Kirjoittaja Aihe: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä  (Luettu 28880 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #30 : 24.02.12 - klo:07:01 »
jos ne ovat metaforia niin kyllä sitten esim. kaita tie on suomalaistettava... kaita tie on niin kapea tie, ettei sitä voi ihminen kulkeakaan...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #31 : 24.02.12 - klo:08:49 »
Kaita tie on suomeksi polku.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #32 : 24.02.12 - klo:09:07 »

http://www.youtube.com/watch?v=ncCLg8JAf08

   Käy yrttitarhasta polku: Carl Gotthard Liander [1847-1916] (säv, san). Ruuth, Martti [1870-1962] (käännös). Kati Pirttimaa (säv /alkusoitto, sov.urut /pääurut)). Esittäjä: Paasikivi, Lilli (mezzosopraano).

1.
Käy yrttitarhasta polku,
vie Golgatalle se.
On Hengen viitoittama
sen joka askele.
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.
2.
Tien kaikkein raskaimman Jeesus
on käynyt armossaan,
kun meidän kurjain tähden
hän kulki kuolemaan.
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.
3.
Oi rakkautta näin suurta,
kun meitä säälii hän,
maailman synnit kantaa,
tuo meille elämän!
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.
4.
Nyt, köyhä syntinen, riennä
luo Herran Jeesuksen!
Saat rauhan, lohdutuksen
haavoissa Kristuksen.
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.
5.
Myös laulun oppia uuden
saat tiellä taivahan.
Se taivaassa jo kaikuu
edessä Karitsan.
Hän kuoli kaiken täyttäen,
mutta tie oli tuskien.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #33 : 24.02.12 - klo:10:05 »
Olen samoilla linjoilla! Ja tässä toinen :

http://www.youtube.com/watch?v=uhpxhwpkM2M
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #34 : 24.02.12 - klo:10:33 »
Olisko se tarkoittanut jotain pidättyväisyyttä tai vaatimattomuutta tai sinnepäin kääntymistä minne useat eivät käänny... kyllä menee mahdottomaksi kun aklkaa ajatella näitä runokuvallisittain.  Minulle olis puhuttava suomea.  

Uhhuh. Kärsimystäkin sillä on tarkoitettu. Portti on ahdas ja tie kaita ja vain niitä pitkin pääsee elämään.  Yämä on peräti kuuluisuuden suusta.  

Ruvetaankin keräämään selviä metaforia.  Minä tarjoan ensimmäisen,   tai Dosentti   :026:  tarjoaa:   Vain uskova seuraa - vain seuraaja uskoo.  Tämän minä ymmärrän.  Kuka nyt seuraisi Kristusta ellei olisi vakuuttunut, ja kuka puolestaan vakuuttuisi ellei pysyttelisi riittävän lähistöllä, eli kävelisi perässä ts katsoisi kuinka hän toimii siis koettaisi toimia kuten hän ja vielä miettisikin miten koko maailman siis kaikkien kaikkialla kävisi jos toimisi kuten hän.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #35 : 24.02.12 - klo:11:15 »
Polut ja veräjät tuovat mieleen karjanhoidon ja paimentamisen.

Jäi toiset aamulla nukkumaan,
kun otin konttini naulastaan
ja kiiruhdin karjateille.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #36 : 24.02.12 - klo:12:31 »
Kuka nyt seuraisi Kristusta ellei olisi vakuuttunut

Miksei seuraisi? Vai mitä se seuraaminen sitten on? (Onko siinä taas omituinen termi, vai uuden ketjun aihe?)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #37 : 24.02.12 - klo:22:52 »
Miksei seuraisi? Vai mitä se seuraaminen sitten on? (Onko siinä taas omituinen termi, vai uuden ketjun aihe?)

En minä aatellu ketjua... eikä Dosentti... vaan jos joku seuraa Kristusta, niin kyllä mie  :026:  Dosenttiin asti vaivasin sillä aivojani että mitä se suomeksi on.  Sitten ajattelin sen tarkoittavan että se merkitsee ihan sitä että yritääisin katsoa elämän mallia sieltä päin. Se "minulle selvinneitä vaikeaselkoisia kohtia" oli vasta vaiheessa, ei ollut millä alkaa. 

Joskus olen ajatellut sen mutkikkaammin, eli runsaasta toisen seurassa oleskelusta seuraa siihen toiseen samastuminen, ainakin määrätyssä lapsen kehityksen vaiheessa.  Ja kun täs nyt olen vähän vaiheessa kaikin tavoin, voisiko seurata Kristukseen samastuminen sillä tavoin että samastuvaan olentoon joka hänen kanssa paljon seuraa pitää, seuraisi sitä samastumista... eli hän vaikuttaisi... saman tapainen on tuo kohta jossa mainitaan ihmisen vähitellen muuttuvan sen kuvan kaltaiseksi jota hän katselee.

Se olisi , ei Kempiläisen imitatiuo Christi, vaan Teerenpelin Trion luoma uuskäsite Identificatio Christi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #38 : 25.02.12 - klo:01:09 »
Polut ja veräjät tuovat mieleen karjanhoidon ja paimentamisen.

Hyvä ja turvallinen olo, olosta riippu,mattakin,  lopulta on mahdollinen ainoastaan jos ajatteleekin paimentamista...   tätä olen miettinyt koko päivän... välillä nukuin pitkään...   Jos ihminen löytää luottamuksen, että hän kuuluu  joukkoon Jumalan lauma, ja  Hän sitä kaitsee, kaikki on hyvin, turvallisesti, ja se riittää. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #40 : 28.02.12 - klo:20:49 »
Seuraaminen ei ole ihan yksiselitteinen juttu. Seuraaminen voi olla aktiivista ja passiivista. Havainnolistan parilla esimerkillä.

- Mitä alokas tekkee, jos minä putoan jäihin.
- Seuraan katseella, herra eversti.

TV:stä tuli vuosia sitten terveellistä liikuntaa esittelevä ohjelmasarja. Siinä luvattiin, että jos seuraa tuota ohjelmaa, niin kunto kasvaa. Siispä istuin kuin tatti uskollisesti TV:n ääressä joka jakson ajan. Kuntoni ei kasvanut.

Siis seurata voi konkreettisesti toimien mallin mukaan tai vain sivusta seuraten.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #41 : 28.02.12 - klo:20:54 »
Seuraaminen ei ole ihan yksiselitteinen juttu. Seuraaminen voi olla aktiivista ja passiivista. Havainnolistan parilla esimerkillä.

- Mitä alokas tekkee, jos minä putoan jäihin.
- Seuraan katseella, herra eversti.

Jaa. Ei sanonut että paikkaan särkemänne kohdan jäljestänne... minä en ole saanut suorittaa asevelvollisuutta. :003:  En oikein tuota tiijä mitä pitäisi vastata siis.  
« Viimeksi muokattu: 28.02.12 - klo:20:59 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #42 : 29.02.12 - klo:17:15 »
Miksei seuraisi? Vai mitä se seuraaminen sitten on? (Onko siinä taas omituinen termi, vai uuden ketjun aihe?)
Tämä on mielenkiintoisempi juttu. Emilia Karhu sanoi Lähetyskirkon seminaarissa, "että olet kokonaan armahdettu, mutta...." vaan sen kuuluu olla, "mutta olet kokonaan armahdettu". Ero on sanajärjestyksessä ,mutta sisällössä valtava, siis kaikki ehdoitta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #43 : 29.02.12 - klo:18:41 »
^Ymmärrän kyllä tuon Emilia Karhun erottelun (ja pointti on tärkeä). Mutta voihan sitä haluta seurata ihan omasta palavasta halustaankin, ilman että ajattelee että se nyt on jotakin mitä kristittynä pitää tehdä? Ja sitten täysin samanlaiset teot ja asenteet kuin tällä seuraajalla voi olla jollakulla ateistillakin, onko hän  silloin seuraaja?

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #44 : 29.02.12 - klo:20:48 »
Ei kristityn pidä tehdä mitään. Armoa ei ansaita, se on vastikkeetonta. Jumala teettää ihmisellä mitä lystää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi