Kirjoittaja Aihe: Ruotsalaisten herkku  (Luettu 1903 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Ruotsalaisten herkku
« : 05.05.13 - klo:18:47 »
Itseasiassa hapansilakat, joita syödään Ruotsin Höga Kustenilla ovat herkullisia kun ne on ensin huuhdeltu raikkaalla vedellä. Purkki avataan juoksevan veden alla  ja sen jälkeen kalat huuhdellaan huolella, että haju (hirveä) lähtee. Itse silakat ovat herkullisia ja joka tykkää sillistä tykkää niistäkin, kun haju on ensin huuhdeltu todella huolella pois. Silakoiden kanssa purkissa on suolan lisäksi hiivaa eli liemi käy. Olen siis syönyt niitä nauttien Ruotsissa.

Katsokaa Teksasin poikien herkkuhetki http://www.iltasanomat.fi/videot/ruoka-juoma/vid-1288560802827.html
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Ruotsalaisten herkku
« Vastaus #1 : 05.05.13 - klo:19:39 »
Veli toi kerran Ruotsista purkin hapansilakkaa. Me avattiin sitä vesiastiassa, ulkona, mökillä. Meidän porukka on kyllä aika rautahermoista ja rautavatsaista väkeä, mutta kyllä hapansilakat meni suoraan purkista kompostiin. Ei osattu niitä huuhdella.  :017:
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ruotsalaisten herkku
« Vastaus #2 : 05.05.13 - klo:21:18 »
Luulenpa, että tuommoisen tiedon jälkeen meidän isäntä nakkaisi purkin avaamatta roskikseen. Minä voisin sentään avata sen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6339
Vs: Ruotsalaisten herkku
« Vastaus #3 : 05.05.13 - klo:22:15 »
Silakoiden kanssa purkissa on suolan lisäksi hiivaa eli liemi käy.

Mistä tämä tieto hiivan käytöstä on peräisin? Käymistähän on muutakin kuin hiivan aiheuttama sokerin hajoaminen alkoholiksi, ja minun käsittääkseni hapankalan valmistuksessa olisi kyseessä bakteerien aiheuttama glykogeenin pilkkoutuminen. Vanhastaanhan hapankalaa on valmistettu paljon muutakin ja muuallakin kuin silakkaa Ruotsissa. (Maitohappokäymisestä puhuu tämä hapansilakkavalmistajan kotisivu, mutta tuoteselostetta en löydä.)

Hapansilakkaa joskus hommasin purkin ja juhannusaattona, kun talo oli tyhjä, avasin sen parvekkeella oikeaoppisesti veden alla ts. se oli vedellä täytetyssä ämpärissä. Haju oli paljon pahempi kuin maku. Mutta ehkä kun en sillinkään ystävä oikein ole niin en hapansilakastakaan pitänyt. Kerran olen lisäksi valmistanut vahingossa itse jotain hapansilakan tapaista, piti kyllä tehdä valkosipulisilakoita vain. Jääkaappi alkoi kummasti haista, ja syyksi paljastui silakkapurkki, joka kannen avattuani pöläytti ilmoille sellutehdasta muistuttavan hajupilven. Kansi äkkiä uudelleen kiinni ja purkki suoraan ulos roskikseen (en tohtinut kaataa sisältöä kompostiin edes), ja parin tunnin tuuletus päälle.

« Viimeksi muokattu: 05.05.13 - klo:22:18 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ruotsalaisten herkku
« Vastaus #4 : 05.05.13 - klo:22:49 »
Tieto on tällä kertaa kotoisin sen avatun hapansilakkapurkin kyljestä, joten en saa sitä tänne. Nautin sen Örnsköldsvikissä, mikä on oikeaa hapansilakka-aluetta. On kyse siitä että melkein samaa voidaan valmistaa monella tavalla kuten esimerkiksi hapankaalia. Olen tottunut syömään hapankaalia viikoittain, mutta tuliaisina saatu eestiläinen hapankaali oli vieraalla bakteerikannalla ja aiheutti aika rivakan suolihuuhtelun eli tuli vauhdilla läpi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6339
Vs: Ruotsalaisten herkku
« Vastaus #5 : 06.05.13 - klo:12:29 »
^Muistatko tai näetkö vielä, minkä valmistajan hapansilakka oli kysymyksessä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.