Kirjoittaja Aihe: Uskovainen? Eli...  (Luettu 39018 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #15 : 03.06.05 - klo:16:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Lainaus käyttäjältä: "Jari L"
Uskovainen on sellainen, joka on ottannut vastaan Jumalan armon, Jeesuksen Kristuksen.

Mää en osaa :cry: Tai siis, kyllä mää uskon että Jeesus on mun vapahtaja mutta olen varmaan liian ylypiä että osaisin sen armon ottaa vastaan. Tai no emmää tiiä. :roll:


*pst* se on vain harhaa, että "ottaa Jumalan armon vastaan" ... ihmisen on helppo kuvitella tuollainen, kun ekana on saanut sen armon ilman omia ansioita. (Kyllä sain  hakata kauan päätäni seinään, että tajusin tuon... Jos minun pitäisi ottaa vastaan ja pysyä Jumalan armossa, niin kyllä silloin olisi jo usko jäänyt. Kokemukseni mukaan se on Jumala, joka pitää huolta minun uskostani... vaikka muuta kuinka yrittäisin itselleni joskus vakuutella.)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Jari L

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #16 : 03.06.05 - klo:18:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Lainaus käyttäjältä: "Jari L"
Uskovainen on sellainen, joka on ottannut vastaan Jumalan armon, Jeesuksen Kristuksen.

Mää en osaa :cry: Tai siis, kyllä mää uskon että Jeesus on mun vapahtaja mutta olen varmaan liian ylypiä että osaisin sen armon ottaa vastaan. Tai no emmää tiiä. :roll:


*pst* se on vain harhaa, että "ottaa Jumalan armon vastaan" ... ihmisen on helppo kuvitella tuollainen, kun ekana on saanut sen armon ilman omia ansioita. (Kyllä sain  hakata kauan päätäni seinään, että tajusin tuon... Jos minun pitäisi ottaa vastaan ja pysyä Jumalan armossa, niin kyllä silloin olisi jo usko jäänyt. Kokemukseni mukaan se on Jumala, joka pitää huolta minun uskostani... vaikka muuta kuinka yrittäisin itselleni joskus vakuutella.)

Teme


Niin omassa voimassa usko ois voinut jäädä...mutta esim. Joh. 1 luku jae 12....mutta kaikille jotka ottivat hänet (Jeesus) vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat häneen nimeensä...eli Jeesukseen.

Noissa edellisissä kommenteissa viitaten..sanoisin että EI OMASSA VOIMASSA VAAN PYHÄN HENGEN VOIMALLA, jonka on luvattu antaa jokaiselle joka uskoo Jeesukseen elämmän pyhitettyä elämää.
sillä tiedämme mm. ettei juomarit , huorin tekijät peri Jumalan valtakuntaa...se vaatii myös meiltä jotain...hyljätä synti.
mutta kiitos Jumalalle siitä että HÄN antaa voiman, jos tahdomme kulkea Jeesuksen jalan jäljissä, kaste haudan kautta.
sanoisin vielä että Jumala ei vaadi meiltä suurta uskoa , vaan USKOA suureen Jumalaan.

lopuksi sanoisin ettei tule väärin käsityksiä..
Vain usko Jeesukseen pelastutaan, mutta jos haluat olla Jumalan käytössä..niin lue 2 tim. 2: 19-23
Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".
20 Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita, vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten.
21 Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.
22 Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä.
23 Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.

Siunausta t: Jari  :)


Poissa Jari L

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #17 : 03.06.05 - klo:18:45 »
Eliza...
Jeesus rakastaa sinua äärettömästi..
Sinun ei tarvitse muuta kun hyväksyä (uskoa)sen mitä Jeesus on sinun puolesta tehnyt.
Jeesus on antanut sinun syntisi anteeksi Golgatan ristillä ja on mennyt valmistamaan sinulle sijan taivaan kotiin...Eikö se jo laittaa kiittämään ...
Jeesuksen veri puhdistaa tänäänkin....
siunausta Jari :)

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #18 : 03.06.05 - klo:19:57 »
Miksi puhutaan uudestisyntymisestä, jos ihmisen täytyy ottaa jotain vastaan? Olen nähnyt 4 lapsen syntymän läheltä, ja aktiivinen rooli synnytyksessä on vain synnyttäjällä eikä syntyvällä.

