Kirjoittaja Aihe: Minua ärsyttää  (Luettu 26318 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #60 : 18.12.14 - klo:12:05 »
Jussi Aro selitti vanhurskautta Psalmien käännöksen ohessa. Vanhassa testamentissa Jumalan vanhurskaus tarkoittaa suurin piirtein, että pitää sen, mitä on luvannut. Olisi kääntänyt vanhurskaan reiluksi, jos tyylitaju olisi antanut myöten. Agricolalla oli kai vaaka mielessään. Ainakin minulle on vakavalla naamalla väitetty, että sanan pitäisi olla vaa'anhurskas. "Viistoista naulaa se Nyymanni painaa, se on sitten tarkasti punnittu. Siihen on laskettu akka ja lapset, prässirauta, sakset ja kyynäräpuu." Vakaanhurskas on yksi kuulemani versio.

No nyt päästiin asiaan. Näitä ninä jahtaan. Jos pääsen vaikuttamaan asiaan  vaikka kummittelemal aawemaailmasta, se kirjotetaan uusiksi koko sanahirvitys tai alaviite jokaiseen, mitä se siinä kohtaa tarkottaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #61 : 18.12.14 - klo:12:11 »
Heränneen kristityn eräs tunnusmerkki körtti-isien mukaan on se, että omaan pelastumiseen suhtaudutaan tietynlaisella herkkyydellä ja jopa jonkinlaisella  pelolla. Ymmärtääkseni heidän näkemyksensä mukaan nukkuva ihminen ei kanna huolta omasta pelastuksestaan, vaan suhtautuu siihen joko keveästi tai ei mitenkään.

Todelliset armonvilahdukset ja körttiläisyys eivät liity mitenkään muutoin yhteen millään muulla tavalla, kuin vain silloin, jos alatien kulkija sattuisi olemaan körttiläinen. Armonvilahdukset kuuluvat myös alatietä kulkeville helluntalaisille tai kansanlähetysläisille tai katolisille.

Jos Kristuksen verinen sovituskuolema ei juurikaan merkitse ihmiselle mitään, ei taida olla tälle ihmiselle saatavillakaan mitään oikeaa Jumalalta tullutta pelastusvarmuuttakaan.
Luulopelastusvarmuuksia ja luuloarmonvilahduksia kyllä on tarjolla alatien ulkopuolella luultavasti paljonkin.

On se hyvä kun joku tietää.

Ei nyt minä olin ilkeä ja juuri kun päätin etten ole, eli se siitä kilvoittelusta.

Se mitä Riitta-mummi tuol taempana kirjottaa tuo mieleen sellasen joka Docensilla on kuin ihmisen käsityskyvyn raja. Viimeisenä on armo. Sitten tulee raja vastaan. Seuraava on jumalattoman vanhurskauttaminen, mutta se on käsityskykymme rajan  tuolla puolen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #62 : 18.12.14 - klo:12:15 »
Minä viittaisin myös siihen

Ja tähän ja tuohon mutta en taidakaan nyt jaksaa vasn otan kirjan käteen.  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #63 : 21.12.14 - klo:08:34 »
Eräs meissä ihmisissä oleva ominaisuus on se, että meidät toisinaan valtaa ärsyyntymisen tunne.
Välillä nämä tunteet ovat voimakkaita, välillä heikompia. Jos ärsytystunne on voimakas, tällöin lienee parasta jakaa se jonkun kanssa.
Keskustelufoorumi on siihen eräs hyvä paikka. Jos ärsyyntyminen on lievää, ei sen tunteen kertominen mitenkään huono asia silloinkaa ole.
Itsekin usen olen kertoillut keskustelufoorumeilla asioista, jotka ovat minua ärsyttäneet ja näin tullee jatkossakin olemaan.

Seuraavaksi yritän analysoida ärsyyntymistä ja sen syitä.
Käytän tekstissäni käsitettä "suvaitsevaisuus". Minusta "suvaitsevaisuuden" voisi määritellä näin: "tosiasioiden hyväksyminen ja niiden syihin perehtymisellä".
Esim. oletetaan, että minulla olisi tuttava, joka liikkuu kaupungilla vain hyppimällä tasajalkaa. Hänellä olisi siihen omat syynsä ja perusteensa.
Suvaitsevaisuus näinollen tarkoittaisi sitä, että vaikka mielestäni hänen kävelytyylinsä on ehdottoman väärä ja mielestäni noin ei eri syistä pitäisi tai edes saisi kävellä, hyväksyisin tosiasiana sen, että hän kuitenkin kävelee näin ja samalla ottaisin myös selvää niistä syistä, miksi hän noin kävelee.
Suvaitsemattomuus siis näinollen olisi sitä, että en joko pysty hyväksymään tosiasioita ja en halua selvittää todellisia syitä itselleni vieraaseen käyttäytymiseen.

Väitän, että pohjimmiltaan ärsyyntymisemme siis johtuu meissä asuvasta suvaitsemattomuudesta. Ärsyynnyn asiaan, koska olen suvaitsematon asian suhteen.

Pohjimmiltaanhan ärsyyntymisessäni on kysymys siitä, että
 - joku  tekee jotain, joka sotii minun omaa maailmankuvaani tai totuttuja tapojani vastaan ja
 - minä en voi tätä maailmankuvani (joskus jopa omantuntoni) vastaista toimintaa tai asiaa suvaita.

Asiat, joita suvaitsen, eivät minua ärsytä. Asiat, joita en suvaitse, ärsyttävät minua.

Esim. maailmankuvaani saatta kuulua se, että käsien ylös nostaminen, taputtaminen ja metelöiminen kuuluu urheilukilpailuihin ja erilaisiin muihin tapahtumiin, mutta uskonnollisiin tilanteisiin se ei kuulu. Sitten, kun olen jossain uskonnollisessa tilaisuudessa, jossa on ääntä ja kädet nousevat ja niitä taputetaan, koen ärsyyntymistä, koska en voi tuota toimintaa suvaita.

Jossain poliittisessa ryhmittymässä toistellaan jotain samaa hokemaa tuon tuostakin. Hokema kuuluu tuon ryhmän tapoihin ja se toistuva hokema jotenkin koetaan porukkaa yhdistävänä tekijänä. Kun minä ulkopuolisena tapaan tuon ryhmän edustajia, saatan ärsyyntyä tuon fraasin viljelystä, koska juuri tuon hokeman viljeleminen ei kuulu tapoihini ja näinollen en voi sitä suvaita ja siitä seuraa ärsyyntymisreaktio. Minulla on omat tapani ja pinttyneet hokemani, joita toistelen, koska ne ovat minulle kotoisia, tuttuja ja turvallisia.

Jos tutustuisin enemmän tuon minulle niin kummallisia tapoja ja fraaseja viljelevän ryhmän ajatusmaailmaan ja siihen logiikkaan, mihin heidän maailmankuvansa perustuu, ymmärtäisin paremmin heidän käyttätymistään. Oppisin ymmärtämään  samalla heidän kieltään ja näinollen heidän käyttämänsä hokema-maailmakin alkaa tuntua loogisemmalta ja ymmärrettävämmältä,  josta taasen seuraisi se, että monet ennen ärsyttäneet asiat eivät ärsytäkään niin paljoa, jos ollenkaan.

Alan ymmärtää, että tuon minulle ennen niin vieraan ryhmittymän ihmisten puhetta (heidän käyttämiään lauseita ja sanoja) pitääkin tulkita tämän ryhmän kulttuurin mukaan, ei niiden tulkintasääntöjen mukaan, joita minun ryhmässäni käytetään. Eli minun pitää pyrkiä löytämään sanojen ja fraasien takaa se, mitä niillä todella tarkoitetaan, eli oikea tulkinta.

Monet ärsyyntymisemme perustuvat suvaitsemattomuutemme lisäksi vielä väärinkäsityksiin (eli luulotteluun), koska luulemme "vastapuolen" tarkoittavan jotakin muuta, mitä hän todellisuudessa tarkoittaa.

