Kirjoittaja Aihe: Körttiläinen usko  (Luettu 47014 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #135 : 10.10.19 - klo:11:29 »
Täytyy minun sen verta luterilaista lohduttaa, että kirjoitan uudelleen tämän:  Freudia, vanhaa setää, kunnioitetaan koko jutun alkuunpanijana.  Siis kuin Jenneriä joka keksi rokotuksen. Mutta vain vanhana setänä jonka jälkeen psykoanalyysi on kehittynyt kuten tieteet. Se erottaa tieteen uskosta. Uskon joku mikäli kasvu taitaa olla että pienempään...    Se on yksin Jumalan kädessä, sitä ei ihmistiede edistä, ellei minua kun lohdutuin, ne ” kuivat kaudet” kuvattiin sillä kielellä jota itse ymmärrän.  Sille ei mitään mahda että tähän aivovaurioon liittyy rajallinen sanojen ymmärrys.

Ei tuolla tekstillä ole tämän päivän työskentelyssä käyttöarvoa. Olenhan minä sen rämpinyt joskus läpi ja katsellut sitten Freudin elämäkertaa.  Ei hänestä pervertikkoa saa mitenkään, mutta psykologi tai psykiatri hän ei liioin ollut. Neurologi. Hoiti ns hysteerisiä halvauksia eli ihmetteli mikä on syy kun ei syytä löydy.

Freud itse tuohtui äärimmilleen potilaiden kertoessa,että heihin oli lapsina seksuaalisesti kajottu. Ei voi olla totta!  Sikamaista! Hän nostaa metelin tämmöisestä,  hän,.. hän....

Juteltiin kerran että miksei muka. 

Se oli sitten toinen juttu, että osa näistä halvausoireista parani kokonaan, kun ihmistä lohdutettiin tulkinnalla tietty he sen itse löysivät lasketellessaan mitä mieleen mällähtää,  mutta siis riisumalla häpeästä:   Me toivomme paljon sellaista jota tervepäinen vanhempi ei anna.  Siinä se sinun seksuaalisuutesi.  Tästä repesi riita myös Freudin ja Jungin välille. 

Olenko muka ainoa, joka halusi isona isän kanssa naimisiin?  Itkin katkerasti kun minulle vakuutettiin, että löydän ihan oman miehen joka on vielä mukamas paljon isää kivempi!  Että kehtasivat! 

Ensimmäinen itse kehitykseen liittyvä isku.  Ja auttamaton.  Siitä lähtee liikkeelle samastuminen ja meillä se meni jotta äitiin.
No mites Jung, joka koki Freudin teoriat ahtaiksi eikä hänen mielestään Freudin seksuaaliteoriat voi yksin selittää ihmisen psyykettä? Kuinka tieteellisinä tai pätevinä Jungin käsityksiä nykyisin pidetään psykologian spekulaatioissa?

Short and to the point Carl Jung in person relates to our state of mind https://www.youtube.com/watch?v=wop91_Gvwos

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #136 : 10.10.19 - klo:11:57 »
Kysymys koski sitä, miksi ” usko” ei meille riitä?  Mikä riivatun ” körttiläinen usko” on jotenkin enemmän tai parempaa?  Tai Jumala, joka todella ei sekota omaa kunniaansa ihmisen tekoihin?  Että uskoon kuuluu matkan varrella omat taistelunsa on toinen asia. Suotta minä pelkäsin teininä että ” usko ei kestä” .  Sehän ei lähde ihmisestä.  Jumala on muuta ja enemmän kuin joku satunnaisesti baaritiskillä kohdattu sälli, jolle voi todeta, että jos ei mentäiskään meille eikä teille. 
..................

Tosin, kyllä, näin olen monesti kokenut vähän kierreltyäni siellä ja täällä, körttiläisyys pyrkii vakavasti auttamaan siinä asiassa, ettei minun ja Jumalan väliin pääse mikään eikä kukaan.  Sen tähden taas nukuttuani yön yli olen ihan hyväksymällä mielellä, olkoon vaan körttiläinen usko.  Eihän siellä edes uudestisyntymästä tehdä numeroa, kun olen kastettu.
Näkisin körttiläisen luterilaisen uskon olevan Elämän Leipä, joka viskattiin kuivana kannikkana heränneen kansan matalan savupirtin pöydälle. Körttiläisten syödessä Elävää Leipää pyyhitäänkin ilon kyyneleitä ilman omavoimaisuutta ihmeellisen valon loistaessa körttiläisten kasvoilta.

"Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää."
(Joh.6:51)
« Viimeksi muokattu: 10.10.19 - klo:12:03 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #137 : 10.10.19 - klo:19:45 »
Lainaus Tapio Nousiaisen runosta Elämän leipä:

Sinut viskattiin kuivana kannikkana heränneen
väen matalan savupirtin pitkälle pöydälle.
Kuului hiljaista supinaa, pyyhittiin ilonkyyneleitä
ja he jakoivat sinut, sinä kuiva kannikka, ja
ihmeellinen ilo loisti heidän kasvoiltaan.


Leipää ja suolaa, Päivä 1973

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #138 : 10.10.19 - klo:20:07 »
Juuri päättyneessä YLEn ohjelmassa Itse asiasta kuultuna kirjailija Antti Tuuri mainitsi Ikitie kirjan saaneen nimensä lapualaisilta muiluttajilta näiden viedessä muilutettavaa kohti NLn rajaa. Olivat sanoneet Ikitien tarkoittavan körttiläisten taivastietä ( ? ) ja kuskaavansa miehen Stalinin taivaaseen.

Minä en ole kertaakaan kuullut tuota sanaa missään muussa yhteydessä. Eikä sitä löydy Körttisanakirjastakaan.
Antti Tuurin kirjat olen liki kaikki lukenut, ja pidän niitä osana suomalaisuuden historiaa,  tosipohjaisuudella kuvitettuna.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #139 : 10.10.19 - klo:21:23 »
No mites Jung, joka koki Freudin teoriat ahtaiksi eikä hänen mielestään Freudin seksuaaliteoriat voi yksin selittää ihmisen psyykettä? Kuinka tieteellisinä tai pätevinä Jungin käsityksiä nykyisin pidetään psykologian spekulaatioissa?

Short and to the point Carl Jung in person relates to our state of mind https://www.youtube.com/watch?v=wop91_Gvwos

Hyvinkin, ja erityisesti keski- Euroopassa. Ehdottaisin kyllä että jätämme teeman sikseen. Keskustelu ei kuulu tähän ketjuun, se on hedelmätöntä koska sinä olet jo valintasi tehnyt etkä niistä tingi. 

Olen nykyisin tyytynyt kokonaan jättämään ihmiset omaan rauhaansa, sillä jos he vilpittömästi kiinnostuvat vaikka nyt psykoanalyyttisista teorioista he etsivät sitten tietoja.  Tai aivan mistä hyvänsä.  Tuo on tässä kontekstissa nippelitietoa, joka koskee aniharvoja, ja kiitos, olen aivan riittävän usein taistellut tuulimyllyjä vastaan, kun joku koettaa veivata psykoanalyysista uskontoa ja vertaa käsityskimaraansa  sitten Tunnustuskirjoihin.  Ei tullut kauppoja, veliseni.  :003: 

En taitaisi saada palkkaa vaikka yrittäisin tänne kokonaista sivustoa teemoista ” Mitä Freud todella sanoi”. ”Freud, lapsuusvaiheista neurologian ratkaisemattomia ongelmien äärelle”. ” Melanie Kleinin keskeinen tuotanto ja brittiläinen koulukunta”. ” Jung ja kysymys arkaaisesta piilotajunnasta”. ”Nykykäsityksiä uskon ja psyykkisen tasapainon suhteesta” ja niin edelleen. 


Kirjoitin joskus omasta halustani jonkinlaista päiväkirjaa tänne omaan lokeroonsa Dietrich Bonhoefferista, sellainen sopii Körttifoorumille, nuo aiheet saat selvittää itse.  Mahtaisiko ymmärtää tätä:  Minun ammattikoulutukseen kuului näihin perehtyminen, ja keskustelusta kanssasi tulisi turhaa juupas eipäs kinastelua, johon minä yksinkertaisesti en rupea.   :kahvi: :kahvi:

Tämä oli viimeinen kommenttini tästä aiheesta.  Veisaamme Siionin virsistä ” Salattu Herra, valtakunnassasi”
« Viimeksi muokattu: 10.10.19 - klo:21:35 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #140 : 10.10.19 - klo:21:38 »
Näkisin körttiläisen luterilaisen uskon olevan Elämän Leipä, joka viskattiin kuivana kannikkana heränneen kansan matalan savupirtin pöydälle. Körttiläisten syödessä Elävää Leipää pyyhitäänkin ilon kyyneleitä ilman omavoimaisuutta ihmeellisen valon loistaessa körttiläisten kasvoilta.

"Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää."
(Joh.6:51)


Pena laittoi tänne puolestasi runoilijan nimen. 
Suoraa sitaattia lainattaessa on korrektia mainita, kenen tekstiä käyttää, vaikka sitä muokkaisikin.  Se on hieno runo. Kokonaisuudessaan.  Ja hauska. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #141 : 11.10.19 - klo:10:09 »
Ehdottaisin kyllä että jätämme teeman sikseen. Keskustelu ei kuulu tähän ketjuun, se on hedelmätöntä koska sinä olet jo valintasi tehnyt etkä niistä tingi. 


Tyhmänä maallikkona perun puheeni Freudista pitäytyen Freukkareihin, jonka toiminta päättyi laulaja Pekka Myllykosken kuolemaan vuonna 2017. https://www.youtube.com/watch?v=-VQarlzsTAU

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #142 : 11.10.19 - klo:10:41 »
Pekan veli Matti jatkaa eksegetiikan dosenttina.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #143 : 11.10.19 - klo:11:34 »

Pena laittoi tänne puolestasi runoilijan nimen. 
Suoraa sitaattia lainattaessa on korrektia mainita, kenen tekstiä käyttää, vaikka sitä muokkaisikin.  Se on hieno runo. Kokonaisuudessaan.  Ja hauska.
Toki on korrektia mainita runoilijan nimi, mutta jätin tarkoituksella pelkurimaisesti runoilijan nimen Tapio Nousiainen mainitsematta, koska en halua leimautua karismaattiseen vapaiden suuntien ratkaisukristillisyyteen. Vapaisiin suuntiin kuuluva Tapio Nousiainenhan surffasi ees taas helluntaiseurakunnan ja vapaakirkon välillä, ja siihen aikaan humoristisesti naureskeltiin hyväntahtoisesti, miten "Leipää ja suolaa" olisi pitänyt julkaista nimellä "Soutaa ja huopaa". Tapio Nousiaisen kirjasta "Yksi ainoa elämä" jaettiin paljon evankelioinnissa ja herätyskokouksissa. Kirja on täyttä sontaa, joka joutaa saunan uuniin, koska sontaahan voidaan käyttä biopolttoaineena. Kirjan lukeminen saattaa olla mielenterveydelle haitallista.

Lähde

Yksi ainoa elämä (Tapio Nousiainen): Osa 1 https://www.youtube.com/watch?v=bunVMi-vlNw
« Viimeksi muokattu: 11.10.19 - klo:11:39 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #144 : 11.10.19 - klo:11:44 »
Tänään sain hienon oivalluksen miksi pelastusvarmuus on körteille vieras.

Katsokaapa tämän päivä IS alalaidan Kamala luonto sarjakuva!

Kuitenkin jos et sitä näe, kerron että tarinassa kettu ihmettelee näkemäänsä luontoa, kaikki puut ovat muotoutuneet kolmioiksi. Sitten hän säikähtyneenä huomaa itsekin olevan kolmio.
Viressä on iso pyramidi jonka sivulla on kyltti: Iankaikkinen elämä ja Paratiisi, mutta sisäänpäästävä aukko onkin neliön mallinen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #145 : 11.10.19 - klo:12:19 »
Lisäys ja korjaus edelliseen:  Kettu muutti itsensä kolmioksi ( kai kun muutkin olivat )
ja sanoi huomattuaan portin muodon: Pahus !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #146 : 11.10.19 - klo:14:01 »
Ketju menee varmaan kohta kiinni, mutta heitänpä lusikkani soppaan sellaisella huomiolla, että joku teoloogikko joskus jossain (eikö ollutkin hieno lähdeviite) väitti, että se elämän leipä ei ollut suinkaan sellainen kuiva ruisleivänkäntty, joksi me sen täällä Suomessa miellämme, vaan enemmän kuin joku kebab, kaikenmoisella mehevällä hyvällä täytetty.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4778
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #147 : 11.10.19 - klo:14:15 »
Tänään sain hienon oivalluksen miksi pelastusvarmuus on körteille vieras.

Katsokaapa tämän päivä IS alalaidan Kamala luonto sarjakuva!

Kuitenkin jos et sitä näe, kerron että tarinassa kettu ihmettelee näkemäänsä luontoa, kaikki puut ovat muotoutuneet kolmioiksi. Sitten hän säikähtyneenä huomaa itsekin olevan kolmio.
Viressä on iso pyramidi jonka sivulla on kyltti: Iankaikkinen elämä ja Paratiisi, mutta sisäänpäästävä aukko onkin neliön mallinen.

Tapio Nousiainen kirjoitti kirjassaan "Yksi ainoa elämä" pelastusvarmuudesta sivulla 96 "Jos sinulla ei ole koskaan ollut pelastusvarmuutta, sinä et ole koskaan uudestisyntynyt ja sinä olet jumalisuudestasi huolimatta matkalla kadotukseen."

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #148 : 11.10.19 - klo:14:19 »
Tapio Nousiainen kirjoitti kirjassaan "Yksi ainoa elämä" pelastusvarmuudesta sivulla 96 "Jos sinulla ei ole koskaan ollut pelastusvarmuutta, sinä et ole koskaan uudestisyntynyt ja sinä olet jumalisuudestasi huolimatta matkalla kadotukseen."

Onneksi tuo Nousiainen ei ole mikään Jumala.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Körttiläinen usko
« Vastaus #149 : 11.10.19 - klo:14:52 »
Muistini mukaan ( mikä lähde ! ) olen kuullut kerrotun että Kristus hakee Helvetistäkin omansa.

Pikkuveljeni juhani ja ortodoksit ovat kai näin sanoneet.

https://www.youtube.com/watch?v=eDmzk-1bbyU
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)