Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 22  (Luettu 15106 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #30 : 21.12.22 - klo:07:57 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #31 : 21.12.22 - klo:08:17 »
Herra Jeesus Kristus,
Sinä elit köyhänä ja kurjuudessa,
vangittuna ja hylättynä kuin minäkin.
Sinä tunnet kaiken inhimillisen ahdistuksen.
Sinä kärsit yhdessä minun kanssani,
kun kaikki muut ovat minut hylänneet.
Sinä et unohda minua, vaan etsit minua.
Sinä tahdot, että tuntisin Sinut ja kääntyisin puoleesi.
Herra, minä kuulen kutsusi ja seuraan Sinua.
Auta Sinä minua.
Aamen  :eusa_pray:

Dietrich Bonhoeffer

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #32 : 21.12.22 - klo:22:05 »
Aamuhartaus viiveisaajan mukaan.

Äh taas duuniin, Herra muista nämä läheiset.
Duunikaverit, pomot ja muu roskajoukko.

Hartaus, siis kun nyt tähän päivään taas, niin Isä meidän ja Herran siunauksen jälkeen laske hyvä kätesi yllemme.
Anna siunaus ja varjelu.

Noin se yleensä lähtee.
Paljon on yksityishenkilöitä joita muistan rukouksessa.

Joskus vaan niin kiire, ettei ehdi kuin huokaista ylöspäin.

Millainenkohan olisi minun aamuhartaus, jos tulisi sellainen rakentaa?

- Jeesus siivotaanko siellä taivaassa, kun täällä sataa lunta?
Täällä alhaalla paha ja hyvä taistelevat, välillä ilkeät ja pahat ihmiset voittavat, liian usein ja on sotia ja muuta kärsimystä.

-Jeesus olet ollut kuin me ihmiset tällä alhaalla ja antanut meille ohjeita kuinka pahaa vastaan taistella ja paha asuu meissäkin.

-Jeesus armahda ja potkaise meidät tekemään hyvää.


Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #33 : 22.12.22 - klo:07:33 »
Ei suinkaan täällä ole nyt yhtään sellaista, joka käy seuroissa, mutta sitten lähtee täältä maailmaan ja syntiin. En usko, että teidän on niin käynyt, mutta murheelliseksi menee mieli, kun näkee sellaista tapahtuvan. Sellaisille tekisi mieli sanoa: teille on annettu tulevaisen elämän voimaa, älkää heittäkö sitä lokaan. Kukaties on jokin basilli jo olemassa, vaikka ette itse sitä tiedä, teidänkin ruumiissanne, kukaties jokin syöpä meissä, jota emme vielä tunne, eivätkä muut, tai joku muu vaara meitä vaanimassa.

Juho Malkamäki

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #34 : 23.12.22 - klo:09:17 »
Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Joh. 1:1–3  :eusa_pray:

Tämä on Efeson seurakunnassa laulettu hymni, vuorolaulu, ja se alkaa tarkoituksella samoilla sanoilla kuin koko Raamattu: ”Alussa.” Jeesus, Jumalan Sana, oli mukana jo silloin kun kaikki luotiin. Sana tai Viisaus viittaa Raamatussa Jeesukseen. Kaikki, mikä alussa luotiin, sai syntynsä Jeesuksen kautta. Kun aika ja maailma saivat alkunsa ja ihmiset luotiin, oli Kristus jo olemassa. Ensimmäisenä jouluna hän tuli ihmisenä ja Jumalana maailmaan. Ja ”kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta” (Joh. 1). Jumala loi maailman ja meidät. Hän tuli ihmiseksi, joka oli täynnä armoa ja totuutta. Hänen ominaan me saamme armoa armon lisäksi. :eusa_pray:

Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #35 : 23.12.22 - klo:11:30 »
Tämä on Efeson seurakunnassa laulettu hymni, vuorolaulu.

Juha Vähäsarjalla näyttää olevan tarkempaa tietoa kuin merkittävillä teologeilla (Käsemann, Haenchen, Schnackenburg, Bultman ja Nikolainen), jotka ovat keskustelleet siitä, onko pohjana ollut hymni ylipäätään kristillinen vai gnostilainen.  :003:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #36 : 24.12.22 - klo:08:18 »
Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. Jes. 7:14  :eusa_pray:

