Äänestys

Kävin/menen

armeija(a)n
22 (37.9%)
siviilipalvelukse(e)n
5 (8.6%)
olen totaalikieltäytyjä
3 (5.2%)
olen nainen/tyttö eikä tarvitse käydä
26 (44.8%)
suoritan naisten vapaehtoisen asepalveluksen
2 (3.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 55

Äänestys päättynyt: 08.03.05 - klo:21:03

Kirjoittaja Aihe: Armeija vs. siviilipalvelus  (Luettu 85759 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #90 : 29.04.05 - klo:15:45 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Niin, mutta kun maksaminen menee vituiksi tässä maassa. Henkilöauton omistajat ja keskituloista vähänkään paremmin tienaavat maksavat turhan paljon. Se tässä hommassa kusee, että joillekin kaikki tämä on oikeastikin käytännössä ilmaista, kun elellään muiden verorahoilla :wink:


Mietinpä vaan, että oletko tosiaan joskus laskenut sitä, paljonko ihminen keskimäärin maksaa veroja ja käyttää verovaroin katettuja palveluja? Haluat varmaan kouluttaa itsesi hyvin, m.k? Koulutuksesta riippuen se maksaa ihan hemmetin paljon rahaa. Viisivuotinen korkeakoulutus alasta riippuen maksaa yhteiskunnalle hunajaa. Niinkuin itse joskus kirjoitin, koulutukseni täällä musiikkiakatemiassa maksaa jonkun lähteen mukaan 170000 €. Mietinpä vaan, tulenko ikinä maksamaan niin paljon veroja... Ja tämähän nyt on vain yksi asia, jossa hyödyn verovaroista. Muita äkkiseltään mieleen tulevia asioita, joita olen tähän mennessä käyttänyt; terveydenhuolto 24 vuotta, peruskoulu 9 vuotta, lukio 3 vuotta, musiikkiopisto 12 vuotta, hyväkuntoinen tieverkosto 24 vuotta, kaupunginorkesterin konsertit 5 vuotta, yliopisto-opintoja 5 vuotta, kirjasto 24 vuotta, jne, jne, listaa voisi jatkaa loputtomiin. Luulen, että käytän elämäni aikana verovaroilla katettuja palveluita enemmän kuin itse ikinä kykenen veroja maksamaan. Eikö tässä tapauksessa maksajana nimenomaan ole ne, jotka eivät palveluja niin paljon käytä? Jotka eivät kouluta itseään korkeasti, vaan maksavat heidänkin koulutuksen, jotka kouluttautuvat.

No, toki on se tosi rikkaitten joukko, joka maksaa tosi paljon veroja, mutta
se on tämän valtion systeemi, joka on todettu jossain vaiheessa hyväksi. Siihen, mitä sen pitäisi olla, en puutu, niin kuin jo joskus sanoin, siihen minulla ei ole tarpeeksi tietoa. Pointtini tässä viestissä on siis se, että ihmisen tulisi oikeasti miettiä, paljonko käyttää verovaroilla katettuja palveluja ja tuleeko oikeasti koskaan maksamaan sitä määrää omilla veroillaan takaisin eikä vaan kitistä siitä, että verot ovat liian korkeat.

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #91 : 29.04.05 - klo:15:53 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"

Joo, mutta puhumme asiasta vähän eri tasolla. Mitä millään tuilla, sosiaalipalveluilla, sananvapaudella jne. on sen kanssa tekemistä, että saiko Suomi puolustusvoiton vai olisiko se nyt osa Venäjää. Siis väitätkö vaan suoraan, että venäjän sosiaaliturvarakenne on nykyisen kaltainen, koska he "hävisivät" sodan meitä vastaan ja me "voitimme" sen? Ei niin tasan mitään. Totta kai voit sormella osoitella kuinka huonosti siellä menee, kyllähän minäkin sen näen mutta mitään yhteyttä et sen ja minkään sotatapahtumien välille ole kyennyt vetämään.

