Kirjoittaja Aihe: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia  (Luettu 19148 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #45 : 12.07.13 - klo:21:23 »
Älä tapa. Siis armejaa ei tarvita. Älä himoitse lähimmäisesi orjaa tai muutakaan häneltä. Siis orjuus on ookoo?

Käskyjä ja Jeesuksen käskyjä, jos silmäsi viettelee revi se irti.

Siis käskyjen ja lakien tulisi juuri näyttää, että niitä emme voi totella täysin, vaan niiden tulisi ajaa meidät armon alle.

Olisi kiva kuulla oikein mitä ne nuoret joista seppos kirjoitti saarnaavat toislleen, jos ne siellä synistä tai toisten synneistä puhuvat keskenään?
Pikkasen peloittaa jos ne sitten leimaa jonkun raukan syntiä tekeväksi ja sitä sitten vältellään ja syrjitään?
Lait on varmasti hyviä ja oikein ja niistä ei häviä piirtokaan, mutta ei ihminen niitä pysty täysin noudattamaan ja elää lain alla.
Koko synti käsitekkin muuttuu kokoajan ajan kuluessa.
Ennen oli syntiä naisen puhua kokouksissa tai rukoilla pää peittämättömänä tai ties mitä hassua.

Minusta synnistä tai muitten syneistä paheksuminen ei rakenna. Jokaista kyllä painaa omat synnit muutenkin ja kyllä kristinuskossa pitäisi olla ihan oikea elävä  vaikuttava Jumala joka saa aikaan synnintuntoa ihmisille ihan ilman meidän apua toisten syntiseksi leimaamisella.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #46 : 12.07.13 - klo:21:31 »
Keksippäs, Viisveisaaja, hyvä otsikko jollekin hengelliselle kesäjuhlalle.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #47 : 12.07.13 - klo:21:32 »
pyritään nyt kitkemään --- nauretaan jopa päin naamaa --- mollataan --- pyritään varmasti rakastamaan --- halutaan eroon --- väkisin puristetaan --- ollaan varmoja --- ei ole hyvä puhua

Wikipediassa on hyvä käytäntö: kerro kuka tekee. Passiivimuotoa vältetään sen epämääräisyyden takia.

Suomen kielen passiivimuoto, kuten "tehdään", sisältää sen, että joku henkilö tai ns. taho tekee. Hyvän keskustelukulttuurin näkökulmasta on parempi, jos kirjoittaja kertoo avoimesti, kuka, mitä, missä ja milloin jotakin tekee tai on tehnyt. Näinhän täällä onkin tehty esimerkiksi Heinimäen raamattutuntia arvioitaessa.

Passivimuotojen viljely tuo tekstiin vihjailevaa sävyä ja vaikeuttaa keskustelua. Se ei ole mielestäni suotavaa tällä foorumilla, jos missään.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #48 : 12.07.13 - klo:21:39 »
Wikipediassa on hyvä käytäntö: kerro kuka tekee. Passiivimuotoa vältetään sen epämääräisyyden takia.

Suomen kielen passiivimuoto, kuten "tehdään", sisältää sen, että joku henkilö tai ns. taho tekee. Hyvän keskustelukulttuurin näkökulmasta on parempi, jos kirjoittaja kertoo avoimesti, kuka, mitä, missä ja milloin jotakin tekee tai on tehnyt. Näinhän täällä onkin tehty esimerkiksi Heinimäen raamattutuntia arvioitaessa.

Passivimuotojen viljely tuo tekstiin vihjailevaa sävyä ja vaikeuttaa keskustelua. Se ei ole mielestäni suotavaa tällä foorumilla, jos missään.

Mt

Veikkaan, että enemmän ärsyttää se, että nuo asiat tulivat julki.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #49 : 12.07.13 - klo:21:42 »
Älä tapa. Siis armejaa ei tarvita. Älä himoitse lähimmäisesi orjaa tai muutakaan häneltä. Siis orjuus on ookoo?

Käskyjä ja Jeesuksen käskyjä, jos silmäsi viettelee revi se irti.

Siis käskyjen ja lakien tulisi juuri näyttää, että niitä emme voi totella täysin, vaan niiden tulisi ajaa meidät armon alle.

Olisi kiva kuulla oikein mitä ne nuoret joista seppos kirjoitti saarnaavat toislleen, jos ne siellä synistä tai toisten synneistä puhuvat keskenään?
Pikkasen peloittaa jos ne sitten leimaa jonkun raukan syntiä tekeväksi ja sitä sitten vältellään ja syrjitään?
Lait on varmasti hyviä ja oikein ja niistä ei häviä piirtokaan, mutta ei ihminen niitä pysty täysin noudattamaan ja elää lain alla.
Koko synti käsitekkin muuttuu kokoajan ajan kuluessa.
Ennen oli syntiä naisen puhua kokouksissa tai rukoilla pää peittämättömänä tai ties mitä hassua.

Minusta synnistä tai muitten syneistä paheksuminen ei rakenna. Jokaista kyllä painaa omat synnit muutenkin ja kyllä kristinuskossa pitäisi olla ihan oikea elävä  vaikuttava Jumala joka saa aikaan synnintuntoa ihmisille ihan ilman meidän apua toisten syntiseksi leimaamisella.

Olen samaa mieltä siinä kohden, että toisten synneistä puhuminen ei rakenna ketään, vaan päin vastoin. Pitäisi keskittyä omiin eikä toisten tekemisiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #50 : 12.07.13 - klo:21:49 »
Keksippäs, Viisveisaaja, hyvä otsikko jollekin hengelliselle kesäjuhlalle.
Joo.
Hyvä ois esimerkiksi.
Turpa tukkoon ja kuunnelkaa, oppiriidat seis.
Nyt veisaamaan ja odottamaan, että Jumala vaikuttaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #51 : 12.07.13 - klo:21:54 »
Minua surettaa. Itse olen löytänyt tieni tänne foorumille 2009 ja sitä kautta virsiseuroihin ja Herättäjäjuhlille. Olen ollut niin tykästynyt körttiläisyyteen ja tuntenut oloni kotoisaksi joukossa. Olen jopa kehunut tutuille, sukulaisille ja työkavereille körttiläisyyttä.
Olen tutustunut vain tähän nytkykörttiläisyyteen. Niinkuin aikaisemmin jossakin ketjussa kerroin, aikaisemmat nuoruusajan muistot körttiläisyydestä olivat luotaantyöntäviä.

Nyt minua surettaa, että tämä nykykörttiläisyys herättääkin perinteisissä näin vahvaa vastemielisyyttä. Tuntuu, että perinteiset körtit eivät hyväksykkään minua eikä perhettäni, eikä tuttavarouvaa joukkoonsa, sillä meidät on "kosiskeltu" liialla modernisuudella joukkoon. Jos perinteiset körtit ovat lakanneet antamasta kolehtia entiseen malliin, niin minä ja perheeni on vasta viime vuosina antanut kolehtia yhdistykselle ja antaa vastakin. Tosin emme mitään rikkaita ole, mutta annamme siitä vähästäkin ja pyydämme Herran sen siunaamaan.
Pyryharakka

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #52 : 12.07.13 - klo:22:16 »
Veikkaan, että enemmän ärsyttää se, että nuo asiat tulivat julki.

Veikkauksesi ei osunut oikeaan.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #53 : 12.07.13 - klo:22:37 »
Minua surettaa. Itse olen löytänyt tieni tänne foorumille 2009 ja sitä kautta virsiseuroihin ja Herättäjäjuhlille. Olen ollut niin tykästynyt körttiläisyyteen ja tuntenut oloni kotoisaksi joukossa. Olen jopa kehunut tutuille, sukulaisille ja työkavereille körttiläisyyttä.
Olen tutustunut vain tähän nytkykörttiläisyyteen. Niinkuin aikaisemmin jossakin ketjussa kerroin, aikaisemmat nuoruusajan muistot körttiläisyydestä olivat luotaantyöntäviä.

Nyt minua surettaa, että tämä nykykörttiläisyys herättääkin perinteisissä näin vahvaa vastemielisyyttä. Tuntuu, että perinteiset körtit eivät hyväksykkään minua eikä perhettäni, eikä tuttavarouvaa joukkoonsa, sillä meidät on "kosiskeltu" liialla modernisuudella joukkoon. Jos perinteiset körtit ovat lakanneet antamasta kolehtia entiseen malliin, niin minä ja perheeni on vasta viime vuosina antanut kolehtia yhdistykselle ja antaa vastakin. Tosin emme mitään rikkaita ole, mutta annamme siitä vähästäkin ja pyydämme Herran sen siunaamaan.


Lue ajatuksen kanssa nuo jutut ja sure vasta sitten.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #54 : 12.07.13 - klo:22:41 »
Viittasin kirjoituksellani useampaan eri ketjuun, sinun sekä Sadettan ja Benkun kirjoituksiin. Niistä olen saanut sen mielikuvan, että te ette ole ainoat, vaan on suuri joukko perinteisiä körttejä, jotka ei meikäläisiä joukkoon hyväksy.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #55 : 12.07.13 - klo:22:43 »
Lue ajatuksen kanssa nuo jutut ja sure vasta sitten.

Jos täälläkin palataan otsikon aiheeseen, niin on mukavampi kaikille. Toisekseen ollaan myös ystävällisiä muille kirjoittajille, eikä mestaroida täällä. Nyt alkaa mopo karata käsistä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #56 : 12.07.13 - klo:23:43 »
Jos täälläkin palataan otsikon aiheeseen, niin on mukavampi kaikille. Toisekseen ollaan myös ystävällisiä muille kirjoittajille, eikä mestaroida täällä. Nyt alkaa mopo karata käsistä.
Kiitos Seppos.
Täällä muutamalla palstalla olen pudonnut kyydistä, enkä ole ehkä ainoa tätä laatua.
Olen lukenut, huonosti ymmärrän. Sen verran kokonaisuutta hahmotan että on tuntunut erittäin pahalta.
Haluaisin ottaa osaa keskusteluun, kun vain osaisin ottaa kantaa johonkin.
Ajattelin jo että jään toistaiseksi pelkästään runopalstalle.

Benkku

  • Vieras
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #57 : 13.07.13 - klo:08:10 »
Veikkaan, että enemmän ärsyttää se, että nuo asiat tulivat julki.

Minä en veikkaa vaan uskon, että se vielä ärsyttää jatkossakin hyvinkin monia ihmisiä.

Sen verran kyllä täytyy mainita, että en ala riitaa haastamaan kenenkään ärsyyntyneen kanssa ja seuraan tilannetta mielenkiinnolla.

ps. Otsikko "Hengellisten kesäjuhlien uutisointia"....mielenkiintoista  :icon_wink:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #58 : 13.07.13 - klo:08:23 »
Viittasin kirjoituksellani useampaan eri ketjuun, sinun sekä Sadettan ja Benkun kirjoituksiin. Niistä olen saanut sen mielikuvan, että te ette ole ainoat, vaan on suuri joukko perinteisiä körttejä, jotka ei meikäläisiä joukkoon hyväksy.

Miksi pitää panna sanoja toisten suuhun? Jos meitä ärsyttää Herättäjäjuhlien eräät puhujat, niin miksi pitää kääntää asia niinpäin, että me emme hyväksy joukkoon näiden puhujien kannattajia. Ei kai siellä puhujien joukossa näkynyt sinun nimeäsi. Heinimäkikin sopisi puolestani oikein hyvin sinne yleisön joukkoon.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Hengellisten kesäjuhlien uutisointia
« Vastaus #59 : 13.07.13 - klo:09:46 »
Anteeksi Pirska! En osannut ilmaista ajatustani selkeästi. Anteeski kaikki muutkin, että vielä jatkan otsikon vierestä, haluan vain selkeyttää kommenttiani.
Yritin ilmaista, että ne kaikki yhdessä sai minut tuntemaan itseni ja joukkoni eitoivotuiksi. Sen "kosiskelu" sanan, mitä käytin, oli tarkoitus viitata Benkun mainintaan Heinimäen raamattutunnista jossakin ihan muussa ketjussa. Minä ja mieheni olemme tuleet joukkoon juuri tällaisten heinimäkimäisten puheiden innoittamina. Jos ne puheet ovat liikkeessä eitoivottuja, niin silloin koen minäkin olevani eitoivottu.

Mutta sanon tämän, minkä muutamille jo ehdin yksityisviesteinäkin kirjoittaa, että minulla on menneisyyteni takia tietty herkyys siitä, etten kelpaa joukkoon. Ilmeiseti, tuohon kauan sisälläni piilossa olleeseen möykkyyn tuli sen verran osumaa, että se putkahti esiin. Hyvä niin, sillä nyt voin pohtia, mistä kaiksesta sellainen on sisääni kertynyt.

Minä ainakin toivon, että niin perinteiset körtit kuin me vasta mukaan hurahtaneet voimme istua vieretysten seurapenkissä ystäväkansana.
Pyryharakka