Suvaitsemattomuutta löytyy kaikkialta. Esim. körttiläiset joskus suhtautuvat hyvin suvaitsemattomasti helluntalaisiin ja helluntalaiset suhtautuvat suvaitsemattomasti körttiläisiin.
Körttiläisillä ja viidesläisilläkin on keskinäisiä suvaitsemattomuusongelmia.
Väitän, että nämä suvaitsemattomuusongelmat tosiaankin voitaisiin poistaa sillä, että kaikki osapuolet tutustuisivat huolellisesti siihen logiikkaan, miten "vastapuoli" maailmankuvansa muodostaa eli rehellisellä tutustumisella siihen, mihin "vastapuoli" todellisuudessa uskoo ja miksi.
Kun minä itse määrittelen sen, mihin vastapuoli uskoo, olen kaikesta päätellen suvaitsematon.




Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #64 : 21.12.14 - klo:10:34 »
Tämä on apologiakirjoitus helluntailaisuudesta eikä huono. Tosin ärtymykselle on monia pohjia eikä ihmisen kenties pidä alkuunkaan mennä itselleen vieraaseen ympäristöön, en tiedä miksi pitäisi, kunhan ei kiellä muita menemästä.

Tavallisimmin ärtymystä herättävät paljon pienemmät asiat, niinkuin se ettei kukaan vienyt roskia roskikseen. Niin. Eniten minua sittenkin ärsyttää roskis. Se että lapasen langanpäät täytyy päätellä. Se että unohdin hiivan kauppaan.

Elämä on pitkä kärsivällisyyden harjoitus jo ihan oman elämän puitteissa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #65 : 21.12.14 - klo:11:24 »
Minun ärsyyntymiseni tuntuvat liittyvän pikkuasioihin. Jos asia on iso, olen huolestunut. Ja se on nimenomaan se toisten käytös joka ärsyttää, ei koskaan oma. Enkä osaa selittää, miksi jotkut pikkuasiat ärsyttävät, toiset eivät. Miksi en koskaan pistä ruokaan limeä koska haluan limettiä, mutta rucola menee vaikka kaikkihan tietävät että sinappikaalia sen pitäisi olla.

Näin tässä vartti sitten kuvan yhdestä ärtymykseni kohteista, eli kankaanpalan, joka on olevinaan Suomen lippu, mutta risti aivan liian kapea. Urheilukilpailuissahan niitä paljon näkee, isänmaallisten suomalaisten käsissä. Mutta eihän mikä tahansa valkoiselle pohjalle sutaistu sininen risti ole Suomen lippu! En ymmärrä, miksi takerrun tähän, kun en edes ole mikään yltiöisänmaallinen henkilö.

Jostakin syystä myös sana "suvaitsevainen" ärsyttää. Ehkä kun en koe olevani mitenkään suvaitsevainen, mutta minua silti sellaiseksi leimataan. Kuvittelen etten ole ainoa.

Mutta muut uskonsuunnat saavat pitää tapansa, kunhan eivät minun elämääni niillä häiritse. Häiriöksi en vielä katso traktaattienjakajaa kadulla (niitä ei muuten enää juuri edes näe) tai ovikelloa rimputtavaa jehovantodistajaa.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #66 : 22.12.14 - klo:07:23 »
Mutta muut uskonsuunnat saavat pitää tapansa, kunhan eivät minun elämääni niillä häiritse. Häiriöksi en vielä katso traktaattienjakajaa kadulla (niitä ei muuten enää juuri edes näe) tai ovikelloa rimputtavaa jehovantodistajaa.

Jos muutkin omaksuisivat tuon saman ajatusmallin, olisi moni asia maassamme ja muuallakin helpompaa.
Jokuhan kävi eräässä eurooppalaisessa maassa oikeuttakin siitä, kun muistaakseni koulussa riippui jossain ristiinnaulitun kuva.
Niin se häiritsi, että piti oikeuteen asia viedä.