Jostain syystä tuo "uudesti syntyminen" terminä herättää minulla kysymyksiä aika paljon, jos ihmisellä on jotain muuta roolia siinä kuin vastaan tappelu. Joko Raamattu valehtelee ja käyttää väärää sanaa "uudesti syntyminen" tai ihmisellä ei ole mitään aktiivista roolia siinä prosessissa. Minä olen valmiimpi uskomaan jälkimmäiseen kuin ensimmäiseen.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Satunnainen Etsijä

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #19 : 04.06.05 - klo:13:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Jari L"
... se vaatii myös meiltä jotain...hyljätä synti.

Niin siihenhän Jumalan rakkaus meitä ohjaa, elämään ihmisiksi. Mutta ei sillä tavoin kukaan pelastu eikä sillä ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa. Ei synti ole tekoja tai tekemättä jättämisiä, ne ovat vain meissä kiinni riippuvan synnin ilmentymiä. (Room. 7:14-25)

Usko on Jumalan teko meissä, emme me voi siihen mitään lisätä, emme yhtään mitään - vastaan ottamista, vaatimusta - mitään.

Ja siinähän se suurin vaikeus on. Tunnustaa, ettei minusta mihinkään ole. Että kaikki on armon varassa, että yksin Jumala, Kristus on turvani.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #20 : 04.06.05 - klo:16:55 »
minusta on kaikkeen, koska olen YLI-IHMIN..MYYRÄ!

Poissa Satunnainen Etsijä

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #21 : 04.06.05 - klo:18:21 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
minusta on kaikkeen, koska olen YLI-IHMIN..MYYRÄ!

Toki, toki,... Myyräintöissähän me olemme aika lailla yli-... hmm... vertaisia. :D

Poissa Jari L

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #22 : 04.06.05 - klo:20:50 »
Teme kirjoitti:
Miksi puhutaan uudestisyntymisestä, jos ihmisen täytyy ottaa jotain vastaan? Olen nähnyt 4 lapsen syntymän läheltä, ja aktiivinen rooli synnytyksessä on vain synnyttäjällä eikä syntyvällä.


aivan mutta ei me olla vauvoja koko ikäämme ;)

Me joudutaan opettelemaan kävelemäänkin, syömään...eli joudumme olemaan aktiivisia myös...ellei ole sairas lapsi.
Jota on paljon myös hengellisissä piireissä..

Poissa Satunnainen Etsijä

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #23 : 06.06.05 - klo:00:29 »
"opettelemaan... olemaan aktiivisia..."

Riippuu ehken paljonkin siitä, mitä tarkoitetaan.

Päivittäinhän joutuu muistuttelemaan (opettelemaan), että vain Jumalan armon varassa...

Sitten on eri juttu, jos nostetaan väkisin pystyyn ja tyrkätään ihmistekoiset kainalosauvat kyynärtaipesiin, jotta köpöttele noilla pitkospuita pitkin hyllyvällä suolla...

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #24 : 06.06.05 - klo:12:34 »
Luotan yhä enemmänkin siihen, että Jumala kasvattaa meitä Pyhän Henkensä kautta, eikä meidän tarvitse itse olla se aktiivinen osapuoli. Olen nähnyt sen helvetin, joka tulee siitä, että joku laskee kasvunsa oman pyhyyden ansioksi. Siinä ei ole enää armoa lainkaan, vaan lain asettamista muille ja usein vielä sillä tavalla, että omat mokat ja synnitkin vielä viskotaan muiden niskaan, eikä niistä itse oteta vastuuta ihmisten eikä Jumalan edessä.

Olen pahoillani, että minulla on hyvin negatiivinen kuva kristillisyydestä ja erityisesti pyhyyttä korostavasta kristillisyydestä. Sen kristillisyyden negatiiviset jäljet näen itsessäni ja olen nähnyt aivan liian monessa ihmisessä, jotka ovat olleet minulle rakkaita ja tärkeitä. Rauha joidenkin heidän muistolleen.

Minusta Satunnaisen Etsijän tarkoittama aktiivisuus on juuri se ainoa aktiivisuus, joka voi kasvattaa meitä todella tuntemaan Jumalaa, todella rakastamaan lähimmäistä. Ja se lienee ainoa tapa, jolla voimme korottaa Kristuksen omassa elämässämme sille paikalle, johon Hän oikesti kuuluu eli meidän vapahtajaksemme, joka tuli ja sovitti meidät ilman omia ansioita ja joka sovittaa meitä yhä edelleenkin ilman omia ansioitamme.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
uskovaisuus
« Vastaus #25 : 07.06.05 - klo:13:12 »
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon teologiaan kuuluu se, että kun ihminen on kastettu niin hän on uskovainen. Tyrannimainen Jumala pitää häntä uskovaisena. 8) Siinä ei meidän mielipiteet auta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #26 : 07.06.05 - klo:20:54 »
Jos ajattelee sanaa uskovainen pelkästään sanana, eikä liitä siihen mitään mielleyhtymiä, niin sehän tarkoittaa ihmistä, joka uskoo. Tämän kai jo joku muukin totesi.

Mutta... itse en voi sietää sitä sanaa. En ikinä sano, että olisin uskovainen. Koska se herättää niin vahvat ennakkoluulot, ym. Jos joku minulta kysyy, olenko uskovainen, sanon, että uskon Jumalaan, mutta välttelen tuon sanan käyttöä nimenomaan sen aiheuttamien mielleyhtymien vuoksi.

Itselleni, vaikka uskon Jumalaan, sanasta uskovainen minulle tulee mieleen helluntailaiset, vapaakirkkolaiset, vitoslaiset jne., jotka julistavat Jumalan sanaa Kolmen sepän patsaalla, Provinssirockissa ja junassa, he, jotka haluavat kuuluttaa uskoansa koko maailmalle. Ja koska itse olen niin perikörtti, että haluan uskoa hiljaa, eikä se asia paljon muille kuulu, niin en osaa käyttää sanaa uskovainen itsestäni.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #27 : 20.06.05 - klo:12:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Jari L"
Eliza...
Jeesus rakastaa sinua äärettömästi..
Sinun ei tarvitse muuta kun hyväksyä (uskoa)sen mitä Jeesus on sinun puolesta tehnyt.
Jeesus on antanut sinun syntisi anteeksi Golgatan ristillä ja on mennyt valmistamaan sinulle sijan taivaan kotiin...Eikö se jo laittaa kiittämään ...
Jeesuksen veri puhdistaa tänäänkin....
siunausta Jari :)

Kiitos :)

Vähän offtopiccia: Mitä mieltä olette termistä "Tulla uskoon"? (Onko tästä jo puhuttu jossainpäin foorumia?)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #28 : 20.06.05 - klo:20:28 »
"Tulla uskoon" noh... taustanihan on vapaakirkollinen, joten termi on aika tuttu ja tulkitsen sitä vapaakirkollisesta kontekstista. Siinä asiayhteydessä "tulla uskoon" on synonyymi "ottaa Kristus vastaan", joten minulle "tulla uskoon" -sanonnassa on liikaa mukana ihmisen omaa tekoa. Minä ajattelenkin, että ajatus ihmisen omasta ratkaisusta tai vastaan ottamisesta tai tulemisesta on tulkintavirhe tilanteelle, jossa usko on jo annettu Jumalan toimesta. Siinä tilanteessa ihminen ei voi enää tehdä kait mitään sitä vastaan eikä mitään sen puolesta. Usko on annettu, usko on saatu, usko on tungettu meidän kurkusta alas suoraan sydämeen - kasteessa! Ja siis missä kasteessa? Siinä, jonka meistä useimmat on saanu sylivauvana. Usko saattaa kyllä herätä ravistelemalla Jumalan toimesta ja siinä ihminen saattaa kokea ottaneensa jotain vastaan, vaikka ravistelun tekikin Jumala.

(Ja niille, joita ei ole kastettu vauvana... Jumala antaa uskon myös ohi kasteen.)

Voin olla, että tuossa ajattelussani olen vienyt asian liian pitkälle, mutta en voi nähdä ihmisen ansioksi uskossa yhtään mitään. Pyhä vs. syntiinlangennut. Jos joutuisin pienimmälläkään omalla ansiollani kohtaamaan Pyhän Jumalan, minä tuhoutuisin sillä sekunnilla. Ei taitaisi jäädä edes tomua jäljelle. Onneksi saan kohdata Jumalan Kristuksen pyhyydellä, jonka Hän on antanut meille ristillä tehdyllä sovituksella.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Hölkänen

  • Vieras
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #29 : 22.06.05 - klo:23:34 »
Kristianin määritelmä (eli että uskovainen on itsensä sellaiseksi määrittelevä) on minusta kaikkein paras. Radikaali.netissä on ketju (http://www.radikaali.net/yhteiso/keskustelualue.html?a=11&v=14098 ), jossa aika monta uskovaista (vieläpä sataprosenttista!) ilmoittautuu ihan oma-aloitteisesti. Yksi vitsiniekka kuitenkin osoittaa koko homman typeryyden tyylikkäästi julistautumalla superuskovaiseksi.  :lol: Niinhän se juuri on: termin käyttötarkoitus on muiden kristittyjen yläpuolelle kohottautuminen.