo:16:20 »
Varmuden vuoksi totean vielä, että
jos Jumala kaikkivaltiaana olisi voinut synnyttää Kristuksen etanasta, niin
siitä ei voi vetää johtopäätöstä, että Kristuksen todellisella syntymätavalla ei olisi pelastusteologisesti juurikaan merkitystä.
Jos syntymätavalla ei ole merkitystä, pitää perustelu johtaa jostain muualta.

Aivan, kuin ei siitäkään, että
jos Jumala kaikkivaltiaana olisi voinut päättää, että ihminen pelastuu tekemällä 10 tasajalkahyppyä päivässä,
niin ei tästäkään jossittelusta voi vetää sitä johtopäätöstä, että oppi pelastuksesta ilman lain tekoja olisi jotenkin vähämerkityksellinen.
Jos ihmisen pelastustavalla ei ole merkitystä, pitää perustelu johtaa jostain muualta.


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #21 : 05.04.10 - klo:16:40 »
"Nikean tunnustus

Me uskomme yhteen Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan, kaikkien näkyväisten ja näkymättömien Luojaan, ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, [Jumala Jumalasta][2], Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä [ja Pojasta] ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seurakunnan. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää."


"Alussa oli Sana..."
En nyt löytänyt sopivaa virrenpätkää, mutta emmekö me laula, että Jeesus suostui tulemaan Taivaan kunniasta maan päälle.

Jotenkin minua ihmetyttää tämä keskustelu. Miksi pitää vääntää päivänselviä asioita niin vaikeaksi. Ensin joku toteaa, että mistä me ihmiset tiedämme, istuuko Jeesus isän oikealla puolella ja moitiskelee sitä, että Jumalaa pidetään niin ihmisen kaltaisena. Toisaalta sama tyyppi itse haluaa tehdä Jumalasta niin köykäisen (ihmismäisen), että hän, viisas ihminen, itse pystyy selittämään sen.

Jos joku ei usko sitä, mitä lukee uskontunnustuksessa, niin eikö sitä ennen sanottu EPÄUSKOKSI.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #22 : 05.04.10 - klo:17:00 »
Hetkinen. Nyt hieman vaikuttaa siltä, että ketjussa ovat sumppuuntuneet tiiviiksi ja hieman vaikeasti hahmottuvaksi kokonaisuudeksi
- Raamattu ja kristinuskon ydinasiat - otammeko annettuina että ne ovat kaikki Tunnustuskirjoissa - joskaan emme suhteessa Raamattun olisi fundamentalisteja niin tässä olisi oltava.
- Tunnustuskirjat ja luterilaisen opin yksityiskohdat.
- Luterilaisen opin keskeisimmät teesit: miten me pelastumme, se kai sentään oli Lutherin elämänkysymys.

- Otetaanpa täällä jo kantaa pelastuksemme perustaankin. Viimeinen Tuomiokin on jo framilla. Siellä ei kuitenkaan kysytä, uskoitkoTunnustuskirjoihin, mikäli Raamattun on luottamista. Ei sen enempää, kuin ortodoksilta vastaavassa asemassa olevien konsiilien sisältöä, joissa on päätetty uskon keskeiseksi sisällöksi jolloinkin myös sitä että Maria oli ainainen neitsyt - eikä siinä ole mitään mille sopii nauraa jos heitä tahtoo kunnioittaen kohdata.

Tuomiolla puhutaan kyllä muusta: Minulla oli nälkä...jano...olin sairas...vankeudessa...ettekä te.  

Itse luen kirkossa aivan kakistelematta koko uskontunnustuksen, ja kuten mainittua, en ole koskaan nähnyt erityisempää ongelmaa koko jutussa. Itselleni se on uskontunnustus, ei uskontunnistus tai ylistys tai mitä tämä syntymätrauman saanut teologipolvi (anteeksi jos joku pahastuu)  sitä nimittää.

Toinen asia on tämä: Raamattu on itselleni Tunnustuskirjoihin nähden prioriteetilla numero yksi. Ne olivat suurenmoinen aikaansaannos, sillä niillä kyettiin selkeyttämään paljon sellaista, jota kirkon (Katolinen) kanssa olisi voitu edelleen jakaa, mitä puolestaan ei. Ne syntyivät osaavassa teologisessa työssä -- 1500-luvulla -- eivätkä niiden kirjoittajat esitä, että olisivat työskennelleet Pyhän Hengen inspiroimina.  
....................................

Tulisiko selkeyttää mistä puhutaan. Johan tässä on aineistoa kolmeenkin keskusteluun?

--Uskommeko Tunnustuskirjoihin?Olemmeko siinä fundamentalisteja - tulisiko olla?  Mitä merkitsee sko Tunnustuskirjoihin - joka detaljiltaan? Milloin katsotaan että kelpaa vielä tämän kirkon jäseneksi - peräti papiksi kuten nämä markus-friikit?

---Mitkä ovat pelastuksemme kannalta keskeiset teemat - millä uskomme lepää?

--Mikä on tänään tunnustuskirjojen ja Raamatun suhde?  
Voinko pelastua, jos katselen jotakin tämän sinänsä ja kokonaisutena surenmoisen teologisen työn yksityiskohtaa kulmiani rypistellen - pelastaako minut usko Tunnustuskirjoihin? Kuun lulin että Kristus.

Ei minun uskollani mutenkaan herrastella.

Tervemenoa.Itseäni kyllä jo hengästyttää.

« Viimeksi muokattu: 05.04.10 - klo:17:06 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #23 : 05.04.10 - klo:17:23 »
Ikävöivä, voisi olla aivan mielenkiintoista, jos haluat alkaa uuden otsikon alla keskustelun aiheesta "Raamatun ja luterilaisten tunnustuskirjojen ristiriitaisuudet".

Lainaus
Tulisiko selkeyttää mistä puhutaan. Johan tässä on aineistoa kolmeenkin keskusteluun?

Tässä keskustelussa aiheena voisi olla lähinnä se, mitä alustuksessani kirjoitin.

Ja mitä tulee tuohon tunnustuskirjoissakin olevaan uskontunnustukseen, niin se on kyllä varsin selkeää kopiota Raamatusta.
Uskontunnustuksen suhteen tulisi kristityn olla fundamentalisti.

Lainaus
Viimeinen Tuomiokin on jo framilla. Siellä ei kuitenkaan kysytä, uskoitkoTunnustuskirjoihin, mikäli Raamattun on luottamista.

Totta, ja siksi ketjussa ei yritetä millään tavalla todistellakaan tunnustuskirjoille tuonkaltaista valtaa.
« Viimeksi muokattu: 05.04.10 - klo:17:33 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #24 : 05.04.10 - klo:17:30 »
Lainaus
Tuomiolla puhutaan kyllä muusta: Minulla oli nälkä...jano...olin sairas...vankeudessa...ettekä te. 


Kun on jo harhauduttu sivuraiteille, niin menköön lisää.
Olisin kysynyt sinulta, että jos viimeisellä tuomiolla ei ole näyttöä noista hyvistä töistä, niin kuinka siinä ihmiselle käy?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #25 : 05.04.10 - klo:17:38 »
Voihan olla, että kärpäsestä helposti tässäkin muodostuu härkänen.
Jonkinlainen yhteisymmärrys lienee ainakin siitä, että kristillisen uskon mukaan Jeesus on syntynyt neitsyt Mariasta ja Pyhästä Hengestä.

Raamattu kertoo, että antikristuksia on useita ja että pääantikristus on itse Paholainen.
Olisi mukava lukea foorumilaisten mielipiteitä siitä, millainen antikristus on.


Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #26 : 05.04.10 - klo:18:41 »
Kyllä minä nyt Kyöstiä puolustaisin siinä, että myös neitseestäsyntyminen on eräs luterilaisen uskon luovuttamattomista kohdista. Ei niin että uskomme seisoisi tai kaatuisi sen varassa, muttei myöskään niin että koska se ei seiso tai kaadu sen varassa, asiasta voidaan yhtä hyvin vaikka luopua. Muutenkin vähän vierastan sellaista ajattelua jossa poimitaan kristinuskon syvin ydin, ja nostetaan se ainoaksi luovuttamattomaksi asiaksi. Kristinusko on kuitenkin kokonaisuus jossa nivoutuu yhteen monta muutakin asiaa kuin vain pelkkä pienoisevankeliumi tai sana "rakkaus". Loppujen lopuksi ei jää paljoa jäljelle siitä ytimestäkään jos kaikki muu on kaupan. Se on kuin jos vertaisi kristinuskoa elävään ja hengittävään ruumiiseen josta revitään ainoastaan sydän irti ja pannaan se jalustalle yksinään sykkimään. Tällaista perusteluahan nykyään paljolti viljellään, että jos jokin vaan ei ole sitä sisintä ydintä niin on ihan sama miten se on. Näin ei ollut Lutherilla eikä kirkkomme tunnustuskirjoissakaan. Raamatun sanoma otetaan siellä kokonaisvaltaisesti huomioon ja siinä on monta muutakin luovuttamatonta kohtaa jotka koskevat uskoamme.