Rautalangasta vääntäen yritän sanoa, että eiköhän jokainen valtio/kansa pystytä sellaisen yhteiskuntarakenteen kuin lopulta oikeasti haluavat.


Minäkin väännän nyt oman kantani rautalangasta. Jos Suomi olisi hävinnyt sodat, se olisi liitetty osaksi Venäjää, jolloin meillä olisi yhtä huono sosiaaliturva kuin nyt on Venäjällä. Toivottavasti tämä on tarpeksi yksinkertaistettu, että ymmärrät, mitä ajan takaa. Verotuksesta olen samaa mieltä kuin An-na. Nyt tämä off-topic-keskutelu kuintenkin riittää ja jatketaan sitä tuossa toisessa ketjussa. Jätetään tämä ketju maanpuolustukselle.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #92 : 29.04.05 - klo:18:23 »
Ehkä olisi, ehkä ei. Mutta en kyllä ymmärrä, että miksi minulta sitten tivaat tuosta jotain, jos sen syvällisempää et hae takaa. Olen jo ainakin kolmeen kertaan vastannut.

pok. se siitä.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #93 : 02.05.05 - klo:12:20 »
Harmi kun en nyt kerkeä koko juttelua lukemaan. Muutamaa juttua voisin kuitenkin kommentoida jo nyt:

Oli vertailua Suomen ja Balttian nykytilanteista. Ymmärtääkseni baltit ovat huomattavastikin suomalaisia onnellisempia nykyään.

Luin vastikään Kurt Vonnegutin kirjan Kuolemaa tylympiä kohtaloita. Eräässä kappaleessa hän yrittää turhaan etsiä otsikossa mainittuja kuolemaa tylympiä kohtaloita. Lähimmäksi hän pääsee omien sanojensa mukaan ristiinnaulitsemisessa, mutta sulkee sen sitten pois varsin epätodennäköisenä uhkana Yhdysvaltain kansalle.

Koko kappaleen keskeinen pointti on se, että tilanteesta riippumatta ihmiset pyrkivät ensisijaisesti säilyttämään henkensä. Kokonaista kansaa käsittelevistä tragedioista pahimmaksi hän mainitsee täydellisen orjuuttamisen. Mutta jo tilastoissa kerrotaan, että amerikkalaiset orjat tekivät vähemmän itsemurhia kuin isäntänsä.

Niin. En sanonut, että veteraanit lähtivät rintamalle "turhaan" tai että heitä tulisi jotenkin halveksia. Minun mielestäni heihin tulisi suhtautua kuin minkä tahansa katastrofin uhreihin. Pienillä ihmisillä oli kuitenkin varsin pieni rooli koko rytäkässä. Kunnioitan kuitenkin käpykaartilaisveteraaneja ja Arndt Pekurista (en muista kuulleeni muista avoimista kieltäytyjistä, mutta heitäkin varmaankin oli?) yhtä lailla.

"Turhaan" he eivät varmastikaan kuolleet ja taistelleet. Luulisin vain, että tuo "hyöty" olisi sellainen, josta ei kunnioitussyistä nykyään mielellään puhuttaisi. Lisäksi talvisodasta myyttinä on ollut kaiketi hyötyä Suomen kansan yhtenäisyydelle. Tälläkin on tietysti raju ja valoakestämätön varjopuolensa.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #94 : 02.05.05 - klo:15:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Koko kappaleen keskeinen pointti on se, että tilanteesta riippumatta ihmiset pyrkivät ensisijaisesti säilyttämään henkensä. Kokonaista kansaa käsittelevistä tragedioista pahimmaksi hän mainitsee täydellisen orjuuttamisen.


Eikös sitten tuota orjuuttamista vastaan kannata puolustautua asein? Sitähän varten Suomen puolustusvoimat on, ettei kukaan pystyisi tekemään Suomen kansalle mitään, mitä emme halua.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #95 : 02.05.05 - klo:15:18 »
Mistähän sekin johtuu, että lähes aina se, joka häviää sodan on sotaan "syyllinen".
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #96 : 02.05.05 - klo:21:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Mistähän sekin johtuu, että lähes aina se, joka häviää sodan on sotaan "syyllinen".


Se johtuu siitä, että voittajamaat määrittelevät "sotasyylliset" ja kukapa itseään sotasyylliseksi haluaisi nimittää...

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #97 : 03.05.05 - klo:08:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Koko kappaleen keskeinen pointti on se, että tilanteesta riippumatta ihmiset pyrkivät ensisijaisesti säilyttämään henkensä. Kokonaista kansaa käsittelevistä tragedioista pahimmaksi hän mainitsee täydellisen orjuuttamisen.


Eikös sitten tuota orjuuttamista vastaan kannata puolustautua asein? Sitähän varten Suomen puolustusvoimat on, ettei kukaan pystyisi tekemään Suomen kansalle mitään, mitä emme halua.


Mutta se (orjuuttaminen) EI ole kuolemaa tylympi kohtalo. Voipi jopa olla, että orjilla on joskus kivempaa kuin isännillään. Orjilla on sentään toivoa, isännillä sitä ei ole.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #98 : 10.05.05 - klo:12:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Orjilla on sentään toivoa, isännillä sitä ei ole.


Voisi olla kiva saada tälle väitteelle jotain perusteluja...

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #99 : 10.05.05 - klo:14:47 »
Orjilla on toivoa päästä vapaaksi, isännillä on ainoastaan pelko joutua orjaksi, tai koston kohteeksi.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #100 : 10.05.05 - klo:14:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Orjilla on toivoa päästä vapaaksi, isännillä on ainoastaan pelko joutua orjaksi, tai koston kohteeksi.


Tuohan on loogista.
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #101 : 10.05.05 - klo:14:52 »
Niinpä.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #102 : 10.05.05 - klo:17:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Orjilla on toivoa päästä vapaaksi, isännillä on ainoastaan pelko joutua orjaksi, tai koston kohteeksi.


Korjaa, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni sinä olet pasifisti ja jos tämä on totta, niin selitä minulle miten kumpikaan noista muutoksista (= orjien vapautuminen tai isäntien orjiksi joutuminen/kostotoimet) voivat olla mahdollisia ilaman minkäänlaista väkivaltaa.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #103 : 11.05.05 - klo:08:18 »
Eivätpä olekaan, jos kaikki toimisivat periaatteitteni mukaan (huomaa, että en välttämättä lue itseäni tähän joukkoon). Mutta eipä olisi tällöin mahdollista sekään, että olisi orjia ja isäntiä.

Jutussa pointtihan on se, että ihmiset elävät tavoitteista ja muutoksesta. Yksinkertaisimmillaan tämä toteutuu, jos ihminen elää suoraan maasta: Tila: nälkä, tavoite: kylläisyys, toiminta: viljely. Orjien ja isäntien suhteessa kyse on siitä, että isännillä on suunta ainoastaan alaspäin. Lisäksi heillä on suuri vastuu. Orjilla taas voi olla unelmia.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Armeija vs. siviilipalvelus
« Vastaus #104 : 11.05.05 - klo:11:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Orjilla on toivoa päästä vapaaksi, isännillä on ainoastaan pelko joutua orjaksi, tai koston kohteeksi.


Korjaa, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni sinä olet pasifisti ja jos tämä on totta, niin selitä minulle miten kumpikaan noista muutoksista (= orjien vapautuminen tai isäntien orjiksi joutuminen/kostotoimet) voivat olla mahdollisia ilaman minkäänlaista väkivaltaa.


Kertokaa tyhmälle, joka ajattelee positiivisesti ainakin tänään. Eikö muka ole mahdollista vapauttaa orjia ilman väkivaltaa? Ainakin periaatteessa.
Tänä iltana kaikki onnistuu.