Kirjoittaja Aihe: Aborttiäänestys  (Luettu 29703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #90 : 05.03.10 - klo:11:02 »
Herra antaa, Herra ottaa kiitetty olkoon Herra.

Minusta tuntuu, että että kaikki tarpeellinen on jo sanottu. Tuntuuko muistakin? Jos näin on niin annetaan asian hautua rauhassa ja jo sanotut on kaikkien luettavissa.

Seppos
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #91 : 05.03.10 - klo:12:41 »
Herra antaa, Herra ottaa kiitetty olkoon Herra.

Minusta tuntuu, että että kaikki tarpeellinen on jo sanottu. Tuntuuko muistakin? Jos näin on niin annetaan asian hautua rauhassa ja jo sanotut on kaikkien luettavissa.

Seppos

Allekirjoitan, nimimerkki Seppos:n ehdotuksen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #92 : 06.03.10 - klo:09:09 »
Allekirjoitan, nimimerkki Seppos:n ehdotuksen.

Tuskin asia on loppuunkäsitelty. Ensi sijassa olen huolissani amerikkalaisperäisen kristillisyyden maihinnoususta Suomeen, jossa kielletään evoluution oppiminen kouluissa sen korvaaminen kreationismilla, kielletään naisen oikeus aborttiin sekä kannatetaan äärioikeistolaisia ja vainoharhaisia juntteja poliittisiksi johtajiksi.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10403
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #93 : 06.03.10 - klo:10:16 »
Tuskin asia on loppuunkäsitelty. Ensi sijassa olen huolissani amerikkalaisperäisen kristillisyyden maihinnoususta Suomeen, jossa kielletään evoluution oppiminen kouluissa sen korvaaminen kreationismilla, kielletään naisen oikeus aborttiin sekä kannatetaan äärioikeistolaisia ja vainoharhaisia juntteja poliittisiksi johtajiksi.

Tästä on tarpeellista jatkaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #94 : 06.03.10 - klo:11:01 »
Kannatan kreationismia, vastustan evoluutioteoriaa, vaan en usko (ainakin toivon niin), että olen vaaraksi kellekään uskoni johdosta.
Evoluutioteorian kannattajat ainakaan eivät ole uhka minulle henkilökohtaisesti.

Poissa corni

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #95 : 06.03.10 - klo:12:22 »
Tuskin asia on loppuunkäsitelty. Ensi sijassa olen huolissani amerikkalaisperäisen kristillisyyden maihinnoususta Suomeen, jossa kielletään evoluution oppiminen kouluissa sen korvaaminen kreationismilla, kielletään naisen oikeus aborttiin sekä kannatetaan äärioikeistolaisia ja vainoharhaisia juntteja poliittisiksi johtajiksi.

Olen huolissani amerikkalaisen edistysoptimismin leviämisestä ympäri maailman, mutta mielestäni
tuossa viestissäsi on aika lailla oletuksia, joita ei välttämättä voi niputtaa yhteen kimppuun.

Onhan mahdollista, että evoluutiota vastaan on sen takia, että on asiaa suht paljon tutkinut ja
muodostanut kantansa sitä kautta. On mahdollista, että kreationismiin uskominen on todellakin
uskomista, ei sen ehdottomana totena pitämistä tarkkana tieteellisenä rakenteena.
Naisen abortin asemasta varmasti myös saa keskustella, että onko esimerkiksi sosiaalisin syin
perustuva abortointi järkevää tässä mittakaavassa kuin mitä tällä hetkellä tapahtuu. Teinien syyllistäminen
on ehdottoman tuomittavaa, me aikuiset olemme vastuussa siitä, mikä on Suomen moraalinen tila tällä
hetkellä. Näin nopeasti laskettuna ei ole tullut mieleen yhtään laajaa mielenosoitusta viimeiseen 20 vuoteen,
missä olisi vaadittu nuorille ja vanhuksille parempaa yhteiskunnallista kohtelua ja suojaa.
Tiedän toki, että jos tragedia osuu omaan nilkkaan, on valmis joustamaan omasta moraalikäsityksestään.
Ehkä hieman myös vastustan sellaista asennetta, että jos ihmisellä on erilaisia mielipiteitä, niin hänet
helposti luokitellaan tiettyyn kategoriaan. Luokittelu tosin helpottaa asioiden käsittelyä, mutta samalla
voi hämärtää. Ja huom! Tästä viestistä ette voi päätellä sitä, että mitä mieltä itse olen asioista, tai että
minkälainen poliittinen maailmankatsomus minulla on. Arvaukset kyllä voivat osua kohteeseensa.
- Ihmeellinen on Herra hurskastansa kohtaan. Ps. 4:4 -

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #96 : 06.03.10 - klo:12:42 »
Olisiko järkeä siinä, että jätettäisiin suhteellisen selkeärajainen aborttiasia tähän ketjuun ja jatkettaisiin evo/krea- ym. juttuja omassa ketjussaan?

Virikkeeksi linkki paikkaan, jossa mielelläni vierailisin:
http://creationmuseum.org/

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #97 : 06.03.10 - klo:12:45 »
Olisiko järkeä siinä, että jätettäisiin suhteellisen selkeärajainen aborttiasia tähän ketjuun ja jatkettaisiin evo/krea- ym. juttuja omassa ketjussaan?

Virikkeeksi linkki paikkaan, jossa mielelläni vierailisin:
http://creationmuseum.org/

Mt

ON
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa corni

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #98 : 06.03.10 - klo:12:49 »
Selvä.
- Ihmeellinen on Herra hurskastansa kohtaan. Ps. 4:4 -

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #99 : 06.03.10 - klo:15:26 »
Vai on kaikki tarpeellinen jo sanottu, vaikka minä näin koko ketjun vasta nyt?

Saliksen mielestä karjalaisenkyösti pitää siittiöitä ihmisinä.
karjalaisenkyösti kirjoitti:
"Omantunnollisista syistä en pysty olemaan osallisena kierukan käyttöön.
Jumala on elämän antaja ihmiselle, en pysty määrittelemään, missä vaiheessa siittiön ja munasolun yhdistelmä kuuluu Jumalan käskyn "älä tapa" piiriin.
Minulta puuttuu valtuutus tuonkaltaisen määritelmän tekemiseen.Enkä usko, että sitä valtuutusta on kellään toisellakaan - ei edes lääkärillä."


salis vastasi:
"Jaahas. Nyt tuli jo siittiöistäkin ihmisiä, miljoonia, kymmeniämiljoonia ihmisiä!  003
Kuinka paljon ihmisiä menetetäänkään vessassa?  003
Jos ei saa valtuutusta, ei saa valtuutusta. "


Karjalaisenkyösti puhui siittiön ja munasolun yhdistelmästä, Salis käänsi sen siittiösoluksi. Hmmm!

Nuorempana ajattelin joskus, mitä jos minut joku hullu raiskaisi. En taatusti haluaisi tulla siitä raskaaksi enkä haluaisi kantaa raiskaajani lasta. Kuvittelin, että heti raiskauksen jälkeen lääkärit voisivat tehdä semmoisen toimenpiteen, että mitään hedelmöitymistä ei ehtisi päästä tapahtumaan. Eikö semmoista tosiaan voida edes tehdä?  :102:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jarru

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 49
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #100 : 06.03.10 - klo:18:23 »
Onko mahdollista tehdä elämästä ns. "puhdas suoritus", Elää tekemättä konkreettisesti minkään näköistä pahaa vedoten käskyihin ja raamatun opetuksiin? "Älä tapa" saa mielenkiintoisen puolen, kun syttyy vaikka sota ja pitäisi puolustautua. Vai ottaako kuula kalloon syyllistymättä itse käskyn rikkomiseen? Abortti taitaakin olla vähän eri asia, kuin sota, mutta ajattelin vähän yleisemmällä tasolla ja sotaa on kiinnostavaa tarkastella. Ihminen voi yrittää olla synnitön ja nuhteeton, mutta joskus maailma ja elämä haraa niin kovaa vastaan, että homma ei onnistu. Tällaista kilvoittelua tää on..

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #101 : 06.03.10 - klo:18:43 »
Onko mahdollista tehdä elämästä ns. "puhdas suoritus", Elää tekemättä konkreettisesti minkään näköistä pahaa vedoten käskyihin ja raamatun opetuksiin? "Älä tapa" saa mielenkiintoisen puolen, kun syttyy vaikka sota ja pitäisi puolustautua. Vai ottaako kuula kalloon syyllistymättä itse käskyn rikkomiseen? Abortti taitaakin olla vähän eri asia, kuin sota, mutta ajattelin vähän yleisemmällä tasolla ja sotaa on kiinnostavaa tarkastella. Ihminen voi yrittää olla synnitön ja nuhteeton, mutta joskus maailma ja elämä haraa niin kovaa vastaan, että homma ei onnistu. Tällaista kilvoittelua tää on..

On ryhmiä, jotka pyrkivät tähän kuten amishit, mennoniitat ja hutteriitit. Pääosa heistä asuu Yhdysvalloissa ja Kanadassa viljellen maata. Wikipediasta löytyy lisää tietoa kuinka heitä on teurastettu halki aikain.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #102 : 06.03.10 - klo:19:00 »
Vai on kaikki tarpeellinen jo sanottu, vaikka minä näin koko ketjun vasta nyt.

Nuorempana ajattelin joskus, mitä jos minut joku hullu raiskaisi. En taatusti haluaisi tulla siitä raskaaksi enkä haluaisi kantaa raiskaajani lasta. Kuvittelin, että heti raiskauksen jälkeen lääkärit voisivat tehdä semmoisen toimenpiteen, että mitään hedelmöitymistä ei ehtisi päästä tapahtumaan. Eikö semmoista tosiaan voida edes tehdä?  :102:
Tuumasin etten itse enää kirjoittaisi Sepon kommentin jälkeen, mutta keskustelu näyttää jatkuneen.

Tekee mieli yrittää vastata kysymykseesi, mutta kritiikillä sitten koska erikoisala on vieras, ja opinnoista on aikaa: Se ns katumuspillerihän on, mutta sehän ei aivan pomminvarma liene. Ei sillä siis "kaduta" harkitsematonta hyppyä väärään vuoteeseen ja estetä niitä raskauksia... nimi on vähän hassu.

Kohdun kaavinta on varmempi. Verta räiskyttelemättä kai voi kertoa, että se on toimenpide jolla mm. saadaan solukkoa kohdun limakalvolta, jos epäillään syöpää, se voidaan tehdä jos limakalvo kasvaa merkillisen paksuksi siellä - se on epäterveellinen tila, se tehdään alkuvaiheen aborteissa myös. Eli jos otetaan ns katumuspilleri, yritetään saada mahdollinen alkanut raskaus hormoniteitse katkeamaan, kaavinnalla se tehdään mekaanisesti.

Eli lyhyesti: Ei ole mitään taikakeinoa, on vain keinoja estää hedelmöityneen solun edelleenkehitys.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #103 : 06.03.10 - klo:19:14 »
Onhan mahdollista, että evoluutiota vastaan on sen takia, että on asiaa suht paljon tutkinut ja
muodostanut kantansa sitä kautta.

Tämä on kovin harvinaista paitsi tietysti niillä tutkijoilla, joiden tutkimukset värittyvät uskonnollisesti. 


Lainaus
On mahdollista, että kreationismiin uskominen on todellakin uskomista, ei sen ehdottomana totena pitämistä tarkkana tieteellisenä rakenteena.

Niin. Tähän liittyy paljon hurjia näkemyksi siitä, miten ihminen on kehittynyt. Esimerkiksi se, että ihminen on ollut aina.

Lainaus
Tästä viestistä ette voi päätellä sitä, että mitä mieltä itse olen asioista, tai että
minkälainen poliittinen maailmankatsomus minulla on. Arvaukset kyllä voivat osua kohteeseensa.

En lähde arvuttelemaan. Jokainen on omansa seppä.  :003:
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aborttiäänestys
« Vastaus #104 : 06.03.10 - klo:19:24 »
Sinänsä tämä ketju jätti mietteliääksi.
En tiedä sopiiko se tälle kohtaa edes, ja takuulla joku louukkaantuu nyt.  No, ei se ole tarkoitukseni. Ihmettelen vain - epäilemättä väärinkäsitysten vallassa -- yhtä ja toista.

Voinhan istua kotona, kirkossa tai seuroissa miettimässä, kuinka olenkaan köyhä kurja ja syntinen.
Voin ponnistella vastustaakseni kaiken mahdollisen maailmaan kuuluvan ajattelemistakin - silloinhan en ainakaan haksahda mihinkään omavanhurskaisiin päätelmiin siitä kuinka pitää tai ei pidä elää....En liioin tule tehneeksi vääriä' eettisiä ratkaisuja kun en niitä kerta kaikkiaan tee. Eikä kuuntele toisia eikä ainakaan keskustele.

Jos miettisin kymmentä käskyä, niin suistuisinko oitis omaan yrittämiseen ja ylpeyteen?

Jätänkö siis mielummin miettimättä saati toimimatta sinnepäin oikein --- jätänkö miettimättä ja kyselemättä mikä olisi oikein? Vaikka maailma saattaisi olla siistimpi paikka, jos vähän yrittäisin?  Parasta kai olla yrittämättä - muutoinhan kohta jo hyvä käytös työtoveria kohtaankin on jotakin minun ja Kristuksen välille tulevaa...minä yritin....itse siis...hyi olkoon kuinka omavanhurskas tyyppi.

Tai sitten minun "alatien kulkemistani"  mitä lieneekin itsessään ei hetkauta sinne eikä tänne se, että mietin erilaisia eettisiä kysymyksiä.

Ne eivät suinkaan ole lääketieteellisiä - no osa kyllä on, myönnetään - nekin asioita joihin soisin jokaisella olevan jonkinlaisen näkemyksen.
..............................

Voin päättää olla oikein alleviivaten kahden maan kansalainen, ja kun jokin vähän kiusallinen asia tulee eteeni, katselen sitä taivaallista kotimaata ja käännän katseeni pois ikävästä ja rumasta maailmasta.

..............................
Tai sitten unohdan vähäksi aikaa koko kahden maan kansalaisuuden ja kyselen hieman, mitä olisi olla kristitty, todella kristitty, täällä, tässä maassa, maailmassa ja ajassa, johon minut nyt vain on asetettu, tahtooko Jumala kenties minulta jotakin.  Sanonko, kun Hän kysyy, että ei se nyt oikein käy, käsitäthän sinä Herra itsekin, että tämä minun omavanhurskaudenestokampanjani kärsii jos rupean semmoisia yrittämään!

En oikein ymmärrä, mitä tekemistä sillä on koko nöyryyskysymyksen ja hengen köyhyyden kanssa ellei tätä: Siinä varmimmin huomaa, kuinka kehnot tyylipisteet on ansainnut... se yrittäminen kun alkaa pienestä, siitä millainen työtoveri olen, ja sama polku voi saattaa johtaa jonkun miettimään, pitäisikö mielipuolesta diktaattorista sittenkin pistää ilmat pihalle...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.