Kirjoittaja Aihe: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?  (Luettu 17081 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Perustin ketjun, jos joku haluaa jatkaa tähän suuntaan rönsynnyttä keskustelua Hengellisten kesäjuhlien uutisointia -ketjusta. Tai muuten vain haluaa keskustella aiheesta. Minua ainakin kiinnostaisi kuulla näkemyksiä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #1 : 12.07.13 - klo:23:53 »
Ensin pitäisi kai olla tietoa körttien ajatusmaailmasta. Tätä taitaa olla tutkittu mm. Hanna Salomäen väitöskirjassa. Mitä sitä nopeasti sain selville, niin monissa asioissa heräänäiset ovat suvaitsevampia kuin muihin herätysliikkeisiin kuuluvat.

En varmaan tunne muita kuin "city-körttejä", vaikka tuo nimitys ei varmaan ole aivan oikea, enemmän taitaa olla kysymys nuoremmasta ikäpolvesta ja herännäisyyteen omia polkujaan tulleista, asioita jo pitkään pohtineista kansankirkon jäsenistä.

Jos teillä muilla on asiasta tarkempaa tutkimustietoa, niin laittakaa linkkiä. Onkohan tuota Salomäen väitöskirjaa netissä?

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #2 : 13.07.13 - klo:00:13 »
Tämä saattaa olla se Salomäen tutkimus:
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/E263C7D8B306DB22C2257A9B002C24EA/$FILE/Haastettu%20kirkko.pdf#page391
Herätysliikkeistä sivulta 378 alkaen.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #3 : 13.07.13 - klo:08:23 »
Olen saanut herättäjäjuhlilla yhden Salomäen tutkimuksen kyselylomakkeen. Huomattava osa näistä "vaiitse vaihtoehto  1-5" -tyyppisistä kysymyksistä oli sellaisia, että en pystynyt vastaamaan lainkaan, jos erehdyin ajattelemaan kysymystä minuutinkaan.

Tilanne oli vähän sama kuin nuorna miesnä. Yliopistolla lykättiin eteen kysymyslomake, jossa tiedusteltiin opintojen osuutta vastaajan elämässä. Vaihtoehtoja olivat ainakin kokopäivätyö, kokopäiväopiskelu ja varmaan joitakin osapäiväisiä vaihtoehtoja. Minkäs valitset, kun olin kokopäiväisessä ja kuukausipalkkaisessa yövahtimestarin työssä ja samalla suoritin opintoja samassa tahdissa kuin palkkatyötä tekemättömätkin. Työaikaan kuuluvat pitkät istumisjaksot yksin vahtikopissa käytin näet opiskeluun.

Kerran seurojen jälkeen keskusteltiin Salomäen tutkimuksen kysymyksistä. Esimerkkinä oli kysymys siitä, missä määrin pummilla matkustaminen julkisessa liikenteessä on hyväksyttävää. Kävi ilmi, että kyllä/ei-tyylinen valinta ei tyydyttänyt ketään. Itselle asetettiin varsin tiukat vaatimukset, mutta toisaalta oltiin valmiita suhtautumaan lievemmin yksittäisiin tapauksiin. "En mene viemään Helmille nimipäiväkukkia, koska ei ole rahaa metrolippuun" näyttää helposti eettisestä näkökulmasta yksiselitteiseltä toimintapäätökseltä, mutta joutuu vaihtelevaan valoon, kun pannaan sanojan ja Helmin rooliin erilaisia henkilöhahmoja. Mainittakoon, että suurin osa keskutelijoista ei ollut mitään "citykörttejä" vaan varsin iäkkäitä ihmisiä.

Olen tehnyt jonkin verran etnologista kenttätyötä, jossa on sivuttu myös uskontotieteen piiriin kuuluvia aiheita. Menetelmänä oli lievästi strukturoitu yksilöhaastattelu. Tyypillinen haastattelutilanne kesti 2-3 tuntia. Erästä vanhaa naista haastateltiin useampaankin otteeseen. Jos hänen uskonnollista näkemystään olisi selvitetty rasti ruutuun -lomaketta seuraten, tulos olisi ollut tieteellisesti arvoton. Jos näin olisi menetelty tuhannen mummon kanssa, tulosten laatu ei olisi siitä parantunut.

Siinä vaiheessa, kun Salomäen lomakkeessa kysyttiin, kuka pelastuu, luovutin. Pelastus on Jumalan käsissä. Lomake jäi palauttamatta.

Mt

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #4 : 13.07.13 - klo:09:36 »
Olen saanut herättäjäjuhlilla yhden Salomäen ...

Tutkimuksessa varmaan on ongelmansa, mutta silti tuloksista voi nähdä eroja mm. herännäisten eri sukupolvien ajattelussa ja toiminnassa.
Tulosten perusteella voisi luulla, että suurimmalle osalle nuorta herännäissukupolvea esim. Heinämäen raamattutunnilla esitetyt ajatukset eivät tuota ongelmaa?