Ei minuakaan häiritse, jos esim. kerran kuukaudessa jotkut eri uskontojen edustajat soittelisivat ovikelloamme. En ehkä jaksaisi/haluaisi keskustella, mutta en heidän mieltäänsäkään halua pahoittaa.
Olenne yli 10 vuotta tässä asuneet ja vain muutama kerta kukaan uskonnollisissa merkeissä ovikelloamme on soitellut.
Kukaan ei pahaa pahuuttaan usko, niin kuinuskoo, ei edes silloin, kun hän uskoo toisin, kuin minä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #67 : 22.12.14 - klo:09:00 »
Joo se hävetti minua suoraan sanoen, tämä rouva oli Suomesta ja näitä kiihkoateisteja tyyliin pois kaikki uskontojen tunnukset minun lapseni silmistä.
Voi tätiparka ajattelin kun kävin Italiassa sitten ensi kerran elämässäni muuten, ja mietin etteihän hän voi elää siinä maassa, jos juoksee ristejä karkuun. Niitä on niin joka kadunkulmassa kuten kirkkojakin.

Ehkä hän lopetti sotansa ja muutti pois. Ehkä minä olen suvaitsematon kun edes muistan tämän mutta se harmitti. Muslimivaltiossa olisi saattanut hänen käydä pahemmin.

Mutta tuo on aivan tosi. Suuri asia nostaa suuria tunteita ja kenties niin kävi hänellekin, eli ei hän ainakaan ole välinpitämätön.

Ärsyyntyminen on aika pieni tunne. Se on kuin pieni kivi kengässä, niin pieni ettei sitä viitsi ruveta poistamaan ainakaan talvella mutta sitä iso että se pilaa etenemisen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #68 : 22.12.14 - klo:13:46 »
Mutta muut uskonsuunnat saavat pitää tapansa, kunhan eivät minun elämääni niillä häiritse. Häiriöksi en vielä katso traktaattienjakajaa kadulla (niitä ei muuten enää juuri edes näe) tai ovikelloa rimputtavaa jehovantodistajaa.

Kerran ovikelloa rimputtaneet jehovantodistajat häiritsivät hiukan. Heillä oli mukanaan koira. Pidän koirista, sellainen on kotona. Molemminpuolinen haukku yltyi niin äänekkääksi, ettei sanaa sillä kertaa kuultu. Annoin molemmille koirille herkkupalat ja toivotin vaeltajille hyvää päivää. Éivät palanneet.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #69 : 22.12.14 - klo:17:21 »
Kerran ovikelloa rimputtaneet jehovantodistajat häiritsivät hiukan. Heillä oli mukanaan koira. Pidän koirista, sellainen on kotona. Molemminpuolinen haukku yltyi niin äänekkääksi, ettei sanaa sillä kertaa kuultu. Annoin molemmille koirille herkkupalat ja toivotin vaeltajille hyvää päivää. Éivät palanneet.
En ymmärrä jehovantodistajia. Sääliksi käy Vartiotornin myyjiä. He ostavat omista rahoistaan lehdykät.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #70 : 22.12.14 - klo:17:57 »
En ymmärrä jehovantodistajia. Sääliksi käy Vartiotornin myyjiä. He ostavat omista rahoistaan lehdykät.

Heillä on kuukausittaiset tavoitteet kaikelle. Jos ei onnistu niin ei pääse tuhatvuotiseen valtakuntaan. Siis myynti on pakko samoin ovillakäynti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #71 : 24.12.14 - klo:09:47 »
On se hyvä kun joku tietää.

Olen lukenut "körtti-isien" tekstejä ja ajatelmia ja edelleenkin ne kuuluvat lukemistooni, joten tiedän kyllä, mitä he ovat opettaneet. Laajennan kirjan "Kallis Hunajanpisara" kuulumaan myös näiden "körtti-isien" opetukseen, vaikka sen kirjoittaja ehkä onkin ollut baptistipastori Englannista, onhan hänen kirjoituksillaan ollut valtava vaikutus näihin "körtti-isiin".

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #72 : 24.12.14 - klo:10:53 »
Olen lukenut "körtti-isien" tekstejä ja ajatelmia ja edelleenkin ne kuuluvat lukemistooni, joten tiedän kyllä, mitä he ovat opettaneet. Laajennan kirjan "Kallis Hunajanpisara" kuulumaan myös näiden "körtti-isien" opetukseen, vaikka sen kirjoittaja ehkä onkin ollut baptistipastori Englannista, onhan hänen kirjoituksillaan ollut valtava vaikutus näihin "körtti-isiin".

Laajenna vapaasti sinne se kuuluu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi