Olen taas käynyt Usko ja rukous -foorumilla haistelemassa, miten konservatiivipuolella tuumaillaan - ja vetämässä hernettä nenääni. Siellä pyöriessä tulee mieleen juuri nämä teemat, että onko usko teko, ja jos, niin millainen teko, ja kuinka se tehdään. Ihmettelen, olen jo pienestä asti ihmetellyt, kuinka ihmeessä voi uskoa toisin kuin uskoo. Minulle usko on päätymistä johonkin ajattelutapaan tai korostukseen, tai pikemminkin elämänkokemuksen kasautumista hitaasti jonkinmuotoiseksi pinoksi. Ei sitä voi vaihtaa, minä ainakaan en voi. Se tapahtuu itselle pieninä oivalluksina, jotka täsmentyvät kokemuksen karttuessa. Jotkut oivalluksista myös muuttuvat kokonaan erilaisiksi, mutta tällä iällä enää harvemmat, koska olen jo löytänyt aika vakaan pohjan.
Justiinsa yhdessä keskusteluketjussa u&r-foorumilla käytiin seuraavan kaltainen ajatusten vaihto: Henkilö a kertoi, kuinka oli itse omassa elämässään kokenut ja ymmärtänyt jonkin asian (taisi olla synnin olemus) ja henkilö b totesi siihen, että kannattaisi perehtyä johonkin teokseen, "niin että ymmärtäisit tämän asian". Vastauksen tyyli oli aika leimallinen ko. foorumille, mistä johtuen en sinne hirveästi kirjoittele, vaikka luenkin. Ja siksipä haluan keskustella uskon olemuksesta mieluummin täällä Körttifoorumilla, koska täällä yksi ei oikaise toista, mitä uskonkokemukseen tulee.
Niin että miten sitä oikein uskotaan johonkin, mihin ei oikeasti uskota? Miten sellainen voisi olla valinta? "Valitsen ajatella näin, koska sillä vältän kadotuksen/saavutan Jumalan hyväksynnän, vaikka oikeasti en usko tähän, jos oikein ajattelen asiaa. Niinpä vältän ajattelemasta sitä liikaa, uskon vain." Kysymykseni on retorinen, tietenkin. Mutta se on myös ihmettelyä: miksi kirkossamme on niin laajalti vallalla kyseisenkaltainen käsitys uskosta? Se on hirveää ajattelun, ymmärryksen ja kokemuksen tuhlausta. Ja esteenä kristinuskon syvien, varsinaisten totuuksien hyödyntämiselle elämän tuiskeessa. Se vaatii tuekseen valtavan määrän todistelua ja saivartelua, "vaarallisten" ajatusten torjuntaa ja vääntelyä. Aivan kuin Jumala ei kestäisi sitä, että ihminen omalla ymmärryksellään miettiessään tulisi johonkin ennalta määrittelemättömään lopputulokseen. Aivan kuin Jumala tarvitsisi meidän uskoamme pysyäkseen kasassa.