"Nikean tunnustus
Me uskomme yhteen Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan, kaikkien näkyväisten ja näkymättömien Luojaan, ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, [Jumala Jumalasta][2], Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.
Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä [ja Pojasta] ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seurakunnan. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää."
"Alussa oli Sana..."
En nyt löytänyt sopivaa virrenpätkää, mutta emmekö me laula, että Jeesus suostui tulemaan Taivaan kunniasta maan päälle.
Jotenkin minua ihmetyttää tämä keskustelu. Miksi pitää vääntää päivänselviä asioita niin vaikeaksi. Ensin joku toteaa, että mistä me ihmiset tiedämme, istuuko Jeesus isän oikealla puolella ja moitiskelee sitä, että Jumalaa pidetään niin ihmisen kaltaisena. Toisaalta sama tyyppi itse haluaa tehdä Jumalasta niin köykäisen (ihmismäisen), että hän, viisas ihminen, itse pystyy selittämään sen.
Jos joku ei usko sitä, mitä lukee uskontunnustuksessa, niin eikö sitä ennen sanottu EPÄUSKOKSI.