Kirjoittaja Aihe: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?  (Luettu 17125 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #15 : 15.07.13 - klo:09:24 »
Olipa hyvää tekstiä tuossa edellä. Yleinen, ei niin suuren joukon, tiukkapipoisuus on nousussaan. Meitä tarvitaan antamaan luterilaiselle kirkolle sivustatukea. Kirkko on perinteisesti ollut keskellä kylää. Körttien paikka on justiin siinä. Annetaan muiden mesota halunsa mukaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #16 : 15.07.13 - klo:10:05 »
Olen citykörtti ja olen ylpeä siitä... olen syntynyt Helsingin Kätilöopistolla 50 vuotta sitten. Kaupungeista maaseudulle historiallisesti eteni uudet aatteet.

Olet kantakirjan omaava citykörtti. Toisekseen olen selkeästi citympi, kun synnyin Fredan ja Buliksen kulmassa Boijen sairaalassa. Minun sairaalasta oli lyhempi matka Erottajalle kuin sinun.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #17 : 16.07.13 - klo:14:16 »
Vaikka olenkin asunut vuosia Helsingissä, Turussa ja Espoossa, en ole citykörtti. En ymmärrä, mihin tarvitaan tällaista nimitystä. Körtit ovat körttejä, toki hieman eri tavalla ajattelevia, mutta tuskinpa körttiläisyys eroaa kunnan suuruuden mukaan.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #18 : 16.07.13 - klo:15:24 »
Vaikka olenkin asunut vuosia Helsingissä, Turussa ja Espoossa, en ole citykörtti. En ymmärrä, mihin tarvitaan tällaista nimitystä. Körtit ovat körttejä, toki hieman eri tavalla ajattelevia, mutta tuskinpa körttiläisyys eroaa kunnan suuruuden mukaan.

Minusta nämä nimitykset ovat leikinlaskua eikä niitä pidä missään nimessä ottaa vakavasti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #19 : 16.07.13 - klo:15:55 »
Minusta nämä nimitykset ovat leikinlaskua eikä niitä pidä missään nimessä ottaa vakavasti.
Jaa...minä kun luulin että "tulokaskörtti" on minulle ihan hyvä nimi :017:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #20 : 16.07.13 - klo:15:57 »
Seppos, Sinä olet nopea. Mietin sanamuotoa, miten kommentoisin. Körtti on hyvä sana, saa siihen lisukkeita lisätä. Sellaisia sopivia.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #21 : 16.07.13 - klo:15:57 »
Jaa...minä kun luulin että "tulokaskörtti" on minulle ihan hyvä nimi :017:


Nämä tittelit ovat sellaisia, että kukin saa valita ihan ilmaiseksi omansa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #22 : 16.07.13 - klo:15:58 »
Seppos, Sinä olet nopea. Mietin sanamuotoa, miten kommentoisin. Körtti on hyvä sana, saa siihen lisukkeita lisätä. Sellaisia sopivia.

Moi

Tuo nopeus on aina ollut iloni ja harmini. Olen tarpeeksi äänessä muutenkin, joten olisit mielihyvin saanut hoitaa vastaamisen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Benkku

  • Vieras
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #23 : 16.07.13 - klo:20:21 »
Minusta nämä nimitykset ovat leikinlaskua eikä niitä pidä missään nimessä ottaa vakavasti.

Eli se oli siis leikinlaskua kun minut ristiinnauliittiin vanhoiliseksi körtiksi tai muuksi "apinaksi".

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #24 : 16.07.13 - klo:21:02 »
Eli se oli siis leikinlaskua kun minut ristiinnauliittiin vanhoiliseksi körtiksi tai muuksi "apinaksi".

Ilmeisesti. En puhunut sinusta, vaan näistä titteleistä yleensä, mutta uskon, että se on oikea tulkinta myös sinun kohdallasi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa jukkasakari

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #25 : 16.07.13 - klo:21:34 »

  ehkä tulee taas peukuttaa Benkun kans,koska kuulun samaan sarjaan,joka etsii körttiläisyydestä juuria,joilla edetä,ei niinkään nykykirkon liehittelijänä! heh,heh!!!

Benkku

  • Vieras
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #26 : 16.07.13 - klo:21:39 »
Ilmeisesti. En puhunut sinusta, vaan näistä titteleistä yleensä, mutta uskon, että se on oikea tulkinta myös sinun kohdallasi.

Oli miten oli en anna paljon arvoa vastaukselle. Tänä päivänä ihmisten tapana on laskea leikkiä tai mennä huumori verhon taakse piiloon.

Mutta minulla itselläni tällä hetkellä kyllä kytee pieni kivityksen mieli, no leikillähän minä tämän totesin vai totesinko?

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #27 : 16.07.13 - klo:23:20 »
Benkku... tuokin on totta, että saatetaan joskus kääriytyä huumorin suojiin kun ei ole kykyä käsitellä riittävällä vakavuudella käsillä olevaa asiaa. Esimerkiksi kiusaamistilanteissa olen nähnyt ja kuullut usein kiusaajan sanovan, että hei se oli vain leikkiä. Ja uhrille se oli kylläkin täyttä totta, ja loukkaavaa. Sitä en tiedä mitkä motiivit tässä keskustelussa muilla keskustelijoilla oli. Itse mainitsin vitsailevani... mutta vakavasti sanoen, sen vitsailun taustalla on se vakavampi puoli, että enhän minä voi "ylentää" itseäni körtiksi. En vaikka kuinka haluaisin olla. Minusta se ei olisi sopivaa. Kun varsin hyvin tiedän näin lyhyen herännäisyys-tuttavuuden jälkeen, että aakkosia tässä vasta opetellaan. SILTI... mun sydämessä on joku sisäinen ääni, joka kuiskaa arasti, että olen yhtä paljon körtti sisimmältäni kuin muutkin, eikä kyse ole siitä olinko syntynyt ja kasvanut tuohon kulttuuriin ja perinteisiin. Kyse on siitä, että LUULEN että olen jäljillä. Että sisimmässäni asustaa sama kaipaus kuin monella "aidolla körtillä". Anteeksi tämäkin nimitys, mutta kun en muuten saa tätä selitettyä. Yhteinen kieli puuttuu ehkä vielä.

Ja se, että olen tästä "vitsaillen" puhunut, johtuu myöskin sekä vastaanottajan että minun epävarmuudesta. Mt muistaakseni ottikin tuolla aiemmin puheeksi, miten tutut ja ystävät saattavat hämmentyä tilanteesta, jos heille ilmenee minun "körttiyteni". Olenkin nyt "matkinut" tuttuja körttejä, opetellut käyttämään kiertoilmaisuja asialle. Voi sanoa, että olen käynyt Siioninvirsiseuroissa tai kyllä kävin Herättäjäjuhlilla tms. Eli en määrittele olotilaani kenellekään, jos he eivät sitä erikseen kysy.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #28 : 17.07.13 - klo:00:40 »
Tuo Mirjamin mainitsema epävarmuushan tässä jysähtää itseeni pahasti, samoin pelko,
riittämättömyyden ja ulkopuolisuuden tunne.
En varmaan ymmärrä sitä että itse en voi mitään saavuttaakaan. Ja mitä pitäisi saavuttaa.
Olen kuin apina joka roikkuu liiaanissa, ja kerta toisensa jälkeen köysi katkeaa ja putoan jonnekin...
useimmiten Kristuksen armahtavaan syliin montun pohjalle...sieltä Hän etsii ja löytää monttuihin
pudonneita ja suohon uponneita ja antaa apuaan.
Miksi rimpuilen, miksi pidän kynsin ja hampain kiinni?
Pääsisin luultavasti(?) helpommalla jos osaisin luopua itsekkyydestä, oman arvon tunnosta, oman edun
tavoittelusta, toisten lyttäämisestä ja polkemisesta, ylpeydestä.
Haluan pyytää itselleni nöyryyttä, ymmärrystä, anteeksiantoa, armoa. Toivon jo lohdutuksen ja rohkeuden
näkökulmaa.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #29 : 17.07.13 - klo:07:18 »
Toimeentuleminen on mielestäni tärkeämpää kuin etsimällä etsitty yhteiselo.
 Olla vapaasti, pitää oma tyylinsä on (minusta) parempi kuin  yrittää "körttityyliä". Kannettu vesi... jne. 
Kunhan vain alatie ja armonvilaus  tunnistetaan, se on sitä körttiyttä. Ja odottaminen.
Joillekin alatie on tutumpi kuin toisille. Silloin ilonvilaus tuntuu vahvasti. Mutta eipä tarvitse kipuilla niidenkään joilla ilo on pinnassa ja murhehuone kertakäyttöluonteista.
 Kaikki on Jumalalta johdonmukaista vaikka me emme mitään ymmärtäisikään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)