Kirjoittaja Aihe: Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä  (Luettu 49099 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mahjong

  • Vieras
-Jumpulle-
« Vastaus #90 : 01.07.08 - klo:00:08 »
VK:490:4

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #91 : 01.07.08 - klo:06:49 »
Lainaus
"Autuas olet sinä lapsena kastettu."
Se tarkoittaa, että koska sinut on kastettu, olet autuas.

"Silloin sinä uudestisynnyit"
Se on:
Kun sinut kastettiin, sinä synnyit uudestaan Jeesukselle Kristukselle eli sinut otettiin Jumalan lapseksi.

"silloin sinut vanhurskautettiin,"
Kasteen ansiosta sinusta tuli vanhurskas

"silloin sinut pyhitettiin."
ja sinusta tuli pyhä.

"Silloin sinä tulit uskoon."
Sinä olet yksinkertaisesti ja lopullisesti kasteesta lähtien ollut uskossa.


Ja vähän Jeesuksen sanoja Luukkaasta (sama löytyy myös Markukselta)

18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
18:17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Kun ryhtyy teologisia rakennelmia rakentamaan, kannattaa siinä samassa joskus koetella ja mielessään miettiä, että kestävätkö ne rakennelmat Jeesuksen oman opetuksen.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #92 : 01.07.08 - klo:20:51 »
Foorumilaiset: Lukekaa vielä Viljo Porkolan kaksi muuta kirjaa.
'Mitä minun pitää tekemään' ja 'Laista evankeliumiin'
Muuta ei tarvitse tehdä pelastuksen eteen.
KAIKKI ON TEHTY VALMIIKSI LÄHES 2000 VUOTTA SITTEN.
Toivottavasti Leppävaarassa joku vahvistaa tätä uskoa.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #93 : 01.07.08 - klo:21:03 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
KAIKKI ON TEHTY VALMIIKSI LÄHES 2000 VUOTTA SITTEN.
Toivottavasti Leppävaarassa joku vahvistaa tätä uskoa.


Ainakin 20 000 - 30 000 veisaajaa; jos pk-seutu innostuu juhlille, ehkä tuplaten tuo.

Mahjong

  • Vieras
-mitä se on-
« Vastaus #94 : 01.07.08 - klo:23:23 »
vaivainen mato:
Lainaus
Foorumilaiset: Lukekaa vielä Viljo Porkolan kaksi muuta kirjaa.
'Mitä minun pitää tekemään' ja 'Laista evankeliumiin'

Luen kyllä nuo Viljo Porkolan kirjat. Mutta ensin minun on päästävä "jyvälle" tästä "Mitä se on" kirjasta.

juhani selittänee ekaks, mitä hän tarkoittaa sanoessaan:
Lainaus

körttiläisen täytyy ottaa kielteiset puolet omassa elämässään Jumpun (so. Jumalan) tekoina.  

Mitkä kielteiset puolet? Lisää kysymyksiä on tulossa... minä kun olen vasta ensimmäisen polven noviisi...  :wink:

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #95 : 02.07.08 - klo:10:32 »
Mahjong!  Valmiiksi körttiläiseksi ei tulla koskaan. Aina (joka päivä) on aloitettava uudestaan. Kaikki  ylimääräinen karisee pois.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #96 : 02.07.08 - klo:10:37 »
Vai olisko niin, körttiläinen on valmis ollessaan matkalla?

Mahjong

  • Vieras
-kalastusta-
« Vastaus #97 : 02.07.08 - klo:11:43 »
Lähen illalla viemään katiskat järveen siskoplikan kaa, jos ei tule mutkia matkaan (= ukkonen).  :wink:

Ja huomenna mato-ongelle...jos löytyy matoja..  :wink:

Kalastihan se Pietarikin...  :wink:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #98 : 02.07.08 - klo:12:00 »
Lainaus
Lähen illalla viemään katiskat järveen


Hivenen asiasta sivuun, mutta ei ehkä paljoa.
Olikos se niin, että yhdessä vaiheessa kun Paavo oli kotitalonsa lähettyvillä kalassa, tajusi hän, kuinka maallinen omaisuus oli tullut hänelle mielestään liian tärkeäksi?
Tästä seikasta johtuen hän sitten pelottelikin kalat lahdesta pakosalle, jotta ei saisi kalaa ja pääsisi vähän irti tuosta maallisesta.

Mahjong

  • Vieras
-kameli ja neulansilmä-
« Vastaus #99 : 02.07.08 - klo:14:44 »
Mielestäni Paavo otti kalojen karkotuksessa (jos se nyt on tapahtunut) turhan konkreettisesti huomioon Jeesuksen sanat:

"Totisesti: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. Minä sanon teille: helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." (Mt 19:23-24
Opetuslapset: "Kuka sitten voi pelastua?"(Mt 19:25)
Jeesus: "Ihmiselle se on mahdotonta , mutta Jumalalle on kaikki mahdollista." (Mt 19:26)

Minä en älyä paljoa näistä asioista enkä ole edes lukenut Paavo Ruotsalaisen elämäkertaa, mutta luulen Jeesuksen tarkoittaneen hengellistä puoltakin maallisen lisäksi.

Viisaammat selittäkööt oikeammin...

Minä lähden katiskoille ja mato-ongelle.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #100 : 02.07.08 - klo:15:03 »
Lainaus
Minä lähden katiskoille ja mato-ongelle.


Toivon hyvää kalaonnea matkaasi.
Enpä itsekään olisi tuolla tavoin toiminut, kuin tuo tarina Paavosta.

Sitä taasen en tiedä, tekikö Paavo tuossa oikein vaiko ei.
Voihan se olla niinkin, että nykyään olemme jo niin paatuneita, että moni oikea teko nykyään tuntuu väärältä teolta.

Mahjong

  • Vieras
-lähimmäinen-
« Vastaus #101 : 04.07.08 - klo:09:33 »
Lainaus
Voihan se olla niinkin, että nykyään olemme jo niin paatuneita, että moni oikea teko nykyään tuntuu väärältä teolta.

(paatunut = tunteeton, sydämetön, kova)

Esimerkiksi? Jäin miettimään...

Jeesuksen rakkauden kaksoiskäsky: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. (Mt 22:36-39)

Jeesuksen kertomus laupiaasta samarialaisesta (Lk 10:33-35)
"Lähimmäiskäsite ei tunne mitään rajoja, yhteiskunnallisia tai kansallisia. Lähimmäiseksi on kutsuttu jokainen. Lähimmäisyyden määrää toisen ihmisen hätä ja avun tarve, ei kuuluminen tiettyyn ihmisryhmään." (Uusi Raamatun sitaattisanakirja)

Lopetin miettimisen....vaikkakaan tuota kaksoiskäskyä tuskin kukaan täysin pystyy toteuttamaan...

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #102 : 04.07.08 - klo:11:42 »
Lainaus
Esimerkiksi? Jäin miettimään...


Esimerkkejä on helppo löytää kymmenittäin, tod.näk. sadoittain.

Ajatellaanpa esim. minua.
Olen tavallinen suomalainen, jolla on mahdollisuus tavalliseen suomalaiseen elintasoon.
Kun tulet kotiini, näet kirjahyllyn täynnä kirjoja, tietokoneen ja joitain muita elämään mukavuutta tuovia laitteita.
Kun avaat vaatekaappini, näet, että siellä on useita vaatekertoja ja jääkaapissa on ruokaa.

Kun sitten surffailet eri humanitääristen järjestöjen www-sivustolla, sieltä selviää, että maailmassa kuolee 30 000 - 35 000 ihmistä ruoan, puhtaan veden ja peruslääkityksen puutteeseen joka ikinen päivä.
Tähän on toki eri syitä, mutta eräs syy tällaiseen kansanmurhaan on se välinpitämättömyys, joka minut ja kaltaiseni on vallannut.

Maailmassa on valtava määrä ihmisiä, joilla ei ole sitä yhtä ihokasta, kun taasen minä voin niitä itselleni hankkia satoja.

Jos tällainen asetelma ei tunnu jostakusta paatuneelta kansanmurhalta, niin jokaiselle halukkaalle voisin yrittää lähettää valokuvan, jossa näet minut atreioimassa yltäkylläisen pöydän ääressä ja laittavani ylimenevän ruoan vieressä olevaan jäteastiaan. Siinä pöydän vieressä on toinenkin henkilö, yksi niistä 30 000 - 35 000 ihmisestä, jonka tänäänkin täytyy kuolla, koska minä en ole luopunut omastani jonkun humanitäärisen järjestön kautta tehtävälle tärkeälle työlle.
Sitä kuvaa katsellessa jossakin aviheessa asia saattaa aueta: kuva kun välillä puhuu enemmän, kuin 1000 sanaa.

Minun omatuntoni ei edes syytä tästä asiasta kovinkaan paljon, oma suu on lähempänä. Ja mitä joskus autan, on se pientä niihin mahdollisuuksiin nähden, joita minulla olisi.
Tarvitaan lisää ihmisiä, jotka pitävät näitä asioita esillä ja muutakin tekisivät näiden asioiden eteen.

Jos tämä ei ole paatumusta, niin mikä sitten?
Leivän yltäkylläisyys, huoleton lepo ja se, että ei kurjassa jamassa olevaa auteta, on paatumusta. Raamattu käyttää kyseisenlaisesta toiminnasta termiä "Sodoman synti".

Katriina

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #103 : 13.07.08 - klo:20:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Totuuden ja elämän jätän nyt muiden mietittäväksi. Tiestä siteeraan itseänsä P. Ruotsalaista:

Nyt nousee esiin taas uusi kysymys: Mikä on se ahdas portti, josta Raamattu niin paljon puhuu? Eikö se ole tämä: Kun syntinen näkee Jumalan vihan lepäävän päällänsä ja on kasteenliiton rikkoja, niin eikö hänen tässä pitäisi mielellään seisoa Herran edessä kaikkien nuhteitten alla, mitä omassatunnossa on, seisoa alallaan Herran edessä siihen asti, kunnes hän saa sisällisesti tuntea, että hänellä on tuttava armo.
No, miksi eivät heränneet papit tätä heille neuvo? Syynä on se, että heillä on filosofian oppi esteenä. He parhaiten tietävät, kuinka työlästä on alentua ristin tielle, jota Kristuksen valtakunnan meno vaatii. Mutta tarkoitukseni ei ole puhua mitään filosofeille eikä korkeasti oppineille. He tietävät itse parhaiten tiensä, onko se suora tai väärä.


Tästä joskus (no, turhan harvoin) miettimästäni kuulin tänään saarnassa vähän asiaa jota ymmärsin. Ei se ole sama minulle kuin toiselle -- mutta on jotain mistä minun olisi hellitettävä. En mahdu sisälle no niin, miksi sitä ei sanoa voi, sellaisen jutun kanssa että minun on aina saatava olla se joka parhaiten v-uilee ja saa riidassa viimeisen sanan ja lopulta osaa ihan itkettää niitä jotka röyhkeävät yrittää erimielisyyttä (lievä ilmaus). Eihän siinä mitään että räjähtää, mutta siinä voi jo ollakin että on siitä kenkkuilun kyvystään niin penteleen ylpeä. Olenko minä täällä ihan vasiten pahoittamassa toisten mieltä (kun tiedän pystyväni siihen)? Ja vielä sillä mielellä että täältä kuulkaa pesee, varokaakin nahkaanne. Eli sadistisesta asenteesta voisi luopua. Tästä tuli nyt aika henkilökohtainen, mutta kun te nyt ette minua edes tunne niin....tuli mieleen että tuon kans voi olla tekeminen sen ahtaan portin edessä, tuota en saa oikein tungettua sisälle...

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #104 : 15.07.08 - klo:07:32 »
Kyllä sitä pientä v-lua saakin kuunnella ja toisaalta se on Jumalan luomaa. Jokainen ihminen tekee tätä samaa.
wilhelmi niskasen jäljillä