Messiaan nimi oli Immanuel, Jumala meidän kanssamme tai Jumala meidän keskellämme. Hän, jota vuosisadat odotettiin, josta profeetat kertoivat, jota ihmiset janosivat saada nähdä, oli ”Jumala meidän kanssamme”. Ei siis ”Jumala, suuri ja pelottava”, mitä hän toki myös on. Ei ”Jumala, kauhistuttava ja kaukainen”, ei ”Jumala, lainlaatija ja vaatija”. Vaan ”Jumala meidän kanssamme”, tässä vierellä, lähellä. Hän on Kaikkivaltias ja Kaikkitietävä ja silti tässä lähellä ja sanoo: ”Älkää pelätkö...” Tullessaan maailmaan hän lähetti enkelit ensin kertomaan, ettei tarvitse pelätä. Enää ei tarvitse pelätä, koska meidän Jumalamme tulee ollakseen meidän kanssamme joka päivä maailman loppuun asti. Hän tulee taakkojemme kantajaksi, avuksi ja taivaaseen viejäksi. Jumala on nyt kanssamme, enää ei tarvitse pelätä.  :eusa_pray:

Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #37 : 27.12.22 - klo:08:02 »
Minä kirjoitan teille, lapseni: synnit on annettu teille anteeksi hänen nimensä tähden. 1 Joh. 2:12  :eusa_pray:

Kun syntinen ihminen iloitsee osakseen tulleesta armosta, on se sielunviholliselle pahin myrkky ja suurin kauhistus. Paha tahtoo tehdä meistä syntisiä ilman toivoa, uskonnollisia ilman evankeliumia ja hurskaita ilman armoa, mutta se ei tahdo meidän luottavan syntisiä armahtavaan Vapahtajaan. Se tahtoo peittää Vapahtajan haavoitetut kädet ja armolliset kasvot. Se tahtoo esitellä Jeesuksen perkeleenä, ihmisten kiusaajana ja vaatijana ja itsensä oikeana vapauttajana. Mutta perkele on paha ja se sitoo pettämänsä ihmiset ensin syntiin ja lopulta pimeyteen. Jeesus on kuitenkin edelleen Vapahtaja, joka antaa anteeksi todellisia syntejä ja vapauttaa pahan pettämiä. Ketään hänen luokseen tulevaa hän ei aja pois. Vaikka syntinen ihminen tulisi tuhannen kerran samojen syntien kanssa ristin luo, ei häntäkään ajeta pois. Parempi nähdä kipeät syntinsä tuhannesti, kuin olla näkemättä niitä kertaakaan. Sillä kaikki synnit on sittenkin kannettu, kaikki tuhannet ja miljoonat synnit.  :eusa_pray:

Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #38 : 29.12.22 - klo:06:51 »
Jerusalemissa eli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, jonka nimi oli Simeon. Hän odotti Israelille luvattua lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen yllään. Luuk. 2:25  :eusa_pray:

Olemme saattaneet lukea tämän lauseen monta kertaa, mutta emme ole ehkä pysähtyneet sen äärelle. Simeonin, vanhan Jumalan miehen yllä oli Pyhä Henki. Simeon oli saanut lupauksen, että ei näkisi kuolemaa ennen kuin olisi nähnyt Messiaan, Israelille luvatun lohdutuksen. Messias on Israelin lohdutus. Jumalaa kutsutaan Korinttilaiskirjeessäkin ”kaiken lohdutuksen Jumalaksi”. Nimi kuvaa kauniisti Vapahtajan sydäntä ja rakkautta. Lohdutusta tarvitsee surullinen, taakankantaja, uskonnollisesti sidottu, muiden halveksima, sairas ja heikko. Lohdutusta tarvitsee itseensä pettynyt, syntien rasittama ja kuoleman pelon alla elävä. Kaiken lohdutuksen Jumala toi avun kaikkeen tähän hätään. Hän saapui auttaakseen meitä.  :eusa_pray:

Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #39 : 01.01.23 - klo:08:24 »
https://www.youtube.com/watch?v=aaH7Qdm4dN0

SV  214       Ah herää sydämeni


1. Ah herää sydämeni,
uskomaan, toivomaan,
kun uusi päivä jälleen
valaisee valollaan.
Herraasi armollista,
ystävää taivaallista,
ylistä veisaten!

2. Näin auttoi Herra taaskin
terveenä nousemaan,
avuksi että häntä
oppisin huutamaan.
Kumarrun edessäsi,
ylistän hyvyyttäsi,
elämän antaja.

3. Armosi anna loistaa
sydämen pimeyteen,
ja vedä valollasi
elämään, yhteyteen.
Nyt poista epäusko
ja ole aamurusko
myös sydämelleni.

4. Veresi tähden, Jeesus,
anteeksi synnit suo.
Nälkäistä ruoki, hoida,
vie runsaan pöydän luo.
Elävää leipää anna,
kuormani kaikki kanna,
minua lohduta.

5. Varjele kovuudesta
ja pahan vallasta.
Vapaaksi sielu päästä
tuskasta, pelosta.
Suo minun kilvoitella,
nöyryyttä opetella,
valvoa rukoillen.

6. Vapahtajani Jeesus,
henkeni vahvista.
Suo kuuliainen mieli,
minua uudista,
niin että ilon saisin,
ylistää haluaisin.
Soi, kiitos, ikuinen!

Lars T. Nyberg 1743, suom. E. Lagus 1790, uud. W. Malmivaara 1893, VK 1938, VK 1986, L.-M. Renko 2016
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #40 : 02.01.23 - klo:07:40 »
"Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teissä on keskinäinen rakkaus (Joh. 13:35)."
On omituista se Kristuksen rakastaminen. Jumalan sanasta tiedämme, kuinka syvällisesti ja pohjattomasti Hän rakasti meitä. Mutta minkälaista on syntisen vastarakkaus ja missä se ilmenee?


Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #41 : 03.01.23 - klo:07:54 »
Silloin kun Kristus yhdistää itsensä ihmiseen, niin Hän yhdistää hänet samalla jäseniinsä. Kristus on pää, ja Hänen jäsenensä ovat se ruumis, joka on jäsenistä kokoon liitetty. Ja on merkillistä, etää Raamatussa puhutaan kaikkina aikoina siitä, että Kristuksen opetuslapset tunnetaan keskinäisestä rakkaudesta. Jeesus sanoo, että siitä teidät tunnetaan minun opetuslapsikseni jos te rakkauden keskenänne pidätte. Johannes teroittaa tätä erityisesti ja sanoo: "Kuinka te taidatte Jumalaa rakastaa, jota ette näe ja vihata veljeänne, jonka te näette?"

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #42 : 04.01.23 - klo:07:17 »
Ja viimeisenä päivänä erityisesti ei Kristuksella olekaan muuta sanomista, kuin se, mitä Hän luettelee niistä töistä, joita Hänelle on tehty. Hän sanoo: "Minkä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä minun veljistäni, jotka uskovat minuun, sen olette tehneet minulle." Te olette siunatut niissä halvoissa, ylönkatsotuissa vähissä; minkä olette tehneet niille, sen olette tehneet minulle. Ja kuulkaa, kun Kristus saa näin liittää itseensä ja seurakuntaansa, on siinä olemassa erityinen tuki. Kun Kristuksen jäseniä rakastaa ja kunnioittaa, voi kuinka siinä on itselle ääretön suoja! Ei tahtoisi olla niille murheeksi, ei toisenlainen kuin he, ei sisällisesti eikä ulkonaisesti. Kun esim. tietää, mitä isä ja äiti tahtovat, mikä on heille iloksi, mikä on murheeksi, niin koettaa olla heille mieliksi. Kun tietää, mikä on ystäville mielihyväksi, niin sen mukaan kohtelee heitä.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #43 : 05.01.23 - klo:07:36 »
Ja se on omituista, että jos saattaa murheelliseksi jonkun Kristuksen jäsenen, niin saattaa murheelliseksi itse Kristuksen, ja jos taas saattaa ilahuttaa ja lohduttaa murheen alla olevaa Kristuksen jäsentä, niin Kristus omistaa sen itsellensä tehdyksi. Näin se on merkillistä.

Juho Malkamäki

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Aamuhartaus 22
« Vastaus #44 : 06.01.23 - klo:06:20 »
Kun Jaakob, Keefas ja Johannes, joita pidettiin seurakunnan pylväinä, käsittivät, minkä tehtävän Jumala oli minulle armossaan antanut, he ojensivat minulle ja Barnabakselle kätensä yhteistyön merkiksi: meidän oli määrä mennä vieraiden kansojen, heidän taas juutalaisten keskuuteen. Gal. 2:9  :eusa_pray:

Elävään kristillisyyteen kuuluu aina lähetystyö ja huoli evankeliumin leviämisestä kaikille kansoille. Missä lähetystyö ei ole oleellisena osana kristillisen seurakunnan elämää tai missä se kaventuu pelkäksi palveluksi tai kirkkojen yhteistyöksi, ollaan hengellisen kuoleman partaalla. Kristinuskon sanoma Jeesuksesta ja syntien sovituksesta kuuluu koko maailmalle, etenkin niille, jotka eivät sanomaa ole vielä kuulleet. Lähetystyössä on tärkeää tehdä suunnitelmia, kouluttaa lähtijät ja valmistaa huolella heidän työnsä tukirakenteet. Mutta itse työ on silti Jumalan, ja hän johdattaa sinne, missä hänen jalkansa ovat jo käyneet edeltä. Lähetystyöntekijät korjaavat Jumalan viljaa, hedelmää, jonka Herramme itse saa aikaan sanansa kautta.  :eusa_pray:

Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy