Augustinus jatkaa pohdiskeluaan 8. luku 9 kirjoitus:
Mistä johtuu tämä kummallinen ilmiö, ja mikä on sen syynä?
Loistakoon Sinun laupeutesi minulle, kun minä nyt kysyn, voisivatko ehkä ihmisen salatut rangaistustuomiot ja Aadamin lasten synkimmät synninsurut siihen antaa vastauksen.
Mistä johtuu tämä kummallinen ilmiö ja mikä on sen syynä ? Sielu käskee ruumista, ja tämä tottelee heti.
Sielu käskee itseänsä, ja saa vastustusta osakseen. Sielu käskee käden liikkua ja tämä tottelee niin herkästi, että käskyn antaminen on tuskin erotettavissa sen tottelemisesta.
Ja sielu on kuitenkin sielu, kun taas käsi on ruumiin jäsen.
Sielu käskee, että sielu tahtoisi. Ei ole toinen käskemässä, mutta sielu ei kuitenkaan tee mitä käsketään.
Mistä johtuu tämä kummallinen ilmiö, ja mikä on sen syynä ?
Sielu , minä sanon, käskee että sielu tahtoisi- eihän se käskisi jollei se tahtoisi. Ja sen käskyä ei täytetä.
Mutta sepä ei tahdo kokonaisesti, eikä siis koko voimallaan käskekään. Sillä vain siinä määrin kuin se tahtoo se myös käskee. Ja samassa määrin kuin tahtoa puuttuu, puuttuu myös käskyn noudattamista.
Sillä tahto vaatii tahtoa, eikä mitään muuta. Jos se ei eheästi tahdo, se ei saa käskyänsä täytetyksi.
Sillä jos tahto olisi eheä, sen ei enää tarvitsisi vaatia sellaista mikä on jo olemassa, nimittäin tahtoa.
Ei ole siis oikeastaan kummallista, että toiselta puolen tahtoo, toiselta puolen on tahtomatta. Se on sielun sairautta, että sielu totuuden kohottamana mutta tottumuksen ala painamana ei kykene kokonaisena nousemaan.
On siis olemassa kaksi tahtoa, koska niistä kumpikaan ei ole kokonainen, ja koska toisella on se mikä toiselta puuttuu.'
....
Sitä hyvää mitä tahdon en tee, vaan sitä pahaa. Paavali Room 7:19