Kirjoittaja Aihe: Miten kristitty eroaa muista?  (Luettu 35726 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #90 : 15.09.12 - klo:07:31 »
Ortodoksisuuteen kuulluu 'mantramainen hokema'. Ehkä se on itäisyyttä. Tarkoitan hengityksen tahdissa toistettavaa rukousta: 'Herra Jeesus Kristus, Jumalan poika, armahda minua syntistä!' Jostakin kilvoittelijoista kerrotaan, että he rukoilivat näin lakkaamatta koko ikänsä. Lyhyempi muoto on: 'Herra, armahda!' tai pelkkä: 'Herra!'
Länsimainen protestantti pitää tällaista varmaan helposti joutavana 'abrakadabrana'. Uskon, että vakavana harjoituksena se voi toimia yhteyden luomisessa iäisyyden suuntaan, meditaationa.

http://www.ortodoksi.net/liturgiset_tekstit/rukoukset/jeesuksen_rukous.htm

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #91 : 19.09.12 - klo:17:43 »
Minähän olen ennenkin sanonut ja sanon vielä nytkin että uskovaisella ihmisellä on tarve olla uskovainen. Tällä tarkoitan että hän ensinnäkin tiedostaa olevansa "uskovainen" ja siksi uskoa pitää edes jossain muodossa harjoittaa. Muuten ei ihminen tiedosta itseään uskovaiseksi. Ainakin jos on jotenkin on-off:mainen näkemys siitä että sitä joko ollaan uskovaisia tai sitten ei olla.

Mutta se että tuskin kukaan pitää itseään juuri minkäänmoisena "uskovaisena" jos ei kuulu johonkin porukkaan, lue Raamattua, käy kirkossa jne. jne. Se vaan on että ihmisen pitää itse yrittää keinotekoisilla konsteilla pitää itsensä uskovaisena. Siksi tekin kuulutte Herättäjäyhdistykseen. Ei se ole yhtään sen vähempää uskovaisuutta kuin Helluntailaisuuskaan, se vaan on vähän eri muotoista ja väristä (monessakin suhteessa) mutta juuri ja perussyy on molemmilla sama. Mutta jos sanotte itsenne irti ja lakkaatte käymästä seuroissa, kirkossa ja niin edelleen eli lopetatte kaiken niin kuinka moni sen jälkeen pitää itseään uskovaisena? Tuskin kovin moni!

Se on inhimillistä; kuulutaan sinne ja tänne, käydään kirkossa/seuroissa etc. etc. voidakseen jotenkin harjoittaa uskoa (=ollakseen uskovaisia).  Minä kuitenkaan en enää yritä olla  uskovainen vaan korkeintaan oma itseni joten ei ole paineita siitä hyväksyykö Jumala minut tai uskovaisuuteni. Täällä on ihan mukava keskustella muttei se sitä tarkoita että olisi tarve liittyä tai kuulua jonnekin, minua vaan kiinnostaa vähäsen tällaiset asiat eikä maalaisjärjellisiä foorumeita tällä "alalla" ole kovin paljon.

Niin se on että kaikki "usko" mitä ihminen itsellään kuvittelee olevan, on itse psyykattua ja aikaansaatua, keinolla ja toisella vaikka se äkkiseltään tuntuu mahdottomalta ajatella. Jos kaikkinainen touhuilu lopetetaan, ei jäljelle jää minkäänlaista uskovaisuutta sillä koko "uskovaisuus" on itse kohkaamalla ja tunne-elämää boostaamalla aikaansaatua kuplaa. Ihminen syvimmiltään kaiken kuoren alla on mätä eikä siellä ole mitään uskovaisuutta eikä muutakaan hyvää.

Mitä jää jäljelle jos uskovaisuuskin riisutaan pois? Se vielä jää, että Kristus kuolemallaan sovitti ihmiset ja elämällään hankki heille ylösnousemuksen. Ja yksinkertainen turvautuminen siihen.


Uskoa kuitenkin saa ja pitääkin  ja on sitä kautta myös syntiä kaivella tikulla lattian raosta armoa elikkä armon halventamista joka paistaa ylenpalttisesti kaikkien päälle tämmöisenä armon aikana kuten tavataan sanoa. Armon kaiveleminen lattian raosta on samanlaista "uskovaisuuden" esittämistä, jos ei Jumalalle niin ainakin itselle ja muille ihmisille. Oman uskon/uskovaisuuden mainostamista. Ei sitä pidä ruveta tekeytymään oikein syntiseksikään väellä ja vängällä koska se ei ole mikään leikin asia. Kyllä syntiä on jokaisessa ihmisessä ilmankin tarpeeksi ja ennenkaikkea synnin juurihan asuu ihmisessä.

Parempi siis olla hiljaa ja antaa pappien puhua (kun heillä on siihen virka) -ja jos on kerran pakko puhua itse niin puhukkoon sitten Kristuksesta eikä uskovaisuudesta eikä ainakaan siitä mitä eroa uskovaisella on uskottoman kanssa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #92 : 20.09.12 - klo:12:49 »
Minun mielestäni Jampella on hienoja ajatuksia. Jumala sanoi, että luokaamme ihminen. Ei laestadiolaista, ei körttiä, ei uskovaista, ei jumalatonta, ei hindua etc.... Jumala pitää kaikista lapsista huolen. Ihminen on Jumalan luoma. Ja ihminen on typeryyksissään kehitellyt mm. uskovaiset ja uskottomat. Anteeksi Jumala.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #93 : 20.09.12 - klo:13:38 »
Kirkasta ajattelua Jampelta. Pitkälle voisin allekirjoittaa lukemani.   :023:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6339
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #94 : 20.09.12 - klo:15:25 »
Uskoa kuitenkin saa ja pitääkin
Miksi pitää uskoa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #95 : 20.09.12 - klo:16:04 »
Eikö kristitty saa olla ns. epäilevä Tuomas?
"Epäilevät Tuomaat tunnet parhaiten"
Elämä on kemiaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #96 : 20.09.12 - klo:17:37 »
Miksi pitää uskoa?

"Pitää"- sana on vähän ehkä huono ilmaisu vaikka itsekin sitä käytin. Riippuu siitä miten tuo "pitää" ymmärretään.

No, sanotaan nyt vaikka siten että kyllä sitä vaan pitää uskoa pois mitä evankeliumiin on kirjoitettu, eli nieleskellä menemään vaikka kuinka se kurkkuun takertuisi, -kun eihän meillä muutakaan toivoa ole. Ei kukaan ole niin syntinen etteikö armo sinnekin asti riittäisi.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #97 : 20.09.12 - klo:17:40 »
Eikö kristitty saa olla ns. epäilevä Tuomas?
"Epäilevät Tuomaat tunnet parhaiten"


Semmoisiahan me taidamme olla. Tosin siitäkään ei kunniamerkkejä myönnellä...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6339
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #98 : 20.09.12 - klo:17:47 »
No, sanotaan nyt vaikka siten että kyllä sitä vaan pitää uskoa pois mitä evankeliumiin on kirjoitettu, eli nieleskellä menemään vaikka kuinka se kurkkuun takertuisi, -kun eihän meillä muutakaan toivoa ole.

Kyllähän moni tulee ihan hyvin toimeen ilmankin! Ja jotkut löytävät toivonsa jostakin muusta.

Eikös sen kristityn ja ei-kristityn eron sitten voi tuon mukaan määritellä siten, että kristityt ovat niitä jotka uskovat (ja toivovat sen uskon mukaisesti).

Joku uskovaisuus sellaisena kuin sitä luonnehdit on kysymyksen kannalta epäolennaista.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #99 : 23.09.12 - klo:20:15 »
Kuulehan, oppiäinen. 

Tästä on nyt jankutettu sivutolkulla.

Olisikohan jo aika kuulla sinun mielipiteesi?  Niin, aivan, siitä tekstistä, josta tahdot täällä yhden toisensa jälkeen, siltä vähitellen kun pahasti näyttää, vain  vääntävän kanssasi kättä? Ainahan parhaastakin selonteosta ja perustelusta nyt yksi lyhyt lause löytyy, jonka voi kaataa kumoon kuin keilan konsanaan, vaikka en todella käsitä, mitä sinä sitten haluat toisilta kuulla.   

Kai sinulla nyt omiakin mielipiteitä on?  Alan tässä vähitellen kiinnostua niistä yhä intensiivisemmin! 

Joten ole ystävällinen, ja kerro. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6339
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #100 : 23.09.12 - klo:20:58 »
Kai sinulla nyt omiakin mielipiteitä on?  

Ei minulla ole tästä asiasta.

Lähinnä toivon, että joku pystyisi esittämään minulle jotakin ymmärrettävää.

Keilailuhomman tarkoitus ei ole kumota toisten vastauksia, vaan kertoa, mitä kohtaa niissä en tajua. Millaisin sanoin minun tulisi se tehdä, jotta tarkoitukseni ymmärrettäisiin?

Lainaus käyttäjältä: Leena
Jostakin syystä se ajatukseni, että ihminen tekisi jotakin itselle mieluisaa ja toisi sen puuhan hedelmät yhteiseen koriin, jäi sinulta siteeraamatta.  

Ainoa, mihin jotenkin luontevasti pystyn, on looginen erittely, mutta enpä ole löytänyt ihmisiä jotka kokisivat sen hedelmät mieluisiksi.

Toivon, että voisitte suhtautua minuun kuin pakanaan, olettamatta, että ymmärrän jotakin etukäteen. Teillä niitä pakanoita on kohta keskuudessanne enemmänkin.

Lainaus käyttäjältä: Leena
minusta tuntuu, että omat yritykseni kertoa lähinnä ärsyttävät

Eivät ne ärsytä. En vain ymmärrä, enkä nähtävästi osaa (taaskaan) oikealla tavalla kysyä lisäselvitystä. Olen epätoivoinen, en ärsyyntynyt. Toki ne voivat ulospäin näyttää aika samalta.
« Viimeksi muokattu: 23.09.12 - klo:21:08 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #101 : 24.09.12 - klo:11:06 »
Voin minä yrittää, mutta pelkään pahoin, ettet jaksa miettiä vaan löydät aivan varmasti jonkin lauseen tai sanan, joka kupeeraa koko vastausyrityksen.

Kristyttyjä on tässä matkan varrella luonnehdittu monin tavoin.

On todettu, etteivät he ilman muuta ole muita parempia, kiltimpiä, huomaavaisempia jne  koska ovat jo oman persoonallisuutensa kehitykselle saaneet erilaiset lähtökohdat, ja siten ovat monin tavoin rikkinäisiä, puutteellisia, riidanhaluisia, ärtyisiä, itsekkäitä ja ikäviä tyyppejä.  On minun mielestäni aivan oikein nähdäkin koko nimi nykyisin parhaiten tilastollisia tutkimuksia palvelevana (niin ja niin monta muslimia, niin ja niin monta hindua jne), ja jos koko juttu ei avaudu niin unohda se - sitä itse nyt ehdottaisin. 

On niinikään todettu, että he tietävät ja hoksaavat syntisyytensä ja kerjäävät armoa.  Aivan varmasti tuo osuu jo lähemmäs tyylin  "kun kristityn on nimi mulla, tee siksi minut todella"  -  ongelmana vain on se jälleen, että siitäkin ihmiset saavat riidan pystyyn - kuka tässä nyt parhaiten armoa kerjäsikään, ja ryömi varmuuden vuoksi korkkimatonkin alle (luulotellussa) nöyryydessään. Heinimäki toteaa hyvin:  Nöyryys on ihmiselle mahdoton hyve, sillä todetessaan nöyryytensä hän ylpistyy samassa siitä, kuinka nöyrä onkaan!

Mutta se jatkuu hyvin, tuo virsi:  "Suo tahtos tekijäks mun tulla, sun nuhteitasi totella"  ja siinä on minulle avain. 

Tätä itse tarkoitan tuolla Bonhoefferin oivalluksella,  että kristityksi itseään kutsuvan tulisi seurata Kristusta, ja hän oli minusta hyvä esimerkki ihmisestä joka ikävöi löytää Jumalan ja ymmärtää jotakin jota nyt sinä mahdollisesti kyselet myös,  koulupojasta saakka,   niin kertakaikkisen hillittömästi, että oli lopulta jo minusta vähän pöhkö.   Mutta huomattuaan, kuinka yksinkertaista se loppujen lopuksi on juuri hänelle, hän rauhoittui, ja siten löysi tuon, joka oletettavasti johti hänet sitten kuolemaankin ennen kuin täytti edes neljääkymmentä.  Kristitty seuraa Kristusta ja myönnetään:  Toisinaan kadehdin Bonhoefferia, sillä mikäs hänen oli!  Kai hän näki,. että maassa on menossa kansanmurha, jota Jumala ei taatusti hyväksy, ja koska hän oli pyytänyt saada olla "kristitty todella"  hän lopulta kyllä sai mitä pyysi!!  Hän oli huutanut veljilleen panevansa päänsä pantiksi siitä että Jumala on olemassa, ja Jumalapa otti tuon todesta...

Mutta silti!  Uskova seuraa, ja seuraamalla kai oppii tietämään, mitä on olla kristitty todella.

Etkö jo ole, öppiäinen?  Olen itse kärsinyt vuosia samasta hämmennyksestä, eikä se ole minua vieläkään jättänyt.  Saattaa hyvin olla niin, ettÄ tämän päivän kristitty halutessaan tietää mitä on olla kristitty todella, ja kysyy sitä omalla kohdallaan, niin, mutta  mitä minun on tehtävä,   mihin uskottava, kuinka toimittava, joutuu jakamaan sen osan Kristuksen elämää joka oli hyvin tuskallinen, hänen epävarmuuden hetkensä ja kamppailunsa Getsemanessa.  Kerrotaan, että hän saattoi opetusvuosinaan rukoilla tuntikausia, ja hän on rukoillut Psalmien kirjan sanoin, ja psalmien sanat huulillaan hän myös kuoli (Porkolan mukaan koko ps 22)  En tiedä muuta syytä, kuin tavoitella Isän läheisyyttä ja ymmärrystä.  Minulla ON käytännön neuvo, kokeile edes:  Ala käyttää sitä rukouskirjana.  Lue yksi päivittäin, ja katso, pyydetäänkö siinä mitään, miikä vastaisi sinulle yhtään mitään. 

Kärsimys menee ohitse, myös epävarmuuden aiheuttama kärsimys, kuten Jeesukselta aikanaan, vain yhdellä tavalla - valitettavasti - sietämällä sitä, kunnes se päättyy.  Hän kyllä pääsi siitä maljasta, mutta vain tyhjentämällä sen. 

En tiedä, miksi sinun on oltava hämmentynyt, en, miksi minun.  Mutta nyt minua odottaa diakoniamummo joten on edes jotakin, mitä oletan Kristuksen tehneen ja menen hänen jäljissään:  Joku on yksin, ja ehkä - ehkä (!)  tarvitsee sinne jonkun ihmisen. 

Jos tämä sepustus oli sekava, niin pistä kiireen piikkiin, koetan vastata selkeämmin joskus myöhemmin.  Helpompaa olisi kyllä tavata jotta voisit kysyä saman tien. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #102 : 24.09.12 - klo:11:39 »
Luen arkkimandriitta Panteleimonin kirjoittamaa Timanttiristi kirjaa. Se kertoo Valamon viimeisen igumeeni Haritonin elämänkerran, osin fiktiivisesti.

Nyt kun olen päässyt tämän kirjan kautta tutustumaan Jeesuksen rukoukseen, Jeesus Kristus, Jumalan poika armahda minua syntistä, selkeytyi se opetus minkä seppä Högman Paavo Ruotsalaiselle opetti.
Rukousta ei pidä lukea kuin mantraa, ei rauhoittuakseen ja nauttiakseen. Rukouksen pitäisi valua sydämeen ja olla siellä Jeesuksena. Sisällisesti.

Luterilaisena tässä moni asia tuntuu suorittamiselta. Toisaalta jo vuosia sitä silloin tällöin harjoittaneena tiedän vaikutuksen.
Pienin annoksin sopii ainakin minulle.

Ajattelen että tässä olisi eroa kristityn(nimeä käyttävän) ja ns. muiden välillä.

Hakusanalla löytyy paljon opetusta netissä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #103 : 25.09.12 - klo:11:23 »
Kyllä' se on luterilaisillekin tuttu.  Se ei saisi olla suorittamista, eikä olekaan, kun siihen tottuu.  Vahinko vaan,  että siitä tottuu myös pois.  "Vaeltajan kertomuksia" on toinen ortodokseille tuttu, tekijää en muista, mutta visiitillä kirkkokuntaan luin sen.  Tosin sen opetti jo se svenskatalande pappi, joka minulle opetti, ettei femmalainen envankelikaalisuus ole ihan kristinuskon selkein tulkinta, ei ainakaan minulle. 

................................................

Itse lyhensin sen kuten Pena tuolla ylempänä neuvoo, sillä kun se kulkee hengityksen tahdissa, voi vähitellen alkaa tehdä myös muuta kaiken aikaa ja rukoilee siitä huolimatta lakkaamatta, sillä koko olemus tuntuu toistavan rukousta (ei Ja,mpe, en tarkoita että olemus tunteilee rukouksella!)   - alun perin se syntyi kun joku munkki oli tehnyt ongelman siitä "rukoilkaa lakkaamatta" kehoituksesta,  kun piti välillä kuokkia kaalimaatakin ja noin.

Svenskaksi sen ehtii sanoa kokonaan suomeksi ajattelen sisäänhengityksen ajan: Herra Jeesus Kristus - uloshengityksellä  Armahda minua.  Se muuten löytyy myös Stinisseniltä ja muilta hiljaisuuden ystävien suosikeilta.  Jos sen haluaa todella opetella, harjoittelu kyllä vie vähän aikaa, ja se jää turhan helposti pois....       huomio tulisi keskittää kokonaan hengitykseensä, ei ainakaan kehitellä mielikuvia eikä alkluun edes ottaa puuhaa muuna kuin opetella kuten jokin työ. 

Sen suuri merkitys on minulle ollut, että rauhoitun, ja olen joskus opettanut sitä potilaille, kysyen tosin, mitkä sanat he tahtovat valita.  Stinissen huomauttaa, ettei tarvitse piitata vaikka nukahtaisi rukoukseen, ja tästä voi Panteleimonilla olla omat ajatuksensa, eli se "Timanttiristi"  kannattaa kyllä lukeakin...   .  .  Luulen kyllä, että sen kaikkinainen vaikutus on tuohon hengitykseen perustuvaa, mutta en ollenkaan vähättele sen sisintä vaikutusta ihmisen ja Jumalan välillä.

Taitaa öppiäinen saada jo käytännön neuvoja niin, että niihin ihan pakahtuu.  Lopulta, pelkään pahoin, jokainen joutuu etsimään oman tiensä, ja on sillä vanhalla, moneen kertaan kuljetullakin niin eri käänteessä, että toisen neuvomista vaikeampaa tuskin on. 

Sen tähden pelkään liikojen neuvojenkin olevan pahasta, ja yhä toivoisin, että öppiäinen itse kertoisi ajatuksiaan.  Luulen, että täällä ei tarvitse pelätä toisten mottaamista ihan hetikään.   :)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #104 : 05.10.12 - klo:19:38 »
Kun nyt olen lukenut tekstejäsi muualta, ja miettinyt tätä ketjua jossa välillä kiistät ollenkaan olevasi kristitty, tekee mieleni kysyä sinulta:
Oliko teksti sinusta hieman pieleen ajateltu?  Täällähän sitä ei torpattu, ja itse kiistit oman kristillisyytesi kokonaan.

Niinpä, kasteesta olemme saaneet toisenlaista opetusta, ja hyvällä syyllä kai voisi kysyä miksi sitten ei kutsua saman tien itseään kristityksi jos noin ajattelee.  Voihan tietty näinkin jatkaa? Niin, kai, jatkaahan aina voi, vaikkei tietäisi, keneölle ao puolestaan jatkaa, sillä mikään ei lähde tyhjästä.  Ei Raamattukaan!   En minä, et sinä.  

Ajattelen vain itse. mikä meitä koskee, siis, millä tavoin Jeesuksen syntymä, kuolema ja suurimmin ylösnousemus muutti maailman kulkua.  Ajattelen myös,  kuinka ymmälläni nuorena  mietin ajatusta, miten vain "uskonratkaisun" tehneet ihmiset pääsisivät Taivaaseen kuoltuaam - tai mirhallavoidellut - tai oikein menoin kilvoitelleetkin vielä.  Suurin osa ei ole ennättänyt kautta aikojen koko henkilöstä Jeesus Kristus kuullakaan.  tulisi hävittää ikuisen tulen ruoaksi, ja piisaisi sillä poltettavaa muutaman uudenkin multi - ja mitä heitä on, versumin ajaksi.  
..................................

Dosentin  :026:  kirkko-opillista väitöskirjaa nimitettiin aikanaan "teologian ihmeeksi" (no siis, no, Karl Barth nimitti...)   ja käsitän, mistä syystä. Hänen käsityksessään kirkko syntyi, kun paratiisikertomuksen ihminen luotiin toista ihmistä varten, (siis se on ollut ennen aikojen alkua.  ja "Jumala näyttää meille kuvia opettaessaan  meitä" eli ei ole välttämätöntä heittäytyä fundamentalistiksi.  .  Itäisessä kirkossa sitä saatettaisiin ymmärtää jopa läntistä paremmin, mutta rk on löytänyt sen myös ja kuitenkin hän oli erityisen Luther-friikki.  

Ehkä tosin itse sanoisin tuon toisin eli Jumalalla on meihin kaikkiin copywright, vaikka me olelle lohduttoman lyhytaikaisia kuin lumikiteet, joista ei kuulu olevan kahta samanlaista.  Kun tuo Jumala nimetään sinänsä ok,. Kristukseksi, sekotetaan kuitenkin jo käsitteitä, sillä tämä Jeesus, jota Kristukseksikin nimitetään, kuuluu aikaan, koska syntyi ihmiseksi.

..................................

Minä en nyt jatka...  Minulla on semmoinen havainto jota ei Tomi Karttusellakaan taida olla ja jos minä havainnoin jotakin jota ei viisausnmies Karttulasta havaitse, minä, minänminäminä...  :024: :026: :026: :024:   olen todellinen Dosentin maailmanmestari
ja Aito Aave saa kaaostaa täällä kirjahyllyjä ja noin...  

« Viimeksi muokattu: 05.10.12 - klo:19:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.