Sitten siitä Kyöstin määrittelylistasta jossa määriteltiin miten muodostetaan "oikea" Kristus ja miten antikristus. Tällainen listamainen määrittely tuntuu vähän vieraalta minulle luterilaisena. Ei niin, etteikö tuossa listassa olisi paljon perääkin mutta ei se ihan niinkään minusta mene, että kunhan vaan esitetään vähimmäiskriteerit, niin asia on sillä ymmärretty ja ratkaistu. Pikemminkin luterilainen tulkinta lähtee siitä, että ymmärrämme vähän, tai jos oikein positiivisesti sanotaan; -ymmärrämme jotain siitä kuka on oikea Kristus, kuka antikristus, mikä oikea oppi ja mikä väärä. Emme siis ymmärrä emmekä kykene määrittelemään tyhjentävästi vaan hädin tuskin hapuilemme kohti sitä oikeaa.  MIllään listojen laatimisilla asia ei siis ole ratkaistu.
Kuulin joskus aikanaan kun helluntaiveljet pohtivat, mitenkä tunnistaa "oikea henki". He muistelivat sitä raamatunkohtaa jossa sanotaan että "jokainen henki, kun tunnustaa Kristuksen lihaan tulleeksi... jne." ja siitä päättelivät että tämä kysymys on esitettävä että tunnustatko sinä Kristuksen lihaan tulleeksi... jne.? Ja sitten jos tunnusti, asia oli selvä; -kyseessä oli oikea henki.
Mutta tässä oli juuri melko ulkokohtainen ja pinnallinen näkemys asiasta.  Varmasti jokainen henki voi halutessaan suullaan sanoa mitä tahtoo! Jokainen voi kirjoittaa valheellisesti ja tunnustaa vilpillisesti. Esittihän Luther, että saatana istuu kirkon korkeimmissa viroissa ja tunnustaa Jumalan nimeä päivät yöt.  Mikään yksittäinen asia, mikään lista ei voi olla koskaan tyhjentävä. Mitenkään ei ole mahdollista että olisi niin helppoa ja yksinkertaista tunnistaa valhetta aina.  Sen tähdenhän kun raamattua tutkii kokonaisuutena niin sieltä löytyy moniakin merkkejä, kuten "heidän hedelmistään te tunnette heidät", "jokainen joka tunnustaa..." jne. jne.  ohjeita löytyi paljonkin. Silti siellä teroitetaan että Valvokaa! Joka luulee seisovansa, katsokoon ettei lankea jne.

Minusta tämä on semmoinen kysymys joka panee hiljaiseksi. Se on kysymys että joka tahtoo kasvaa tällaisissa asioissa niin sen pitää harjaantua ja tutkiskella Jumalan sanaa vakavalla mielellä.  Minusta myös olennaista ei ole tuntea kaikkia valheiden tunnusmerkkejä tai vääryyden ilmenemismuotoja, vaan olennaista on tuntea se oikea, miltä se näyttää, tuntuu ja kuulostaa sekä mitä se sanoo. Koetella kaikkea sitä vasten minkä oikeaksi ymmärtää!

Ymmärrys lisääntyy niillä joilla on korvat kuulla ja jotka ovat ahkeria ja kuurot pysyvät kuuroina.


Tässä ei tulla valmiiksi, se on hyvä ymmärtää. Mutta se mitä on ymmärretty, siitä on oikeus ja raamatun sanan mukaan tuleekin pitää kiinni ja koetella kaikkea sitä vasten.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #27 : 05.04.10 - klo:18:59 »
Kyllä minä nyt Kyöstiä puolustaisin siinä, että myös neitseestäsyntyminen on eräs luterilaisen uskon luovuttamattomista kohdista. Ei niin että uskomme seisoisi tai kaatuisi sen varassa, muttei myöskään niin että koska se ei seiso tai kaadu sen varassa, asiasta voidaan yhtä hyvin vaikka luopua. Muutenkin vähän vierastan sellaista ajattelua jossa poimitaan kristinuskon syvin ydin, ja nostetaan se ainoaksi luovuttamattomaksi asiaksi. Kristinusko on kuitenkin kokonaisuus jossa nivoutuu yhteen monta muutakin asiaa kuin vain pelkkä pienoisevankeliumi tai sana "rakkaus". Loppujen lopuksi ei jää paljoa jäljelle siitä ytimestäkään jos kaikki muu on kaupan. Se on kuin jos vertaisi kristinuskoa elävään ja hengittävään ruumiiseen josta revitään ainoastaan sydän irti ja pannaan se jalustalle yksinään sykkimään. Tällaista perusteluahan nykyään paljolti viljellään, että jos jokin vaan ei ole sitä sisintä ydintä niin on ihan sama miten se on. Näin ei ollut Lutherilla eikä kirkkomme tunnustuskirjoissakaan. Raamatun sanoma otetaan siellä kokonaisvaltaisesti huomioon ja siinä on monta muutakin luovuttamatonta kohtaa jotka koskevat uskoamme. - - -


Olipa harvinaisen hyvin sanottu.  :023:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #28 : 05.04.10 - klo:19:01 »
Olisi mukava lukea foorumilaisten mielipiteitä siitä, millainen antikristus on.

Minä en ymmärrä tästä asiasta paljoa mutta sen, että antikristus on ihminen koska sillä on ihmisen luku. Luku ei ole itsessään mitenkään taianomainen eikä siihen sisälly mitään erikoista mystiikkaa, se vain tarkoittaa ihmistä ja että ihmisessä on se merkki koska ihminen on langennut pois Jumalan luota. Merkki oikeassa kädessä rinnastuu hedelmiin eli tekoihin eli niillä jotka tekevät pahuuden tekoja, on "merkki" oikeassa kädessään, kuvaannollisesti. Heidän kätensä palvelee pahuuden töitä. Merkki otsassa rinnastuu omistajuuteen eli Jumalan enkelit painavat Ilmestyskirjassa merkit Jumalan lapsien otsaan mikä tarkoittaa kuvaannollisesti tässä ajassa että Jumala tuntee omansa tästä ihmismerestä. Nilläkin on merkki (kuvaannollinen) jotka eivät ole saaneet Jumalan lapsen merkkiä; antikristuksen merkki! He ovat raamatun mukaan antikristuksia! He ovat saatanan omistamia.

Me emme näe näitä merkkejä koska ne ovat kuvaannollisia. Ne eivät siis ole konkreettisia vaan kuvaannollisia. Näemme korkeintaan vajavaisesti niistä merkeistä joita Jeesus käski tarkkailla, esim. oikean käden merkin näemme heidän hedelmistään, otsan merkin heidän tunnustuksestaan.  

Tähän pitänee sanoa väliin että joskus on kovin vaikeaa nähdä/olla varma itsestäänkään minkä merkin kantajana sitä täällä oikein kulkee. Tässä lohduttaa se, että me itse emme niitä merkkejä laita emmekä ota vaan Jumala tuntee omansa ja yksin tietää varmuudella kuka kenenkin joukoissa seisoo. Emme myöskään voi mennä toteamaan naapurista että sinun täytyy olla antikristus, vaikka hän olisikin. Voimmehan itsekin olla antikristuksia jos emme valvo. Lisäksi erehdymme monessa.  Nämä ei ole pantu raamattuun sen tähden että me saisimme siitä lyömäaseen tai erotteluvälineen toisiamme vastaan vaan siksi että me yleensäkin YMMÄRTÄISIMME että tällaisten lainalaisuuksien maassa me elämme!  Se on tarkoitettu opiksi ja ymmärrykseksi meille eikä siksi että pohtisimme sitä kukahan meistä minkäkin merkin alla kulkee.  Ed. asuinpaikkauntani kirkkoherra tapasi aina kysyä että "kenen joukoissa me itse seisomme?"  Siitä meidän pitäisi kantaa huolta!

Tätä ajatusta vasten ei pidä mitenkään keskittyä pöyristelemään näitä pedon merkkejä tai askartelemaan niiden kimpussa erityisesti koska siinä ei sanota mitään muuta kuin se mitä evankeliumissa ja raamatussa muutenkin sanotaan! Siinä on vain tahdottu avata kristityn ymmärrystä tälle asialle näinkin erikoisella tavalla kuvaten!  Voin siis ihan rauhassa piirtää vaikka käteeni tai otsaani tussilla 666 numeron ja nukkua yöni rauhassa sillä se on vain langenneen ihmisen luku ja me kaikki olemme langenneet. Se ei muuta asiaa muuksi!
Jos taas olemme raamatun sanoin: Kristuksessa; -niin silloin olemme saaneet Jumalan lapsen merkin ja emme ole enää tuomion alaisessa tilassa vaan armossa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #29 : 05.04.10 - klo:19:06 »
 :eusa_clap:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.