Kirjoittaja Aihe: Miten kristitty eroaa muista?  (Luettu 35725 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #105 : 05.10.12 - klo:20:02 »
 >:(  Sori, on pakko korjata, koska tämä kone tekee kirjoitusvirhei, hyppyyttää kursoria niin että rivit sekoittuvat, ja nappien päältä on kuluneet pois, mikä kirjain tulee mistäkin.  Siis - Ikuisen tulen ruoaksi riittää polttolihaa jos jokainen jota ei ole oikein menoin kastettu tai ei ole elämänsä varrella kuullut Kristuksesta tehdäksensä uskonratkaisunsa taivaaseen päästäksensä sinne joutuu...    koska heitä on valtavasti, yksistään ennen Jeesusta syntyneitä!  .  Jumala lähetti Poikansa koko maaiolman tähden tänne, ja sen jälkeen on asiat olleet hieman toisin heidän kohdallaan, jotka kuulivat, ymmärsivät jopa niin pitkälle, että se joinakin aikoina on käynyt hengen päälle.

Muutoin tuo teksti, jolla aloitit, on etäisesti tuttua ja aikanaan minulle on avannut jälleen uuden näkökulman.

Meillä oli seurakunnan nuorissa hyvin teräväpäinen nuori kaveri joka korjasi missä papitv kaatoivat kiihkoissansa.  Hän olisi voinut tuon kirjoittaa, mutta ei kahdesta syystä:  Hukkui tapaturmaisesti aikoja sitten eikä olisi käyttänyt tuossa poleemisen makuisestri Kristus-  nimeä, vaan puhunut Jumalasta.  Hän se sanoi että Jumalalla on jokaiseen meistä copywright.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6339
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #106 : 08.10.12 - klo:00:55 »
Joo en tiedä onko minulla tähän enää oikein mitään sanottavaa... en oikeastaan ollut etsimässä käytännön neuvoja itselleni, vaan kuulemassa käsityksiänne jostakin periaatteellisesta kysymyksestä. En minä muutenkaan elämässäni mitään ohjeita seuraa. Ymmärrystä olen hakemassa siitä miten kristityt ajattelevat. Eipä mitään yhtenäistä linjaa näytä olevan. Yksityisviestinä olen saanut myös lainaamani tekstin kanssa eri mieltä olevia näkemyksiä kuullakseni.

Jotenkin hassua - minusta tuntuu, ettei se mene perille, että en minä minkään Jumalan olemassaoloon usko. Siis tuommoiseen ihan perusjuttuun. Voihan se olla joo, mistäs minä tietäisin. Ja olisi ihan kiva jos olisi olemassa, ja vielä parempi jos silloin myös uskoisin että on, mutta tämä nyt on tällaista jossittelua vain.

Jos viidesläiset ovat oikeassa, menen siis helvettiin. Sitä minä kyllä siinä kuviossa ihmettelen, miten taivaaseen päätyvien uskovien vanhempien taivas voi olla oikeaa taivasta, jos joku lapsista onkin joutunut helvettiin. Kai heidän silmänsä sitten aukeavat ja he näkevät että osa kaikkivaltiaan viisasta ja armollista suunnitelmaa oli myös heidän lapsensa helvettituomio.

Sikäli voin jättää asian ajattelemisen sikseen, että enhän minä omalla päätökselläni voi uskomaan ruveta. Mutta kyllä se silti vain vaivaamaan jää. Olisi niin paljon helpompaa uskoa olevansa luotu ja että edelleen on Luoja joka kyllä antaa kaiken mitä tarvitsen, niin että voin luopua omastani niiden hyväksi jotka sitä tarvitsevat. Noin se usko minussa luullakseni toimisi, vaikkei se kaikissa kristityissä sitä näytä tekevän. (Jampelle huomautan tässä vaiheessa, että tuo luopuminen ei olisi mitään millä ansaitsen pelastusta, vaan se jo itsessään olisi sitä pelastusta.) Mutta nyt kun en usko, tarttee varmuuden vuoksi koota mammonaa ja haalia kaikenmoisia kokemuksia ja kyllä maine ja kehutkin kiinnostaisivat. Näin jotta kuollessani voisin tuntea että olen sentään elänyt.

Tuosta seuraamisesta, jota myös Pena ehdotti luonnehdinnaksi: Sitä tekee yhtä pätevästi ne tilastotieteilijän mielestä ei-kristityt kuin ne hänen mielestään kristitytkin. Ei se oikein erotteluun kelvolliselta kriteeriltä vaikuta. Toisaalta seuraamis-ajatuksen voisi tietysti viedä siihenkin, ettei mitään erottelua tarvita, ainakaan erottelua sen perusteella mitä itse kukin totena pitää (eli uskoo). Voidaanhan se lopullinen erottelu suorittaa tekojenkin perusteella, ihan kuten Matteuksen evankeliumin viimeisen tuomion kuvauksessa.

Luterilaisenkin opin ilmaiseva Athanasioksen tunnustus on tässä käsittämättömän ristiriitainen: Yhtäältä sanoo, että  "Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen. " Mutta sitten toisaalta taas: "Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen. " Jos hyvää tehneet kaikki pääsevät ikuiseen elämään, sinne pääsee kyllä paljon niitä, jotka eivät ole pysyneet yhteisessä kristillisessä opissa. (Ja körttiläisyyshän kuulemma on luterilaisuutta, eikös, joten täältä sopinee kysellä tuohon täsmennystä. Eihän tuota kukaan järkevä pakana pysty tajuamaan, kumman perusteen mukaan sitä oikein loppusijoituspaikka valitaan.)

Kyllä minulla jonkinlainen henkilökohtainenkin huoli on, mutta se ei koske perinteisessä mielessä taivaspaikkaa saati syntien anteeksisaamista. Ehkä se on ilmaistu Matteuksen evankeliumin luvussa 16, jakeissa 24 - 27 (joka onkin keskusteluun sopivasti otsikoitu "Jeesuksen seuraamisesta"). Eli näinkö minä tässä kumminkin kadotan elämäni?

Ja ehkä tuon asioita esille keskusteluun siltä varalta, että täällä joku sattumalta onnistuisi löytämään ne juuri minut vapauttavat viisaat sanat, vaikka ihan vahingossakin. Sitä on joskus esim. kirjallisuutta lukiessani tapahtunut.
« Viimeksi muokattu: 08.10.12 - klo:01:00 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #107 : 08.10.12 - klo:08:45 »
"Heränneet menevät helvettiiin", sanoi joku pappismies minulle toissa viikolla. Sitten mennään helvettiin. Siellähän on hyvin paljon hyviä ystäviä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #108 : 08.10.12 - klo:09:17 »
Aihetta ja kysymyksiä läheltä liippaava kirjoitus Kirkko ja kaupunki lehdessä vuonna 2007. Useiden luterilaisten liikkeiden käsitys siitä miten usko syntyy.
Pelatuksen antaa Ristin mies.( minun mielipiteeni )

http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/paakirjoitus-ja-kolumnit/4572/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #109 : 08.10.12 - klo:23:15 »
Uskoisin näin että kristitty voi olla myös lapsenmielinen, hiljainen, arka, epäröivä, epävarma....
rukoillen etsii elämän tietä, lohdutuksen sanoja raamatusta, esim. Joh. 3:16.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #110 : 12.10.12 - klo:21:52 »
Minä en usko ateismiin...

Tämä nyt on sitaatti Samuli Korkalaisen saarnasta joka sai kyllä mun viimeestänsä toteamaan että tuo kaveri on tyrmistyttävän etevä. 

Oliko se Elenius jolle Taanila kerran soitti ja sanoi että te uskovaiset menette sinne kirkkoon etsimään sitä Jumalaa...   Minä taas olen Jumalasta ihan pääsemättömissä, ei jätä rauhaan minua vaikka kai oli Taanila sanonut erään kerran että pthyi pois hus siitä en minä sinuun usko.

Jaah, ite tutkin tätä psykodynaamisena kysymyksenä parhaillaan, enkä enää usko ettei ihmiset usko.  Toisaaltahan  neurotieteissä ja eritoten pet-kuvauksissa on todettu mantelitumakkeen kokoeroja niillä kun uskoo ja niillä kun ei usko.  

Sitten taas aivojen plastisiteetti on varsin suurta,   ja vastaavia eroja on havaittu myös ennen ja jälkeen psykoterapeuttisen hoidon, ja arvioisin että jos tuo on geneettistä entistä suurempin syy on uskoa armoon eikä mihkään omiin päätöksiin - jos taas muovautuneisuutta niin sitte ei ehkä kannata myöskään pidätellä itseään.  Jos on onnellisempi kristittynä niin sitten kannattaa olla surkeilematta kristitty.  Muttei siinä kannata toisilta odottaa valmista...    enintään minä kysyisin kai Jumalalta onko se olemassa.  

Samoin kuin, no, jos on onnellisempi kivi kengäs niin kävelee sit vaan, jos onnellisempi kun ottaa sen pois niin ottaa, hyvänen aika.  

« Viimeksi muokattu: 12.10.12 - klo:21:55 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #111 : 12.10.12 - klo:22:02 »
Minä en usko ateismiin...

Tämä nyt on sitaatti Samuli Korkalaisen saarnasta joka sai kyllä mun viimeestänsä toteamaan että tuo kaveri on tyrmistyttävän etevä. 

Oliko se Elenius jolle Taanila kerran soitti ja sanoi että te uskovaiset menette sinne kirkkoon etsimään sitä Jumalaa...   Minä taas olen Jumalasta ihan pääsemättömissä, ei jätä rauhaan minua vaikka kai oli Taanila sanonut erään kerran että pthyi pois hus siitä en minä sinuun usko.

Jaah, ite tutkin tätä psykodynaamisena kysymyksenä parhaillaan, enkä enää usko ettei ihmiset usko.  Toisaaltahan  neurotieteissä ja eritoten pet-kuvauksissa on todettu mantelitumakkeen kokoeroja niillä kun uskoo ja niillä kun ei usko.  

Sitten taas aivojen plastisiteetti on varsin suurta,   ja vastaavia eroja on havaittu myös ennen ja jälkeen psykoterapeuttisen hoidon, ja arvioisin että jos tuo on geneettistä entistä suurempin syy on uskoa armoon eikä mihkään omiin päätöksiin - jos taas muovautuneisuutta niin sitte ei ehkä kannata myöskään pidätellä itseään.  Jos on onnellisempi kristittynä niin sitten kannattaa olla surkeilematta kristitty.  Muttei siinä kannata toisilta odottaa valmista...    enintään minä kysyisin kai Jumalalta onko se olemassa.  

Samoin kuin, no, jos on onnellisempi kivi kengäs niin kävelee sit vaan, jos onnellisempi kun ottaa sen pois niin ottaa, hyvänen aika.  

En tuota muista, mutta Eleniuksen Jaakko kertoi Hannu Taanilan valittaneen kun ei pääse irti Jumalasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6339
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #112 : 12.10.12 - klo:22:04 »
Jos on onnellisempi kristittynä niin sitten kannattaa olla surkeilematta kristitty.
Mutkun ei sitä voi itse päättää...

Jos kaste riittää niin on se hyvä että on tullut kastetuksi ihan pikkukakarana ilman että kysyttiin mitään.

En muuten ymmärrä niitä kirkkoon kuuluvia vanhempia jotka ei kastata lastaan ja sanoo että se saa sitten itse myöhemmin valita. Ikään kuin ihminen kastamattomana sen enempää valita voisi. Päinvastoin, vähemmän valinnnanvaraa silloin on; suurempi työ kastamattomalla päästä kirkkoon kuin kastetulla päästä pois. (Mutta tämä oli ihan toinen juttu jo.)

Joten porsastelenpa tässä nyt sen minkä porsastelen ja elän hyvin sen minkä elän hyvin, vaikkahan sitten menettäisin koko elämän.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #113 : 12.10.12 - klo:22:16 »
Mutkun ei sitä voi itse päättää...

Jos kaste riittää niin on se hyvä että on tullut kastetuksi ihan pikkukakarana ilman että kysyttiin mitään.

En muuten ymmärrä niitä kirkkoon kuuluvia vanhempia jotka ei kastata lastaan ja sanoo että se saa sitten itse myöhemmin valita. Ikään kuin ihminen kastamattomana sen enempää valita voisi. Päinvastoin, vähemmän valinnnanvaraa silloin on; suurempi työ kastamattomalla päästä kirkkoon kuin kastetulla päästä pois. (Mutta tämä oli ihan toinen juttu jo.)

Joten porsastelenpa tässä nyt sen minkä porsastelen ja elän hyvin sen minkä elän hyvin, vaikkahan sitten menettäisin koko elämän.

Noh ne taitaa ajatella että ihminen päättää ihminen säätää....    Jotkut peräti   että  Jumala päättää ihminen säätää. ja siihen malliinhan tää on vähän kallellaan koko touhu....    melkosta säätöä monella taholla maailmassa kun ihminen vähän säätää....  

jos se Jumala nyt lähtis kun ihan kirjotit noin, vai pitäskö varmuuden vuoksi tilata aika neurokirurgille mantelitumakkeenpoistoon kun se kumminkin sin päähän jää... ?   :icon_confused: 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #114 : 19.10.12 - klo:19:00 »
On kristityn nimi mulla, tee siksi minut todella.
Ehkä kristitty eroaa muista siinä että haikailee näiden asioiden perään, jotenkin tiedostaa,
on pienellä paikalla, mutta iloitsee ja kiittää siitä että saa elää, toivoa on.
Itselleni laulaminen ja laulut ovat valtavan tärkeitä, stressin poistajia, lohduttajia ym.
Välillä löytää uudelleen pitkään "kadoksissa olleita helmiä"...kuten täällä juuri toisaalla tuli esille
tämä Hilja Haahden "Lapsen lailla", aivan ihana laulu.
Yritänpä tähän naputella ulkomuistista sellaisen mitä lauleskelen toisinaan yksin autoa ajaessani:
Elää tahdon, elää tahdon, elää, täyttä elämää.
Kaikki kaipaamme rakkautta, kaikki etsimme ystävää,
kaikki tunnemme kaipausta, elää täydempää elämää.
Elää tahdon...
Usein turhaan me hapuilemme, usein turhaan me etsimme,
usein turha on kaipauksemme, että elää jo voisimme.
Elää tahdon...
Kerran maailmaan saapui Jeesus, kerran heikotkin avun sai,
kerran rakkaus luoksemme löysi, Jeesus vaelsi hetken vain.
Hänet nauloilla lyötiin ristiin, Hänet ruoskalla ruoskittiin,
mutta kolmen päivän päästä jälleen elävän havaittiin.
Elää tahdon...

No näin, viimeinen säkeistö kateissa...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #115 : 20.10.12 - klo:07:11 »
Ehkä kristityilla on aina viimeinen säkeistö kateissa, mutta toivo sen löytämisestä vielä elää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #116 : 20.10.12 - klo:14:00 »
Nyt hetkellisesti muista miten se viimeinen säkeistö menee:
Jeesus antaa voi rakkauden, Jeesus antaa voi ystävän,
Jeesus antaa voi kaikille uuden, täysipainoisen elämän.
Elää tahdon, elää tahdon, elää, täyttä elämää.

(70-luvun seurakuntanuorissa tätä silloin tällöin laulettiin,
Tapio Aaltonen ja Succesores äänittäneet)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #117 : 20.10.12 - klo:16:56 »
Ehkä kristitty ei koe olevansa yksin jos elämä heittelee ja koettelee.
Kun tietää, uskoo että Jumala on olemassa ja että hän tietää ja tuntee kaiken, koko ihmisen elämän ajalta.
Myös rukous on luottamista Jumalaan ja hänen sanomattomaan huolenpitoonsa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #118 : 02.11.12 - klo:17:39 »
Ehkä kristitty ei koe olevansa yksin jos elämä heittelee ja koettelee.
Kun tietää, uskoo että Jumala on olemassa ja että hän tietää ja tuntee kaiken, koko ihmisen elämän ajalta.
Myös rukous on luottamista Jumalaan ja hänen sanomattomaan huolenpitoonsa.

Kyllä kokee, tai sitten minä en  ole kristitty, mikä ny tietty on varsin mahdollinen seikka. Mutta kun on toisiakin. Sanosin että koettelemus ei koettelemus olekaan, jos lepää rennossa luottamuksessa johonkin sanomattomaan laupeuteen tyynenä kuin -- no, mikä nyt olis tyyntä. Viilipyttykin hölskäytyy kun hölskytetään. Jeesuskin valitti lopulta: Miksi hylkäsit minut?  Eikä palvelijan käy paremmin kuin isännänkään.

Kun maaperä alla jyrisee ja jytisee, joku löytää lohdutuksen, viimestään Malakian kirjasta: Hän on vaiti sillä Hän rakastaa sinua.

Mutta rakastaako?  Miksi juuri minua rakastaisi?  Kun tuntee itsensä' eikä pidä itseään järin rakastettavana, ei olisi rehellinen jos väittäisi toisin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #119 : 02.11.12 - klo:18:27 »
"Heränneet menevät helvettiiin", sanoi joku pappismies minulle toissa viikolla. Sitten mennään helvettiin. Siellähän on hyvin paljon hyviä ystäviä.

Huh ja huh, aika kovaa palautetta olet saanut.
Onneksi ei ole meidän kädessä ei ole minne joudutaan, vaan armollisen armahtajan.

Mua on kehoitettu painumaan yhteen v kirjaimella alkavaan paikkaan, ties kuinka useasi. :-\
Kaikki valta tekoälylle!