Kirjoittaja Aihe: Haapajärven herättäjäjuhlat lehdissä  (Luettu 2331 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Haapajärven herättäjäjuhlat lehdissä
« : 08.07.13 - klo:11:54 »
Kaleva sunnuntaina 7.7.2013.

Sivulla 3 lehti esittelee päivän aiheita lyhyesti Tänään-otsikon alla. Herättäjäjuhlista kerrotaan otsikolla Körtit ottavat etäisyyttä Raamattuun. Teksti sanoo: "Körttiliike tekee pesäeroa Raamattuun. Monien jäsenten mielestä suomalainen raamattukeskustelu on ajautunut väärille urille. Herättäjä-Yhdistyksen puheenjohtajan mukaan Raamattua ei saa nostaa jumaluudeksi, sillä kirja on ihmisten kertomusta."

Varsinainen juttu sivulla 5 on otsikoitu Körtit eivät päde Raamatulla. Alaotsikko: Herättäjä-yhdistys: suomalainen raamattukeskustelu on ajautunut väärille urille.

Jutussa alkuosassa on lainauksia Heinimäen raamattutunnilla puhumasta. Sitten on Jukka Hautalalta lainausta, esim. "protestanttisessa perinteessä on tapana ylipyhittää Raamattu puhumalla pyhästä kirjasta. Meillä on halu raaputtaa sitä pyhä-sanaa pois".  Myös TT Outi Lehtipuuta on haastateltu juttuun.

Mitähän muissa lehdissä on juhlista kirjoitettu?
« Viimeksi muokattu: 08.07.13 - klo:12:02 kirjoittanut sadetta »
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Haapajärven herättäjäjuhlat lehdistössä
« Vastaus #1 : 08.07.13 - klo:12:03 »
Olen ollut kokoajan siinä käsityksessä että nykyherännäisyys on nimenomaan matalan profiilin kristillisyyttä, vähän tuohon tapaan mitä aloituksessa mainittiin. Mutta mitä täällä kommentteja lueskelee, olen alkanut ajatella että ehkä jossain pohjanmaalla tai muualla on vielä jonkinverran hiljaista ja vanhoillista körttiväkeä, jotka eivät välttämättä niin innolla ota vastaan nykyistä linjaa. Olen hieman yllättynyt huomiostani, vaikka olinkin arvellut että jonkin verran vanhaa kantaa olisi vielä jäljellä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Haapajärven herättäjäjuhlat lehdistössä
« Vastaus #2 : 08.07.13 - klo:12:22 »
Olen ollut kokoajan siinä käsityksessä että nykyherännäisyys on nimenomaan matalan profiilin kristillisyyttä, vähän tuohon tapaan mitä aloituksessa mainittiin. Mutta mitä täällä kommentteja lueskelee, olen alkanut ajatella että ehkä jossain pohjanmaalla tai muualla on vielä jonkinverran hiljaista ja vanhoillista körttiväkeä, jotka eivät välttämättä niin innolla ota vastaan nykyistä linjaa. Olen hieman yllättynyt huomiostani, vaikka olinkin arvellut että jonkin verran vanhaa kantaa olisi vielä jäljellä.

Huomiosi on aivan oikea, mutta molemmat mahtuvat liikkeeseen ja ovat yhtä arvokkaita lapsia taivaan isälle.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Haapajärven herättäjäjuhlat lehdissä
« Vastaus #3 : 09.07.13 - klo:10:44 »
Huomiosi on aivan oikea, mutta molemmat mahtuvat liikkeeseen ja ovat yhtä arvokkaita lapsia taivaan isälle.

Se pitää paikkansa ja tässä on se juju. Körttiläiset rakastavat tai pitävät toisistaan. Lähimmäisten rakastaminen on se tärkein maailmassa. Lutteeruskin huomasi tämän. (ML: Kristityn vapaudesta).
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Haapajärven herättäjäjuhlat lehdissä
« Vastaus #4 : 09.07.13 - klo:10:54 »
Ainakin täällä pohjois-phjanmaalla ei kaikkee syödä purematta, voisin sanoa jotta onko pakko jos ei halua ?
http://www.youtube.com/watch?v=1pbsz_mf9dE

Kuunnelkaapa sanoja tuosta laulusta !   :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33767
Vs: Haapajärven herättäjäjuhlat lehdissä
« Vastaus #5 : 10.07.13 - klo:11:40 »
Katselin Kansanlähetyspäivien uutisointia. Samalla löysin Uuden Tien artikkelin Haapajärven Herättäjäjuhlilta. Kalle Hiltunen lausui hyvin, artikkelin lopussa:
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/3543/outi_lehtipuu_herattajajuhlilla_kortit_vierastavat_raamatulla_mestarointia
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Haapajärven herättäjäjuhlat lehdissä
« Vastaus #6 : 10.07.13 - klo:12:09 »
On hieno kirjoitus.

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Haapajärven herättäjäjuhlat lehdissä
« Vastaus #7 : 10.07.13 - klo:20:00 »
Komppaan vn:ä!