Kirjoittaja Aihe: Tänään 67  (Luettu 28283 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 67
« Vastaus #45 : 31.07.18 - klo:10:02 »
Ensimmäinen työpäivä takana loman jälkeen. Onneksi oli melko rauhallinen päivä. Vähän vielä väsymys painoi reissun jäljiltä. Olin siskoni kanssa vajaan viikon matkalla Tanskan Aalborgissa. Kävin ensimmäistä kertaa tapaamassa siellä kummitätiäni, joka on asunut yli viisikymmentä vuotta Tanskassa. Hieno reissu. Tuli tehtyä rantaretki Blokhusiin ja uitua oikeassa meressä meduusojen ja taskurapujen seassa.  :023:

Paluumatkalla jouduttiin seikkailuun, kun lento Aalborgista Köpikseen oli peruttu. Bussilla yli viisi tuntia halki Tanskan. Sitten yöllä Köpiksessä taksikuskin avustuksella löydettiin lopulta hotelli, johon kaksi matkaajaa sai kallistaa päänsä. Paluu siis siirtyi aiotusta perjantai-illasta lauantai iltapäivään. Seikkailua ja matkustamista saatiin koko rahan edestä.  :023:
Autoa ajatellen kaukana olitte, siitä viiden tunnin bussimatka Köpikseen. Saitte kuitenkin ajaa toisen ison salmen yli, korkeallehan sekin nousee. En nyt voi kirjoittaa Blokhusista mitään, kun en huomannut sitäkin ensin tutkia netin kautta. Tanskan maaseudulla on kaikki niin nättiä, ainakin minun silmääni. Viimeisellä reissullamme oli kovin paljon tienparannustöitä menossa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Tänään 67
« Vastaus #46 : 01.08.18 - klo:07:23 »
Aikaistimme ylösnousua jotta pääsemme markkinoille heti kohta. Hellehattu päähän, intiansitruunavettä janoon ja mustikan hintaa tarkastelemaan.

Omenasose-souvi alkaa palattuamme. Sokeria haemme tullessa, sitä ei meillä juurikaan käytetä, joten sokeripussi on lähes tyhjä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Tänään 67
« Vastaus #47 : 01.08.18 - klo:09:57 »
Tori kierretty ja Lotalle sienikori ja-veitsi ostettu. Syömäkantarellit vietnamilaisilta hankittiin, ja sitten Prismaan sokeripusseja ostamaan.

Omenat puhkottiin ja lohkottiin,keitettinkin jo. Ovat nyt omassa jälkilämmössään jäähtymässä. Sose veivataan tuonnempana ja sitten sitä sokeria  joukkoon.
Pääsevät purkeissa pakastimeen pienen paussin päästä.  ( P-lopua pukkaa ) :icon_biggrin:
Nyt jäähdyttelen ja nostatan ruokamaittia.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Tänään 67
« Vastaus #48 : 07.08.18 - klo:07:52 »
Tänään, huomena ja ylihuomena saamme aamiaisvieraita. Tietty järjestely typyköiden harrastusten takia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tänään 67
« Vastaus #49 : 07.08.18 - klo:20:58 »
Autoa ajatellen kaukana olitte, siitä viiden tunnin bussimatka Köpikseen. Saitte kuitenkin ajaa toisen ison salmen yli, korkeallehan sekin nousee. En nyt voi kirjoittaa Blokhusista mitään, kun en huomannut sitäkin ensin tutkia netin kautta. Tanskan maaseudulla on kaikki niin nättiä, ainakin minun silmääni. Viimeisellä reissullamme oli kovin paljon tienparannustöitä menossa.

Se on paikoin hyvin tasaista. Paikoin loivasti kumpuilevaa. Viljapellot, maissipellot, välillä metsäntapaisin reunuksin ja tuulimyllyjä (näitä nykyaikaisia). Karjaakin näkyi enemmän kuin Suomessa. Kaunista se minustakin oli.  :)
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 67
« Vastaus #50 : 08.08.18 - klo:11:09 »
Hommani ovat tälle päivälle tehdyt. Sillan korjaus rämeelle pääsemiseksi väsytti meikäläisen perusteellisesti. Siksiköhän olen hommaa siirtänyt keväästä asti? Tämä rakennelmani on tehty kyllästetystä tavarasta, josta johtuen ojuri telakoneellaan ajoi sen ylitse, että koko laitos painui parikymmentä senttiä. Sillan ei tarvitse olla leveä Zetorilleni, joten sähkötolpasta tehdyt niskapuut olivat syvällä maan povessa. Kummallakin puolella siltaa on 60 sentin verran lankkua niskoja leveämmällä. Päätin, että laitan vain toiselle puolelle lisäniskoja. Malttamattomana aloin kaivaa reunoja auki, mutta ei se riittänyt, en pystynyt työntelemään 5 m pitkän sähköpylvään tumppia lankkujen alle. Onhan minulla nosturi ja käljyt. Peruutin Zetorin kodin puolelle, että jos joku menee pieleen, niin kotiin on aina pääsy. Sitten kaivelin yhden niskanpään sieltä turpeesta, että saisin kettingin kierrätetyksi alta ja sakkelin kiinni. Laskin traktorin nostovarret ihan alas ja kiinnitin kettingin siten, että paino tulisi noin varsien keskipisteeseen. Nousin isännän paikalle ja käänsin nostovivusta - sieltä sillan riittävä osa nousi, että sain tuupituksi kaksi pylvästä alle ja kolmannen edellisten viereen vähän ylimääräiseksi. Tähän piti lopettaa, koska onhan päivä huomennakin. Pirtissä otin tuhdisti kaksi lusikallista hunajaa väsymykseni poistamiseksi, mutta ei se riitä, sillä vieläkin väsyttää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 67
« Vastaus #51 : 08.08.18 - klo:14:57 »
Voimaantumista sinulle kovan homman jälkeen.   :eusa_angel: :039:
----------------
Minulla oli sellainen homma mitä olin viimeksi tehnyt pari vuotta sitten....
Polkupyörällä ajelin viiden kilsan päähän, ehkä enemmänkin, pienen järven
uimarannalle.
Jostain syystä lähes hellepäivästä riippumatta, muita ei rannalla ollut, epäilin että onko
sinilevää, kun ei ainakaan paljoa näyttänyt olevan, niin eikun uimaan vaan, ja virkisti
ainakin vähän.
Paluumatkalla oli kyllä sellaiset ylämäet 1-vaihteella polkea, että taisin enemmän
kastua hikoilusta kuin uimisesta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 67
« Vastaus #52 : 08.08.18 - klo:16:37 »
^
Urheilua olen niin katsellut, että päikkärit ovat jääneet väliin.
Huomenna on aie lopettaa siltahommat. Koska olen tulossa vanhaksi  :003: :017: ja aion kuitenkin rämeelle ajella, niin yritän tehdä paikat turvallisiksi ajella. Se on selvä, että oma sukuni ei näitä hommia tee, joten turhuutta harjoitan, mutta kun se on kivaa.
Olen pyörähommiin sillalailla invaliidi, että se ei onnistu ilman kipuja - kaikenlaisia kystia parissa laakerissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Tänään 67
« Vastaus #53 : 09.08.18 - klo:14:16 »
En ole minäkään nukkunut päikkäreitä, samasta syystä. Lisäväsymystä on tuottanut se, että tv:n ääressä menee klo 23 asti.

Kolmena aamuna olen valmistanut oman aamiaisen jälkeen toisen samanmoisen, ellei paremman. Tyttärentytär on joutunut kuskaamaan nuorempaansa jo ennen kahdeksaa urheiluleirlle ja puoli kymmeneksi vanhempaa tuohon yliopiston Niemen kampukselle tiedeleirille.
Jottei ajelemista tulisi ylettömästi hän tuli tähän meille lepäämään. Niemi on melko lähellä ja he taas asuvat laupungin etelä-laidalla.

Me katsoimme kisat ja hän lähti tytön leirille ' avoimeen iltapäivään'.

Minä lähden hiuspohjaa hoitamaan, päänahka on helteillä kuivunut.
' Öljynvaihtoon'  on ryhdyttävä ja kunnon pesut parin tunnin päästä.

Illalla urheilu jatkuu kl 19 jälkeen. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tänään 67
« Vastaus #54 : 10.08.18 - klo:10:07 »
Paluu arkeen edessä. Hyvin harvoin olen mökkeilyn aikana foorumilla käynyt kurkkaamassa kun huonot yhteydet pilaa "hyvän kokonaisuuden".
Mökkireissuja toki on vielä edessä, mutta Viidakon Ykänä olo pitää lopettaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 67
« Vastaus #55 : 10.08.18 - klo:10:59 »
Eilen piti käydäkin Oulussa. Monia asioita oli hoidettavana, mutta onnistuin netistä löytämään "tulevalle" Dacialle hyvät vanteet. Ne maksoivat 40 e  :003:. Huonoa oli se, että niissä oli päällä silestonet, jotka sitten rämeeltä tultuani nilistin väkisin pois Zetori-voimalla. Eli ajoin Zetorin takapyörän lankun päälle, mikä oli renkaan, ei vanteen päällä ja kyllä se onnistui. Painepesurihoidon jälkeen maalaan vanteet mustiksi. Kun uuden auton ostaa, niin yleensä pitää/kannattaa antaa vaihdossa toiset renkaat ja vetokoukun. Koukkua en enää asentele itse, mutta renkaiden kanssa pelaan so hyvänä aikana ostan vanteet ja niihin tarjouskumit.
Rämeellä siltahommani oli nätti lopettaa. Kurkia on varmaankin pari sataa siellä perällä eri pelloilla.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 67
« Vastaus #56 : 10.08.18 - klo:19:15 »
Minä vaan mielessäni kuvittelen suuren kurkilauman oleskelua, huutoa kesäyössä.
Muistan kyllä sellaisen yön Kuusamon metsälammella...joskus...kauan sitten...
Nykyisin en sellaista koe...

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 67
« Vastaus #57 : 12.08.18 - klo:18:16 »
On ollut rauhallinen pyhäpäivä. Olen vain inventoinut "tekemättömiä hommiani". Ensi lumiin mennessä ovat urakat tehdyt :003:, jos ei ole, niin väliäkö sillä, kaikki on kuitenkin turhaa. Omilla voimilla tekeminen on luvallista ja kivaa.

Tälle kesälle olen opiskellut hernepalkojen kasvatusta penkissä ja nyt aloin niitten silpomisen ? siis avaamisen ja herneet menevät Kaarinan käsien kautta pakkaseen. Ei se kovin työtä näköjään vaadi, sillä sain vajaassa tunnissa puolet kovien herneitten pussista kerätyksi. Penkissä on vielä aarteita kerättäväksi moneksi kerraksi.

Sitten sain ihailla 4 kpl 6,5 tuuman, omin käsin maalattua peltivannetta. Sain ne eilen valmiiksi varmastikin siksi, että en ole eka kertaa "pappia" kyydissä, vaan pystyn nopeasti sopivilla koneillani putsaamaan vanteet ensin ruosteesta painepesun jälkeen. Maalaaminen pensselillä on nättiä työtä, ei saa kiirehtiä ja tiputella maalia joka paikkaan. Nämä vanteet ovat tuuman verran liian leveät, mutta kokemukseni mukaan mahtuvat hyvin pyörimään Dacian alla ja tärkeätä on se, että rekisteriotteessa mainittu rengas on luvallinen asennettavaksi. Eka Daciassani oli juuri tämän mallinen rengastus sen jälkeen, kun varkaat kävivät köyhyyttään meilla esiintymässä kunnon yöpuolueen edustajina.
Huomenna, jos Jumala suo ajelen taas rämeelle noutamaan polttopöllejä ja näen todennäköisesti kurkeni. Kurki on täällä samanlainen kuin jäämienmaan isäntien pelloillakin. :003: :039: Veli Vn tietää tämän hyvin, mutta on niin kohtikohtelias :039:
« Viimeksi muokattu: 12.08.18 - klo:18:22 kirjoittanut 1944 »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Tänään 67
« Vastaus #58 : 13.08.18 - klo:09:33 »
Salilta palatessa oli katsottava tarkasti miten ajaa. Ihmiset olivat liikkeellä joukoittain.
Vanhemmat ohjailivat lapsosiaan koulutiellä, pyöräilevät heitä väistelivät ja autoletkat
matkasivat kohti työpaikkoja.

Ero hiljaiseen aamutuimaan oli ihmeellinen. Oli kuin kansainvaelluksen olisin kokenut.
Syksy tuli tietoisuuteen rysäyksenä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Tänään 67
« Vastaus #59 : 13.08.18 - klo:14:02 »
jatkuu...

Salin jälkeen suihku ja sitten siivosimme pinnallisen viikkosiivouksen. Matti imuroi ja minä tomutin ja kiillotin pinnat.
Pieni lepotauko perään teki hyvää.

Klo 11 lähdimme ajelemaan Vääksyyn, Päijänteen eteläisellä rannalla olevaan Majakkaan jossa söimme makoisan kotiruoka-lounaan.
Maisema on upea, vettä ikkunoista katsoen 180 asteeseen, mutta myös rantoja taloineen kauempana. Tuuli oli sellainen että pieniä vaahtopäivä syntyi. Järvipelastusvene lähti laiturista kohti Padasjokea , vesisuihkut olivat melkoiset sen päästyä vauhtiin.
Paimelan pelloilla viljat ovat tuleentumassa, mutta tähkät vaivaisen pienet. Se on tämän hellekesän heikkoa satoa.

Prismasta vähän ruokaa illaksi ja huomiseksi, ja sitten laskeuduimme sohvillemme kirjat käsissä.  Matti siihen äsken nukahti, mutta minä pidättelen jotta pääsen tuttuun päivärytmiin. Yhdeksältä petiin, ja puoli kymmeneksi uneen.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)