Kirjoittaja Aihe: Kasvit b  (Luettu 15633 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kasvit b
« Vastaus #45 : 30.09.12 - klo:19:57 »
Näin eilen yhdessä paikassa paljon kukassa olevia jättipalsameja, valkoisia ja punaisen eri sävyjä. Ne on tulleet sinne siirtomaan mukana. Se on jännä kasvi kun sinkauttaa siemenensä kauas kun sitä koskettaa.

Jättipalsamihan on kotoisin Pohjois-Amerikasta ja leviää helposti syrjäyttäen vanhat kotimaiset lajit.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit b
« Vastaus #46 : 30.09.12 - klo:20:28 »
Tahtoisin tuommoisen jättipalsamin tai parikin. Saakohan niitä mistä? 

Toivon tottavie että ne remppaäijät kun koko taloyhtiötä ovat toukokuusta ikkunanpuitemaalanneet, terassinovia vaihtaneet, kaikkiasaumanneet,  saavat joskus tämän minun terassini kuntoon!  Se tulisi pukea talviasuun, ja myyvät edullisesti tuijia Plantagenissa, ajattelin erinäisiä hankkia. 

Minä teen kaiken   >:(  kuten neuvotaan    >:(  mutta ei se elä terassilla. Näin istutusajan ulkopuolella niitä saa hyvin halvalla. Olkoon sitten niin. 

Ja alkaa kanerva-aikakin. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit b
« Vastaus #47 : 30.09.12 - klo:21:09 »
Tahtoisin tuommoisen jättipalsamin tai parikin. Saakohan niitä mistä? 

Toivon tottavie että ne remppaäijät kun koko taloyhtiötä ovat toukokuusta ikkunanpuitemaalanneet, terassinovia vaihtaneet, kaikkiasaumanneet,  saavat joskus tämän minun terassini kuntoon!  Se tulisi pukea talviasuun, ja myyvät edullisesti tuijia Plantagenissa, ajattelin erinäisiä hankkia. 

Minä teen kaiken   >:(  kuten neuvotaan    >:(  mutta ei se elä terassilla. Näin istutusajan ulkopuolella niitä saa hyvin halvalla. Olkoon sitten niin. 

Ja alkaa kanerva-aikakin. 

Älä ikinä ota jättipalsamia. Se on varsinainen riesa. Vääksyssä sitä rehottaa tievarsien täydeltä, eivätkä pääse siitä eroon.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit b
« Vastaus #48 : 30.09.12 - klo:21:57 »
Älä ikinä ota jättipalsamia. Se on varsinainen riesa. Vääksyssä sitä rehottaa tievarsien täydeltä, eivätkä pääse siitä eroon.

No kiitos varoittamisesta, sitten vain ne tuijat.   :023:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kasvit b
« Vastaus #49 : 31.07.13 - klo:14:26 »
Siirrän osmankäämit tänne Linnut-osiosta.

Leviämään päin on:

http://tiedebasaari.wordpress.com/2011/08/28/osmankaamien-menestys-kuvaa-vesiensuojelun-tappioita/

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kasvit b
« Vastaus #50 : 31.07.13 - klo:14:42 »
Kiitos myyrä. Nytpä tiedetään tästäkin enemmän. Niin että vesien saastumisesta on tämäkin johtunut.

Tämä on nyt sentään kotoperäinen laji. Urajärvellä oli kartanon reunamailla levinnyt jättipalsami. Se on ja yks´riesa. Ukonputki on sitäkin ilkeämpi.

Palsami:
http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4ttipalsami
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit b
« Vastaus #51 : 31.07.13 - klo:14:48 »
Kiitos myyrä. Nytpä tiedetään tästäkin enemmän. Niin että vesien saastumisesta on tämäkin johtunut.

Tämä on nyt sentään kotoperäinen laji. Urajärvellä oli kartanon reunamailla levinnyt jättipalsami. Se on ja yks´riesa. Ukonputki on sitäkin ilkeämpi.

Palsami:
http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4ttipalsami


Vääksyssä sitä on tien varressa liiakasi asti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kasvit b
« Vastaus #52 : 31.07.13 - klo:16:08 »
Onko ?  En ole sitä huomannut, mutta jättiläistataria kasvaa siinä ent. linjaautoaseman penkassa (ABC huoltamo) viressä paljon. Se kasvaa todella suureksi ja siitä oli ennen riesaa Danielson-Kalmarin museon pihassakin, mutta pitänevät sitä leikkaamalla kurissa.

Jättipalsamia on myös Kasiniemessä ja täällä Kilpiäisissä, samoin lupiinia. MInullakin on muutama lupiinintaimi, mutta se ei ole levinnyt paikaltaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kasvit b
« Vastaus #53 : 31.07.13 - klo:16:18 »
Lupiinia meidän seuduilla kasvaa varsin runsaasti.

Naavaa kasvoi 60-luvun alkupuolella varsin runsaasti kuusikoissa. Myöhemmin hävisi.
Viime vuosina sitä on näkynyt näkynyt.

Pamppu nimen minäkin lapsuudestani osmankäävälle muistan. Kotimökin lähistöllä pienen soratien varressa
niitä on ojassa runsaasti, parin kilsan päässä rannasta. On vaan sellainen mielikuva että niitä ei siinä
ole ollut tässä "välivuosina".

Äitini aikoinaan hankki jostain jättiukonputkea koristekasviksi. Muutama vuosi sitten minä sain
ne hävitettyä kokonaan pihamaalta.
Sen sijaan jättipalsamia siellä piisaa, ei nyt ihan kukkapenkeissä, mutta ryteikköalueiden tuntumassa.

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Kasvit b
« Vastaus #54 : 08.08.13 - klo:13:10 »
Terveisiä parvekkeelta. Kaikista odotuksista huolimatta chli on säilynyt hengissä ja tuottaa paprikoita! Jee! Olen ristinyt sen Cissiksi, koska niin sisukas kaveri se on...olen hetkittäin unhotanut sen ihan tyyten tuonne parvekkeelle ja ollut varma ettei se enää virkoa henkiin, niin kuolleelta se on näyttänyt...sitten tehokastelu ja kappas...taas tummanvihreänä ja pirteänä! Uskomaton tyyppi!!!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Kasvit b
« Vastaus #55 : 08.08.13 - klo:16:09 »
Pamppu nimen minäkin lapsuudestani osmankäävälle muistan.

Ei se osmankäämi sentään mikään kääpä ole.