Kirjoittaja Aihe: Rakkaus totuuteen  (Luettu 23486 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #30 : 05.05.11 - klo:10:12 »
Tämän ketjun aihe on Rakkaus totuuteen. On kuitenkin hyvä aina muistaa ja tiedostaa, että että oma mielipide, ei ole sama kuin totuus jostain asiasta, vaikka usein juuri näin toimitaan ja ajatellaan.

Tämä on viisautta. Mutta on olemassa kuitenkin mahdollisuus, että oma mielipide tai jonkun toisen mielipide on totuus. Eli minä voin olla väärässä tai se toinen. Mutta jos minulla on rakkaus totuuteen, silloin minulla on jo lähtökohtaisesti asenne, että tahdon totuutta olipa se sitten mikä tahansa. Vaikka täysin erilainen kuin olen ajatellut. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tällainen asenne on perin harvinainen (varsinkin kristikunnassa).
« Viimeksi muokattu: 05.05.11 - klo:10:15 kirjoittanut onesimus »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22127
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #31 : 05.05.11 - klo:10:20 »
Joskus kuulee tutkijoiden valittavan, että heidän kertomiaan tutkuimustuloksia pidetään vain henkilökohtaisina mielipiteinä. Tämä lienee aikamme yksilöllisyyttä arvostavan kulttuurin ilmiö. Pätevin keinoin löydettyä totuutta ei arvosteta, vaan harhaillaan mieluummin monien yksilöllisten osatotuuksien valintamyymälässä.

Tiede rakastaa totuutta. Siksi se etsii sitä. Siksi se myös kyseenalaistaa totuudet ja testaa ne yhä uudelleen..

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #32 : 05.05.11 - klo:10:50 »
Joskus kuulee tutkijoiden valittavan, että heidän kertomiaan tutkuimustuloksia pidetään vain henkilökohtaisina mielipiteinä. Tämä lienee aikamme yksilöllisyyttä arvostavan kulttuurin ilmiö. Pätevin keinoin löydettyä totuutta ei arvosteta, vaan harhaillaan mieluummin monien yksilöllisten osatotuuksien valintamyymälässä.

Tiede rakastaa totuutta. Siksi se etsii sitä. Siksi se myös kyseenalaistaa totuudet ja testaa ne yhä uudelleen..

Muistelen, että Wislöff (joku heistä) on määritellyt tieteen jotenkin seuraavaan tapaan: "Tiede on vaeltamista kahden otaksuman - syntymässä olevan ja hylätyn - välillä.

Hengellisissä kysymyksissä näyttää vallitsevan tilanne, että "lopullinen" varmuus asioista on vain mielipide. Lisäksi usein käy niin, että entinen varmuus joudutaan hylkäämään ja tilalle tulee uusi "varmuus". Mutta jos on rakkaus totuuteen, niin on koko ajan arka tunto siitä, että juuri minä voin erehtyä ja nähdä väärin.

Aito kristittyjen yhteys perustuu juuri tähän.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22127
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #33 : 05.05.11 - klo:12:17 »
Muistelen, että Wislöff (joku heistä) on määritellyt tieteen jotenkin seuraavaan tapaan: "Tiede on vaeltamista kahden otaksuman - syntymässä olevan ja hylätyn - välillä.

Suunta on hylätystä otaksumasta kohti syntymässä olevaa.

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #34 : 05.05.11 - klo:12:22 »
Tämä on viisautta. Mutta on olemassa kuitenkin mahdollisuus, että oma mielipide tai jonkun toisen mielipide on totuus. Eli minä voin olla väärässä tai se toinen. Mutta jos minulla on rakkaus totuuteen, silloin minulla on jo lähtökohtaisesti asenne, että tahdon totuutta olipa se sitten mikä tahansa. Vaikka täysin erilainen kuin olen ajatellut. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tällainen asenne on perin harvinainen (varsinkin kristikunnassa).

Varmaan onkin mahdollisuus, että jokin esim. teologinen opintulkinta on se totuus nimenomaisessa asiassa, sanotaan vaikka jos pohditaan vanhurskauttamista. Mietin vaan, että mitkä ovat meidän ihmisten kyvyt ja mahdollisuudet tunnistaa se totuus, kun olemme syntiinlankeemuksen takia vaurioituneita ja se vaurioituneisuus vaikuttaa myös järkeen, eikö? Rakkaus totuuteen on kristillinen hyve, mutta entä se totuuden tunnistaminen, kykymme siihen?

Itse koetan olla pienellä paikalla kun puhun esim. uskostani ja uskoni opillisesta sisällöstä ja yritän korostaa (aina sekään ei taida onnistua niin hyvin kuin pitäisi etenkin jos syntyy väittelyä jostain aiheesta), että puhun vain oman ymmärrykseni mukaan, enkä samasta tulkintojani ainoksi oikeaksi absoluuttiseksi totuudeksi. Voin yrittää esittää perusteluja uskontulkinnoilleni ja minun pitäisi myöntää, että toisella tavalla uskovalla voi olla myös perusteluja omalle uskontulkinnalleen. Totuudella ei pitäisi kauheasti alkaa päsmäröimään, kuten joku tuolla taisi huomauttaakin.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #35 : 05.05.11 - klo:12:56 »
Mietin vaan, että mitkä ovat meidän ihmisten kyvyt ja mahdollisuudet tunnistaa se totuus, kun olemme syntiinlankeemuksen takia vaurioituneita ja se vaurioituneisuus vaikuttaa myös järkeen, eikö? Rakkaus totuuteen on kristillinen hyve, mutta entä se totuuden tunnistaminen, kykymme siihen?

Järkeilemällä kristinuskon totuudet eivät avaudu, nehän ovat usein "järjen" vastaisia. Kaikilla uudestisyntyneillä on Pyhä Henki, joten Hän johdattaa kaikkeen totuuteen (Joh, 16:13-15). Jokainen, jolla on rakkaus totuuteen, voi tähän luottaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #36 : 05.05.11 - klo:13:42 »
Järkeilemällä kristinuskon totuudet eivät avaudu, nehän ovat usein "järjen" vastaisia. Kaikilla uudestisyntyneillä on Pyhä Henki, joten Hän johdattaa kaikkeen totuuteen (Joh, 16:13-15). Jokainen, jolla on rakkaus totuuteen, voi tähän luottaa.

Tuossa kohden olisin erittäin varovainen, sillä niin moni kuvittelee, että hänellä on, vaikka ei ole. He jopa kehuvat tällä olemattomalla hengellään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #37 : 05.05.11 - klo:13:57 »
Järkeilemällä kristinuskon totuudet eivät avaudu, nehän ovat usein "järjen" vastaisia. Kaikilla uudestisyntyneillä on Pyhä Henki, joten Hän johdattaa kaikkeen totuuteen (Joh, 16:13-15). Jokainen, jolla on rakkaus totuuteen, voi tähän luottaa.

Mutta entäs tämä asiantila, että meillä on leegio krisittyjä, jotka kaikki vetoavat siihen, että heillä on Pyhä Henki, joka johdattaa heitä totuuteen ja sitten meillä on keskenään ristiriidassa olevia tulkintoja siitä, mikä on kristillinen totuus? Miten yksi ja sama Pyhä Henki voi johdattaa jonkun luterilaiseen, toisen katoliseen, kolmannen helluntailaiseen jne. oppiin? Mistä kristikunnan opillinen hajanaisuus johtuu, vaikka kaikki vetoavat yhden Totuuden Hengen antamaan valoon kristinuskon totuuksien suhteen?

Tiedän, että on ateisteja, jotka vetoavat juuri tähän ja päättelevät tämän tähden, että mitään Pyhää Henkeä ei edes ole, on vain keskenään ristiriitainen, hajanainen kristikunta (ja harvemmin kukaan kristitty pitää itseään harhaoppisena).

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22127
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #38 : 05.05.11 - klo:14:03 »
Järkeilemällä kristinuskon totuudet eivät avaudu, nehän ovat usein "järjen" vastaisia. Kaikilla uudestisyntyneillä on Pyhä Henki, joten Hän johdattaa kaikkeen totuuteen (Joh, 16:13-15). Jokainen, jolla on rakkaus totuuteen, voi tähän luottaa.

Minä uskon, että järkikin voi olla Pyhän Hengen lahja ja hänen ohjauksessaan. 'Järjettömyys' ei ole mikään uskon totuuden tunnusmerkki, vaikka usko 'hullutusta' onkin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #39 : 05.05.11 - klo:14:41 »
Minä uskon, että järkikin voi olla Pyhän Hengen lahja ja hänen ohjauksessaan. 'Järjettömyys' ei ole mikään uskon totuuden tunnusmerkki, vaikka usko 'hullutusta' onkin.

Amen
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33845
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #40 : 05.05.11 - klo:15:04 »
Totuus salatuimpaan saakka. Olkoon vain oma totuuteni.  Toisenlainen totuus voi olla toisella tosi.

Paras totuus on olla avoimena Jumalan edessä ja yhteydessä. Jumala meille Totuuden näyttää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #41 : 05.05.11 - klo:15:15 »
Tuossa kohden olisin erittäin varovainen, sillä niin moni kuvittelee, että hänellä on, vaikka ei ole. He jopa kehuvat tällä olemattomalla hengellään.

Eikö Pyhä Henki tulekaan kasteessa? Ymmärsin, että moni täällä kirjoittavista ajattelee, että ihminen uudestisyntyy kasteessa. Ja että ei voi olla uudestisyntynyt ilman Pyhää Henkeä.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #42 : 05.05.11 - klo:15:17 »
Totuus salatuimpaan saakka. Olkoon vain oma totuuteni.  Toisenlainen totuus voi olla toisella tosi.

Ei kait Jumalalla ole toinen totuus Matille ja toinen Maijalle?

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #43 : 05.05.11 - klo:15:19 »
Minä uskon, että järkikin voi olla Pyhän Hengen lahja ja hänen ohjauksessaan. 'Järjettömyys' ei ole mikään uskon totuuden tunnusmerkki, vaikka usko 'hullutusta' onkin.

Ajattelen ihan samalla tavalla. Siksi laitoin "järjen" sitaatteihin.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #44 : 05.05.11 - klo:15:23 »
Mutta entäs tämä asiantila, että meillä on leegio krisittyjä, jotka kaikki vetoavat siihen, että heillä on Pyhä Henki, joka johdattaa heitä totuuteen ja sitten meillä on keskenään ristiriidassa olevia tulkintoja siitä, mikä on kristillinen totuus? Miten yksi ja sama Pyhä Henki voi johdattaa jonkun luterilaiseen, toisen katoliseen, kolmannen helluntailaiseen jne. oppiin? Mistä kristikunnan opillinen hajanaisuus johtuu, vaikka kaikki vetoavat yhden Totuuden Hengen antamaan valoon kristinuskon totuuksien suhteen?

Erittäin hyvä kysymys.

Arvelen, että mainitsemaasi hajaannukseen on ainakin kaksi syytä:

1. Kaikilla ei ole Pyhää Henkeä
2. Kaikilla ei ole rakkautta totuuteen.