Olen alkanut lukea Vartija-lehden e-kirjaa lestadiolaisuudesta. Mielenkiintoista luettavaa, kun liike oli aiemmin tuttu vain median kautta.
Ehkä joku vielä kirjoittaa vastaavan herännäisyydestä painottuen sen nykyiseen olemukseen?

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #5 : 14.07.13 - klo:16:59 »
Tämä saattaa olla se Salomäen tutkimus:
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/E263C7D8B306DB22C2257A9B002C24EA/$FILE/Haastettu%20kirkko.pdf#page391
Herätysliikkeistä sivulta 378 alkaen.

Ei aukea ainakaan minulle tuo tutkimuksen sivu. Jos on oletettavaa että heränneiden ja sukupolvien ajattelussa ja toiminnassa on eroja... tätähän mää just haen. Että mitä ne erot ovat. Yritän saada kiinni körttiyden olemuksesta. Enkä saa siitä otetta.  :kahvi:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #6 : 14.07.13 - klo:19:22 »
Kokeillaas, jos tästä aukeaisi:
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/E263C7D8B306DB22C2257A9B002C24EA/$FILE/Haastettu%20kirkko.pdf#page391

Tämä ei kuitenkaan tainnut olla SE Salomäen tutkimus?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #7 : 14.07.13 - klo:19:35 »
Kokeillaas, jos tästä aukeaisi:
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/E263C7D8B306DB22C2257A9B002C24EA/$FILE/Haastettu%20kirkko.pdf#page391

Tämä ei kuitenkaan tainnut olla SE Salomäen tutkimus?

Tämä ei ole Hanna Salomäen tutkimus, vaikka Hanna on ollut mukana tätä tekemässä. Tekijöistä on johdanto-osassa luettelo.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #8 : 14.07.13 - klo:19:38 »
Ei aukea ainakaan minulle tuo tutkimuksen sivu. Jos on oletettavaa että heränneiden ja sukupolvien ajattelussa ja toiminnassa on eroja... tätähän mää just haen. Että mitä ne erot ovat. Yritän saada kiinni körttiyden olemuksesta. Enkä saa siitä otetta.  :kahvi:

Kyllä varmasti eri herännäissukupolvien toiminnassa ja ajattelussa on eroja. Jos ei olisi, olisi syytä huolestua. Mitä ne ovat, sitä onkin jo vaikeampia sanoa, koska porukka ei ole ajattelussaan yhtenäinen, ei minkään ikäluokan porukka. Sen yhteisen ytimen hakeminen ei ole tietenkään helppoa. Teoreettisilla määrittelyillä ei päästä pitkälle. Mikä saa monissa asioissa eri tavalla ajattelevat ihmiset samalle seurapenkille? En pysty vastaamaan kysymykseen. Olen varmaan kysynyt saman kysymyksen aikoinaan itsekin, mutta joutunut toteamaan niin kuin jossain kokoustekniikan oppaassa neuvottiin puheenjohtajaa toteamaan: keskustelu on vastaus kysymykseen. Körttien tapauksessa keskustelun tilalla olisi varmaan seurapuheet ja veisuu.

Tämän epämääräisen tiedon varassa olen koettanut körttiporukassa pärjätä.

Mt

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #9 : 14.07.13 - klo:20:03 »
Tämä mt:n laittama teksti varmaan pätee meihin tulokaskörtteihinkin jotka hapuillen täällä
tietä ja yhteyttä etsimme, ainakin minä löydän itseni jostain tällaisesta, kaipaus on.


Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #10 : 14.07.13 - klo:23:10 »
Tulokaskörtti. Jänskä sana!

Minä raukka olen kantakirjakörtti.

Olen säännöllisesti kateellinen heränneille, joukkoon rakastetuille, ystäväkansaan liittyneille ja muille tulokaskörteille. He ovat miettineet, arvioineet ja pohtineet uskonnollisia asioita.

Minä olen posket lommollaan imenyt, asiaa sen kummemmin analysoimatta, herännäisyyttä jo sylivauvana äidinmaidossa. Sitä sen kummemmin miettimättä, sitä körttiläisyyttä.

Tervetuloa joukkoon tummaan ja kirjavaan, tulokaskörtit.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #11 : 14.07.13 - klo:23:14 »
Voiko reittä pitkin tulla körtiksi? :003:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #12 : 14.07.13 - klo:23:16 »
Olen citykörtti ja olen ylpeä siitä... olen syntynyt Helsingin Kätilöopistolla 50 vuotta sitten. Kaupungeista maaseudulle historiallisesti eteni uudet aatteet.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #13 : 14.07.13 - klo:23:18 »
Kiitos Mauno sanoistasi :eusa_angel:
Kyllähän minä koen että minullekin nämä sanasi osoitit, iloitsen siitä.
Tiedän että minut on joukkoon rakastettu ja hyväksytty, vaikka välillä tunteet vaihtelee...
mutta tämä tunne ja kokemus minulla on sydämmessäni.
Olen mielelläni tulokaskörtti. :'( :eusa_angel: :eusa_pray:

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Perinteisten heränneiden ja citykörttien yhteiselo?
« Vastaus #14 : 15.07.13 - klo:01:03 »
Reittä pitkin voi.