Kirjoittaja Aihe: karismaattisuus körttiläisyydessä  (Luettu 45110 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOJ

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
karismaattisuus körttiläisyydessä
« : 08.04.06 - klo:16:17 »
1800-luvulla kielilläpuhuminen ja profetointi oli tavallista körttien seuroissa. Niitä ilmeni vielä ainakin 1900-luvun alussa. Onko tietoa milloin ne lakkasivat?

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #1 : 08.04.06 - klo:17:06 »
Lainaus käyttäjältä: TOJ
1800-luvulla kielilläpuhuminen ja profetointi oli tavallista körttien seuroissa. Niitä ilmeni vielä ainakin 1900-luvun alussa. Onko tietoa milloin ne lakkasivat?


Jaa, eikös jo Paavo itse asiassa ruvennut hillitsemään karismaattisuutta? Tuskinpa ainakaan Etelä-Pohjanmaalla olisi 1900-luvun puolella juuri elämöity seuroissa. No, tältä palstalta kyllä löytyy asiantuntijoita, jotka tietävät asian varmasti.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #2 : 08.04.06 - klo:18:42 »
Apua! Toivottavasti karismaattisuus ei palaa körttiläisyyteen. Silloin minä joutuisin lähtemään liikkeestä, kun ahdistuisin niin h...isti ettei tosikaan. Ex-karismaattisena elämä on kivaa...

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Olli V

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
    • http://www.hattrick.org
Re: karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #3 : 08.04.06 - klo:20:25 »
Totta tosiaan mielenkiintoinen aihe! Pistetäänhän taas mylly laulamaan nuoren opiskelijan tarmolla...

Lainaus käyttäjältä: TOJ
1800-luvulla kielilläpuhuminen ja profetointi oli tavallista körttien seuroissa. Niitä ilmeni vielä ainakin 1900-luvun alussa. Onko tietoa milloin ne lakkasivat?


Viitteisiin kielilläpuhumisesta ja profetoinnista körttikansan parissa olen kirkkohistorian opinnoissa törmännyt, mutta olen ymmärtänyt ilmiön lähinnä kuriositeetiksi körttiläisessä spiritualiteetissa. Kiinnostaisi tietää, mistä olet kuullut/lukenut karismaattisuuden olleen tavallista körttiseuroissa?

Suomi jakautui monessa suhteessa kahtia 1800-luvulla idän ja lännen välillä; esimerkiksi lukutaito yleistyi huomattavasti nopeammin lännessä kuin idässä. Ekstaattiset herätykset olivat niin ikään vielä 1700-luvulla ja 1800-luvun alussa tyypillisiä länsirannikolle, mutta 1800-luvun lopulla ilmiö oli jo siirtynyt voitto puoleisesti Itä-Suomeen.  Erot Pohjanmaan ja Savon heränneiden välillä olivat myös melkoisia ja Paavon kuoltua ja ukkojen riitaannuttua kontaktit ja koherenttius eri alueiden välillä vähenivät entisestään. Totta on - kuten Ilwyd mainitsikin -, että Paavo oli useaan otteeseen kaikkea hurmoksellisuutta vastaan. Kuitenkin paikallisella tasolla heränneet elivät limittäin ja lomittain muiden liikkeiden kanssa ja aina identiteettien rajat eivät olleet järin selvät. On siis mahdollista, että esim. pohjoisilla herännäisalueilla vaikutteet laestadiolaisuuden kanssa kulkivat ristiin ja rastiin. Perstuntumalta voisin arvioida kuvatunlaisen ilmiön olleen tavallinen korkeintaan Paavon ja Malmivaaran välisenä aikana ja silloinkin lähinnä paikallisesti ja nimen omaan Itä-Suomessa.

Mitä (mahdollisen historiallisen) ilmiön katoamiseen tulee, näkisin W. Malmivaaran roolin herännäisyyden profiilin uutena muotoilijana tässä suhteessa keskeisenä. Malmivaara arvio perustamassaan Hengellisessä Kuukauslehdessä muita herätysliikkeitä kriittiseen sävyyn. Tällä muita herätysliikkeitä käsittelevällä juttusarjalla oli nimenomaan uuteen kukoistukseen kurkottavan herännäisyyden omaa identiteettiä jäsentämä funktio. Vaikka Malmivaara suhtautui kriittisesti esim. sellaisiin unissasaarnaajiin kuin Karoliina Utriaiseen, hän toisaalta sivulauseessa myönsi itsekin pari kertaa käyneen horrossaarnaajien kokouksissa. Jos siis liikettä johtava papisto oli Savossa "perehtynyt" ekstaattisiin liikkeisiin, miksei sitä enemmän itse körttikansa? Suoria johtapäätöksiä tästä ei tietenkään voi tehdä. Silti heränneitä syytettiin julkisuudessa vielä ainakin vuonna 1895 "unikirjojen levittämisestä" ja "horrossaarnaaja akkojen kuljettamisesta kylistä toisiin." On mahdollista, että tämä Limingan piispantarkastuksen yhteydessä julkisuuteen tullut tieto pohjautui sekaannukseen.  

Herännäisyyden historiaa ovat perinteisesti kirjoittaneet lähinnä heränneet itse, jolloin heillä on ollut vahva intressi luoda historiallisesta körtistä näköisensä. Esim. W. Malmivaara ja M. Rosendal olivat eteviä valikoimaan niitä seikkoja, joita herännäiskronikoissa mainittiin. Malmivaara Siionin virsiä uudistaessaankin keskittyi paitsi kielen uudistamiseen ja alkuperäisen sisällön säilyttämiseen, myös "epäraittiin herrnhutilaishengen" karsimiseen. Tämä oli osa projektia, jossa herännäisyydestä tehtiin julkisuuskuvaltaan salonkikelpoista. Ajan teologiset virtaukset, kuten beckiläisyys ja A.Ritchlin teologia, suhtautuivat kovin kielteisesti mystiikkaan, pietismiin ja karismaattisuuteen. Tämä heijastui varmasti myös herännäisyyteen. Ihmettelen, mikäli 1900-luvun alussa karismaattisuutta  körttiläisyydessä ilmeni sitäkään vähää, mitä mahdollisesti 1800-luvulla. Toisaalta aihe on jäänyt myös tutkimuksessa kokolailla katveeseen. (Hauska anekdootti: 1900-luvun alussa horrossaarnaajia tutki Aarni Voipio, josta myöhemmin tuli käytännöllisen teologian professori. Hän ei kuitenkaan ensi yrittämällä saanut virkaa. Kerrotaan, että perustelu olisi ollut kutakuinkin tällainen: "Voipion tutkimuskohteet eivät kuulu käytännöllisen teologian piiriin; käytännöllinen teologia tutkii homiliaa, jossa saarnaaja - ja mahdollisuuksien mukaan myös seurakunta - ovat hereillä!")

1900-luvun alkupuolella Suomeen rantautui uusia karismaattisia hengellisiä virtauksia, kuten helluntailaisuus. Toisaalta myös suomalaisesta maaperästä virisi vielä karismaattistyyppistä liikehdintää, josta hyvä esimerkki lienee Helena Konttisen horrossaarnaajauran käynnistämä uukunniemeläisyys, joka toimi vielä ainakin 60-luvulla melko aktiivisesti ja levitti valtavia painosmääriä Konttisen näystä ja elämästä kertovaa kirjaa Eräs aikamme profeetta. Näihin liikkeisiin käsittääkseni ainakin herännäisyyden johdolla oli melko etäiset suhteet.    

Mutta kiinnostaisi todella tietää joitain kirjoja tai lähteitä, jossa olisi mainintoja tuosta karismaattisuudesta herännäisyyden sisällä. Onko kenelläkään tällaisia ehdottaa?
"Tekeminen on teennäistä, oleminen on olennaista."

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #4 : 08.04.06 - klo:21:09 »
Olisiko muuten mitään kunnollista teosta karismaattisuudesta ja sen historiasta Suomessa? Minun tutustuminen kun on jäänyt pääosin "uudelleenkastajaliikkeen", Suomen vapaakirkon ja 90-luvun karismaattisen liikehdinnän penkomiseen. Oma taustani kuitenkin on sekoitus 90-luvun karismaattista liikehdintää ja perinteistä helluntailaisuutta. (Vapaakirkossa vaikuttavat molemmat hyvin voimakkaasti - 60-luku toi helluntaisaarnaajat vapikseen ja 90-luvulla taas "vapaus" näkyi uusien vaikutteiden imemisenä. 90-luvun karismaattisuus jäi vielä viime vuosituhannella kohtuullisen pieneen piiriin, kun taas tämän vuosituhannen puolella se murtautui todella voimakkaasti vapiksen valtavirtateologiaan.)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #5 : 09.04.06 - klo:09:25 »
Miten pystyisi näkemään Pyhän Hengen työn ammattitaitoisesti manipuloidun joukkosuggestion läpi? Uskon, että Hän toimii karismaattisuudenkin keskellä ja ehkä jopa kauttakin. Kuitenkin se vähä, mitä olen ilmiöstä kuullut ja kokenut, on viitannut vain osaavaan joukkojen ja yksilöiden käsittelyyn ja tunnelman lietsomiseen.

Poissa TOJ

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #6 : 09.04.06 - klo:10:26 »
Ilmeisesti karismaattisuus ei körttiseuroissa koskaan ollut ihan jokapäiväinen juttu, hyvä että virhekäsitykseni korjattiin. Kielilläpuhumista ja profetointia kuitenkin esiintyi jonkin verran. Olen lukenut kyseisen jostakin körttiläisyyttä käsittelevästä kirjasta, olisiko ollut Saarisalon kirja joka käsitteli Paavon elämää.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #7 : 09.04.06 - klo:10:45 »
Tämä on mukava palsta - kysymyksiin herännäisyyden historiasta ei tule mitään one-liner -vastauksia vaan oppineita esseitä!
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #8 : 09.04.06 - klo:13:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Miten pystyisi näkemään Pyhän Hengen työn ammattitaitoisesti manipuloidun joukkosuggestion läpi? Uskon, että Hän toimii karismaattisuudenkin keskellä ja ehkä jopa kauttakin. Kuitenkin se vähä, mitä olen ilmiöstä kuullut ja kokenut, on viitannut vain osaavaan joukkojen ja yksilöiden käsittelyyn ja tunnelman lietsomiseen.


Meikän veikkaus - kokemuksesta - on, että 99% on suggestiota ja 1% jotain muuta.  Kaikki, mitä karismaattinen liike nimittää "ihmeiksi" ja "armolahjoiksi", ovat yleisuskonnollista hurmosta, eivätkä suinkaan vain kristillistä omaisuutta. Usein karismaattisessa liikkeessä yhdistetään "ihmeet" siihen, että nyt ollaan Jumalan mielestä täysin oikessa ja ne, jotka eivät samanlaisia ihmeitä näe, ovat väärässä. Tässä on sitten asia mennyt siinä mielessä pahastikin överiksi, kun saarnapöntöstä saa saarnata mitää roskaa tahansa kunhan vain "ihmeitä" tapahtuu.

Pahin esimerkki tästä on se, että Suomeen on useamman kerran tuotu yksi saarnaaja, jonka hengellinen tausta on apostolic pentecostal church (APC). APC on yksi hyvin agressiivisesti kolminaisuuden kieltävä porukka ja he edustavat Jumalan-näkemykseltään modalismia.  Modalismi julistettiin muistaakseni jo 3. vuosisadalla harhaopiksi, joten heidän olemassa olossaan ei ole mitään uutta. En pysty ymmärtämään, että "oikea oppiset kristityt" hyväksyvät kolminaisuuden kieltäjän oikea oppiseksi, kun eivät pysty hyväksymään esim. suurinta osaa luterilaisista tasa-arvoisiksi uskoviksi puhumattakaan katolilaisista.

"Ihmeet" laitan lainauksiin, koska en todellakaan ole vakuuttunut niiden ihmeellisyydestä. Ihmisen psyyke on niin monimutkainen, etten yhtään ihmettele psykosomaattisten oireiden olemassa oloa ja parantumista hengellisissä (uskonnosta riippumatta) piireissä.

Väitän, että monella saarnaajalla ja lauluryhmälllä joukkosuggestion taito on tiedostamatonta ja muilta kopioitua käytöstapaa ja saarna-/laulutyyliä. Myös uskallan väittää, että siihen liittyy myös yleisön kohdalla tiedostamatonta toisen ihmisen käytöksen ja tunnekuohun kopiointia. Joten aika harvoja lähden sen takia osoittelemaan kovinkaan rajuin sanoin. Joidenkin jenkkisaarnaajien rahan keruu omilla taidoillaan - oli se sitten tiedostetusti tai tiedostamatta opittua - on kyllä aika kyseenalaista.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #9 : 09.04.06 - klo:16:20 »
Mitä noihin parantumisiin tulee niin pari näkökantaa

Tänäisessä lähtösaarnaassaan ex kirkkoherramme lainasi Aku Rätyä "lääkäri hoitaa Jumala parantaa"

Toiner tulee mieleen Laihian herättäjäjulien juhlapuheesta puheesta vai oliko saarnasta. Ranskassa on katolisen ihmeparanemisbusineksen keskuspaikka Lourdes, jossa käy satoja tuhansia vuodessa ja joka ilta on suuret pyörätuolien kynttiläkulkueet. Paikalla on iso teksi "tehtävänämme on lisätä toivoa. Kun näitä "paranemisia" on tutkittu yli sadan vuoden ajalta niin neljää tapausta voidaan epäillä parantumiseksi. Muita ei voi edes epäillä sellaisiksi.

Benny Hinn amerikkailainen vauhtisaarnaaja paranteli joka pyhä aikoinaan satellitti TV:ssä, mutta yhtään todellista paranemistapahtumaa ei ole tiedossa.

Näin kävi myös Yli-Vainion aikaan Suomessa.

Silti uskon siihen, että Jumala parantaa kenet haluaa, ei välttämättä kenet saarnaaja haluaa. Jumala parantaa ihan missä vaan, ei välttämättä paranemiskokouksessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

satman1

  • Vieras
Karismaanisuudesta
« Vastaus #10 : 09.04.06 - klo:17:56 »
Karismaanisuus kuuluu herätyksen, ei kasvun aikaan. Yksilön ja oraalla olevan liikkeen kasvukivut ilmenevät maanis-depressiivisyytenä. Kun myrsky on laantunut ja uoma löytynyt, alkaa tasaisemman kasvun aika. Jos kasvi ei saa valoa, se näivettyy ja kuolee. Ilman peräsintä laiva ajelehtii. Teorian ja käytännön on kuljettava käsikädessä toistaan tukien. Liiallinen hengellisyys irroittaa todellisuudesta, alituinen käytännöllisyys hukuttaa ylettömyydessään.

.........................................................................................................................   :smt051

Poissa dnasukil

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 64
Keskustelua karismaattisuudesta
« Vastaus #11 : 12.04.06 - klo:12:19 »
Karismaattisuus heränäisyydessä taitaa olla enemänkin salattua tunnetta Jumalan olemassaolosta. Körttiläisiä olen joskus kuullut moitittavan jäykkäilmeisyydestä. Iloa ei ainakaan kasvoilta ole näkyvissä. Kerran eräs ystävä tästä keskustellessa sanoi, että vaikka se ei näy kasvoilta,  "kuitenkin se siellä on." Ilmaus sisältänee aidoimmillaan herännäisyydessä koetun rikkauden,josta ei uskalleta kerskata.
 Varsinaiseen karismaattisuuteen kuluvaa kielilläpuhumisen ja parantumisen kokemuksia ei herännäisyydessä liene koskaan asetettu uskon määrän mittariksi ja jos niitä onkin koettu, niillä ei kerskuta.
veteraani

Poissa Markus

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
    • http://www.myspace.com/asuntamarkus
karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #12 : 26.05.06 - klo:18:33 »
Tuossa tovereiden kanssa filosofoitiin yhtenä yönä tuopin ylitse muun muassa kielilläpuhumisesta ja yksi jännä muotoilu aiheesta nousi ilmoille. Jotenkin siinä kohtasivat ehkä Paavalin ajatus että kielillä puhuttaessa henki rukoilee mutta ymmärrys jää hyödyttömäksi ja psykologisempi käsitys aiheesta.

Jos ihmisen jumalasuhdetta ajatellaan sanattoman kaipuun sävyttämänä, ikään kuin koputteluna kiviseinään siinä toivossa että toisella puolella kuultaisiin ja vastattaisiin, on helppo ymmärtää että tämä kaipuu voi purkautua puheena jota ei itse (tai kukaan muukaan) ymmärrä.

Jos kielilläpuhumista ajatellaan tällä tavalla sanattoman jumalakaipuun manifestaationa, niin sen ilmeneminen körttiläisyyden piirissä ei ehkä tuntuisi niin kauhean oudolta.

Ei sillä että haluaisin kauheasti peräänkuuluttaa karismaattisuutta (nyky)herännäisyyteen, mutta tulipa vain mieleeni.
Mr. Godot told me to tell you he won't come this evening but surely tomorrow.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #13 : 26.05.06 - klo:20:08 »
Voi että... syntinen körttiläinen ei pysty siihen kielilläpuhumiseen. Minun isäni oli jutuissa viimeisen kylähullun kanssa Ylihärmän Ahomäen kylällä 60 vuotta sitten. Rakas kylähullu oli käynyt sivistämässä itseään Vöyrin puolella ja mainitsi ylypeästi, että moon oppinu täyrellisesti ruattin kielen. Isä pienenä poikana kysyi, että puhu ruattia. Rakas kylähullu sanoi ylpeästi, että didudää ja Abloylukko. :)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Markus

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
    • http://www.myspace.com/asuntamarkus
karismaattisuus körttiläisyydessä
« Vastaus #14 : 27.05.06 - klo:13:08 »
:lol:

Eiköhän se ole onneksi lopulta enemmän oman psyyken piirteistä kiinni että millä lailla "soi" uskonnollisesti (tai että millä tavalla se sanaton kaipaus milloinkin purskahtaa näkyväksi) kuin siitä kuinka syntinen tai pyhä on. Riippumatta siitä, mitä jotkut tahot aiheesta myrkytt.. korjaan, opettavat.
Mr. Godot told me to tell you he won't come this evening but surely tomorrow.