Kirjoittaja Aihe: Tänään 67  (Luettu 27718 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tänään 67
« Vastaus #105 : 05.09.18 - klo:15:33 »
Armon ja Rauhan enkeli on toiminut tänään foorumilla ja meilläkin. Ei poikkipuolista sanaa ole vaihdettu ja ystävän sairasvuoteellakin oli ihanaa.

Sairaalasta sairaalaan käy vanhan ja sairaan tie, niin ystävänkin. Maanantaina sisään keskussairaalaan tänään jatkohoitoon Jalmariin. Se on kuntoutussairaala, jossa moni kuolee. Leena ei kuolemaa pelkää, mutta huone hoitokodissa on vielä toiveena mielessä, ja paluu sinne.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tänään 67
« Vastaus #106 : 06.09.18 - klo:15:24 »
Hurjan mukava päivä. Haastoin itseni, ja voitin. Kävelin neljää eri metsätietä, melko muhkuraisiakin, ilman keppiä koska se unohtui lähtö-tohinassa.
Kaupungin asvalttia kyllä menen vielä ilman, mutta siinä ei kysytä tasapainon kuntoa.

Saimme sen verran sieniä mitä talven tarve on. Korillisesta tatteja tuli perattuna neljä lähes litran pakastepussia ja rouskuja laitan suolaan liki 2 ltr.

Hienointa oli Porkkolan oma laavu. Sen ovat kummipoikamme ja Matin veli rakentaneet vanhoista , osin nokisista, hirsistä. Se on ' talonpoikais-arkkitehdin ' tekemä ja paljon kauniimpi kuin metsästysseuran valko-höylähirsinen ' mutteri'.

Tämä oma on kolmella ja puolella seinällän neliskulmainen, ja tornikatolla pykätty,
ja ihanalla paikalla.
 Umpimetsäkin voi olla kaunis. On kalliota, isoja jäkäläisiä kiviä, puolukka- ja kanervavarvikkoa, suuri koivu ihan vieressä , sekä vanhaa hongikkoa että nuorta mänty-taimikkoa ympärillä.
Seiniä, jotka ovat osin nokimustia ja 12-tuumaisia,kiertää höylälankkupenkit ja keskellä on kaivonrengas tulipaikkana.
Siinä evästeltiin ja paistettiin makkaraa. Otin valokuviakin , Matti savuan keskellä.

P:joen kirkolla käytiin maidot kaupasta, ja sukulaisiin törmättiin. Sekin oli mukavaa.

Nyt ovat saaliit jo pivossa ja on lepäämisen aika.

Tässä tuoreet terveiset minun syyspäivästäni.

R-m

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 67
« Vastaus #107 : 06.09.18 - klo:16:36 »
Saat minulta täyden kympin hommistanne tänään. Ekologisuus täydellinen, kun metsässä ei ollut mukana kuin tulitikut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tänään 67
« Vastaus #108 : 06.09.18 - klo:20:22 »
Kiitos. Kaikki tänään oli Matin viisautta ja tarkkaan harkittua.   :039:

Kyllä, ja makkarapaketin muovi myös tuotiin energiajätteeseen kaupunkiin. Lisäksi hieno homma oli se, mitä en huomannutkaan, että takaseinän räystään alla oli sadevesitynnyri käsien pesua varten ja tarvittaesa nuotion sammutukseen.

Siinä ympärillä ei nyt ollut puolukoita, mutta hyvänä vuonna siitä olemme sangoittain noukkineet. Paikka on lähes erämaata.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tänään 67
« Vastaus #109 : 07.09.18 - klo:20:09 »
Aamupäivästä viikon kolmas uimahallireissu, nyt ei jalat kipeytyneet.

Alkuillasta kotimökillä risukasan polttoa ja pihan siivousta.
Aurinkoinen lämmin hyvä ulkoilusää.

Puolenpäivän jälkeen oli lauluporukallamme laulukeikka paikalliseen vanhainkotiin.
Välillä tuntuu lähteminen työläältä, mutta keikan jälkeen on aina kiitollinen ja hyvä mieli,
tänäänkin kuulijat varsin kiitollisia, osin lauloivat mukana.
Tänään meillä oli sellaisia Anna-Mari Kaskisen sanoituksia tuttujen kansanlaulujen säveliin.

On meillä mukava 10 hengen lauluporukka, yksiääninen sekakuoro...ja erittäin mukava
ja taitava naiskanttori vetäjänä...hänkin iloitsee meistä.
Vaikka tänään sain vähän pyyhkeitä...
Joskus vuosia sitten kokeilin neliäänisessä kirkkokuorossa ja kerran hän tuumasi mulle...
jos et osaa laulaa, ole hiljaa...no, menneen talven lumia, mutta kas kun jäi mieleeni...
Niin tänään...
harjoiteltiin ennen "konsertin" alkua...minä taputtelin kädellä reiteen...siis omaani...
ja pysyin mielestäni rytmissä...mutta silti kanttori kielsi, kuulemma häiritsi häntä...
Noh...mutta kivaa oli...

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 67
« Vastaus #110 : 07.09.18 - klo:21:10 »
Luin lööpistä, että tietty kipugeelin vaikuttava aine on epäterveellistä käyttää. Taitaapi olla juuri minulla käytössä. En teidä, että millä tabulla sen korvaisin. Suo siellä, vetelä täällä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 67
« Vastaus #111 : 09.09.18 - klo:16:38 »
Näin eilen Facebookissa, että Helsingin Kauppatorilla oli vadelmia ja makeita mansikoita myynnissä. Tänään sitten nautimme lounaamme Kauppatorilla ja ostimme vadelmia, mansikoita ja lakkoja. Ah sitä makunautintoa, joka korjaa sokeriarvojani.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tänään 67
« Vastaus #112 : 09.09.18 - klo:19:53 »
Tänään ei meillä ollut sunnuntai lepopäivä kuten se meillä yleensä on kirkossakäynteineen ja seuroineenkin.

Itse syyllistyin heti aamulla salille menoon, kun torstaisen sienireissun aiheuttamat kivut antoivat jo myöden. Ja salilla olikin mukavaa kun sai hiljaisuudessa tehdä harjoitteet. Yleensä kun on montakin tuttua paikalla, tulee liikaa juteltua.

Ruoka oli suunniteltu jo perjantaisen ostosreissun aikana, ja se toteutettiin helposti.
Sitten oli lähteminen hautausmaalle syyskukan vientiin kun tuli puhelu että on tulossa suuri sienisaalis meidän pihassa siivottavaksi.Ja niinhän siinä kävi, että me ne vaarin kanssa alkuun perattiin, sillä olin kattanut tulijoille ruoka- ja kahvipöydän.

Sitä mukaa kun rouskut puhdistuivat aloin niiden ryöppäämisen, huuhtelun, jäähdyttämisen ja lopulta suolaamisen tölkkeihin.Siinä kuluikin kaksi tuntia, mutta
kiva oli jälkikasvua auttaa. Toki he syötyään osallistuivat itsekin. Tylleröt vain jäivät mummista paitsi kun oli sitä läiskettä. Tiskasin nimittäin samalla kun astiat likasina ehtivät tiskipöydälle.

Suolattua sientä tuli yli neljä litraa, josta litran otin työpalkkaa.

Arvatkaa mitä meillä huomena syödään.

Pidän huomena lepopäivän, enkä mene salille kuten tapaan maanantaisin tehdä. Luulen ensi yönä nukkuvani raskaasti, etenkin kun olen opetellut nukahtamaan USAn armeijan metodilla. Se taitaa tepsiäkin.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 67
« Vastaus #113 : 10.09.18 - klo:16:44 »
On hieno aurinkoinen sää, joten ulkohommissa olen saanut olla. "Kaikentavaran kuljetuslaitetta" rakentelin ensin, sitten kävimme Kaariinan kanssa Oudonjärven takamailla puolukassa (nuoruutemme paikoja ) ja loppupäivä meni taas rakentelussa. Talon emäntä lähti marjaan toisen kerran :017:.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 67
« Vastaus #114 : 12.09.18 - klo:11:53 »
Eilen en keriinnyt hitsata rakennelmaani voimalenkkiä, että hinaan isoja puita lähemmäksi ajouraa. Aamusella sen lenkin tein. Olisi minulla ollut käypänen sakkeli, mutta se on sellainen ylihuullettu jenkamallinen, että töissä hidas käsitellä. Olen tuubissa katsellut Euroopan vuoristozetoristeja, että miten ne joutuvat isoja puita hinaamaan käyttöön saamiseksi. Olen omaksunut saman menetelmän, että en enää kantele pöllejä. Nopeampi on ja väheneville voimilleni edullista, että saan nostella pöllit läheltä kyyttiin. Voimalenkki ja yli 10 m hinauskettinkiä ja liinaa on minulle ykkösasia. Kuin pikkupoika uuden lelunsa kokeilee heti saatuaan, niin minäkin hain rämeeltä koivuja kokeillakseni uutta aikuisen miehen ei lelua vaan käyttöesinettä.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tänään 67
« Vastaus #115 : 13.09.18 - klo:21:17 »
Kävin elokuvissa katsomassa "Ilosia aikoja, mielensä pahoittaja".
Pääosissa Heikki Kinnunen, Satu Tuuli Karhu ja Elina Knihtilä.

Elokuvan alussa papan puoliso kuoli ja hautajaiset pidettiin.
Papan 17-vuotias lapsenlapsi jäi vanhemmiltaan salaa papan luo. Vähän myöhemmin selvisi, että hän odotti lasta.
Vanhemmat viimein löysivät tyttärensä ja lapsikin syntyi kolme kuukautta etuajassa.
Loppu oli suloinen: pappa oli niin ihastunut lapsenlapsenlapseensa.

Oli siinä muutama vitsi, mikä sai vähäsen nauramaan.

Ehkä vähän liian pitkä elokuva, kesti noin kaksi tuntia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tänään 67
« Vastaus #116 : 14.09.18 - klo:08:26 »
Meidän lapsenlapsenlapsista kaksi tarvitsee tänään (kin) iltapäiväkotia, ja sehän on meillä. Tyttöjen isovanhemmat ovat vielä työ-ikäisiä, joten heiltä ei apua saa.
 
Nyt kun äiti opiskelee Helsingissä jossa isäkin on työssä, tulee joinakin päivinä tytöille liian pitkä iltapäivä kaksin. Olemme lupautuneet auttamaan.

Jos on sopiva ilma, vaari vie tytöt rantaan lintuja katsomaan ja ruokkimaan. Minä puolestani , ensin heidät ruokittuani puurolla ja omppuhillolla, leivon pitsan tyttöjen kanssa iltapalaksi vanhemmille.

Aikaa meille itselle on ihan tarpeeksi lähes joka päivä.
Kohta lähdemme  Prismaan viikonlopun ruokatarpeet hakemaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tänään 67
« Vastaus #117 : 14.09.18 - klo:12:03 »
Hienolta kuulostaa nuo isoisovanhempien hommat!    :eusa_angel:
Toista on meillä, tylleröt yli 400 kilsan päässä...

Viikon kolmas uimahallireissu tehtynä, on se vaan tehokasta liikuntaa, kun muistan
etten jää "lilluttelemaan" vaan painan sata lasissa...no ei nyt sentään, mutta
"tehokkaasti" kuitennii....ja muistettava venyttelyt...nytkin tosi vetreä olo...

Iltapäivän kello ja lauluharkat jää taas väliin...on muuta menoa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tänään 67
« Vastaus #118 : 14.09.18 - klo:12:14 »
Joo, valmiina oltiin, mutta sitten tulikin peruutussoitto. Äiti olikin jäänyt tänään kotiin. Isommalle tyllerölle on tullut vaikeeta kun äiti on päivät poissa ja opettajakin vaihtui, ja tällä uudella on  k i h a r a  tukka. Viikkoon ei ole tehnyt läsyjäkään. Ne ovat kuulema liian helppoja, ekaluokkalaisten tasoa ! Ja Lotta on on kolmasluokkalainen.

Kyllä olisi hyvä jos äiti olisi kotona aina,kuten näiden äiti onkin lähes ollut, mutta kun sai hyvän ja mieluisen opiskelupaikan, jotakin pitäisi keksiä. Huomena neuvotellaan.

Muistuu mieleeni kun KD.n puoluesihteeri joutui luopumaan tehtävästään vastaavanlaisessa tilanteessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 67
« Vastaus #119 : 14.09.18 - klo:13:13 »
Lastenlasten määrä kasvoi kuuteen viime yönä kun Leo syntyi. (olen naureskellut sille että isäni oli Leo Ensio onko tämä sitten Leo Toisio)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi